Najnowsze wpisy, strona 11


maj 23 2024 Awanse w Walter Herz
Komentarze: 0

Firma doradcza Walter Herz ogłosiła nominacje w zespole Marketingu i Sprzedaży oraz Reprezentacji Najemcy.


Karolina Migdał-Koleśnikow objęła stanowisko Sales & Marketing Director.

W ramach nowej roli Karolina będzie zarządzała zespołem odpowiedzialnym za tworzenie i realizację kampanii marketingowych, zmierzających do umocnienia świadomości marki i promowania usług oferowanych przez firmę oraz działalności Akademii Najemcy i Akademii Inwestora Walter Herz, a także dbać o relacje z partnerami i podwykonawcami. Nowa dyrektor Walter Herz będzie odpowiadać za działania wspierające wdrażanie strategii rozwoju organizacji oraz poszczególnych jej marek, jak również realizację celów sprzedażowych i rozwój grona klientów firmy.

Karolina rozpoczęła pracę w Walter Herz październiku 2022 roku na stanowisku Sales & Marketing Manager. W marketingu pracuje od jedenastu lat. W drodze swojego rozwoju zawodowego zyskała duże doświadczenie w realizacji projektów marketingowych B2B oraz eventów wizerunkowych, promocyjnych i produktowych, służących integracji procesów marketingowych i sprzedażowych. Karolina jest absolwentką Uniwersytetu SWPS w Warszawie, na którym ukończyła Psychologię społeczną.

Michał Porzycki awansował na stanowisko Head of Tenant Representation Warsaw.

Michał będzie odpowiedzialny za kierowanie warszawskim oddziałem Reprezentacji Najemcy Walter Herz, rozbudowę jego struktury oraz rozwój usług doradczych firmy w obszarze sektora biurowego w Warszawie. Zadaniem Michała będzie także rozwijanie i budowanie relacji z klientami oraz przygotowanie i wdrożenie taktycznego, długofalowego planu wynajmu powierzchni biurowych na warszawskim rynku w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym.

Michał pracuje w Walter Herz od czerwca 2023 roku. Ma trzynastoletnie doświadczenie w pracy na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce. Na przestrzeni swojej kariery doradzał w szeregu transakcji, reprezentując zarówno najemców, jak i wynajmujących. Wspierał fachowym doradztwem inwestorów komercyjnych oraz podmioty z sektora publicznego, co zaowocowało transakcjami na około 200 tys. mkw. powierzchni biurowych. Michał jest absolwentem Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Informatycznej w Warszawie na wydziale Ekonomii.

– Walter Herz jest firmą, która opiera swoją kulturę i zasady działania na długofalowych relacjach budowanych w zespole. Dzięki temu udało nam się stworzyć organizację opartą na wymianie wiedzy i zaufaniu, co daje naszemu zespołowi szerokie możliwości rozwoju. Potwierdza to awans Karoliny i Michała – komentuje Magdalena Zagrodnik, Co-Owner, Head of HR & Marketing & Public Relations w Walter Herz. – Od kilkunastu lat konsekwentnie budujemy pozycję firmy jako jednego z liderów polskiego rynku nieruchomości, stale podnosząc jakość świadczonych usług i poszerzając ofertę. Naszym atutem jest duża doza inicjatywy i perspektywiczność w patrzeniu na rynek, jak również świetny zespół ekspertów, którzy w większości związani są z firmą od wielu lat. Zrozumienie i współpraca w zespole, jaką zbudowaliśmy procentuje i przekłada się natomiast na standard usług dostarczanych klientom – dodaje Magdalena Zagrodnik.

 

maj 21 2024 W jakich osiedlach najchętniej kupowane...
Komentarze: 0

Jakie inwestycje deweloperów cieszą się największym zainteresowaniem wśród nabywców mieszkań? Które projekty wybierają? Na jakie mieszkania się decydują? W jakich cenach? Czy zmienia się struktura kupujących? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.


Tomasz Kaleta, dyrektor Departamentu Sprzedaży, Develia S.A.

W Warszawie największym zainteresowaniem cieszą się inwestycje Bemowo Vita oraz Aleje Praskie. Są to wieloetapowe projekty zlokalizowane w sąsiedztwie planowanych linii metra. Charakteryzują się atrakcyjną architekturą, szerokim wyborem lokali oraz atrakcyjnym zagospodarowaniem powierzchni zewnętrznych, z dużą ilością zieleni. Dzięki rozbudowanej infrastrukturze lokalnej spełniają wymogi tzw. miast 15-minutowych. Podobne atuty, poza sąsiedztwem metra, mają nasze osiedla Ceglana Part w Katowicach i Centralna Vita na krakowskich Czyżynach.

Jeśli chodzi o strukturę kupujących mieszkania z naszej oferty, różni się ona w zależności od inwestycji. Możemy jednak uogólnić, że stosunek liczby nabywców kredytowych do gotówkowych rozkłada się mniej więcej po połowie.

Karolina Bronszewska, dyrektor Marketingu i Innowacji Ronson Development

Niezmiennie bardzo dużą popularnością cieszą się flagowe inwestycje warszawskie Ursus Centralny i Miasto Moje. Są to dwa największe projekty w naszym portfolio. Zaprojektowane jako osiedla samowystarczalne. Cechą charakterystyczną obu inwestycji jest bulwar – pasaż przebiegający wzdłuż osiedla, podzielony na strefy relaksu, zabawy, aktywności, gdzie mieszkańcy znajdą liczne sklepy, kawiarnie, siłownie plenerowe oraz place zabaw. Obie inwestycje są doskonale skomunikowane z innymi częściami miasta oraz posiadają pakiet ekologicznych rozwiązań.

W tym roku planujemy uruchomienie ostatnich etapów tych miastotwórczych osiedli. W ramach 8 etapu osiedla Miasto Moje udostępnimy 147 nowych mieszkań. Nadal jednak klienci mogą nabyć mieszkania dwu i trzypokojowe w ramach 7 etapu tej inwestycji w cenie od 594 tys. zł. Natomiast w ramach 6 etapu projektu Ursus Centralny, w ofercie dostępne są mieszkania jedno, dwu, trzy i czteropokojowe w cenie od 525 tys. zł za kawalerkę.

Angelika Kliś, członkini zarządu Atal

Poszczególne grupy klientów mają różne preferencje. Przykładowo w Katowicach mamy klientów kupujących za gotówkę lokale w inwestycjach premium, takich jak np. Atal Olimpijska, jak również wielu zainteresowanych jest mieszkaniami w inwestycji Francuska Park, którzy przy zakupie posiłkują się kredytem, a pułap cenowy jest niższy.

Jeśli chodzi o sposób finansowania, w tej chwili procentowy udział klientów gotówkowych zwiększył się i wynosi mniej więcej 50 proc., ale wynika to m.in. z wygaszenia programu dopłat i oczekiwania niektórych nabywców na wprowadzenie nowego. Z myślą o tych „oczekujących” wprowadziliśmy program „Decyzja na raty”, który pozwala na rezerwację mieszkania już teraz, a finalizację umowy dopiero za kilka miesięcy.

Bez względu na to, liczba osób wnioskujących o kredyt komercyjny bez wsparcia rządowego jest o wiele wyższa, niż w tym samym okresie ub. roku. To między innymi efekt pierwszych obniżek stóp proc. i oczekiwania na kolejne, poluzowania rygorów kredytowych, jak też wzrostu płac, co poprawia nastroje zakupowe. Ruch w biurach sprzedaży i w hipotekach generuje także obawa niektórych klientów o dalsze zwyżki cen nieruchomości i ubywanie mieszkań z oferty rynkowej, wobec czego wolą oni nie zwlekać z zakupem.

Ogólna tendencja rynkowa jest taka, że klienci zainteresowani mniejszym metrażem starają się kompensować wzrost cen i spodziewanych kosztów utrzymania nieruchomości. Wybierają więc często mieszkania trzypokojowe do 60 mkw., dwupokojowe do 40 mkw., zaś czteropokojowe do ok. 70-80 mkw.

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

Wg informacji BIK liczba kredytów w lutym br. była mniejsza o około 1 proc. od wyniku styczniowego. Zmniejszenie ilość transakcji było odczuwalne we wszystkich naszych inwestycjach. Największą popularnością cieszy się gdańska inwestycja Wolne Miasto, w której realizujemy już 7 etap. Położona w malowniczej dzielnicy Ujeścisko oddalonej zaledwie kilkanaście minut od gdańskiej Starówki, jak i obwodnicy Trójmiasta. Stworzyliśmy tam spokojną, zieloną enklawę idealną do życia i odpoczynku.

W ostatnim czasie obserwujemy znaczący wzrost zainteresowania większymi mieszkaniami. Obecnie na rynku dominują nabywcy zaspokajający własne potrzeby, którzy doceniają jakość projektów i walory zielonych terenów wspólnych. W Wolnym Mieście można nabyć trzypokojowe mieszkanie w cenie od 10 100 zł/mkw.

Małgorzata Ostrowska, dyrektorka Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction

W ostatnich miesiącach nie dostrzegamy wielkich zmian jeśli chodzi o profil klienta czy zainteresowanie konkretnymi rodzajami nieruchomości. Największą popularnością cieszą się nieprzerwanie mieszkania dwupokojowe, jak i trzypokojowe w mniejszych metrażach. Widzimy rosnącą świadomość klientów odnośnie zrównoważonego budownictwa i prośrodowiskowych rozwiązań, które przekładają się na niskie koszty utrzymania nieruchomości. W związku z tym dużo zapytań spływa właśnie w kontekście naszych efektywnych energetycznie inwestycji bazujących na drewnianych prefabrykatach i szkieletówce, wzbogaconych o szereg dodatkowych “zielonych” rozwiązań, jak rekuperacja, pompy ciepła czy fotowoltaika. Mowa tu o naszych warszawskich projektach na Białołęce, jak inwestycja Naturalnie Aluzyjna.

Joanna Chojecka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu na Warszawę i Wrocław w Grupie Robyg

Struktura finansowania mieszkań jest od dłuższego czasu stabilna, około połowa to nabywcy gotówkowi. Naszą perłą w koronie jest prestiżowa inwestycja Royal Residence zlokalizowana w pobliżu Pałacu Wilanowskiego. Łącznie powstanie w niej blisko 1200 lokali, w otulinie zieleni parkowej z towarzyszącymi strefami usługowymi. Wszystkie apartamenty są wyposażone w Smart House firmy Keemple. W bezpośrednim sąsiedztwie budynków zachowana jest w dużym stopniu naturalna zieleń parkowa, bez absolutnie żadnej ingerencji dewelopera. To projekt realizowany z ukłonem w stronę ESG. Znajdują się tu wszystkie najnowsze elementy eco w standardzie. Ponadto, instalujemy stacje ładowania samochodów elektrycznych.

W ramach projektu powstają apartamenty wysokiej klasy, w tym penthousy z przestronnymi tarasami. Na terenie osiedla, pośród starannie zaprojektowanej zieleni, powstają fontanny, zraszacze, oczko wodne, strefa relaksu, zewnętrzna siłownia i plac zabaw dla dzieci oraz wewnętrzna strefa fitness z sauną, kącik do jogi oraz klub malucha.

Mariola Żak, dyrektor sprzedaży i marketingu w Aurec Home

Niezmiennie rekordy popularności bije ekologiczna inwestycja Miasteczko Jutrzenki, czyli nowoczesne osiedle rodzinne ulokowane w warszawskich Włochach, zaledwie kilka minut od stacji WKD. Mieszkańcy mają bezpłatny dostęp do prywatnej siłowni. Na terenie osiedla znajdują się także restauracje, kawiarnie z ogródkami, punkty handlowo-usługowe oraz przedszkole dla najmłodszych lokatorów. Nabywcy najczęściej wybierają kompaktowe lokale do 45 mkw. z przestronną kuchnia i dużym balkonem.

Widzimy także duże zainteresowanie mieszkaniami w nowej inwestycji Fabrica Ursus, w której sprzedaż uruchomiliśmy na początku marca tego roku. Niewątpliwie największym atutem osiedla jest jego wysublimowany klimat. Fabrica Ursus z wkomponowanymi w zabudowę historycznymi elementami dawnej fabryki Ursus będzie osiedlem bardzo nowoczesnym, wyposażonym w inteligentne technologie i najnowsze rozwiązania ekologiczne. Osiedle znajduje się blisko stacji PKP Ursus.

Spodziewamy się dodatkowego wzmocnienia popytu w związku z zapowiadanym przez rząd programem „Mieszkanie na start”. Przeważająca ilość lokali sprzedawanych w naszych inwestycjach finansowana jest kredytami hipotecznymi.

Damian Tomasik, prezes zarządu Alter Investment

W ostatnich miesiącach sprzedaliśmy grunty w Gdańsku pod budownictwo wielorodzinne, pod domy wypoczynkowe w Jezioranach oraz pod domy w podwyższonym standardzie w Pomlewie k. Gdańska. Natomiast zaskoczyło nas bardzo duże zainteresowanie gruntami inwestycyjnymi, które posiadamy na Kaszubach, gdyż tylko w pierwszych tygodniach od wystawienia podpisliśmy umowy na 26 proc. oferty, co pokazuje, że rynek potrzebuje dobrze przygotowanych gruntów dla inwestorów lokujących kapitał w nieruchomościach.

Piotr Ludwiński, dyrektor Sprzedaży w Archicom

Oferta Archicom jest na bieżąco dywersyfikowana. Wobec tego nasze projekty adresują potrzeby zróżnicowanych grup nabywców i planujemy je w odniesieniu do realnego zapotrzebowania w danej lokalizacji. Poszczególne inwestycje we Wrocławiu, Warszawie, Poznaniu, Łodzi czy Krakowie cieszą się zbliżonym zainteresowaniem, ponieważ są dostosowane do realiów, a także oczekiwań klientów na konkretnym rynku. Dzięki zróżnicowaniu oferty, które umożliwia nam skala realizowanych projektów, funkcjonujemy z sukcesami, mimo nie zawsze sprzyjających okoliczności gospodarczych.

W lutym bieżącego roku wzrosła liczba uruchamianych kredytów hipotecznych, należy jednak pamiętać, że są one efektem wniosków składanych jeszcze w zeszłym roku, w ramach programu rządowego Bezpieczny Kredyt 2 proc. Wobec tego na rynku kredytów hipotecznych nie nastąpiła żadna dynamiczna czy niespodziewana zmiana.

maj 14 2024 Jak deweloperzy finansują inwestycje mieszkaniowe...
Komentarze: 0

Z jakich środków deweloperzy finansują budowę projektów mieszkaniowych oraz zakup gruntów? Czy korzystają z rozwiązań alternatywnych do kosztownego dziś finansowania bankowego? Czy wchodzą w partnerstwo inwestycyjne przy realizacji inwestycji? Jaki charakter współpracy jest najbardziej popularny? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Tomasz Kaleta, dyrektor Departamentu Sprzedaży, Develia S.A.

Współpracę przy realizacji nowych projektów aktywnie rozwijamy w ramach spółek joint venture. W Warszawie w tym modelu prowadzimy aktualnie 2 inwestycje mieszkaniowe wspólnie z Grupo Lar Polska. We Wrocławiu razem z funduszem CEE Student Housing Fund, zarządzanym przez I Asset Management, zrealizujemy nowoczesny dom studencki z 300 pokojami w formule PBSA (Purpose Built Student Accommodation). Kolejny projekt joint venture przygotowujemy w Gdyni, gdzie wspólnie z TFI Rockbridge, spółką Derby Investments oraz grupą inwestorów indywidualnych wybudujemy wieloetapowe osiedle z około 1600 mieszkaniami i lokalami.
W tego typu przedsięwzięciach możemy występować jako źródło kapitału, deweloper czy zarządca całego procesu inwestycyjnego. Jesteśmy otwarci na współpracę ze wszystkimi podmiotami dysponującymi atrakcyjnymi gruntami pod zabudowę mieszkaniową, optymalnie z wydanym już pozwoleniem na budowę.
Andrzej Biedronka-Tetla, członek zarządu Atal ds. finansowych
Skupiamy się na budowie mieszkań dla klientów indywidualnych. Nie angażowaliśmy się w partnerstwa inwestycyjne i nie mamy ich w planach.
Rozwijamy się organicznie, a fundamentem finansowania naszej działalności są środki własne, środki pochodzące z emisji akcji, jak również emisji obligacji na wyjątkowo dobrych dla nas warunkach oraz zaangażowanie kapitałowe dominującego udziałowca, w tym objęcie przez niego części wspomnianych instrumentów.
Mariola Żak, dyrektor sprzedaży i marketingu w Aurec Home

Wszystkie inwestycje realizujemy ze środków własnych, dzięki temu nie mamy potrzeby finansowania zewnętrznego. Tym samym nie zagraża nam utrata płynności finansowej, która jest trudna do utrzymania na przykład w przypadku znacznego spadku sprzedaży. Nabywcy, którzy wybierają mieszkania z naszych inwestycji mają gwarancje, że prowadzone są one terminowo i bez żadnych opóźnień.

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

Jesteśmy otwarci na różne rozwiązania. Pozyskanie gruntów jest obecnie trudne i musimy wykazywać się elastycznością.

Małgorzata Ostrowska, dyrektorka Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction

Jeśli chodzi o pozyskanie gruntów czy finansowanie inwestycji korzystamy z modelu mieszanego. Częściowo finansujemy kolejne inwestycje przy wsparciu banku, ale wiele naszych projektów powstaje z naszych własnych środków, co pozwala nam wprowadzać do sprzedaży już gotowe mieszkania. Warto tu dodać, że wdrażamy też alternatywne dla kredytu w banku rozwiązania dla naszych klientów. W inwestycji Villa Campina pod Ożarowem Mazowieckim wprowadziliśmy np. sprzedaż ratalną bez pośrednictwa banku.

Joanna Chojecka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu na Warszawę i Wrocław w Grupie Robyg

Grupa Robyg znajduje się w bardzo dobrej sytuacji płynnościowej. Pozycja gotówkowa Grupy na zakończenie 2023 roku sięgnęła blisko 560 mln zł, wliczając środki zgromadzone na rachunkach powierniczych, zaś nasz wskaźnik długu netto do kapitałów był negatywny, czyli na koniec roku mieliśmy więcej środków pieniężnych niż zadłużenia finansowego.
Tak mocna pozycja gotówkowa pozwala z optymizmem patrzeć na nasze możliwości odnośnie akwizycji nowych działek, jak również powinna przełożyć się na atrakcyjne poziomy kosztów obsługi dla nowych finansowań.

Yaron Shama, wiceprezes i dyrektor finansowy Ronson Development

Nieustannie poszukujemy alternatywnych rozwiązań finansowania zakupu ziemi. Jesteśmy otwarci na wszelkie transakcje partnerskie. Niejednokrotnie podejmowaliśmy współprace w ramach partnerstwa Joint Venture. Jest to model współpracy ceniony przez deweloperów, ponieważ pozwala dywersyfikować ryzyko i zasoby.
Rozpatrujemy także możliwość wejścia w różnego rodzaju partnerstwa, takie jak połączone transakcje z właścicielami ziemi czy inny scenariusz partnerski, jeśli przyniesie on dobre wyniki ekonomiczne.
Damian Tomasik, prezes zarządu Alter Investment

Nie korzystamy obecnie z finansowania bankowego. Finansujemy się ze środków własnych oraz kapitału prywatnego o charakterze dłużnym. Rozpoczęliśmy też nowe projekty w formule joint venture, które zamierzamy rozwijać w najbliższym czasie. Kolejnym krokiem w rozwoju naszej działalności było podpisanie z profesjonalnym podmiotem pierwszej umowy współpracy na doradztwo przy pozyskaniu kwoty 15 mln zł. Zamierzamy obserwować potencjał tej współpracy w celu zwiększenia zaangażowania w takim modelu finansowania.
Nasze ambicje rozwoju są duże, a potrzeby kapitałowe w naszej działalności praktycznie nieograniczone, jednak najważniejsze dla nas zawsze było minimalizowanie ryzyka związanego z kapitałem zewnętrznym oraz terminowe regulowanie wszystkich zobowiązań i muszę powiedzieć że od początku naszej działalności to czynimy w pełnym zakresie, z czego jestem najbardziej dumy.

 

maj 13 2024 Koniunktura sprzyja hotelom, ale inwestycji...
Komentarze: 0

Katarzyna Tencza, Transaction Director w Walter Herz


Wartość transakcji inwestycyjnych we wszystkich sektorach rynku nieruchomości, zarówno w Polsce, jak i w Europie nadal mocno odbiega od skali inwestycji notowanych przed wybuchem pandemii. Niemniej, w minionym roku pojawiły się pierwsze oznaki ożywienia w segmencie hotelowym. Sygnałem powrotu do inwestowania kapitału międzynarodowego na polskim rynku była sprzedaż hotelowej części The Warsaw Hub przez Ghelamco. W październiku ub.r. hotele Crown Plaza i Holiday Inn Express kupił francuski fundusz inwestycyjny Corum. W 2023 roku zarejestrowane zostały ogółem cztery transakcje, częściowo zrealizowane także przez polskie podmioty inwestycyjne, które złożyły się na wartość inwestycji wynoszących w tym sektorze około 83 mln euro. W pierwszych miesiącach bieżącego roku właściciela zmieniły natomiast dwa hotele nad Bałtykiem.

Większe zainteresowanie inwestorów hotelami jest efektem poprawy kondycji branży. Powrót hoteli na ścieżkę wzrostu oraz oczekiwany spadek kosztu kapitału może przynieść w niedalekiej perspektywie większą ilość akwizycji na tym rynku. Ze względu jednak na występujące aktualnie spore rozbieżności w oczekiwaniach cenowych pomiędzy kupującymi i sprzedającymi nie spodziewałabym się w najbliższym czasie w tym obszarze diametralnych zmian. W następnych miesiącach będziemy raczej nadal obserwować finalizowanie pojedynczych transakcji. Większe ożywienie transakcyjne nastąpi prawdopodobnie w perspektywie 12-18 miesięcy.

Powrót hossy

Sektor hotelowy może pochwalić się natomiast świetnymi wynikami operacyjnymi. Mimo niełatwego otoczenia geopolitycznego i warunków makroekonomicznych rynek hotelowy w Polsce i regionie CEE wszedł ponownie w fazę wzrostu. W minionym roku hotele działające na polskim rynku wróciły do wyników notowanych przed pandemią, a nawet w niektórych przypadkach je poprawiły.

W 2023 roku, według danych STR Global, hotele zanotowały 21 proc. wzrost średniego przychodu na dostępny pokój (RevPAR) w porównaniu z rokiem poprzednim i o 18 proc. wyższy RevPAR w stosunku do wyników z 2019 roku. Udziałem Polski był najwyższy wzrost tego wskaźnika w regionie CEE w porównaniu do okresu sprzed pandemii.

Lokalnym liderem wzrostu z 73 proc. średnim wskaźnikiem obłożenia była Warszawa. Na warszawskim rynku hotelowym w ubiegłym roku zarejestrowany został najwyższy wskaźnik obłożenia w regionie CEE, wyższy także od średniej w Europie, wynoszącej 69 proc. Warszawa utrzymała pozycję w top 10 europejskich rynków hotelowych z największym wzrostem obłożenia.

W ubiegłym roku hotele działające w Warszawie osiągnęły 21 proc. wzrost RevPAR r/r i 26 proc. w porównaniu do rezultatów z 2019 roku. Na stołecznym rynku wzrósł także popyt ze strony indywidualnych gości turystycznych przy średniej cenie noclegów o 25 proc. wyższej w porównaniu do stawek z 2019 roku.

Powrót turystów

Optymistycznym sygnałem dla hotelarzy jest powrót turystów do Polski. W pierwszej połowie minionego roku ruch pasażerski na polskich lotniskach był większy niż w początkach 2019 roku. Polska, oferująca znaczną ilość ciekawych turystycznie lokalizacji, miejskich i resortowych staje się tym samym również bardzo atrakcyjnym krajem w regionie CEE dla operatorów hotelowych.
Skutkiem wzrostu popularności naszego kraju wśród turystów są już zapowiedzi nowych inwestycji hotelowych, w tym zlokalizowanych w pobliżu portów lotniczych, jak budowa hotelu marki Campanile Premiere Classe z 400 pokojami w pobliżu lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Obecne w Polsce sieci hotelowe i operatorzy z krajów Europy Zachodniej oraz Ameryki zainteresowani są dalszym inwestowaniem na naszym rynku. Ekspansję zapowiedziała na przykład międzynarodowa marka B&B Hotels, która zamierza rozwijać działalność w oparciu o projekty typu mixed-use. Jesteśmy również na radarze nowych inwestorów.
Jeśli chodzi o hotele miejskie, poszukiwane są przede wszystkim atrakcyjne lokalizacje w Warszawie i Krakowie. Inwestorzy skupiają uwagę głownie na rejonach centralnych, które są bezpieczne ze względu na zróżnicowaną grupę gości, korzystających z tak usytuowanych obiektów.

Wyzwania

Kluczowy dla rozwoju rynku hotelowego jest koszt finansowania inwestycji i dostęp do kredytów. Poza tym, trudności sprawia dobór odpowiedniego personelu oraz optymalne zarządzanie strukturą przychodów i rosnących kosztów operacyjnych obiektów. Wysoka inflacja, wpływa bowiem na wzrost wydatków bieżących, co nawet przy wysokim obłożeniu hoteli, obniża ich realne zyski.

Mimo świetnych wyników notowanych przez sektor, entuzjazm inwestycyjny hotelarzy studzą wysokie koszty budowy. Rozwój inwestycji hamuje ograniczony dostęp do finansowania w bankach. Branża oczekuje na złagodzenie warunków kredytowania inwestycji. Aktualnie obserwować możemy już pewne ożywienie w tym aspekcie w porównaniu do lat ubiegłych, kiedy to tylko nieliczne projekty hotelowe zyskiwały zadowalające warunki finansowania.

Sceptyczne podejście banków do inwestycji sektorowych skłaniało w ostatnim czasie inwestorów do poszukiwania alternatywnych sposobów realizacji projektów w systemie condo oraz inwestycji typu second home. Tego typu realizacjami zainteresowanych jest coraz więcej graczy rynkowych, również deweloperów, którzy nie działali dotychczas w tym segmencie. Najszybciej rozwijającym się pod tym względem obszarem w Polsce jest zachodni pas nadmorski. Condohoteli i apartamentów wakacyjnych przybywa także w Zakopanem, Karpaczu i Beskidach.

ESG
Możliwość obniżenia kosztów operacyjnych oraz konieczność dostosowania nieruchomości do unijnych kryteriów ESG sprawia, że coraz więcej podmiotów działających na rynku hotelowym przygotowuje się do modernizacji budynków i wykorzystania w nich nowych rozwiązań technologicznych. Jest to istotne także jako kryterium oceny w procesach decyzyjnych inwestorów i instytucji udzielających finansowania. Prace modernizacyjne w swoich hotelach zapowiedział już m.in. Polski Holding Hotelowy czy Louvre Hotels Group.

Pod względem nowoczesności zasobów polski rynek hotelowy plasuje się korzystnie na tle Europy. Rozwój zaplecza hotelowego w Polsce w ostatnich latach sprawił, że krajowa baza turystyczna jest w dużej mierze przystosowana do wymaganych standardów. Warszawa znajduje się w pierwszej dziesiątce największych rynków europejskich pod względem udziału hoteli z certyfikatami ekologicznymi, który na stołecznym rynku wynosi około 10 proc. W regionie CEE Polska jest liderem pod względem liczby hoteli, które posiadają certyfikat BREEAM lub LEED.

maj 06 2024 Po co deweloperom mieszkaniowym Giełda Papierów...
Komentarze: 0

Jakie korzyści przynosi GPW firmom budującym mieszkania? Czy warto na niej być? Dlaczego? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Andrzej Biedronka-Tetla, członek zarządu Atal ds. finansowych

Mamy wiele korzyści w związku z obecnością na Giełdzie Papierów Wartościowych, z których wiodącą jest dostęp do zinstytucjonalizowanego rynku kapitałowego. Oprócz możliwości pozyskania kapitału poprzez publiczną emisję akcji, ułatwia to także dostęp do kapitału poza rynkiem akcyjnym (np. obligacje), co jest aktualnie bardzo korzystną alternatywą wobec drogiego w tej chwili kredytowania bankowego.

Ponadto, status spółki publicznej jest atutem dla naszych partnerów biznesowych i klientów, którzy postrzegają firmę jako podmiot wiarygodny, rzetelny i prowadzący transparentne działania, w tym konsekwentną politykę dywidendową.

Oczywiście listing wiąże się z wieloma obowiązkami raportowymi i informacyjnymi, jednakże zdecydowanie jest on tego wart. Potwierdzeniem tego jest m.in. liczna reprezentacja firm deweloperskich na parkiecie.

Małgorzata Ostrowska, dyrektorka Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction

Nasza spółka była obecna przez kilka lat na GPW. Wyszliśmy z niej w 2021 roku. Obecność na giełdzie wiąże się z szeregiem obowiązków i obostrzeń formalnych związanych m.in. ze skrupulatnym raportowaniem, prezentowaniem analiz czy sprawozdań. W naszej ocenie bilans korzyści lepiej wypada dla spółki, gdy jesteśmy poza giełdą. Lepiej funkcjonuje się nam poza parkietem głównym, daje to swego rodzaju wolność i niezależność. Jesteśmy na takim etapie rozwoju firmy, że obecność na giełdzie nie jest już dla nas celem.

Joanna Chojecka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu na Warszawę i Wrocław w Grupie Robyg

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie to nie tylko notowania akcji, ale także rynek Catalyst, na którym prowadzony jest obrót obligacjami. Działalność deweloperska wymaga ogromnego kapitału, stąd dodatkowe źródła finansowania oprócz banków mają istotne znaczenie. Dla nas bardzo ważne jest zaufanie inwestorów, którzy od lat inwestują środki w nasze obligacje. Jestem przekonana, że swoją starannością i rzetelnością zapracowaliśmy na uznanie jako wiarygodny partner na rynku kapitałowym.

Boaz Haim, prezes Ronson Development

Mamy za sobą długą i bardzo pozytywną historię obecności na GPW. Przez wiele lat byliśmy emitentem na rynku kapitałowym. I chociaż podjęliśmy decyzję o wykupie akcji, nadal jesteśmy z tym rynkiem związani. Pozyskujemy kapitał na rynku obligacji. A wieloletnia obecność na parkiecie Warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych przyzwyczaiła nas do regularnego i transparentnego raportowania finansowego, co przekłada się na postrzeganie marki przez inwestorów, ale także rynek. To dla nas ważne i świadczy o tym, że jesteśmy solidnym partnerem w biznesie, zarówno dla obligatariuszy, jak i naszych klientów. Rynek kapitałowy daje możliwość pozyskania kapitału. Pełni ważną funkcję w gospodarce kraju i wspiera prowadzenie biznesu, także deweloperskiego. Dlatego, tak – GPW jest i będzie potrzebna.

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

To są indywidualne decyzje poszczególnych przedsiębiorstw niezależnie od branży. Wejście na giełdę ma ogromne plusy, łącznie z innym postrzeganiem przedsiębiorstwa zarówno wśród klientów jak i kontrahentów, wiąże się jednak z szeregiem ograniczeń, formalności i obowiązków. Deweloperem jest firma budująca kilka domów jednorodzinnych i ta oddająca 1000 mieszkań rocznie, sytuacja obu jest diametralnie różna.

Damian Tomasik, prezes zarządu Alter Investment

Patrząc z naszej perspektywy jako dewelopera gruntowego aktualnie nie widzimy potrzeby wejścia na Giełdę Papierów Wartościowych, mimo że jesteśmy spółką akcyjną.