Archiwum marzec 2016


mar 31 2016 Kto kupuje mieszkania od dewelopera
Komentarze: 0

Czy w ostatnich latach zmieniła się struktura nabywców mieszkań, jeśli chodzi o wiek? Czy rysuje się jakaś wyraźna tendencja? Jaka jest najliczniejsza grupa kupujących na rynku deweloperskim? Analizę prezentuje serwis nieruchomości Dompress.pl

Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord

Wprowadzenie kilka lat temu rządowego programu MdM zaktywizowało młode rodziny do poszukiwania własnego mieszkania. Obserwujemy, że najliczniejszą grupę naszych klientów stanowią osoby w wieku 25-34 lat, które interesują się lokalami dwu-trzypokojowymi w spokojnych, kameralnych osiedlach z takimi udogodnieniami jak place zabaw dla dzieci, czy wózkownie. Odwiedza nas również wiele osób w wieku 35+ zainteresowanych bardziej przestronnymi, komfortowymi mieszkaniami z dostępem do infrastruktury miejskiej i terenów rekreacyjnych jednocześnie. Tendencje te zmieniają się nieznacznie z roku na rok. Obecnie obserwujemy rosnące zainteresowanie mieszkaniami ze strony osób starszych, które planują zakup kawalerki lub dwupokojowego mieszkania na niższych kondygnacjach w pobliżu swojej rodziny, z dobrym dojazdem do ścisłego centrum miasta i okoliczną infrastrukturą.

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp

 

Oferta mieszkaniowa z segmentu popularnego skierowana jest przede wszystkim do klientów, którzy chcą zaspokoić własne potrzeby mieszkaniowe. W tej grupie przeważają osoby młode, mające średnio 31 lat, będące na etapie usamodzielniania się, zakładania własnej rodziny. W najbliższych latach może tu nastąpić niewielka zmiana spowodowana wzrostem wymaganego wkładu własnego. Część nabywców będzie zmuszona do przesunięcia w czasie zakupu swojego pierwszego mieszkania z uwagi na konieczność zgromadzenia większych środków finansowych. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku klientów inwestycyjnych, wśród których przeważają osoby w przedziale wiekowym między 35 a 60 lat, średnio mające 44-46 lat.

 

Grzegorz Marchel, dyrektor ds. marketingu w Lokum Deweloper

Wiek klientów kupujących mieszkania jest ściśle uzależniony od inwestycji i jej lokalizacji, w każdej możemy zaobserwować nieco inne tendencje. Na pewno nadal jest wiele młodych par lub małżeństw poszukujących mieszkania dla siebie. W ostatnim roku ta grupa - do 30 lat, stanowiła największy odsetek wśród osób podpisujących umowy, bo około 32 proc. Drugą najliczniejszą grupę kupujących stanowią nabywcy w wieku 30-40 lat, w ciągu ostatniego roku było to 30 proc. klientów.

Dużą część klientów stanowią także osoby kupujące mieszkania inwestycyjnie, na wynajem. Często są to osoby w wieku 30-40 lat, ale także osoby po 50. roku życia. Zauważamy również wzrost zainteresowania zakupem mieszkań wśród osób starszych, które chcą przeprowadzić się bliżej dzieci lub poprawić warunki zamieszkania.

 

Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska

Struktura nabywców jeśli chodzi o wiek jest obecnie podobna do tej, jaka była kilka lat temu. Rynek powoli ewoluuje w kierunku nieco większych mieszkań i tak na pierwsze mieszkanie młodzi wybierają częściej dwa pokoje zamiast kawalerki. Grupa kupujących, która w ostatnim czasie mocno zyskała na znaczeniu, to nabywcy inwestycyjni lokujący środki w mieszkanie jako bezpieczną alternatywę dla niskiego oprocentowania lokat bankowych.

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu marketingu i sprzedażyw  J.W. Construction Holding S.A.

Obserwujemy, że dzięki dofinansowaniu z budżetu państwa w ramach programu MdM, coraz więcej młodych osób stać na kredyt hipoteczny i kupno własnego mieszkania na rynku pierwotnym. Po uchwalonej we wrześniu ubiegłego roku nowelizacji odnotowaliśmy wzrost zainteresowania czteropokojowymi mieszkaniami. Utrzymuje się wysokie zainteresownie mieszkaniami kwalifikującymi się do rządowego programu dopłat, które w osiedlu Zielona Dolina w Warszawie posiadamy w cenach rozpoczynających się od 5200 za m kw., a w inwestycji Nowe Tysiąclecie w Katowicach od 4700 za m kw. Domy w MdM oferujemy w osiedlu Villa Campina w okolicach Warszawy w cenie od 399 tys. zł.

Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w ECO-Classic

Na przestrzeni ostatnich lat nastąpiła pewna zmiana, jeśli chodzi o wiek klientów poszukujących  mieszkań. Teraz zdecydowanie więcej młodych ludzi decyduje się na ich zakup. Jest to spowodowane działaniem programów pomocowych Rodzina na Swoim i Mieszkanie dla Młodych oraz rozwojem naszej gospodarki. Rządowe programy wspierające zakup mieszkań spowodowały, że mieszkania kupują osoby, które bez dopłat nie mogłyby sobie pozwolić na zakup własnego M.

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Home Invest

Z naszych obserwacji wynika, że na przestrzeni ostatnich lat sytuacja w kontekście preferencji nabywczych w zależności od poszczególnych grup wiekowych niewiele się zmieniła. Wciąż to przeważnie ludzie młodzi kupują mieszkania dla siebie w oparciu o kredyt z wkładem własnym, bądź też za gotówkę najczęściej przy wsparciu rodziców. Osoby w średnim wieku również są zainteresowane zakupem mieszkań w celu poprawy komfortu życia. Mieszkania kupowane są również za gotówkę jako inwestycję pod wynajem. Wynika to przeważnie z chęci zabezpieczenia swojej przyszłości oraz faktu, że zakup nieruchomości to obecnie najlepsza i najbardziej pewna inwestycja.

Katarzyna Pietrzak, dyrektor sprzedaży i marketingu w Victoria Dom S.A.

Naszymi klientami są najczęściej młode rodziny z dziećmi lub pary planujące powiększenie rodziny. Nabywcy domów to osoby dojrzałe, które zazwyczaj mają za sobą zakup mieszkania. Tacy klienci, przeważnie z rodzinami, zainteresowani są przydowmowym tarasem, który służy im do odpoczynku, do przyjmowania gości, czy grillowania. Posiadamy w ofercie domy w cenach niewiele wyższych od mieszkań 4-5 pokojowych, także wykończone pod klucz.

Marcin Liberski, dyrektor sprzedaży i marketingu w Atlas Estates

Dostrzegamy kilka grup klientów. W większości są to osoby młode, często absolwenci uczelni, którzy kupują swoje pierwsze M, zazwyczaj o mniejszej powierzchni. Wśród klientów są też rodzice osób, które rozpoczynają studia w Warszawie i zamiast płacić za wynajem mieszkania dla swojego dziecka, wolą zainwestować we własną nieruchomość.

Zauważamy również tendencję, w ramach której osoby w nieco starszym wieku, często już z rodziną i zasobniejszym portfelem, zmieniają miejsce zamieszkania, chcąc podwyższyć komfort życia. Wybierają lokale o większym metrażu w nowych budynkach o lepszym standardzie i lokalizacji.  

Roma Peczyńska, marketing manager w Red Real Estate Development

Niezmiennie od lat większość naszych klientów stanowią ludzie młodzi - rodziny z dziećmi i młode małżeństwa. Takie osoby najczęściej decydują się na dwu i trzypokojowe mieszkania. Znaczną część mieszkańców naszych osiedli stanowią również single i seniorzy, którzy wybierają między innymi wygodne kawalerki.

Ewelina Krosta, reprezentująca firmę WAN S.A.

W ciągu ostatnich lat nie zauważyliśmy zmiany, jeśli chodzi o wiek osób kupujących mieszkania. Najliczniejsza grupa naszych klientów to młode małżeństwa oraz studenci

Jarosław Jankowski, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa

Nasza oferta adresowana jest do zróżnicowanej grupy odbiorców. Są wśród nich zarówno osoby młode, jak i rodziny z dziećmi oraz seniorzy, zamieniający lokale na bardziej komfortowe. Mieszkania w naszych inwestycjach bardzo chętnie wybierają osoby młode, poszukujące funkcjonalnego lokalu, którego lokalizacja zagwarantuje krótki czas dojazdu do pracy. Z drugiej zaś strony, mieszkań poszukują także nieco starsze osoby zmieniające lokum, oczekujące większej przestrzeni i komfortu. Oba te trendy znajdują odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży naszych projektów. Warto również podkreślić, iż znaczna część mieszkań nabywana jest w celach inwestycyjnych.

 

Opracowanie: Kamil Niedźwiedzki

 

 

 

Więcej informacji dompress.pl

dompress : :
mar 30 2016 Poznań z coraz ciekawszą ofertą biurową...
Komentarze: 0

Coraz zasobniejszy, poznański rynek biurowy przyciąga firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu

Miniony rok zapisał się w historii polskiego rynku biurowego jako rekordowy.  Był też wyjątkowo udany dla Poznania, który na tle innych aglomeracji w kraju wyróżnił się skokowym wzrostem popytu na powierzchnię biurową. W 2015 roku w aglomeracji poznańskiej wynajęło się ponad trzykrotnie więcej biur niż w roku poprzednim. Najemcy podpisali umowy na około 65 tys. m kw. powierzchni, podają analitycy firmy doradczej Walter Herz.

Do największych transakcji odnotowanych w minionym roku należą umowy na wynajem 13 tys. m kw. w Poznańskim Centrum Finansowym i 11,5 tys. m kw. powierzchni biurowej w Business Garden Poznań zawarte przez Bank Zachodni WBK. Nie należą one do największych w kraju, ale jeśli zestawimy je z całkowitym zapotrzebowaniem na powierzchnię biurową w Poznaniu, które w 2014 roku zamknęło się w ok. 19 tys. m kw., widoczna jest duża progresja, jeśli chodzi o popyt.     

Duża dostępność biur

Analitycy firmy doradczej Walter Herz obliczają, że Poznań dysponuje niespełna 380 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni biurowej. Szacują, że w stolicy Wielkopolski w budowie jest obecnie ok. 50 tys. m kw. biur, z czego połowa ma zostać oddana do użytkowania w tym roku.  Najemcy poszukujący w mieście powierzchni biurowej nie mogą narzekać na jej słabą dostępność. Oddane jesienią ubiegłego roku budynki z pierwszego etapu inwestycji Business Garden Poznań przyniosły 42 tys. m kw. nowych biur, a współczynnik wolnej powierzchni biurowej zwiększył się w mieście do ponad 15 proc.

W ostatnim kwartale bieżącego roku ma zostać oddany projekt Maraton firmy Skanska oferujący 25 tys. m kw. biur. Inwestor planuje już kolejną inwestycję w Poznaniu. Skanska i PKS Poznań podpisały umowę dotyczącą terenu dawnego dworca autobusowego, w miejscu którego deweloper zamierza stworzyć nowoczesną zabudowę biznesową o dominującej funkcji biurowej. Jak deklaruje Skanska, wraz z poszerzaniem portfolio swoich inwestycji w Poznaniu firma zamierza wspierać dalszy rozwój sektora nowoczesnych usług dla biznesu w stolicy Wielkopolski i przyczynić się do tego by miasto stało się atrakcyjną lokalizacją dla dużych firm.

Poznań atrakcyjny dla sektora BPO/SSC

Specjaliści Walter Herz podkreślają, że poza coraz zasobniejszym rynkiem biurowym, atutem Poznania jest dobra infrastruktura komunikacyjna, obejmująca połączenia lotnicze i drogowe, które gwarantują m.in. sprawny dojazd do niedaleko położonego Berlina. Miasto jest jednym z największych ośrodków akademickich w kraju i w porównaniu z Warszawą oferuje niższe stawki za wynajem powierzchni biurowej. Doradcy podają, że podobnie jak we Wrocławiu i Krakowieśrednia cena wynajmu powierzchni biurowej w aglomeracji wynosi 14 euro/m kw./m-c.

To, jak zauważają doradcy Walter Herz, czyni z Poznania atrakcyjną lokalizację dla firm z sektora nowoczesnych usług dla biznesu, które szczególnie aktywnie rozwijają swoją działalność na rynkach regionalnych. Sektor PBO/SSC, który jest jedną z najszybciej rosnących gałęzi polskiej gospodarki, lokuje swoje centra głównie w dziesięciu największych miastach (Kraków, Warszawa, Wrocław, Trójmiasto, Łódź, Aglomeracja Katowicka, Poznań, Bydgoszcz, Szczecin, Lublin). W tych ośrodkach zatrudnionych jest łącznie 95 prac. wszystkich pracowników centrów obsługi biznesu z kapitałem zagranicznym w Polsce.

 

Rośnie zatrudnienie w outsourcingu

Od 2013 roku we wszystkich największych miastach, w których obecne są firmy sektorowe  zatrudnienie wzrosło co najmniej o jedną czwartą. W Poznaniu, Krakowie, Aglomeracji Katowickiej, Łodzi i Trójmieście zwiększyło się o około 40 proc., podaje w swoim raporcie organizacja ABSL.

W mieście funkcjonuje ponad 40 centrów świadczących nowoczesne usługi dla biznesu z kapitałem zagranicznym. W ostatnim czasie na Poznań postawiły takie firmy jak Capgemini, Mars, Owens-Illinois, czy  Polaris Laboratories. Swoje centra w mieście mają także m.in.: GSK Services, Ikea, Jerónimo Martins, Lorenz Services, MAN, Mars, McKinsey, Newell Rubbermaid, Owens-Illinois, Roche. Oddział zdecydowała się otworzyć również firma Jcommerce, czy SMT Software. 

Szybki rozwój outsourcingu w naszym kraju to efekt utrzymujących się niskich kosztów pracy w porównaniu z krajami Europy Zachodniej oraz dostępu do szerokiej rzeszy dobrze wykwalifikowanej kadry. Nie bez znaczenia dla inwestorów są również specjalne strefy ekonomiczne, które na wielu obszarach wspierają biznes.

Według prognoz ABSL ośrodki BPO/SSC z kapitałem zagranicznym zlokalizowane w Polsce mają w ciągu następnych czterech lat zwiększyć zatrudnienie do 250 tys. osób. Oznacza to jednocześnie, że zapotrzebowanie na powierzchnię biurową w miastach regionalnych w najbliższym czasie będzie utrzymywało się na wysokim poziomie, bo branża jest odpowiedzialna za wynajem większości powierzchni biurowej, która trafia w nich do najemców.    

 

Niskie bezrobocie

 

W Poznaniu przybywa firm o światowym zasięgu, a te które są obecne na poznańskim rynku zwiększają zatrudnienie. Reprezentatywna jest tu firma Amazon, która w swoich trzech centrach logistycznych znajdujących się pod Poznaniem i Wrocławiem, w Centrum Rozwoju Technologii w Gdańsku oraz w biurze w Warszawie planuje zatrudnić dodatkowo ponad tysiąc osób.

Znaczną część z ponad tysiąca nowych miejsc pracy stanowić mają stanowiska wymagające wysokich kwalifikacji, między innymi w obszarach IT, inżynierii, finansów, HR i logistyki. Pod koniec tego roku liczba osób zatrudnionych przez Amazon w Polsce ma sięgnąć 5,5 tys.

W zeszłym roku zatrudnienie zwiększył też największy wielkopolski pracodawca - firma Volkswagen Poznań. Spółka, która zatrudnia obecnie ponad 7 tys. pracowników rozbudowała w minionym roku zespół o 1,5 tys. osób. Ponadto, jesienią bieżącego roku niedaleko Poznania, koło Wrześni zamierza otworzyć drugą fabrykę - VW Crafter, gdzie pracować będzie 3 tys. osób. Między innymi dzięki takim inwestorom od kilku lat Poznań, jak i całe wielkopolskie cechuje się najniższym bezrobociem w kraju.

 

Opracowanie : Walter Herz

dompress : :
mar 24 2016 W którym gotowym osiedlu kupimy dwójkę
Komentarze: 0

Czy w ukończonych inwestycjach deweloperskich kupimy jeszcze atrakcyjną dwójkę? W których osiedlach je znajdziemy? W jakich metrażach i cenach? Sondę prezentuje portal nieruchomości Dompress.pl

 

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp

Większość mieszkań sprzedajemy jeszcze na etapie budowy. Ostatnie, ukończone           lokale dwupokojowe posiadamy w ofercie inwestycji Pustynna 43 w Łodzi. Osobom, którym zależy na szybkim wprowadzeniu się do własnego M polecamy także projekty będące w końcowych fazach realizacji, tj.: Osiedle Przy Srebrnej w Gdańsku, Powstańców 33 w podwarszawskich Ząbkach i Osiedle Poborzańska w Warszawie.

Grzegorz Marchel, dyrektor ds. marketingu Lokum Deweloper

W ofercie mamy ponad 30 mieszkań dwupokojowych w V etapie osiedla Lokum di Trevi, które zostaną oddane do użytkowania jako pierwsze z naszych obecnych inwestycji, w sierpniu br. Mieszkania o  metrażu od 41 do 48 m kw. z osobnymi kuchniami lub aneksami, dostępne są w cenie od 257 tys. zł do 300 tys. zł.

Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska

Klienci mogą aktualnie znaleźć ostatnie mieszkania w oddanych niedawno budynkach w inwestycji Staffa 9 oraz w pierwszym etapie projektu Kolska od Nowa:) w Warszawie. Lokale dwupokojowe są też jeszcze w sprzedaży w będącej w ostatniej fazie budowy inwestycji Księżycowa 60. Oferta takich mieszkań obejmuje metraże pomiędzy 38-51 m kw., a ich ceny kształtują się w przedziale od 239 tys. zł do 357 tys. zł.

Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży Polnord

Przygotowując kolejne inwestycje staramy się jak najlepiej odpowiadać na potrzeby naszych klientów, dlatego też w każdym projekcie Polnord znajduje się duża pula najczęściej poszukiwanych, funkcjonalnych mieszkań dwupokojowych. Obecnie we wszystkich naszych osiedlach można nabyć takie lokale. Większość z nich posiada balkon, taras lub ogródek. Przykładowo dwójkę o powierzchni 41 m kw. na osiedlu Neptun II w podwarszawskich Ząbkach można nabyć w cenie od 194 tys. zł. Niewiele więcej, bo 196 tys. zł klienci zapłacą za mieszkanie z wydzieloną, widną kuchnią i balkonem w III etapie inwestycji 2 Potoki w Gdańsku lub dwójkę z aneksem kuchennym i balkonem w łódzkim City Parku.

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

Gotowe mieszkania dwupokojowe oferujemy na warszawskim Żoliborzu w inwestycji Krasińskiego 58, w której za najmniejszy tego typu lokal o powierzchni niespełna 49 m kw. trzeba zapłacić ok. 396 tys. zł. Z kolei na Bielanach w projekcie Na Sokratesa, którego budowa powoli dobiega końca, mieszkanie dwupokojowe o powierzchni ponad 45 m kw. można nabyć w cenie ok. 318 tys. zł.

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu marketingu i sprzedaży  J.W. Construction Holding S.A.

Najtańsze, gotowe mieszkania dwupokojowe dostępne są w tej chwili w cenie od 198,9 tys. zł w inwestycji Centrum III w Łodzi. Ponadto ukończone dwójki oferujemy w takich osiedlach jak: Zielona Dolina I w  Warszawie w cenie poniżej 300 tys. zł, Nowe Tysiąclecie w Katowicach w kwocie 204,8 tys. zł, Oaza Piątkowo w Poznaniu za 270,6 tys. zł, oraz Rezydencja Redłowo w Gdyni w cenie od 322,8 tys. zł.  

Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży RED Real Estate Development

Mieszkania dwupokojowe to hit we wszystkich naszych inwestycjach. Osoby, którym zależy na czasie, mogą wybrać ostatnie, takie mieszkania o metrażu 52 m kw. w pierwszym etapie warszawskiego osiedla Alpha Park, ich ceny rozpoczynają się od 6600 zł/m kw. Klienci mogą również kupić mieszkania dwupokojowe w drugim etapie poznańskiej inwestycji Red Park w cenie od 5925 zł/m kw., mieszczącej się w limicie MdM. Ostatnie dwupokojowe mieszkanie o powierzchni blisko 60 m kw. można również nabyć w osiedlu Nowa Papiernia we Wrocławiu, w budynku z wysokimi lokalami New Line. Lokal zapewnia widok panoramy miasta, ma dwa tarasy i oferuje wykończenie w cenie. Obecnie w promocji można go nabyć za 7700 zł/m kw.

Katarzyna Pietrzak, dyrektor sprzedaży i marketingu Victoria Dom S.A.

Już w wakacje będzie gotowe do zamieszkania Osiedle Classic zlokalizowane przy ulicy Przaśnej w Warszawie. Mamy w nim jeszcze kilka mieszkań dwupokojowych. Przykładowo lokal o powierzchni 34 m kw. z 66 m kw. ogródkiem kosztuje 211 tys. zł, a mieszkanie o metrażu 40 m kw. z 24 metrowym ogródkiem to koszt 237 tys. zł. Klientom, którzy mogą poczekać na odbiór kluczy do końca roku będziemy mogli zaoferować mieszkania w programie MdM w warszawskim osiedlu Viva Garden 2 przy ul. Białołeckiej. Można w nim zakupić mieszkanie dwupokojowe o powierzchni 36 m kw. w cenie 197 tys. zł, a 41 metrowe z 20 metrowym ogródkiem w kwocie 229 tys. zł.

Lidia Fedorczuk, manager sprzedaży Atlas Estates

W ofercie pierwszego etapu inwestycji Apartamenty Krasińskiego, zlokalizowanej w zacisznym zakątku warszawskiego Żoliborza, u zbiegu ulic Krasińskiego i Przasnyskiej, w niedalekiej odległości od Sadów Żoliborskich i CH Arkadia mamy w sprzedaży ostatnie mieszkanie  dwupokojowe z dużymi przeszkleniami na stronę zachodnią. Atutem mieszkania jest rozległy taras oraz możliwość wyprowadzenia klimatyzacji. Mieszkanie o pow. 46 m kw. znajduje się na ostatnim, szóstym piętrze i kosztuje 465 tys. zł. Kolejne dwójki są tymczasem w budowie, w ramach drugiego etapu tej inwestycji.

Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych ECO-Classic

Mieszkania dwupokojowe od wielu lat są najbardziej poszukiwanym typem mieszkań i najszybciej się sprzedają. W gotowym budynku w warszawskim osiedlu Hubertus w sprzedaży został ostatni lokal dwupokojowy o metrażu ponad 50 m kw.    

Aneta Zdulska, dyrektor ds. sprzedaży WAN S.A.

Gotowe mieszkania dwupokojowe można kupić na przykład w naszej, krakowskiej inwestycji Apartamenty Wielicka. Dostępne są w niej lokale o metrażach 38-54 m kw. w cenie od ok. 5500 zł/m kw.

Jarosław Jankowski, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa

W ofercie budynku B w warszawskim projekcie Miasto Wola, którego realizacja zakończy się w III kw. br. zostało w sprzedaży zaledwie 5 mieszkań dwupokojowych. W innych budynkach z początkowych etapów projektu takie lokale już się sprzedały. W trzeciej fazie inwestycji dostępnych jest jeszcze 31 mieszkań dwupokojowych o powierzchni od 31 do 65 m kw. W pierwszej fazie projektu Stacja Kazimierz na warszawskiej Woli, która zostanie oddana do użytkowania na przełomie I i II kw. br. dostępne są zaledwie 4 mieszkania dwupokojowe.

 

Opracowanie: Kamil Niedźwiedzki

dompress : :
mar 18 2016 Sektor BPO nakręca krakowski rynek biurowy...
Komentarze: 0

 Z roku na rok rośnie zapotrzebowanie na nowoczesną powierzchnię biurową, zarówno w miastach regionalnych, jak i w Warszawie. W ubiegłym roku wynajęło się o jedną trzecią więcej biur niż w 2014 roku, który również był bardzo dobry pod tym względem.  Precedensem okazała się ilość powierzchni wynajętej w głównych aglomeracjach, poza Warszawą, w których wolumen najmu po raz pierwszy w historii był większy niż w stolicy.  

 

W największym stopniu przyczyniły się do tego firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu, które podpisały umowy na ponad połowę powierzchni wynajętej w 2015 roku w największych miastach, poza Warszawą. Stanowią one zdecydowanie najliczniej reprezentowaną grupę najemców biur na rynkach regionalnych. Jak podają specjaliści firmy doradczej Walter Herz, w 2015 roku firmy sektorowe wynajęły niemal 400 tys. m kw. biur w głównych aglomeracjach, poza stolicą.   

 

70 proc. biur dla firm BPO/SSC

 

Sektor BPO/CSS najprężniej rozwija swoją działalność w Krakowie i we Wrocławiu. W tych miastach firmy świadczące nowoczesne usługi dla biznesu były odbiorcą ok. 70 proc. ubiegłorocznej puli najmu. Branża rośnie w naszym kraju o około 15 proc. rocznie, a jej ekspansja pociąga za sobą rozwój regionalnych rynków biurowych. Poza Krakowem i Wrocławiem, wzrost tej gałęzi gospodarki stanowi motor dla rozwoju inwestycji biurowych w Trójmieście, Poznaniu, Aglomeracji Katowickiej, czy Łodzi.         

 

Branża wyrasta na wiodącego pracodawcę w Polsce. Jak podaje Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, obecnie w tym segmencie rynku zatrudnionych jest ponad 170 tys. osób. Prognozy wskazują, że w tym roku zatrudnienie w branży wzrośnie o ok. 20 tys.

 

Kraków europejskim liderem outsourcingu

 

Największym ośrodkiem outsourcingu, nie tylko w Polsce, ale i w Europie jest Kraków. Stolica Małopolski jest zarówno polskim, jak i światowym liderem, jeśli chodzi o liczbę nowych podmiotów i rozwój firm z sektora BPO/SSC. W szczególnie szybkim tempie w  mieście rozwija się outsourcing IT i usługi związane z rozwojem.

Miasto zapewnia inwestorom wsparcie, świetny dostęp do wykwalifikowanej kadry, przy niższych w porównaniu z Warszawą kosztach pracy i stawkach czynszowych za wynajem powierzchni biurowej. Zachętą do inwestowania jest też turystyczna pozycja miasta, które jest jednym z najpopularniejszych miejsc wycieczkowych w Europie.  

 

Zatrudnienie w sektorze osiągnie 58 tys. osób

Specjaliści Walter Herz, na podstawie najnowszych analiz organizacji ASPIRE , podają że styczniu 2016 roku w międzynarodowych firmach działających w Krakowie w sektorze zatrudnionych było około 48 tys. osób. W ciągu ostatniego roku wzrosło o 9750 osób (26 proc.). Doradcy informują, że według raportu ASPIRE do stycznia 2017 roku branża wzbogaci się o kolejne 10 000 pracowników (20 proc.), a zatrudnienie zwiększy się do 58 tys. osób.  

Eksperci Walter Herz podkreślają jednocześnie, że w ciągu ostatnich lat nastąpiła wyraźna ewolucja usług świadczonych przez centra BPO, które od obsługi prostych procesów biznesowych przeszły do zaawansowanych operacji, wymagających specjalistycznej wiedzy i umiejętności. Ośrodki outsourcingowe zlokalizowane w mieście świetnie sobie radzą m.in. w takich obszarach, jak rachunkowość zarządcza, czy obsługa zaawansowanych procesów IT.   

W Krakowie ulokowało swoje oddziały wiele światowych firm, należą do nich m.in.: Capgemini, Cisco, Eletrolux, Shell, UBS, State Street, AMS, ALK-Abello, Google, FedEx, Capita, Getinge Group, HSBC, Grid Dynamics, IBM, IAG Dassault Systems, Lufthansa, Lundbeck, Architech, Red Stack Tech, Solar Winds, Amway, Symphony. Obecne na krakowskim rynku firmy rozwijają obszar swojej działalności. Przykładem może być informatyczna firma Comarch, która na przestrzeni ostatniego roku zwiększyła zatrudnienie o ok. 800 osób, czy centrum biznesowe koncernu Shell, które zatrudniło 400 nowych pracowników.

Kraków zbliża się do 1 mln m kw. biur

Wraz z rozwojem ośrodków BPO i centrów SSC w Krakowie rozwija się rynek biurowy. W 2015 roku popyt na powierzchnie biurowe w mieście przekroczył 200 tys. m kw., obliczają eksperci Walter Herz. Do użytku oddane zostało niespełna 80 tys. m kw. biur. W tym roku oddane może zostać ponad 100 tys. m kw. powierzchni biurowej, z wynajmem której nie będzie problemu, bo najemcy już na nią czekają. Współczynnik powierzchni niewynajętej w mieście oscyluje bowiem w okolicy 4-5 proc. Obecnie biura można wynająć np. w nowym budynku kompleksu Bonarka Business Park i Quattro Business Park, biurowcu Opolska Business Park, Equal Business Park, czy Aleja Pokoju 5.

Eksperci Walter Herz oceniają, że w ciągu najbliższych dwóch lat całkowita podaż nowoczesnej powierzchni biurowej w Krakowie osiągnie poziom 1 mln metrów kw. Obecnie Kraków dysponuje niespełna 800 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni biurowej. Wśród nowych budynków powstających w mieście znajduje się biurowiec Axis  i realizowane są kolejne etapy inwestycji DOT Office oraz Enterprise Park.

Wrocław i Trójmiasto gonią Kraków

Krakowowi depcze po piętach Wrocław i Trójmiasto. W tych aglomeracjach firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu również poszukują biur, tym samym stanowiąc konkurencję dla stolicy Małopolski. Specjaliści Walter Herz podają przykład amerykańskiego koncernu State Street, świadczącego usługi finansowe dla globalnych inwestorów instytucjonalnych, który od kilku lat działa w Krakowie i zatrudnia 2500 osób, a niedawno wynajął biura w gdańskiej Alchemii, gdzie ma pracować 1100 osób.

Kraków nadal pozostaje jednak liderem, jeśli chodzi o wynajem biur przez firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. W 2015 roku podpisały one umowy na wynajem ponad 150 tys. mkw. krakowskich biur. We Wrocławiu firmy outsourcingowe wynajęły w minionym roku ponad 90 tys. m kw. powierzchni biurowej. W ubiegłym roku Wrocław i Trójmiasto wyprzedziły jednak Kraków pod względem ilości biur oddanych do użytkowania i to właśnie one zapewniają firmom obsługującym procesy biznesowe większą dostępność nowoczesnej powierzchni biurowej.

 

Autor: Walter Herz

dompress : :
mar 16 2016 Wiosenny rabat od dewelopera
Komentarze: 0

Czy deweloperzy przygotowują wiosenne promocje? Czym będą zachęcać do zakupu mieszkań? W których inwestycjach znajdziemy bonusy? Sondę przeprowadził portal nieruchomości Dompress.pl   

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp

LC Corp realizuje aktualnie 20 inwestycji mieszkaniowych w pięciu miastach Polski – Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku i Łodzi. Akcje promocyjne organizowane są  cyklicznie, obejmują wybraną grupę mieszkań i zazwyczaj oferują niższą stawkę za metr kwadratowy lub elastyczny harmonogram wpłat.

Warto zaznaczyć, że nasza strategia zakłada budowę lokali mieszkalnych w segmencie popularnym, w jak najlepszej relacji jakości do ceny. Każdy projekt jest dokładnie analizowany, m.in. pod kątem dopasowania oferty do potrzeb konkretnej lokalizacji. Duży nacisk kładziemy także na funkcjonalność i atrakcyjne układy mieszkań. Konsekwencja w realizacji tych założeń sprawia, że nie mamy trudności, żeby przekonać klientów do naszej oferty.

Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord

W projekcie 2 Potoki w Gdańsku obowiązuje specjalna wiosenna promocja cenowa, w ramach której mieszkania można nabyć w cenie 3990 zł za metr kwadratowy, a część z lokali w tej kwocie jest już wykończona pod klucz. Wszystkie mieszkania można kupić z dofinansowaniem w programie MdM, bez konieczności wnoszenia wkładu własnego, który w całości pokrywa rządowa dopłata. Promocyjne ceny proponujemy również w gotowym projekcie Brama Sopocka. Specjalną ofertę szykujemy na trójmiejskie i warszawskie targi nieruchomości. Obniżymy ceny mieszkań, zaproponujemy rabaty na wykończenie pod klucz oraz specjalną ofertę kredytową wraz z naszym partnerem – Domem Kredytowym Notus.

Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w ECO-Classic

Staramy się, żeby nasza oferta zawsze była atrakcyjna dla klientów, prowadzimy cykliczne akcje promocyjne dostosowane do aktualnej sytuacji w inwestycjach, np. na ostatnie mieszkania w budynku. Poza promocjami cenowymi zachęcamy klientów do wyboru mieszkań w naszych inwestycjach oferując dodatkowe usługi. W przypadku warszawskiego projektu Hubertus są to np. usługi Concierge. Zauważyliśmy również rosnące zainteresowanie ofertą wykończenia mieszkań pod klucz, dlatego w gdańskiej inwestycji Wolne Miasto proponujemy nabywcom wykończenie mieszkań w przystępnych cenach. Zawsze jesteśmy też otwarci na indywidualne negocjacje, szczególnie w przypadku kiedy kupujący decydują się na kolejne mieszkania, czy trafiają do nas z polecenia naszych klientów. 

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Home Invest

Proponujemy klientom promocje cenowe i na pewno przygotujemy też specjalną ofertę na wiosnę. W zależności od inwestycji będziemy oferować rabaty na mieszkania lub miejsca postojowe. Na upusty mogą liczyć klienci kupujący mieszkania w inwestycji Krasińskiego 58 na Żoliborzu i Na Sokratesa na Bielanach w Warszawie. W przypadku naszej nowej inwestycji Monte Verdi, realizowanej w warszawskiej dzielnicy Włochy, największym magnesem jest oferta mieszkań objętych programem MdM.

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu marketingu i sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

W każdej realizowanej przez nas inwestycji proponujemy klientom bardzo atrakcyjne promocje. Osobom, które zdecydują się na zakup mieszkania w osiedlu Zielona Dolina w Warszawie oferujemy mieszkanie jednopokojowe w cenie od 160 tys. zł, natomiast chcącym zamieszkać w osiedlu Bliska Wola możemy zaproponować apartament z wykończeniem w kwocie od 239 tys. zł. Warto również wspomnieć o osiedlu Villa Campina zlokalizowanym w pobliżu Kampinoskiego Parku Krajobrazowego, które zostało objęte programem Mieszkanie dla młodych. Dzięki rządowemu dofinansowaniu można w nim nabyć dom w cenie od 399 tys. zł.

Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska

Jeśli chodzi o propozycje wiosenne, koncentrujemy się przede wszystkim na rozszerzaniu oferty o nowe, warszawskie projekty. Do sprzedaży trafiły właśnie mieszkania w inwestycji Apartamenty Marymont przy ulicy Lektykarskiej, a niebawem wprowadzimy do oferty również inwestycję Człuchowska Bemowo.

Grzegorz Marchel, dyrektor ds. marketingu w Lokum Deweloper

Osiedla znajdujące się w ofercie Lokum Deweloper są w wyjątkowy sposób zaprojektowane i dzięki temu bardzo atrakcyjne dla klientów. Świetna lokalizacja w centrum lub jego pobliżu, wysoki standard wykonania oraz funkcjonalne i nowoczesne układy mieszkań stanowią o wysokiej wartości rynkowej tych inwestycji. Klienci kupujący mieszkania w naszych projektach mogą skorzystać z programów: aranżacji wnętrz Lokum pod Klucz, rekomendacji „Poszukiwani sympatyczni Sąsiedzi, czy pakietu zniżek u partnerskich firm i instytucji w programie „Lokum+”.

Katarzyna Pietrzak, dyrektor sprzedaży i marketingu w Victoria Dom S.A.

Wiosenna promocja, jaką przygotowaliśmy dla naszych klientów obejmuje specjalne ceny na mieszkania w warszawskiej inwestycji Viva Garden 2 położonej przy ulicy Białołęckiej. W budynku trzecim, który jako jedyny posiada naziemny parking wszystkie mieszkania, te mniejsze i większe, oferujemy w cenie od 5390 zł/m kw. Kompleks, którego budowa zakończy się jeszcze w tym roku, składa się z pięciu kameralnych budynków z placem zabaw. Do każdego mieszkania na parterze przynależy ogródek. 

Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży w RED Real Estate Development

W poznańskim osiedlu Red Park przygotowaliśmy ofertę specjalną, obejmującą wykończenie mieszkania w cenie. W warszawskim osiedlu Alpha Park klienci mogą liczyć na atrakcyjne ceny mieszkań, które rozpoczynają się od 6417 zł/m kw., a także wygodny system płatności 10/90, a w przypadku największych lokali na komórkę lokatorską w cenie mieszkania. We wrocławskim osiedlu Nowa Papiernia Ultra Nova pracujemy nad nową ofertą. Przewidujemy płatność w systemie 10/90, bezpłatną pomoc architekta wnętrz, różne pakiety wykończenia, w tym m.in.: ręcznie robioną cegłę, płyty 3D na ściany, nowoczesne tapety i pluszowe panele ścienne. Pakiety będą gwarantowane w cenie mieszkania.

Aneta Zdulska, dyrektor ds. sprzedaży w WAN S.A.

Planujemy bardzo ciekawe wiosenne promocje, wśród których są także obniżki cen nawet o kilkadziesiąt tysięcy złotych w krakowskiej inwestycji Apartamenty Wielicka.

Jarosław Jankowski, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa

Wzrastająca konkurencja na rynku nieruchomości, wymaga od deweloperów stosowania odpowiednich zachęt dla klientów. W biurach sprzedaży naszych inwestycji organizowane są m.in. Dni Otwarte, podczas których klienci mają możliwość uzyskania wyjątkowo atrakcyjnych warunków zakupu mieszkań. Dostępność i zakres tego rodzaju zachęt uzależniona jest od fazy sprzedaży inwestycji i rozpatrywana w trakcie indywidualnych negocjacji z poszczególnymi klientami.

                                                     

Opracowanie: Kamil Niedźwiedzki

dompress : :