Archiwum listopad 2019


lis 26 2019 Czy w przedsprzedaży nowe mieszkania są...
Komentarze: 0

Czy w czasie przedsprzedaży można kupić mieszkanie taniej niż w trakcie budowy? Czy deweloperzy oferują niższe ceny na wstępnym etapie realizacji inwestycji? O ile? W jakich projektach? Sondę przeprowadził serwis nieruchomości Dompress.pl      

Mirosław Kujawski, członek zarządu Develia S.A.  

Powszechnym trendem jest wzrost cen mieszkań w miarę postępu prac budowlanych w inwestycjach. Gotowe lokale i mieszkania z bliskim terminem odbioru są szczególnie pożądane przez klientów, tym bardziej że na rynku brakuje tego typu ofert. Zdecydowana większość z nich to lokale w budowie z terminem realizacji od 1 do 2 lat. Gotowe mieszkania w zależności od lokalizacji stanowią od 4 proc. do 9 proc. dostępnej oferty. Dlatego wraz z postępem prac ceny mieszkań rosną, szczególnie w ostatnich latach, kiedy dochodzą kolejne czynniki. Trudności związane z podażą gruntów, rosnące koszty budowy i zakupu działek, jak również przedłużające się procedury administracyjne sprawiły, iż firmy deweloperskie mają problem z podażą. Przekłada się to na wzrost cen, nie tylko nowo wprowadzonych inwestycji, ale również projektów będących w sprzedaży, w których podwyżki sięgają nawet 1500 zł/mkw., jak w przypadku Osiedla na Woli i Krzemowego w Warszawie, czy gdańskiego projektu Bastion Wałowa.  

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

W przedsprzedaży z reguły można kupić mieszkania taniej niż w trakcie budowy. Taką sytuację mamy obecnie w naszej nowej inwestycji Metro Park w Warszawie. Projekt zlokalizowany jest przy stacji Metro Słodowiec, na pograniczu Bielan i Żoliborza. W tej inwestycji w przedsprzedaży można kupić mieszkanie w cenie niższej do 7 proc.

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu i dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

Dla klientów, którzy decydują się kupić mieszkanie na wczesnym etapie budowy przygotowujemy na ogół specjalną ofertę cenową. W inwestycji Stacja Centrum w Pruszkowie, czy kameralnym Osiedlu Gościnne, które realizujemy pod Poznaniem w sąsiedztwie Lasku Marcelińskiego oferta przedsprzedażowa była tańsza o 5 proc.

Monika Perekitko, członek zarządu Matexi Polska

Staramy się utrzymywać możliwie najbardziej stabilne ceny przez cały okres procesu inwestycyjnego. Jest to jednak proces dość długi i patrząc na ostatnie lata nie można wykluczyć niewielkich korekt cennika z uwagi na przykład na wzrost kosztów wykonawstwa czy materiałów. Nie mamy wprawdzie rabatów dla kupujących na początku realizacji inwestycji, ale obserwując rynek w ostatnim czasie trudno spodziewać się obniżek cen w trakcie budowy. Tak więc zakup mieszkania świeżo po wprowadzeniu do sprzedaży to gwarancja większego wyboru i jednocześnie zabezpieczenie przed ewentualnym wzrostem cen.

Wojciech Chotkowski, prezes zarządu Aria Development

W przedsprzedaży jest oczywiście taniej, niż w końcowej fazie sprzedaży projektu. Ceny mieszkań w pierwszym etapie budowy Osiedla Natura w Wieliszewie w porównaniu z trzecim etapem były niższe o kilkanaście procent. Podwyżki są wynikiem rosnących kosztów zakupu materiałów budowlanych      i pracy, a także tendencji rynkowych.

Andrzej Gutowski, wiceprezes Ronson Development, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu

Zakup mieszkania w przedsprzedaży wiąże się czasem ze specjalną ofertą cenową na start, nie jest to jednak standard. Ostatnie lata pokazują natomiast, że faktycznie ceny w miarę postępów budowy mogą pójść znacząco w górę, dlatego najlepsze lokale znikają w czasie przedsprzedaży błyskawicznie. Ze względu na bardzo dobrą koniunkturę ceny podnoszone są średnio o 1 proc. co dwa, trzy miesiące wraz z postępem prac na budowie. Przykładem może być osiedle Miasto Moje na warszawskiej Białołęce, w którym na starcie pierwszego etapu w październiku 2016 roku mieszkanie o powierzchni 32 mkw. kosztowało 190 tys. zł, a teraz w czwartej fazie projektu za taki lokal trzeba zapłacić 238 tys. zł, tj. o ok. 25 proc. więcej. 

Aleksandra Goller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w spółce mieszkaniowej Skanska

Osoby, które szybciej zdecydują się na zakup mieszkania mają przede wszystkim większy wybór dostępnych lokali. Co do zasady nie stosujemy specjalnej polityki cenowej w czasie przedsprzedaży. Zmiany w ofercie na przestrzeni czasu są zależne od dynamiki sytuacji rynkowej.

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

Przy obecnym poziomie popytu nie ma potrzeby stosowania promocji na początku sprzedaży. Klienci spieszą się z zakupem na wczesnym etapie budowy, bo mają wtedy największy wybór mieszkań.

Zbigniew Juroszek, prezes Atal

Atal nie prowadzi przedsprzedaży mieszkań.

Sebastian Barandziak, prezes zarządu Dekpol Deweloper

Czasem organizujemy przedsprzedaże, ale nie jest to reguła stosowana przez nas w przypadku każdej inwestycji. Wartość mieszkania zakupionego podczas przedsprzedaży może być niższa do 5 proc. w porównaniu z ceną, w jakiej lokal oferowany jest później. Taką ofertę mieliśmy na przykład w inwestycji Nowe Rokitki, osiedlu Pastelowym, czy Foresta.

 

Autor: Dompress.pl         

dompress : :
lis 26 2019 Czy w przedsprzedaży nowe mieszkania są...
Komentarze: 0

Czy w czasie przedsprzedaży można kupić mieszkanie taniej niż w trakcie budowy? Czy deweloperzy oferują niższe ceny na wstępnym etapie realizacji inwestycji? O ile? W jakich projektach? Sondę przeprowadził serwis nieruchomości Dompress.pl      

Mirosław Kujawski, członek zarządu Develia S.A.  

Powszechnym trendem jest wzrost cen mieszkań w miarę postępu prac budowlanych w inwestycjach. Gotowe lokale i mieszkania z bliskim terminem odbioru są szczególnie pożądane przez klientów, tym bardziej że na rynku brakuje tego typu ofert. Zdecydowana większość z nich to lokale w budowie z terminem realizacji od 1 do 2 lat. Gotowe mieszkania w zależności od lokalizacji stanowią od 4 proc. do 9 proc. dostępnej oferty. Dlatego wraz z postępem prac ceny mieszkań rosną, szczególnie w ostatnich latach, kiedy dochodzą kolejne czynniki. Trudności związane z podażą gruntów, rosnące koszty budowy i zakupu działek, jak również przedłużające się procedury administracyjne sprawiły, iż firmy deweloperskie mają problem z podażą. Przekłada się to na wzrost cen, nie tylko nowo wprowadzonych inwestycji, ale również projektów będących w sprzedaży, w których podwyżki sięgają nawet 1500 zł/mkw., jak w przypadku Osiedla na Woli i Krzemowego w Warszawie, czy gdańskiego projektu Bastion Wałowa.  

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

W przedsprzedaży z reguły można kupić mieszkania taniej niż w trakcie budowy. Taką sytuację mamy obecnie w naszej nowej inwestycji Metro Park w Warszawie. Projekt zlokalizowany jest przy stacji Metro Słodowiec, na pograniczu Bielan i Żoliborza. W tej inwestycji w przedsprzedaży można kupić mieszkanie w cenie niższej do 7 proc.

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu i dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

Dla klientów, którzy decydują się kupić mieszkanie na wczesnym etapie budowy przygotowujemy na ogół specjalną ofertę cenową. W inwestycji Stacja Centrum w Pruszkowie, czy kameralnym Osiedlu Gościnne, które realizujemy pod Poznaniem w sąsiedztwie Lasku Marcelińskiego oferta przedsprzedażowa była tańsza o 5 proc.

Monika Perekitko, członek zarządu Matexi Polska

Staramy się utrzymywać możliwie najbardziej stabilne ceny przez cały okres procesu inwestycyjnego. Jest to jednak proces dość długi i patrząc na ostatnie lata nie można wykluczyć niewielkich korekt cennika z uwagi na przykład na wzrost kosztów wykonawstwa czy materiałów. Nie mamy wprawdzie rabatów dla kupujących na początku realizacji inwestycji, ale obserwując rynek w ostatnim czasie trudno spodziewać się obniżek cen w trakcie budowy. Tak więc zakup mieszkania świeżo po wprowadzeniu do sprzedaży to gwarancja większego wyboru i jednocześnie zabezpieczenie przed ewentualnym wzrostem cen.

Wojciech Chotkowski, prezes zarządu Aria Development

W przedsprzedaży jest oczywiście taniej, niż w końcowej fazie sprzedaży projektu. Ceny mieszkań w pierwszym etapie budowy Osiedla Natura w Wieliszewie w porównaniu z trzecim etapem były niższe o kilkanaście procent. Podwyżki są wynikiem rosnących kosztów zakupu materiałów budowlanych      i pracy, a także tendencji rynkowych.

Andrzej Gutowski, wiceprezes Ronson Development, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu

Zakup mieszkania w przedsprzedaży wiąże się czasem ze specjalną ofertą cenową na start, nie jest to jednak standard. Ostatnie lata pokazują natomiast, że faktycznie ceny w miarę postępów budowy mogą pójść znacząco w górę, dlatego najlepsze lokale znikają w czasie przedsprzedaży błyskawicznie. Ze względu na bardzo dobrą koniunkturę ceny podnoszone są średnio o 1 proc. co dwa, trzy miesiące wraz z postępem prac na budowie. Przykładem może być osiedle Miasto Moje na warszawskiej Białołęce, w którym na starcie pierwszego etapu w październiku 2016 roku mieszkanie o powierzchni 32 mkw. kosztowało 190 tys. zł, a teraz w czwartej fazie projektu za taki lokal trzeba zapłacić 238 tys. zł, tj. o ok. 25 proc. więcej. 

Aleksandra Goller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w spółce mieszkaniowej Skanska

Osoby, które szybciej zdecydują się na zakup mieszkania mają przede wszystkim większy wybór dostępnych lokali. Co do zasady nie stosujemy specjalnej polityki cenowej w czasie przedsprzedaży. Zmiany w ofercie na przestrzeni czasu są zależne od dynamiki sytuacji rynkowej.

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

Przy obecnym poziomie popytu nie ma potrzeby stosowania promocji na początku sprzedaży. Klienci spieszą się z zakupem na wczesnym etapie budowy, bo mają wtedy największy wybór mieszkań.

Zbigniew Juroszek, prezes Atal

Atal nie prowadzi przedsprzedaży mieszkań.

Sebastian Barandziak, prezes zarządu Dekpol Deweloper

Czasem organizujemy przedsprzedaże, ale nie jest to reguła stosowana przez nas w przypadku każdej inwestycji. Wartość mieszkania zakupionego podczas przedsprzedaży może być niższa do 5 proc. w porównaniu z ceną, w jakiej lokal oferowany jest później. Taką ofertę mieliśmy na przykład w inwestycji Nowe Rokitki, osiedlu Pastelowym, czy Foresta.

 

Autor: Dompress.pl         

dompress : :
lis 25 2019 SKO zmienia siedzibę
Komentarze: 0

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Warszawie dołączyło do grona najemców biurowca Vector+. W procesie wyboru lokalizacji i negocjacji warunków najmu instytucji doradzała firma Walter Herz  

Samorządowe Kolegium Odwoławcze zdecydowało się przenieść swoją siedzibę do biurowca Vector+  położonego przy skrzyżowaniu alei Prymasa Tysiąclecia i ulicy Obozowej w Warszawie. Nowe biuro SKO o powierzchni 2 500 mkw. rozlokowane będzie na kilku piętrach w budynku. Przeprowadzka zaplanowana została na 4Q 2019 roku.

Wybrana lokalizacja zapewnia najwyższy standard miejsca pracy i pozwala na komfortową obsługę petentów. - Przestrzeń biurowa, usytuowana na czterech piętrach w budynku, ze względu na specyfikę instytucji zaaranżowana została głównie w układzie gabinetowym, a biuro podawcze mieścić się będzie na parterze. Ponadto Kolegium przeniesie własne archiwum z pokojami do czytania akt – informuje Kamila Królikowska, Senior Negocjator w Walter Herz.

To pierwsza siedziba w historii Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie, która nie będzie znajdować się w samodzielnym budynku. - Jako doradca SKO wypracowaliśmy korzyści, dzięki którym Kolegium zdecydowało się na takie rozwiązanie. Szczególną uwagę zwróciliśmy na kwestię komunikacji i standardu powierzchni, który gwarantowałby pełny komfort pracownikom, a interesantom przyjazne warunki, sprzyjające wygodnemu załatwianiu spraw urzędowych - informuje Kamil Białkowski, Negocjator w Walter Herz.   

Samorządowe Kolegium Odwoławcze to organ administracji publicznej wyższego stopnia, w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego i Ordynacji podatkowej, rozstrzygający w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości jednostek samorządu terytorialnego.

Vector + został oddany do użytkowania w czerwcu br. Biurowiec skupia liczne jednostki z sektora administracji publicznej i dzięki tak sprofilowanemu gronu najemców przyjął charakter instytucjonalny. Pod tym adresem mieści się m.in. Urząd miasta Warszawy. Instytucje publiczne zajmują w budynku około 9,5 tys. mkw. z 12, 8 tys. mkw. powierzchni biurowej netto, jaką oferuje obiekt.

Nowoczesny budynek biurowy składa się z sześciokondygnacyjnej i czternastokondygnacyjnej wieży, które połączone zostały transparentnym, przeszklonym, łącznikiem, na dachu którego znajdzie się ogólnodostępny taras dla pracowników. Najwyższe kondygnacje wież, z tarasem widokowym na jednej z nich, zostały zwieńczone otwartymi attykami na pełnej wysokości pięter. Wertykalny podział szklanej elewacji nadaje obiektowi szlachetnych proporcji i wielkomiejskiego charakteru. Vector + zlokalizowany jest pomiędzy stacją Kolei Mazowieckich Warszawa Koło, ulicą Obozową, aleją Prymasa Tysiąclecia i Instytutem Wysokich Ciśnień Polskiej Akademii Nauk. Budynek położony jest w odległości 3,6 km od ścisłego centrum miasta. Biurowiec stanowi dominantę przestrzenną dla tej części miasta i jest jedynym obiektem biurowym o standardzieklasy A w północno-zachodniej części dzielnicy Wola.

o Walter Herz

Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie całego kraju. Od 7 lat firma świadczy kompleksowe oraz strategiczne doradztwo: najemcom, inwestorom i właścicielom nieruchomości. Zapewnia pełną obsługę dla sektora prywatnego jak i publicznego. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni biurowych, doradzają w przypadku projektów inwestycyjnych oraz projektów hotelowych.

Poza siedzibą w Warszawie, firma posiada odziały w Krakowie i Gdańsku. Firma Walter Herz jest twórcą Akademii Najemcy, pierwszego w Polsce projektu, który wspiera i edukuje najemców powierzchni komercyjnych z całej Polski, szkolenia są stacjonarne, prowadzone w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk.

dompress : :
lis 25 2019 Coraz więcej gastronomii i usług, a mniej...
Komentarze: 0

Warszawski rynek powierzchni handlowo-usługowych, który dysponuje coraz bardziej zróżnicowaną ofertą, idzie w stronę gastronomii i rozrywki oraz innych usług kosztem handlu 

Popularne galerie handlowe niewątpliwie przyciągają bogatą ofertą handlową i usługową skupioną pod jednym dachem. W miarę jednak dojrzewania w naszym kraju rynku centrów zakupowych zmieniały się też upodobania i oczekiwania klientów. Dziś na powrót rośnie popularność obszarów śródmiejskich i ulic handlowych, bo zapewniają coraz bardziej atrakcyjną i różnorodną ofertę. Zainteresowaniem cieszą się, nie tylko główne deptaki i szlaki handlowe w mieście, ale także powstające w strefach biznesowych nowoczesne kompleksy komercyjne, w których projektowana jest powierzchnia o różnym przeznaczeniu i ciekawie zagospodarowywana strefa rekreacyjna wokół budynków.   

Centra zakupowe vs ulice handlowe i obiekty wielofunkcyjne

Realizacja dużych, wielofunkcyjnych obiektów oraz rewitalizacja zabudowań pofabrycznych wiąże się także zwykle z zabudową okolicznych obszarów miejskich, które wzbogacane są o nowe place i skwery, miejsca przeznaczone do relaksu i wypoczynku. W ten sposób w Warszawie kreowane są kolejne lokalizacje handlowe i usługowe, a rozwój urbanistyki w mieście sprzyja dywersyfikacji rynku handlowego. Obok ponad 50 galerii handlowych, zlokalizowanych na terenie aglomeracji pojawiają się mniejsze, ciekawe formaty handlowo-usługowe, które równie chętnie odwiedzane są przez mieszkańców i turystów.  

I to właśnie warszawskie ulice zapewniają najszerszą ofertę gastronomiczną i rozrywkową w mieście, w odróżnieniu od oferty handlowej, która skoncentrowana jest przede wszystkim w centrach zakupowych. - W warszawskich galeriach handlowych lokale gastronomiczne wciąż zajmują zaledwie kilka procent powierzchni, a wraz z usługami kilkanaście proc. Gastronomia dominuje głównie na najbardziej reprezentacyjnych ulicach i deptakach miejskich, jak Nowy Świat, gdzie w ponad połowie lokali mieszczą się kawiarnie, restauracje i bary - informuje Bartłomiej Zagrodnik, Partner Zarządzający w Walter Herz.  

- Na Nowym Świecie bardzo chętnie wynajmowane są powierzchnie pod gastronomię i usługi.  W ostatnim czasie doradzaliśmy w procesie wyboru lokalu i negocjacji warunków najmu dwóm klientom, którzy zdecydowali się na te lokalizację. Poszukiwaliśmy lokalu dla otwartej niedawno, trzeciej już w Warszawie restauracji Charlotte i miejsca pod barowe centrum rozrywki – Zagrywki, które zostanie otwierane przez twórców warszawskiego parku trampolin Hangar 646 w trzypoziomowym lokalu o powierzchni 1500 mkw. w budynku przy Nowym Świecie 4a - wymienia Bartłomiej Zagrodnik. Dodaje, że powodzeniem wśród najemców z branży gastronomicznej cieszy się również w Warszawie ulica Świętokrzyska, Krakowskie Przedmieście, Chmielna i Poznańska.

Sklepy głównie w galeriach handlowych

Niewiele jest z kolei na stołecznych ulicach placówek handlowych z odzieżą. Zajmują aktualnie tylko kilkanaście procent łącznej powierzchni najmu. Przeważają natomiast w galeriach handlowych. Realną konkurencję dla centrów zakupowych stanowi jedynie ulica Mokotowska, przyciągająca najmodniejszy design oraz rejon placu Trzech Krzyży i placu Teatralnego, gdzie znaleźć można najbardziej luksusowe, światowe marki. Zarówno w galeriach, jak i ulicach handlowych dość szybko rośnie natomiast udział usług w wolumenie wynajmu.    

Ogromnym powodzeniem wśród klientów oraz inwestorów i najemców cieszą się powstające w stolicy obiekty typu mixed-use, w których poza biurami, projektowane są rozbudowane strefy gastronomiczne i handlowo-usługowe, jak Hala Koszyki czy Centrum Praskie Koneser. Te lokalizacje stały się gorącymi, warszawskimi adresami, przyczyniając się jednocześnie do aktywizacji swojego najbliższego otoczenia. 

Wśród inwestycji biurowych, których aranżacja potwierdza wyraźnie widoczną na rynku tendencję, związaną z projektowaniem w obiektach powierzchni pod różne funkcje oraz infrastruktury uzupełniającej wymienić można także kompleks Varso Place, Elektrownię Powiśle, Browary Warszawskie, ArtN, The Warsaw HUB i Bohemę oraz przygotowywane do budowy projekty Roma Tower i Towarowa 22. Powstające obiekty dołączą do wcześniejszych tego typu warszawskich realizacji, jak Plac Unii, Royal Wilanów, Millennium Plaza, Europlex, CEDET-u, czy Centrum Marszałkowska. 

Nowe lokalizacje dla gastronomii i rozrywki

- Tak pomyślane projekty są nie tylko ciekawe jako miejsca pracy, ale także wyznaczą nowe standardy dla rozwoju gastronomii i usług, stając się modnymi lokalizacjami do spędzania wolnego czasu, zabawy i odpoczynku. Nowoczesne obiekty biurowe, które zapewniają dziś także infrastrukturę uzupełniającą, dostarczają coraz więcej powierzchni usługowo-handlowych. Już na etapie projektowania aranżowana jest w nich przestrzeń przeznaczona na użytek handlu, usług i gastronomii. Na warszawskim rynku biurowym, który dysponuje dziś zasobami liczącymi 5,6 mln mkw. powierzchni, przeszło 350 tys. mkw. powierzchni przeznaczonej jest na cele usługowe. Może się nimi pochwalić około 60 proc. stołecznych biurowców – informuje Bartłomiej Zagrodnik, Partner Zarządzający w Walter Herz.  

- Jedna trzecia powierzchni handlowo-usługowej mieszczącej się w obiektach biurowych przeznaczona jest pod gastronomię. W warszawskich biurowcach funkcjonuje około 550 różnych placówek gastronomicznych, restauracji, barów i kawiarni. Przestrzeń usługowa lokowana jest zazwyczaj na parterze budynków, ale zdarza się również, że mieści się na najwyższych piętrach w wysokich budynkach. Sztandarowym, warszawskim przykładem lokalu widokowego jest rooftop bar The View znajdujący się w biurowcu Spektrum Tower położonym przy ulicy Twardej, w przypadku którego doradzaliśmy w procesie wynajmu powierzchni. Kolejne restauracje widokowe powstaną już wkrótce także na najwyższych piętrach realizowanych obecnie w Warszawie wież biurowych Varso Tower i Skyliner – wymienia Bartłomiej Zagrodnik.   

Niemniej, jak przyznaje ekspert Walter Herz, powierzchnia usługowa w biurowcach chętnie wynajmowana jest także pod kluby fitness, przedszkola, usługi finansowe, czy gabinety kosmetyczne i medyczne oraz handel.     

Odpowiednio rozbudowaną infrastrukturę towarzyszącą o charakterze usługowym deweloperzy zapewniają dziś w każdym nowym budynku biurowym w Warszawie. Podobna tendencja dotyczy także centrów zakupowych. W galeriach handlowych, których łączna powierzchnia, według danych Walter Herz, liczy aktualnie w Polsce ponad 14 mln mkw., również coraz więcej miejsca przeznaczana jest pod gastronomię i usługi oraz rozrywkę, kosztem handlu.  

Stawki czynszowe 

Powierzchnię usługową przy głównych ulicach w Warszawie można wynająć już w kwocie 20 euro/mkw./m-c., np. przy Alejach Jerozolimskich na zachód od Dworca Centralnego. Za metr kw. lokalu na Nowym Świecie natomiast trzeba zapłacić już około 90 euro/mkw. miesięcznie. 

Nieco niższy poziom stawek czynszowych obowiązuje w biurowcach, w których ceny wynajmu powierzchni handlowo-usługowych, w zależności od lokalizacji i prestiżu obiektu, kształtują się w przedziale od 35 euro do 55 euro za mkw. miesięcznie. Najwyżej wyceniana jest powierzchnia usługowa w lokalach usytuowanych na parterach najbardziej renomowanych biurowców, mieszczących się przy głównych szklakach handlowych w Warszawie. W takich kompleksach stawki sięgają nawet 100 euro za mkw./m-c. W budynkach biurowych oddalonych od centrum można wynająć lokal usługowy w kwocie od 15 euro za mkw. miesięcznie. 

Wskaźnik pustostanów w przypadku powierzchni handlowo-usługowych na warszawskich ulicach handlowych, według obliczeń Walter Herz, oscyluje aktualnie w okolicy 12 proc. i jego poziom spada. 

o Walter Herz

Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie całego kraju. Od 7 lat firma świadczy kompleksowe oraz strategiczne doradztwo: najemcom, inwestorom i właścicielom nieruchomości. Zapewnia pełną obsługę dla sektora prywatnego jak i publicznego. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni biurowych, doradzają w przypadku projektów inwestycyjnych oraz projektów hotelowych.

Poza siedzibą w Warszawie, firma posiada odziały w Krakowie i Gdańsku. Firma Walter Herz jest twórcą Akademii Najemcy, pierwszego w Polsce projektu, który wspiera i edukuje najemców powierzchni komercyjnych z całej Polski, szkolenia są stacjonarne, prowadzone w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk. 

 

dompress : :
lis 25 2019 Coraz więcej gastronomii i usług, a mniej...
Komentarze: 0

Warszawski rynek powierzchni handlowo-usługowych, który dysponuje coraz bardziej zróżnicowaną ofertą, idzie w stronę gastronomii i rozrywki oraz innych usług kosztem handlu 

Popularne galerie handlowe niewątpliwie przyciągają bogatą ofertą handlową i usługową skupioną pod jednym dachem. W miarę jednak dojrzewania w naszym kraju rynku centrów zakupowych zmieniały się też upodobania i oczekiwania klientów. Dziś na powrót rośnie popularność obszarów śródmiejskich i ulic handlowych, bo zapewniają coraz bardziej atrakcyjną i różnorodną ofertę. Zainteresowaniem cieszą się, nie tylko główne deptaki i szlaki handlowe w mieście, ale także powstające w strefach biznesowych nowoczesne kompleksy komercyjne, w których projektowana jest powierzchnia o różnym przeznaczeniu i ciekawie zagospodarowywana strefa rekreacyjna wokół budynków.   

Centra zakupowe vs ulice handlowe i obiekty wielofunkcyjne

Realizacja dużych, wielofunkcyjnych obiektów oraz rewitalizacja zabudowań pofabrycznych wiąże się także zwykle z zabudową okolicznych obszarów miejskich, które wzbogacane są o nowe place i skwery, miejsca przeznaczone do relaksu i wypoczynku. W ten sposób w Warszawie kreowane są kolejne lokalizacje handlowe i usługowe, a rozwój urbanistyki w mieście sprzyja dywersyfikacji rynku handlowego. Obok ponad 50 galerii handlowych, zlokalizowanych na terenie aglomeracji pojawiają się mniejsze, ciekawe formaty handlowo-usługowe, które równie chętnie odwiedzane są przez mieszkańców i turystów.  

I to właśnie warszawskie ulice zapewniają najszerszą ofertę gastronomiczną i rozrywkową w mieście, w odróżnieniu od oferty handlowej, która skoncentrowana jest przede wszystkim w centrach zakupowych. - W warszawskich galeriach handlowych lokale gastronomiczne wciąż zajmują zaledwie kilka procent powierzchni, a wraz z usługami kilkanaście proc. Gastronomia dominuje głównie na najbardziej reprezentacyjnych ulicach i deptakach miejskich, jak Nowy Świat, gdzie w ponad połowie lokali mieszczą się kawiarnie, restauracje i bary - informuje Bartłomiej Zagrodnik, Partner Zarządzający w Walter Herz.  

- Na Nowym Świecie bardzo chętnie wynajmowane są powierzchnie pod gastronomię i usługi.  W ostatnim czasie doradzaliśmy w procesie wyboru lokalu i negocjacji warunków najmu dwóm klientom, którzy zdecydowali się na te lokalizację. Poszukiwaliśmy lokalu dla otwartej niedawno, trzeciej już w Warszawie restauracji Charlotte i miejsca pod barowe centrum rozrywki – Zagrywki, które zostanie otwierane przez twórców warszawskiego parku trampolin Hangar 646 w trzypoziomowym lokalu o powierzchni 1500 mkw. w budynku przy Nowym Świecie 4a - wymienia Bartłomiej Zagrodnik. Dodaje, że powodzeniem wśród najemców z branży gastronomicznej cieszy się również w Warszawie ulica Świętokrzyska, Krakowskie Przedmieście, Chmielna i Poznańska.

Sklepy głównie w galeriach handlowych

Niewiele jest z kolei na stołecznych ulicach placówek handlowych z odzieżą. Zajmują aktualnie tylko kilkanaście procent łącznej powierzchni najmu. Przeważają natomiast w galeriach handlowych. Realną konkurencję dla centrów zakupowych stanowi jedynie ulica Mokotowska, przyciągająca najmodniejszy design oraz rejon placu Trzech Krzyży i placu Teatralnego, gdzie znaleźć można najbardziej luksusowe, światowe marki. Zarówno w galeriach, jak i ulicach handlowych dość szybko rośnie natomiast udział usług w wolumenie wynajmu.    

Ogromnym powodzeniem wśród klientów oraz inwestorów i najemców cieszą się powstające w stolicy obiekty typu mixed-use, w których poza biurami, projektowane są rozbudowane strefy gastronomiczne i handlowo-usługowe, jak Hala Koszyki czy Centrum Praskie Koneser. Te lokalizacje stały się gorącymi, warszawskimi adresami, przyczyniając się jednocześnie do aktywizacji swojego najbliższego otoczenia. 

Wśród inwestycji biurowych, których aranżacja potwierdza wyraźnie widoczną na rynku tendencję, związaną z projektowaniem w obiektach powierzchni pod różne funkcje oraz infrastruktury uzupełniającej wymienić można także kompleks Varso Place, Elektrownię Powiśle, Browary Warszawskie, ArtN, The Warsaw HUB i Bohemę oraz przygotowywane do budowy projekty Roma Tower i Towarowa 22. Powstające obiekty dołączą do wcześniejszych tego typu warszawskich realizacji, jak Plac Unii, Royal Wilanów, Millennium Plaza, Europlex, CEDET-u, czy Centrum Marszałkowska. 

Nowe lokalizacje dla gastronomii i rozrywki

- Tak pomyślane projekty są nie tylko ciekawe jako miejsca pracy, ale także wyznaczą nowe standardy dla rozwoju gastronomii i usług, stając się modnymi lokalizacjami do spędzania wolnego czasu, zabawy i odpoczynku. Nowoczesne obiekty biurowe, które zapewniają dziś także infrastrukturę uzupełniającą, dostarczają coraz więcej powierzchni usługowo-handlowych. Już na etapie projektowania aranżowana jest w nich przestrzeń przeznaczona na użytek handlu, usług i gastronomii. Na warszawskim rynku biurowym, który dysponuje dziś zasobami liczącymi 5,6 mln mkw. powierzchni, przeszło 350 tys. mkw. powierzchni przeznaczonej jest na cele usługowe. Może się nimi pochwalić około 60 proc. stołecznych biurowców – informuje Bartłomiej Zagrodnik, Partner Zarządzający w Walter Herz.  

- Jedna trzecia powierzchni handlowo-usługowej mieszczącej się w obiektach biurowych przeznaczona jest pod gastronomię. W warszawskich biurowcach funkcjonuje około 550 różnych placówek gastronomicznych, restauracji, barów i kawiarni. Przestrzeń usługowa lokowana jest zazwyczaj na parterze budynków, ale zdarza się również, że mieści się na najwyższych piętrach w wysokich budynkach. Sztandarowym, warszawskim przykładem lokalu widokowego jest rooftop bar The View znajdujący się w biurowcu Spektrum Tower położonym przy ulicy Twardej, w przypadku którego doradzaliśmy w procesie wynajmu powierzchni. Kolejne restauracje widokowe powstaną już wkrótce także na najwyższych piętrach realizowanych obecnie w Warszawie wież biurowych Varso Tower i Skyliner – wymienia Bartłomiej Zagrodnik.   

Niemniej, jak przyznaje ekspert Walter Herz, powierzchnia usługowa w biurowcach chętnie wynajmowana jest także pod kluby fitness, przedszkola, usługi finansowe, czy gabinety kosmetyczne i medyczne oraz handel.     

Odpowiednio rozbudowaną infrastrukturę towarzyszącą o charakterze usługowym deweloperzy zapewniają dziś w każdym nowym budynku biurowym w Warszawie. Podobna tendencja dotyczy także centrów zakupowych. W galeriach handlowych, których łączna powierzchnia, według danych Walter Herz, liczy aktualnie w Polsce ponad 14 mln mkw., również coraz więcej miejsca przeznaczana jest pod gastronomię i usługi oraz rozrywkę, kosztem handlu.  

Stawki czynszowe 

Powierzchnię usługową przy głównych ulicach w Warszawie można wynająć już w kwocie 20 euro/mkw./m-c., np. przy Alejach Jerozolimskich na zachód od Dworca Centralnego. Za metr kw. lokalu na Nowym Świecie natomiast trzeba zapłacić już około 90 euro/mkw. miesięcznie. 

Nieco niższy poziom stawek czynszowych obowiązuje w biurowcach, w których ceny wynajmu powierzchni handlowo-usługowych, w zależności od lokalizacji i prestiżu obiektu, kształtują się w przedziale od 35 euro do 55 euro za mkw. miesięcznie. Najwyżej wyceniana jest powierzchnia usługowa w lokalach usytuowanych na parterach najbardziej renomowanych biurowców, mieszczących się przy głównych szklakach handlowych w Warszawie. W takich kompleksach stawki sięgają nawet 100 euro za mkw./m-c. W budynkach biurowych oddalonych od centrum można wynająć lokal usługowy w kwocie od 15 euro za mkw. miesięcznie. 

Wskaźnik pustostanów w przypadku powierzchni handlowo-usługowych na warszawskich ulicach handlowych, według obliczeń Walter Herz, oscyluje aktualnie w okolicy 12 proc. i jego poziom spada. 

o Walter Herz

Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie całego kraju. Od 7 lat firma świadczy kompleksowe oraz strategiczne doradztwo: najemcom, inwestorom i właścicielom nieruchomości. Zapewnia pełną obsługę dla sektora prywatnego jak i publicznego. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni biurowych, doradzają w przypadku projektów inwestycyjnych oraz projektów hotelowych.

Poza siedzibą w Warszawie, firma posiada odziały w Krakowie i Gdańsku. Firma Walter Herz jest twórcą Akademii Najemcy, pierwszego w Polsce projektu, który wspiera i edukuje najemców powierzchni komercyjnych z całej Polski, szkolenia są stacjonarne, prowadzone w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk. 

 

dompress : :