Archiwum 15 lipca 2025


lip 15 2025

W Gliwicach wystartowała budowa parku handlowego...


Komentarze: 0

Park handlowy, który powstaje w Gliwicach przy ulicy Andersa i Okulickiego jest już w większości skomercjalizowany.

Do najemców parku dołączyły marki z różnych segmentów, m.in. Sinsay, Żabka, Rossmann, czy Fabryka Formy. Podpisane dotąd umowy najmu obejmują zdecydowaną większość powierzchni handlowej, którą dwukondygnacyjny obiekt dostarczy na gliwicki rynek. Operatorem spożywczym parku Andersa został Kaufland. Do dyspozycji klientów centrum zostanie oddany wspólny parking, liczący 278 miejsc postojowych. Lokalną ofertę handlową wzbogacają, położone w bliskim sąsiedztwie obiektu sklepy Lidl i Biedronka. Poza sklepami otworzy się w nim także klub fitness ogólnopolskiego operatora.

Nowy park handlowy o powierzchni ponad 4900 mkw. wyróżnia śródmiejska lokalizacja. Centrum zakupowe usytuowane jest bezpośrednio przy głównych, gliwickich ulicach Andersa i Okulickiego w otoczeniu osiedli mieszkaniowych, m.in. rozbudowywanego przez firmę Atal osiedla Ogrody Andersa.

- Każdy proces komercjalizacji ma swoją specyfikę. Gliwicki rynek jest szczególnie wymagający, funkcjonuje na nim duża ilość galerii i parków handlowych i nieustannie powstają nowe centra. Obecnie trwa m.in. przebudowa Tesco. Średnie nasycenie powierzchniami handlowymi w mieście jest większe niż dla województwa śląskiego i całej Polski. To sprawia, że wewnętrzna konkurencja w Gliwicach, które liczą przeszło 170 tys. mieszkańców jest silna. Oferta wchodząca na rynek musi być atrakcyjna dla okolicznych mieszkańców, wpisywać się w codzienne potrzeby i komplementarnie uzupełniać lokalną propozycję handlową. Niemniej, jak pokazuje proces komercjalizacji, zapotrzebowanie na powierzchnię wśród najemców jest nadal duże – mówi Piotr Szymoński, Director w firmie Walter Herz, która jest wyłącznym agentem komercjalizacji gliwickiego parku handlowego.

Za zakres deweloperski i projektowy inwestycji odpowiada firma SPEC BAU POLSKA, która pełni również funkcję generalnego wykonawcy przy tym projekcie. Prace budowlane realizowane są zgodnie z założonym harmonogramem. Otwarcie parku planowane jest na pierwszą połowę 2026 roku. Na tym obszarze w promieniu 15 minut jazdy samochodem zamieszkuje niemal 200 tys. potencjalnych klientów obiektu. Za komercjalizację nieruchomości odpowiada firma Walter Herz.

 

lip 15 2025

Warszawski sektor biurowy


Komentarze: 0

I półrocze 2025

Autor Agnieszka Bykowska, Research Analyst w Avison Young


Rynek biurowy w Warszawie - podsumowanie I półrocza 2025

RYNEK W LICZBACH

Zasoby nowoczesnej powierzchni biurowej (mkw.) - 6,33 mln
Nowa podaż (mkw.) - 85 200
W budowie i renowacji (mkw.) - 140 500
Popyt (mkw.) - 301 400
Wskaźnik pustostanów - 10,8% (wzrost o 0,3 pp. kwartał-do-kwartału)

PODAŻ BIUROWA
W pierwszej połowie 2025 r. zostały dostarczone 3 projekty biurowe – The Bridge (51 800 mkw.) oraz Office House (27 800 mkw.), oba zlokalizowane w rejonie Ronda Daszyńskiego, a także nowa siedziba CD Projekt (5 600 mkw.) w strefie biurowej Wschód.

Wciąż obserwujemy coraz częstsze przekształcanie nieruchomości biurowych na nowe funkcje, najczęściej mieszkaniowe, co często wiąże się z gruntowną modernizacją lub całkowitą przebudową.

Aktywność deweloperska pozostaje umiarkowana, lecz stabilna, z prawie 90% nowej powierzchni powstającej w centralnych lokalizacjach.

POPYT I WAKAT
Strefy biurowe Centrum, Służewiec oraz CBD niezmiennie pozostają najbardziej atrakcyjne dla najemców, odpowiadając za 80% całkowitej wynajętej powierzchni w Warszawie.

Choć nowe umowy (razem z umowami na potrzeby własne właścicieli) dominowały w strukturze popytu, to renegocjacje zyskują na znaczeniu, odpowiadając za ponad 40% całkowitej wynajętej powierzchni w stolicy.


Lekki wzrost pustostanów – do 7,8% (o 0,4 pp. kwartał-do-kwartału) w strefach centralnych oraz do 13,3% (wzrost o 0,3 pp. kwartał-do-kwartału) w strefach poza centrum.

Z ponad 680 000 mkw. wolnej powierzchni biurowej w całej stolicy najwięcej znajduje się na Służewcu (ponad 223,9 tys. mkw.) oraz w Centrum (ponad 155,8 tys. mkw.).

WARUNKI OFERTOWE NAJMU

Powierzchnie na najwyższych piętrach odznaczają się wyższymi stawkami czynszów, przekraczając średni czynsz w budynkach klasy A (ponad 30 euro/mkw./miesiąc).

Obserwujemy wyraźny zwrot w stronę „rynku wynajmującego”, który dyktuje warunki najmu oraz wpływa na znaczny spadek zachęt finansowych oferowanych najemcom.

W związku z końcem okresu rozliczeniowego, odnotowaliśmy średni kwartalny wzrost opłat eksploatacyjnych o 3%.

Centralne lokalizacje (budynki klasy A): 22,00-28,00 euro/mkw./miesiąc
Poza centrum (budynki klasy A): 16,00-19,50 euro/mkw./miesiąc
Średnia opłata eksploatacyjna: 28,00 zł/mkw./miesiąc


BIUROWY RYNEK INWESTYCYJNY – I POŁOWA 2025 r.

Polski rynek biurowy zakończył pierwsze półrocze 2025 roku z wolumenem inwestycyjnym na poziomie 411 milionów euro, co stanowiło 24% całkowitego wolumenu w Polsce.

Rynek biurowy w Warszawie odnotował 10 sfinalizowanych transakcji o łącznej wartości ponad 216 milionów euro, w tym 2 transakcje typu „core”.

Największą transakcją był zakup budynku Wronia 31 w Warszawie przez Uniqa Real Estate.
Kolejną transakcją typu „core” w Warszawie była sprzedaż Plac Zamkowy – Business with Heritage.

Polski kapitał odpowiadał za 44% wolumenu w warszawskim sektorze biurowym.

CO DALEJ?

Właściciele nieruchomości nadal preferują długoterminowe umowy najmu – standardem stają się kontrakty 7-letnie.

Oczekiwany jest wzrost opłat eksploatacyjnych w związku z nadchodzącymi rekalkulacjami.

Przewiduje się ograniczoną dostępność modułów biurowych powyżej 5 000 mkw., które będą coraz rzadsze lub wręcz niedostępne na rynku.

 

 

lip 15 2025

Scallier skomercjalizuje kilka nowych parków...


Komentarze: 0

Firma Scallier uzyskała wyłączność na komercjalizację pięciu nowych parków handlowych w Toruniu, Bydgoszczy, Rudzie Śląskiej, Zabrzu i Darłowie, których budowa rozpocznie się na przełomie 2025 i 2026 roku. Łączna powierzchnia komercjalizowanych obiektów, które mają zostać oddane do użytkowania w pierwszej połowie 2027 roku, przekracza 40 tys. mkw. GLA.
– Każdy projekt, który komercjalizujemy niesie pewnego rodzaju wyzwanie. Naszym zadaniem jest weryfikacja lokalnego rynku oraz najemców w poszukiwaniu najbardziej odpowiedniego mixu najemców, optymalizacja stawek czynszu oraz wykorzystywanie rozwiązań, które mogą przyczynić się do wzbogacenia i uatrakcyjnienia oferty handlowej i usługowej obiektów. Każdy park traktujemy indywidualnie. Opracowując strukturę najmu dla danej inwestycji mamy na względzie przede wszystkim wygodę klientów dokonujących szybkich, codziennych zakupów oraz możliwość dostarczenia im komplementarnej oferty w optymalnych cenach. Tworzymy efektywnie działające obiekty handlowe, które spełniają założenia stawiane przez inwestorów i stanowią jednocześnie interesujące, przyjazne miejsca zakupowe dla konsumentów – mówi Bartosz Nowak, partner zarządzający w Scallier.

Park handlowy, który otwarty zostanie w liczącej około 330 tys. mieszkańców Bydgoszczy przy ulicy Grunwaldzkiej, w sąsiedztwie osiedli mieszkaniowych i DK nr 80 dostarczy na lokalny rynek około 13 tys. nowoczesnej powierzchni handlowej.

W Toruniu, w którym mieszka prawie 200 tys. ludzi, który podobnie, jak Bydgoszcz charakteryzuje się sporym zapotrzebowaniem na obiekty handlowe, nowy park handlowy, który powstanie przy ulicy Bukowej, w otoczeniu zabudowy mieszkaniowej i pobliżu trasy średnicowej będzie miał powierzchnię 10 tys. mkw.

W nadmorskim Darłowie w pierwszym etapie inwestycji oddany zostanie park o powierzchni przeszło 7 tys. mkw., położony przy głównej drodze dojazdowej do Darłowa i Darłówka. Miejscowość wypoczynkowa licząca około 12 tys. mieszkańców wyróżnia się dużym potencjałem nabywczym ze względu na napływ do kurortu około 1 miliona odwiedzających rocznie.

Realizacja drugiego etapu projektu w Rudzie Śląskiej przyniesie 6 tys. mkw. W pobliżu parku przy ulicy Bukowej usytuowana jest dodatkowo Castorama oraz Aura Park.

W przypadku parku handlowego powstającego w Zabrzu przy ulicy Wolności firma Scallier zaangażowana jest, nie tylko w proces komercjalizacji, ale również zarządzania projektem, co wiąże się z wyborem, kontraktacją oraz koordynacją pracy wszystkich wykonawców uczestniczących w procesie realizacji inwestycji, począwszy od projektowania po zakończenie budowy. Obiekt powstanie w miejscu wyburzonego, starego, sieciowego marketu. Miejscową ofertę wzbogaci usytuowany w bezpośrednim sąsiedztwie sklep Aldi.

– Ostatnie miesiące były dla naszej firmy okresem bardzo intensywnej pracy, który owocował licznymi otwarciami nowych parków. W listopadzie 2024 roku otwarty został park handlowy w Rudzie Śląskiej, który skomercjalizował Scallier, a w maju bieżącego roku park w Pyrzycach. W pierwszych miesiącach tego roku uruchomiony został również nowy obiekt handlowy w Kościanie, którego realizacja oparta była na przebudowie budynku dawnego Tesco. W parku otwarty został pierwszy w mieście sklep Worldbox oraz m.in. Rossmann, Sinsay i klub Xtreme Fitness, a operatorem spożywczym została Biedronka – informuje Anna Wojciechowska, Senior Leasing Manager w Scallier. – W sierpniu zaplanowane zostało otwarcie Shopping Parku Ławica o powierzchni 6 700 mkw. w Poznaniu przy ulicy Bukowskiej, w którym operatorem spożywczym będzie Lidl. W październiku z kolei na rynek wejdzie nowy, wrocławski park, usytuowany przy ulicy Średzkiej. W grudniu otwierany będzie park handlowy o powierzchni 7200 mkw., zlokalizowany przy ulicy Bydgoskiej w Chełmży – wymienia Anna Wojciechowska.

Bartosz Nowak przyznaje, że możliwości rozwoju rynku parków handlowych w Polsce są wciąż bardzo duże, biorąc pod uwagę poziom nasycenia powierzchniami handlowymi oraz rosnącą popularność, jaką cieszą się lokalne centra w kontekście realizacji codziennych zakupów. – W Scallier nieustannie dążymy do rozszerzania portfolio najemców parków, m.in. o nowe marki, które wchodzą na polski rynek oraz przyciągające klientów placówki handlowe i usługowe, które mogą przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności centrów wśród klientów i podniesienia rentowności obiektów. Dbamy o to, by parki oferowały usługi, które są obecnie najbardziej interesujące dla użytkowników, jak strefy rozrywki, nowoczesne przestrzenie przeznaczone do spędzania wolnego czasu, wyjątkowe propozycje gastronomiczne, czy punkty e-commerce. W nowych parkach rozbudowujemy również ofertę związaną z modą, sportem oraz zdrowiem i urodą – informuje.