Najnowsze wpisy, strona 22


gru 11 2024

Jakie promocje świąteczne znajdziemy u...


Komentarze: 0

Duża podaż nowych mieszkań oraz rosnąca konkurencyjność na rynku sprawia, że nabywcy mogą liczyć przy zakupie na specjalne bonusy. Jakie promocje oferują deweloperzy? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Tomasz Kaleta, dyrektor zarządzający ds. sprzedaży i marketingu w Develii

Przygotowaliśmy specjalne oferty na zakup mieszkań w wybranych inwestycjach, m.in. Aleje Praskie i Bemowo Vita w Warszawie, Orawska Vita i Legnicka Vita we Wrocławiu oraz Centralna Park w Krakowie. Nasi klienci będą mogli skorzystać z rabatów w wysokości nawet 80 tys. złotych lub – w przypadku części inwestycji – atrakcyjnego harmonogram płatności 20/80, zapewniającego większą elastyczność zarządzania finansami.

Dla osób zainteresowanych inwestowaniem w nieruchomości przygotowaliśmy natomiast ofertę zakupu mieszkania z opcją promocyjnej obsługi najmu za 1 zł przez pierwsze sześć miesięcy. W ramach platformy flatte do kompleksowego zarządzania najmem, właściciele będą mogli w prosty sposób monitorować status najmu, zarządzać płatnościami oraz komunikować się z najemcami, niezależnie od miejsca, w którym się znajdują, a najemcy dokonywać płatności i zgłaszać ewentualne usterki. Promocją, która potrwa do końca 2025 roku objęte są inwestycje w Warszawie, Krakowie oraz we Wrocławiu.

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

Jeżeli porównujemy wielkość obecnej oferty do końcówki ubiegłego roku to istotnie mamy znaczący wzrost oferty, ale należy pamiętać, że w drugiej połowie 2023 roku mieliśmy znaczące ograniczenie produkcji ze względu na dramatyczny spadek ilości udzielanych kredytów. Do tej zmniejszonej podaży doszło uruchomienie uśpionego do tej pory popytu spowodowane wprowadzeniem programu BK2%. Więc sytuacja nie była zwyczajna.

Obecnie oferta nowych mieszkań nie jest większa niż w 2019 roku, ostatnim stabilnym czasie przed zawirowaniami związanymi z Covidem, wojną i drastycznym wzrostem kosztów kredytów. Popyt jest nienaturalnie niski ze względu na trudności w otrzymaniu kredytu i wstrzymaniem się klientów z decyzją. Temat kredytu 0% stale powraca w wypowiedziach polityków, co na bieżąco destabilizuje rynek. W pierwszych 3 kwartałach 2019 roku w 6 największych miastach sprzedało się 48 tys. mieszkań, wówczas oferta wynosiła około 50 tys. W pierwszych 3 kwartałach tego roku było to odpowiednio 9,2 tys. i 52 tys. mieszkań.

Monika Kudełko, dyrektor ds. Strategii i Komunikacji Marketingowej w Activ Investment

Obecny rynek mieszkaniowy, charakteryzujący się rosnącą podażą, rzeczywiście sprzyja nabywcom, którzy mogą liczyć na bardzo atrakcyjne warunki zakupu. Już teraz w naszych inwestycjach w Krakowie, Gliwicach i Warszawie oferujemy rabaty sięgające do 10 proc. na wybrane mieszkania. Takie zniżki pozwalają zaoszczędzić do kilkudziesięciu tysięcy złotych, co spotyka się z dużym zainteresowaniem klientów.

Nie planujemy jednak dodatkowych promocji specjalnie na święta. Warto jednak podkreślić, że każde mieszkanie podlega indywidualnym negocjacjom. To oznacza, że w zależności od konkretnej sytuacji, klienci mogą wypracować dodatkowe korzyści i uzyskać jeszcze lepsze warunki zakupu. Jesteśmy otwarci na rozmowy, aby znaleźć optymalne rozwiązanie dla każdego nabywcy.

Agnieszka Majkusiak, dyrektor ds. sprzedaży Atal

Ceny w poszczególnych inwestycjach ustalamy na tyle realnie, aby odzwierciedlały one standard i lokalizację inwestycji, a także były atrakcyjne względem konkurencji. Wyróżnia nas na rynku między innymi jawność cen mieszkań. Nasza polityka promocyjna jest indywidualna dla każdego z projektów i na bieżąco dostosowywana do zapytań klientów, tak aby wyjść im naprzeciw. Bierzemy pod uwagę kluczowe czynniki rynkowe, które mogą być przeszkodą w podjęciu decyzji o zakupie, np. wysokość stóp procentowych czy bankowe wymagania odnośnie zdolności kredytowej. Dlatego znacznej części kupujących możemy zaproponować korzystne harmonogramy płatności, co pozwala im na zorganizowanie środków bez nadmiernej presji czasowej i wybór najbardziej optymalnego finansowania.

Sytuacja sprzyja oferowaniu bonusów. W grudniu nasi klienci mogą liczyć na atrakcyjne rabaty, np. dodatki w postaci miejsc postojowych czy komórek lokatorskich, ale również obniżone ceny dla wybranej puli mieszkań.

Małgorzata Mellem, członek zarządu Budlex

Oferujemy atrakcyjne programy inwestycyjne dla naszych stałych klientów. Przy zakupie większej liczby mieszkań inwestorzy mogą liczyć na specjalną ofertę sprzedażową dostosowaną do ich indywidualnych potrzeb, elastyczne finansowanie zakupu nieruchomości odpowiadające ich oczekiwaniom oraz pierwszeństwo w dostępie do informacji o planowanych inwestycjach i możliwość wyboru nieruchomości przed rozpoczęciem szeroko zakrojonych kampanii marketingowych. To swoisty program lojalnościowy, nagradzający zaufanie naszych inwestorów.

Przy każdej nowej realizacji wprowadzamy także programy promocyjne, które obowiązują w początkowych miesiącach sprzedaży. Najbliższa tego typu inicjatywa zostanie uruchomiona w Gdańsku, gdzie rozpoczynamy sprzedaż kolejnego etapu ekskluzywnych apartamentów Kapitanat, położonych nad Motławą. W przyszłym roku planujemy rozpoczęcie kolejnych inwestycji w Warszawie, Toruniu, Bydgoszczy czy Gdańsku. W każdej z tych lokalizacji przygotujemy propozycje promocyjne mające na celu zachęcenie do zakupu. Ostateczny zakres i forma tych programów będą zależne od bieżących warunków gospodarczych.

Michał Witkowski, dyrektor ds. sprzedaży Lokum Deweloper

Co miesiąc przygotowujemy dla naszych klientów oferty specjalne w postaci preferencyjnych cen i innych bonusów, np. miejsce postojowe, komórka lokatorska czy wykończenie pod klucz w cenie. Z doświadczenia wiemy, że grudzień to dla części z nich dobry czas na podjęcie ostatecznej decyzji o zakupie mieszkania.

Wprowadzane przez nas promocje są dla naszych klientów nie tylko realnym wsparciem, ale często także impulsem do zakupu nieruchomości. W tym miesiącu, wprowadziliśmy oferty specjalne, obejmujące wszystkie wrocławskie inwestycje. Na osiedlu Lokum Porto, zlokalizowanym na Starym Mieście oferujemy mieszkania tańsze nawet o 100 tys. zł.

W zakrzowskiej inwestycji Lokum Verde, klienci mogą kupić lokum z rabatem w wysokości 1000 zł za każdy mkw. Z kolei na powstającym osiedlu Lokum la Vida na Sołtysowicach, mamy aż dwie oferty specjalne – mieszkania z rabatem do 60 tys. zł lub miejsce postojowe w pakiecie.

Również na osiedlu Lokum Monte, położonym w Sobótce niedaleko Wrocławia, na naszych klientów czeka promocja na ostatnie już wolne mieszkania. Tu można oszczędzić na ich zakupie do 50 tys. zł a płatności dokonać w dogodnym terminie.

Dawid Wrona, Chief Operating Officer w Archicom

Regularne przygotowujemy akcje promocyjne, skierowane do potencjalnych nabywców mieszkań, dzięki którym mogą oni liczyć na atrakcyjne upusty lub inne korzyści. Niezależnie od rynkowej koniunktury, każdego miesiąca w ramach akcji „Okazje do kwadratu” oferujemy lokale w obniżonych cenach. Są one dostępne w wybranych inwestycjach w całej Polsce. O wszystkich, nadchodzących działaniach promocyjnych informujemy na bieżąco.

Adrian Sączek, dyrektor Działu Sprzedaży Produktów Deweloperskich w Mennicy Polskiej

Jeżeli rośnie podaż jakiegoś dobra, to jego cena w teorii powinna spadać. Mieszkania są jednak specyficznym produktem, który deweloper sprzedaje w okresie dwuletnim. Jest kilka czynników, które decydują o ewentualnych promocjach, rabatach i przede wszystkim ich wysokości. Mówimy tu o poziomie zaawansowania budowy, parametrach mieszkania, jego wielkości i przede wszystkim poziomie sprzedaży w danej inwestycji. Każdy lokal ma inną wartość i głównie to decyduje, czy może zostać sprzedany w niższej cenie. Warunki zakupu klient może każdorazowo omówić w naszym biurze sprzedaży.

Joanna Chojecka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu na Warszawę i Wrocław w Grupie Robyg

Proponujemy klientom długoterminowe programy promocji oraz lojalnościowe. Najważniejszym z nich jest nasz program Harmonogram płatności 20/80. Dzięki temu podpisując umowę płaci się jedynie 20 proc. wartości nieruchomości, a pozostałe 80 proc. dopiero przed odbiorem kluczy.

Ponadto, od kilku lat działa nasz Program poleceń Robyg Club. Kupując mieszkanie można zyskać dodatkowe bonusy polecając nas swoim znajomym. Jeśli ktoś kupi mieszkanie Polecający otrzyma voucher do marketu AGD RTV o wartości do 5000 zł. Dla naszych klientów mamy też Program Robyg Club specjalnie przygotowanej karty rabatowej, dzięki której można taniej wyposażyć swoje mieszkanie.

Karolina Bronszewska, dyrektor Marketingu i Innowacji Ronson Development

W okresie świątecznym, niezależnie od branży, wiele firm decyduje się na przygotowanie promocji dla swoich klientów, które są pewnym elementem cyklicznym roku. Dokładamy starań, aby nasi klienci czuli, że otrzymują coś wyjątkowego.

Mamy specjalną promocję Secret Sale, która dotyczy czterech warszawskich inwestycji: Ursus Centralny, Miasto Moje, ZielonoMI oraz Eko Falenty. W ramach tej kampanii zarejestrowani klienci mogą otrzymać rabaty sięgające nawet 75 tysięcy zł, a także inne bonusy i zniżki. Szczegóły promocji są na bieżąco komunikowane na naszej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych.

Dodatkowo, cały czas rozwijamy program lojalnościowy „Polecony Sąsiad”, w ramach którego oferujemy nagrodę w wysokości 2000 zł za każde udane polecenie naszych inwestycji bliskim. To wyraz wdzięczności dla lojalnych klientów wspierających budowanie naszej społeczności.

Agata Zambrzycka, dyrektor d.s. sprzedaży i marketingu w Aurec Home

Zwiększona liczba dostępnych ofert w największych polskich miastach daje nabywcom swobodę wyboru wymarzonego lokum. W naszej inwestycji Fabrica Ursus, wyróżniającej się unikalną industrialną architekturą, klienci znajdą mieszkania w wysokiej jakości i w konkurencyjnych cenach. Rozpoczęliśmy właśnie budowę drugiego etapu projektu, a przedsprzedaż lokali zbliża się ku końcowi. W ofercie dostępne są kawalerki o powierzchni od 32 mkw., dwójki o powierzchni 45 mkw. oraz przestronne apartamenty o metrażu do 80 mkw. Obecnie można je nabyć w wyjątkowej promocji, oferujemy wysokie rabaty na wszystkie mieszkania w nowym etapie tej inwestycji.

Łukasz Šedovič, Sales Director w Trust Investment S.A.

Nabywcy mieszkań i lokali w realizowanych przez nas inwestycjach mogą liczyć na atrakcyjne bonusy i rabaty. To nasz sposób na docenienie zaufania, jakim obdarzają nas klienci oraz na zapewnienie dodatkowych korzyści przy zakupie nieruchomości.

W okresie świątecznym przygotowaliśmy dla odwiedzających nasze biura sprzedaży klientów miłą niespodziankę w postaci wybornych pralin. Dodatkowo, dla klientów decydujących się na zakup mieszkań lub lokali w tym wyjątkowym czasie przygotowaliśmy specjalny prezent, który będzie pięknym akcentem w nowym miejscu.

Monika Szostek, Marketing Manager, Okam Capital

Realizujemy inwestycje w oparciu o Nową Politykę Jakości, która przewiduje rozwiązania prośrodowiskowe i udogodnienia, wpływające na komfort życia mieszkańców. Wiele z tych rozwiązań uważanych jest w innych inwestycjach za dodatkowe, promocyjne, my wdrażamy je w standardzie. Mówimy tu choćby o systemie smart home Appartme, który oferujemy w inwestycji CityFlow czy bezpłatnej bazie rowerowej dla mieszkańców inwestycji Inspire w Katowicach. System odzysku deszczówki, kluby mieszkańca budujące lokalną społeczność, strefy co-workingowe, siłownie - to tylko niektóre z elementów, które są składową oferty naszych inwestycji mieszkaniowych. Nasi klienci mogą liczyć na oferty specjalne, np. rabatowanie z okazji Black Friday czy Dni Otwarte.

Damian Tomasik, prezes zarządu Alter Investment

Dla nas, jako dewelopera gruntowego, wprowadzane na rynek oferty mają pozytywny wpływ na stabilizację rynku nieruchomości, który powoli wraca do pożądanej normy. Obecnie stosunek liczby dostępnych mieszkań do popytu jest na większości rynków zrównoważony. Inwestycje sprzedażowo realizują się w trakcie budowy, czyli w typowym cyklu około dwóch lat. W związku z tym, mimo zwiększonej podaży i konkurencyjności, nie widzimy potrzeby wprowadzania dodatkowych promocji czy bonusów. Na tę chwilę nie planujemy żadnych świątecznych promocji, ponieważ sytuacja rynkowa sprzyja stabilnym inwestycjom, zarówno dla deweloperów, jak i dla nabywców.

 

gru 06 2024

Minimalizm albo przepych funkcji. Jak firmy...


Komentarze: 0

Autor Mateusz Strzelecki, Partner/Head of Tenant Representation w Walter Herz

Na rynku biurowym widoczne są dwa biegunowo różne trendy, jeśli chodzi o podejście firm do wynajmu i aranżacji powierzchni, które można określić jako przepych funkcji i minimalizm.

Dwa dominujące kierunki działania najemców

Pierwsze podejście dotyczy firm, które starają się zaspokoić potrzeby wszystkich pracowników, tych pracujących w biurze i zdalnie. Chcąc przyciągnąć do biura jak najwięcej osób, decyduje się na inwestycje w nową aranżację. Często niestety projektowane są wtedy przestrzenie, które finalnie nie służą nikomu. Zbyt wiele koncepcji w jednym miejscu prowadzi do braku spójności, co nie przynosi zamierzonych rezultatów, a nawet zniechęca pracowników do powrotu do pracy stacjonarnej.

Większość firm reprezentuje natomiast drugi kierunek działania, koncentrując się przede wszystkim na minimalizacji kosztów. Finalnie decyduje się na renegocjacje umowy i pozostawienie biura w tej samej lokalizacji, nierzadko redukując przy tym zajmowaną powierzchnię. To najemcy, którzy stanowczo oczekują od pracowników powrotu do biura, ale zamiast gruntownych zmian tylko optymalizują powierzchnię, wprowadzają ewentualnie drobne odświeżenia albo pozostawiają przestrzeń biurową bez inwestycji w re-design. W wielu przypadkach firmy nie robią nic, będąc świadomymi rosnących kosztów utrzymania biura. Skupiają się na skrupulatnym kalkulowaniu, czy zmiany faktycznie są konieczne.

Optymalizacja, optymalizacja, optymalizacja

Sztandarowym przykładem obecnego sposobu działania firm jest projekt, nad którym pracujemy. Bazuje na renegocjacji umowy obejmującej kilka tys. mkw. dla dużej firmy z sektora mediów z wydłużeniem kontraktu o 5 lat po raz kolejny w tej lokalizacji. Poprzednio, w czasie pandemii powierzchnia została całkowicie zrewitalizowana podczas przebudowy biura. Tym razem koncentrujemy się wyłącznie na warunkach finansowych, ponieważ przestrzeń wciąż jest świeża, funkcjonalna i dopasowana do potrzeb. Co więcej, biuro jest intensywnie wykorzystywane przez pracowników, co samo w sobie jest interesującym trendem na tle pozostałych projektów.

Wyrazistą ilustracją, pokazującą kierunek zmian w myśleniu o biurach jest też transakcja firmy Kruk we Wrocławiu. Po 15 latach firma zmieniła swoją lokalizację z biura w starym obiekcie w parku technologicznym, gdzie zajmowała ponad 10 tys. mkw., na nowoczesny budynek B10 w kompleksie Business Garden, gdzie objęła powierzchnię 6 tys. mkw. Nastąpiła tu jednak istotna zmiana jakościowa. Nowa powierzchnia została zaprojektowana na podstawie badań Workplace z uwzględnieniem potrzeb organizacji i pracowników, zarówno w zakresie funkcji, jak również technologii oraz designu.

Zmiana narracji

Na rynku obserwować można dominację renegocjacji umów, które obecnie rzadziej wiążą się z przebudową powierzchni, a częściej z presją na korzystniejsze warunki finansowe. Wysokie koszty budowlane zmuszą firmy do optymalizacji wydatków, np. poprzez wykorzystanie istniejących układów powierzchni. Stary, dobry open space nadal obowiązuje jako podstawowa forma, stanowiąca o układzie większości biur.

Jeśli zapadają decyzje o zmianie aranżacji, oparte są zwykle na badaniach Workplace. Organizacje analizują potrzeby zespołów, funkcje przestrzeni i wzajemne powiązania między działami. Tematyka związana z nowym profilem funkcjonalnym miejsc pracy, zmianą narracji – projektowaniem powierzchni pod aktywnych pracowników biurowych oraz główne kierunki w aranżacji biur opisywaliśmy niedawno w raporcie „25 trendów, które zmienią biuro w 2025 roku”.

W sferze planowania biur do głosu zaczyna dochodzić trend, bazą którego jest projektowanie biur z myślą o pracownikach, którzy korzystają z nich na co dzień, a nie o zachęcaniu do przyjścia do nich tych, którzy preferują pracę zdalną. Tworzone są mniejsze strefy z przeznaczeniem do pracy w zespołach, huby dla kilkuosobowych grup. Podział przestrzeni na moduły pracuje na ożywienie biurowego wnętrza. Rozwiązania takie wdrażane są za pomocą łatwych do zmodyfikowania kurtyn i elementów akustycznych oraz drzwi przesuwnych, które w przypadku zmiany potrzeb można elastycznie wykorzystywać w odmiennej konfiguracji.

Elastyczność najmu

Coraz większą rolę odgrywa elastyczność najmu. Dynamicznie rozwija się sektor flex i powierzchni coworkingowych, szczególnie w Warszawie. Przestrzenie te przestały być wyłącznie domeną start-up’ów i mniejszych firm, a coraz częściej wykorzystywane są przez większe organizacje do prowadzenia części działalności. Elastyczne biura wybierane były wcześniej głównie przez firmy z branży IT, ale teraz decydują się na nie podmioty reprezentujące wszystkie sektory.

Popyt na biura na największych rynkach w Polsce utrzymuje się w tym roku na podobnym poziomie, jak w roku ubiegłym. Ich obłożenie jest zróżnicowane, uzależnione od sektora w jakim działają firmy oraz kultury organizacyjnej. Na rynku obserwować można najczęściej stosowany przez firmy model pracy hybrydowej, obejmujący 3 dni pracy w biurze i 2 dni zdalnej. W branży IT, która już przed pandemią stosowała model hybrydowy, pracownicy wciąż rzadziej wracają do biur. Sektor, który dynamicznie rozwijał się przez lata, obecnie zmniejsza swoje powierzchnie biurowe ze względu na globalizację rekrutacji i preferencje pracy zdalnej.

Klienci często optymalizują powierzchnię, reinwestując środki zaoszczędzone na mniejszej powierzchni w nowoczesne biura w lepszych lokalizacjach, co wiąże się także z trendami ESG. Warszawa, będąca siedzibą zarządów, odczuwa skutki luki podażowej, co szczególnie widać w najbardziej popularnych wśród najemców obszarach centralnych. Średni poziom pustostanów na warszawskim rynku przekracza 10 proc., ale na terenie ścisłego centrum i na Woli współczynnik powierzchni niewynajętej wynosi kilka procent, podczas gdy na Mokotowie kilkadziesiąt procent. Na rynkach regionalnych natomiast dostępna oferta utrzymuje się na stabilnym poziomie.

Podnajem

Nowym standardem na rynku najmu jest umowa 7-letnia. Wcześniej przy umowach 5-letnich najemcy mogli liczyć na znaczne zachęty finansowe i prace aranżacyjne wykonane "pod klucz". Obecnie takie oczekiwania są coraz częściej realizowane przy umowach dłuższych niż 7 lat, a nawet 10-letnich.

W umowach pojawia się często zapis mówiący o możliwości podnajmu, podobnie jak klauzule dotyczące cesji. Wynajmujący są skłonni akceptować podnajmy, o ile spełnione zostaną określone warunki, takie jak standing finansowy podnajemcy, zgodność profilu działalności z zasadami budynku oraz brak konfliktu z zakazami konkurencji. Dzięki solidarnemu charakterowi odpowiedzialności między pierwotnym najemcą a podnajemcą, wynajmujący mogą czuć się bezpiecznie, co zwiększa popularność tego rozwiązania.

 

gru 05 2024

Avison Young doradzał przy sprzedaży Galerii...


Komentarze: 0

Avison Young pełnił rolę wyłącznego doradcy przy sprzedaży dużego centrum handlowego - Galerii Wisła.


Galeria Wisła to centrum handlowe o ugruntowanej pozycji, położone w głównym obszarze handlowym miasta i otoczone dużymi osiedlami mieszkaniowymi. Obiekt został otwarty w 2008 roku i pozostaje jednym z dwóch największych centrów handlowych w mieście. Galeria Wisła dysponuje szeroką ofertą zarówno handlową jak i rozrywkową – na miejscu znajduje się kino, kręgielnia, kawiarnie i restauracje. Całkowita powierzchnia - ok. 22 500 mkw - jest wynajęta takim dużym sieciom handlowym czy renomowanym markom jak m.in. TK Maxx, HalfPrice, Eurospar, Apart, Douglas, Sinsay, RTV Euro AGD, Tedi, HalfPrice, New Yorker czy Martes Sport.

Nieruchomość znajduje się przy ul. Wyszogrodzkiej 114, obok drogi krajowej nr 62, która jest główną arterią miasta, zapewniającą szybki i łatwy dojazd samochodem z każdej dzielnicy Płocka a także okolicznych miejscowości. Centrum dysponuje 540 miejscami parkingowymi, ale łatwo do niego dojechać również środkami transportu publicznego – w okolicy znajdują liczne przystanki autobusowe, w tym jeden bezpośrednio przy wejściu do obiektu. W pobliżu znajdują się także: OBI, sklep meblowy Agata Meble, hipermarket Auchan oraz centrum handlowe Galeria Mazovia.

„Do końca trzeciego kwartału 2024 r. sektor handlowy zrealizował łączny wolumen inwestycyjny na poziomie 614 milionów euro, zbudowany również dzięki sprzedaży kilku większych, dobrze prosperujących centrów handlowych. – komentuje Michał Ćwikliński, Dyrektor Zarządzający na region EMEA. – To dowód na to, że centra handlowe o ugruntowanej pozycji, takie jak Galeria Wisła, nadal cieszą się zainteresowaniem inwestorów. Jest to również kolejna transakcja tego typu aktywem na koncie Avison Young w tym roku.”

W kwestiach prawnych sprzedający korzystał z doradztwa firmy Dentons.

gru 03 2024

Nearshoring. Jaka część usług i produkcji...


Komentarze: 0

Autor Bartłomiej Zagrodnik, Managing Partner, CEO w Walter Herz

Strategiczne rozproszenie usług dla biznesu

Na rynku możemy obserwować obecnie trend, w którym firmy z sektora BPO/SSC, ale także z branży technologicznej, konsultingowej i finansowej coraz chętniej otwierają mniejsze, strategiczne oddziały regionalne. Przenoszenie procesów biznesowych do lokalizacji bliższych geograficznie, związane z procesem nearshoring’u staje się istotną strategią, nie tylko dla takich sektorów, jak transport, logistyka czy produkcja, ale także dla firm outsourcingowych, świadczących usługi dla biznesu i podmiotów reprezentujących inne branże.

Firmy z sektora BPO/SSC nie ograniczają się już do pracy w dużych, kluczowych centrach operacyjnych, ale tworzą rozproszone huby, lokując je tam, gdzie mogą zrekrutować odpowiednio wykwalifikowany zespół. Tworząc oddziały satelitarne łączą centralne biura główne z siecią mniejszych placówek. To pozwala lepiej zarządzać ryzykiem i szybciej reagować na zmiany rynkowe. Dzięki temu, mogą ściślej dostosowywać swoje usługi do specyficznych potrzeb regionalnych, co jest szczególnie istotne w tym sektorze.

Celem zaspokojenia pojawiających się potrzeb biznesowych tworzone są również odziały, które pełnią funkcję lokalnych punktów kontaktu, coworkingów lub przestrzeni projektowych. Wiąże się to ze zmniejszeniem zapotrzebowania na powierzchnie biurowe i poszukiwaniem bardziej elastycznych rozwiązań dla pracy w systemie hybrydowym. Jednocześnie zapewnia dostęp do wysoce wykwalifikowanych pracowników w regionach, które oferują optymalne koszty związane z prowadzeniem biznesu.

Mniejsze oddziały lokalne

Firmy BPO/SSC oraz podmioty z sektora IT, fintech czy e-commerce coraz częściej przenoszą swoje operacje do krajów oferujących niższe koszty pracy. Wybierając lokalizację kierują się chęcią optymalizacji wydatków, możliwościami lepszej kontroli operacyjnej i dostępu do wykwalifikowanego kapitału ludzkiego. Bliskość czasowa i kulturowa ułatwia współpracę z centralami w Europie Zachodniej i USA, stąd szczególnie popularne pod tym względem są takie regiony jak Europa Środkowo-Wschodnia (Polska, Czechy, Rumunia) oraz Ameryka Łacińska (Meksyk, Kostaryka).

W regionalne centra w Europie Środkowo-Wschodniej, ze względu na atrakcyjne koszty pracy i wykwalifikowaną kadrę, inwestuje m.in. firma Capgemini, Infosys czy Wipro.

Google i Amazon otwiera mniejsze oddziały technologiczne w takich krajach jak Irlandia i Polska, aby sprawniej obsługiwać klientów regionalnych i wspierać rozwój produktów.

Firmy doradcze i finansowe, jak Deloitte czy Revolut, dywersyfikują swoje lokalizacje, otwierając oddziały w mniejszych miastach, jak m.in. Kraków, Sofia i Monterrey, by korzystać z lokalnych talentów.

Dedykowane zespoły na rynkach regionalnych

Według danych zawartych w raporcie ABSL – Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2024, w okresie od początku 2023 roku do końca I kwartału 2024 roku na polskim rynku rozpoczęło działalność 60 centrów usług biznesowych, najwięcej w Poznaniu i Wrocławiu i Krakowie.

Większość nowych inwestycji wprowadzonych zostało w sektorze informatycznym, usług wspólnych/globalnych usług biznesowych, outsourcingu procesów biznesowych oraz badań i rozwoju. Nowe placówki wygenerowały 4860 miejsc pracy. Średnie zatrudnienie w nowo utworzonych centrach wyniosło 81, podczas gdy rok wcześniej było to 201 osób. Inwestorzy pochodzą z 16 krajów, a w poprzedniej edycji raportu było to 13 krajów. Nowe odziały utworzone zostały głównie przez inwestorów amerykańskich i niemieckich.

Większość obsługiwanych klientów w nowych placówkach pochodzi z Europy. Udział centrów obsługujących Stany Zjednoczone i Kanadę spadł rok do roku i wyniósł 61,5%, a Bliski Wschód i Afrykę 46,2%. Podobnie jak w ostatnich latach, niższy jest też udział centrów obsługujących klientów z regionów APAC (32,5%) i LAC (23,7%).

Polska magazynowym hubem Europy

Ze zjawiskiem relokacji produkcji i logistyki do krajów bliższych ich rynkom docelowym mamy do czynienia od pandemii. Teraz obawy o zakłócenia łańcuchów dostaw podsyca niestabilność geopolityczna, konflikty zbrojne i globalna walka handlowa.

Polska jest atrakcyjnym miejscem dla inwestycji związanych z nearshoringiem dla coraz większej ilości firm, dzięki swojej lokalizacji, rozwiniętej infrastrukturze logistycznej i magazynowej oraz konkurencyjnym kosztom operacyjnym stała się kluczowym miejscem dla firm przenoszących produkcję bliżej rynków europejskich.

Nasz kraj wybija się rozwiniętym rynkiem powierzchni magazynowych i liderem pod względem popytu w tym sektorze na kontynencie. W ciągu ostatnich lat trafiliśmy do czołówki europejskiej z wielkością zaplecza, które ustępuje tylko Niemcom, Francji i Holandii. Obecnie jesteśmy europejskim hubem dla e-commerce z 30 proc. powierzchni magazynowej przeznaczonymi do obsługi sprzedaży elektronicznej.

Produkcja powraca na polski rynek

Wiele międzynarodowych przedsiębiorstw, aby zminimalizować ryzyko związane realizacją i terminowością dostaw oraz zmniejszyć zależność od Azji, decyduje się na lokowanie swoich inwestycji na naszym rynku. W ostatnich trzech latach Polska notuje skokowy wzrost bezpośrednich inwestycji zagranicznych, w których największy udział ma branża motoryzacyjna i sektor elektromobilności oraz centra usług biznesowych.

W Polsce produkowana jest znacząca część baterii litowo-jonowych dla samochodów elektrycznych. Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, na polskim rynku wytwarza się najwięcej w Europie akumulatorów do aut elektrycznych i plasujemy się pod tym względem na drugim miejscu na świecie, po Chinach. Polska jest już także jednym z największych producentów dużego AGD.

Firma Panattoni, która może się pochwalić wieloma znaczącymi realizacjami dla przedsiębiorstw produkcyjnych, w tym m.in. dla Reynaers Aluminium, PetRepublic, Knorr, Danfoss czy Tenneco prognozuje, że w kolejnych latach udział produkcji w popycie na powierzchnie przemysłowe będzie w Polsce wzrastał. Informuje, że większość potencjalnych klientów kierujących do niej zapytania o powierzchnię to dziś klienci z sektora produkcyjnego. Rozmowy prowadzone są z firmami m.in. z branży producentów komponentów do wiatraków, automotive, elektroniki i branży kosmicznej.

Wzrasta również zainteresowanie Polską ze strony firm produkcyjnych z Azji jako lokalizacji do obsługi Europy Zachodniej. Lokowaniem inwestycji produkcyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej zainteresowane są firmy z Korei Południowej, Japonii i Chin. Nasz region staje się dla nich coraz bardziej konkurencyjnym rynkiem m.in. ze względu na wzrost płac w Chinach, który wynosi około 20-25 proc. rocznie. Inwestorzy biorą też pod uwagę, że lokowanie produkcji bliżej rynku zbytu może zostać z czasem wymuszone przez regulacje Unii Europejskiej w związku z obostrzeniami mającymi na celu ograniczanie śladu węglowego.

 

gru 03 2024

Jak sprzedają się nowe mieszkania


Komentarze: 0

Czy ożywienie odnotowane na rynku kredytowym oznacza także odbicie w sprzedaży mieszkań? Czy firmy deweloperskie rejestrują wzrost zainteresowania zakupem lokali w ostatnim czasie? Czy aktywność klientów mimo braku preferencyjnego kredytu i rządowego wsparcia jest większa? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Tomasz Kaleta, dyrektor zarządzający ds. sprzedaży i marketingu w Develii

Obecnie liczba wniosków o kredyt hipoteczny niemal osiągnęła poziom sprzed pandemii, wojny oraz gwałtownych podwyżek stóp procentowych, które znacząco zwiększyły koszt kredytu i obniżyły zdolność kredytową kupujących. Warto podkreślić, że dzieje się to bez wsparcia jakiegokolwiek programu rządowego. Dane wskazują na stopniowy wzrost popytu na mieszkania, co znajduje odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży z ostatnich miesięcy. Na siedmiu największych rynkach wynosi ona około 3,5 tys. mieszkań miesięcznie. Dla porównania, w okresie wakacyjnym sprzedawano 2,5 tys. lokali.

Choć nadal nie osiągnęliśmy zeszłorocznych poziomów sprzedaży ani średniej z ostatnich lat wynoszącej około 4,5 tys. mieszkań miesięcznie, widoczny jest trend wzrostowy. Warto zauważyć, że część klientów, którzy wstrzymywali się z zakupem, czekając na rządowy program, wraca na rynek. Istotnym impulsem jest zapowiadana na 2025 rok obniżka stóp procentowych. Banki, które mają nadpłynność, dodatkowo obniżyły marże, dzięki czemu na rynku dostępne są kredyty z oprocentowaniem na poziomie 7 proc.

Zbigniew Juroszek, prezes zarządu Atal

W kolejnych, jesiennych miesiącach widzimy, że popyt jest wyższy niż w wakacje tego roku. Jednakże niepewność na rynku nieruchomości spowodowana niejasnymi sygnałami rządzących, co do programów wsparcia wybranych grup nabywców, wciąż jest odczuwalna. Mimo to obserwujemy, że coraz więcej zniecierpliwionych oczekiwaniem klientów decyduje się finalizować transakcje.

W naszych danych widać też istotne zmiany w strukturze popytu. Trudny dostęp do kredytów i bardzo drogi pieniądz spowodowały, że klienci zgłaszają zapotrzebowanie na coraz mniejsze mieszkania. Sprzedają się także lokale duże i drogie. Nabywców nie znajduje natomiast środkowa część oferty, którą w normalnych warunkach interesowałyby się zwłaszcza rodziny. Program dopłat lub znaczące polepszenie warunków finansowania zwiększyłyby ruch w tym segmencie, na co jesteśmy bardzo dobrze przygotowani ofertowo.

Monika Kudełko, dyrektor ds. Strategii i Komunikacji Marketingowej w Activ Investment

Obserwujemy stabilne zainteresowanie naszą ofertą, choć obecne warunki rynkowe i duża podaż skłaniają klientów do bardziej rozważnych decyzji zakupowych, a proces zakupu często się wydłuża. Mimo to, październik okazał się dla nas wyjątkowo dobrym miesiącem, co można częściowo powiązać z poprawą sytuacji na rynku kredytowym. Kluczową rolę odegrały jednak atrakcyjne oferty cenowe oraz dostępność mieszkań w dogodnych lokalizacjach, które skutecznie zwiększyły dynamikę sprzedaży.

Dobrym przykładem jest inwestycja ŚwiatoVida w Warszawie, gdzie odnotowaliśmy rekordową sprzedaż – aż 22 mieszkań w jednym miesiącu. Wynik ten pokazuje, że nawet w wymagających warunkach rynkowych dobrze zaprojektowane projekty w atrakcyjnych lokalizacjach wciąż przyciągają klientów. Wprowadzenie okresowych promocji oraz przemyślana strategia sprzedażowa to istotne elementy, które pozwalają nam skutecznie odpowiadać na potrzeby klientów i utrzymywać wysoką aktywność na konkurencyjnym rynku.

Andrzej Gutowski, dyrektor Sprzedaży Ronson Development

Zauważyliśmy w ostatnich tygodniach większe zainteresowanie klientów zakupem mieszkania. Ale warto zauważyć, że to tymczasowy wzrost aktywności. Wynika z kilku czynników. Przede wszystkim deweloperzy prowadzą intensywne działania promocyjne, które zachęcają klientów do podjęcia decyzji zakupowych. Ponadto, zbliżający się koniec roku sprawia, że firmy deweloperskie starają się realizować swoje plany sprzedażowe. W efekcie klienci, widząc atrakcyjne oferty, starają się skorzystać z okazji, co dodatkowo napędza zainteresowanie. Przewidujemy, że to pobudzenie wygaśnie w połowie grudnia.

Adrian Sączek, dyrektor Działu Sprzedaży Produktów Deweloperskich w Mennicy Polskiej

Zainteresowanie zakupem mieszkań znajduje się na stabilnym poziomie, pomimo wysokich stóp procentowych. Znaczący udział w grupie nabywców to klienci gotówkowi. Mieszkanie nadal traktowane jest jako bezpieczne aktywo zabezpieczające oszczędności, z perspektywą wzrostu wartości w przyszłości, szczególnie w dużych ośrodkach miejskich.

Jeśli chodzi o klientów nabywających mieszkanie na kredyt, zwykle są to osoby kupujące swoją pierwszą nieruchomość na własne potrzeby. Przy wysokich czynszach najmu, pomimo wysokich odsetek kredytów hipotecznych, klienci decydują się na zakup licząc na spadek oprocentowania, o którym mówi się w perspektywie 2025 roku.

Małgorzata Mellem, członek zarządu Budlex

Na rynku nieruchomości obserwujemy spadek zainteresowania zakupami, co wiąże się z dążeniem rynku do stabilizacji. Pewną aktywność klientów odnotowujemy nadal w segmencie premium, jednak wysokie koszty kredytów hipotecznych w Polsce wpływają na decyzje zakupowe. W przypadku ofert inwestycyjnych zauważamy ostrożność,. Klienci poszukują zarówno mieszkań na własne potrzeby, jak i atrakcyjnych możliwości lokowania kapitału, jednak decyzje zakupowe podejmowane są z większą rozwagą.

W odpowiedzi na te trendy wprowadziliśmy program inwestycyjny dedykowany naszym stałym klientom, który pozwala na elastyczne finansowanie, specjalne warunki zakupu i pierwszeństwo w wyborze nieruchomości. Program cieszy się dużym zainteresowaniem zwłaszcza wśród klientów decydujących się na zakup kilku mieszkań.

W ostatnich tygodniach zauważyliśmy wzrost liczby zapytań i wizyt w naszych biurach sprzedaży, szczególnie w miastach takich jak Gdańsk czy Warszawa. Dobrym przykładem jest inwestycja Kapitanat w Gdańsku, gdzie rozpoczęcie realizacji kolejnego etapu ekskluzywnych apartamentów nad Motławą spotkało się z dużym odzewem już na etapie przedsprzedaży. Mamy nadzieję, że to jaskółki zwiastujące rynkowe ożywienie w nadchodzących miesiącach.

Jednocześnie planowane przez nas nowe inwestycje w Toruniu, Bydgoszczy czy Warszawie będą wzbogacone o programy promocyjne, które z pewnością zwiększą zainteresowanie klientów. Te działania, dostosowane do aktualnych warunków gospodarczych, mają na celu przyciągnięcie nabywców zarówno indywidualnych, jak i inwestorów.

Dawid Wrona, Chief Operating Officer w Archicom

Biorąc pod uwagę największe polskie miasta, w ostatnich 3 miesiącach obserwujemy wyraźny wzrost sprzedaży mieszkań. Bez wątpienia część z tych transakcji jest finansowana z udziałem kredytu hipotecznego. Polityka kredytowa jest skorelowana z dynamiką sprzedaży na rynku nieruchomości, co łatwo dostrzec przy okazji zmian stóp procentowych.

Spodziewaliśmy się odbicia sprzedaży w końcówce bieżącego roku, zawłaszcza wśród klientów kredytowych. W mojej ocenie wynika to z faktu swoistego zmęczenia oczekiwaniem na uruchomienie nowego programu rządowego, a także brakiem informacji o terminie startu czy też konkretnych założeniach. Przy obecnym poziomie inflacji, stabilnym i powolnym, ale jednak wzroście cen mieszkań, a także stosunkowo wysokiej podaży dającej możliwość wyboru lokalu według własnych preferencji, coraz ciężej uzasadnić wstrzymywanie decyzji zakupowych. Jednocześnie podaż jest odbudowywana w rozsądnym tempie, co sprawia, że nie należy prognozować znaczącego spadku cen nieruchomości w najbliższej przyszłości, a raczej ich utrzymanie na zbliżonym poziomie.

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

Widoczne jest niewielkie ożywienie wśród klientów, ale raczej jeżeli chodzi o podejmowanie decyzji. Do tej pory mieliśmy podobny jak obecnie poziom zainteresowania, ale klienci czekali z podjęciem decyzji. Potwierdzają to również dane BIK, z których wynika, że w październiku złożono o 21 proc. wniosków o kredyt mieszkaniowy więcej niż miesiąc wcześniej.

Michał Witkowski, dyrektor ds. sprzedaży Lokum Deweloper

Mówiąc o ożywieniu musimy mieć świadomość, jaka baza jest dla nas punktem odniesienia, do jakiego poziomu przyrównujemy wyniki danego okresu. Od wielu miesięcy zachowania kredytobiorców stanowią odstępstwo od aktywności czy norm, z jakimi mieliśmy do czynienia przed załamaniem akcji kredytowej. Aby mieć pełny obraz obecnej skali kredytowania, powinniśmy posiadać dane, ile z wniosków dotyczy refinansowania wcześniej zaciągniętych zobowiązań czy konsolidacji. Klienci obserwujący brak jasnego i jednolitego podejścia ustawodawcy do dalszych losów programu wsparcia kredytobiorców, również charakteryzują się niezdecydowaniem. Nie pomaga także upolityczniony przekaz w sprawie dalszych prognoz dotyczących stóp procentowych. Te dwa niezwykle ważne dla nabywców aspekty, pozbawione merytorycznej debaty, będą skutkować mniejszą aktywnością po stronie popytu. To z kolei prowadzi do wstrzymywania realizacji inwestycji deweloperskich i stopniowego ograniczenia dostępności mieszkań na rynku.

Joanna Chojecka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu na Warszawę i Wrocław w Grupie Robyg

W ostatnim kwartale widzieliśmy, że klienci przesuwali swoje decyzje zakupowe w oczekiwaniu na nowe inwestycje i poszerzenie oferty dostępnej na rynku. Bez wątpienia na cały kwartał miała też wpływ powódź w zachodniej Polsce, co wyraźnie odnotowaliśmy we Wrocławiu. To bardzo trudna sytuacja, a odbudowa na terenach zalanych będzie trwała dłuższy czas. Stąd trzeci kwartał bieżącego roku był nieco niestandardowy. Wciąż widzimy zainteresowanie klientów i czekamy, aby popyt powrócił do wcześniejszych poziomów.

Podtrzymujemy jednak prognozę rocznej sprzedaży na poziomie 2300 mieszkań oraz zwiększenie portfela lokali na wynajem o około 1000 nowych mieszkań, a więc realizujemy nasz założony harmonogram. Poziom sprzedaży w poszczególnych kwartałach jest raczej wynikiem sezonowości oraz wielkości oferty i nie wpływa na nasze roczne założenia. W bieżącym, czwartym kwartale uruchomiliśmy nowe inwestycje, bo udało się sfinalizować przedłużające się procedury administracyjne i będzie to właśnie widoczne w wynikach rocznych.

Wojciech Mochocki CFO w Trust Investment S.A.

Ożywienie na rynku kredytowym na początku czwartego kwartału może być zwiastunem pewnego wzrostu sprzedaży mieszkań. Wzrost zainteresowania kredytami hipotecznymi może być związany z malejącymi nadziejami osób planujących zakup mieszkania, na wprowadzenia nowych rzędowych programów wsparcia. W ostatnich tygodnia obserwujemy w naszych inwestycjach satysfakcjonujący poziom sprzedaży mieszkań i lokali, dający nadzieję na poprawienie wyników sprzedaży z II i III kwartału, które były na poziomie odpowiednio: 125 i 132 mieszkań i lokali. Liczymy, że nasze dodatkowe działania marketingowe oraz aktywność sprzedawców pozwolą nam na zakończenie całego 2024 roku ze sprzedażą na poziomie 530 - 550 lokali.

Shraga Weisman, CEO Aurec Home

Październik 2024 roku był kolejnym miesiącem, w którym deweloperzy w dużych polskich miastach wprowadzili na rynek więcej nowych mieszkań, niż sprzedano w tym samym okresie. Mimo wzrostu liczby dostępnych lokali, tempo ich sprzedaży poprawiło się dzięki stosunkowo dobrej październikowej sprzedaży na poziomie ok. 3,7 tys. Wzmożona aktywność na rynku mieszkaniowym sugeruje, że deweloperzy mogą mieć powody do zadowolenia. Potwierdzają to także nasze statystyki sprzedażowe.

Damian Tomasik, prezes zarządu Alter Investment

Z naszej perspektywy jako dewelopera gruntowego, popyt na rynku nieruchomości oceniamy obecnie jako stabilny. Ożywienie na rynku kredytowym, mimo wysokich kosztów kredytów w Polsce, niekoniecznie oznacza gwałtowne odbicie w sprzedaży mieszkań, ale obserwujemy stałe zainteresowanie dla dobrze zaprojektowanych inwestycji. Przykładem jest nieruchomość pod budynek wielorodzinny w Gdańsku przy ul. Madalińskiego, dla której uzyskaliśmy pozwolenie na budowę w sierpniu. Już we wrześniu została ona sprzedana deweloperowi, który szybko przystąpił do budowy. Taka sytuacja potwierdza, że na rynku nadal istnieje popyt na nieruchomości z gotowymi pozwoleniami na budowę.