Najnowsze wpisy, strona 78


lut 15 2021 Ceny gruntów rosną i nadal będą rosły...
Komentarze: 0
Autor: Agata Karolina Lasota, dyrektor zarządzająca LBC Invest

Jakie działki są najbardziej poszukiwane?

Popyt na grunty inwestycyjne wciąż jest bardzo duży. Działki poszukiwane są głównie pod inwestycje magazynowe, mieszkaniowe oraz nieduże projekty handlowe typu retail park. Atrakcyjnymi parcelami na terenie największych miast nadal zainteresowani są deweloperzy mieszkaniowi, w tym również firmy z rozbudowanymi bankami ziemi. Pojawiają się też zapytania od funduszy inwestycyjnych, głównie z Dalekiego Wschodu i Południowej Afryki.  

Firmy budujące mieszkania poszukują przede wszystkim działek w dobrze skomunikowanych z centrum rejonach dużych miast, o uregulowanej sytuacji prawnej i objętych planami zagospodarowania, które umożliwiają wybudowanie dużego osiedla. Z braku takich gruntów interesują się także trudniejszymi parcelami, które wymagają dłuższego przygotowania do budowy, czy realizacji dodatkowej infrastruktury. Biorą też pod uwagę tereny poprzemysłowe, gdzie stoją budynki do wyburzenia, pod warunkiem że są atrakcyjnie zlokalizowane.          

Z kolei pod magazyny najbardziej poszukiwane są grunty na obrzeżach miast, gdzie rozwija się tzw. logistyka ostatniej mili. Inwestorzy zainteresowani są ziemią w sąsiedztwie największych aglomeracji miejskich głównie Warszawy, Wrocławia, Krakowa, Poznania i Trójmiasta z dobrym dostępem do autostrad i dróg ekspresowych. Interesują się także lokalizacjami, w których rozwija się nowa infrastruktura drogowa i węzły komunikacyjne.  

Jakie są ceny gruntów inwestycyjnych?

Deweloperzy, którzy potrzebują dobrze zlokalizowanych działek w największych miastach płacą nawet kilkanaście tysięcy złotych za metr kwadratowy. Jeśli oferowany jest grunt, na którym od razu można budować, ceny są tak wysokie, że często jego zakup jest nieopłacalny, bo stawka ofertowa za metr mieszkania przy dobrej marży przekraczałaby średnie rynkowe ceny dla danej lokalizacji.

Niemniej firmy deweloperskie nadal nabywają centralnie usytuowane grunty po wyśrubowanych cenach. Najwięcej tego typu transakcji zawieranych jest w Warszawie. Działki na warszawskim Mokotowie sprzedawane są na przykład po 14 -16 tys. zł za mkw.  

Takie ceny to nie tylko domena Warszawy. W jednym z najatrakcyjniejszych punktów Gdańska, na Wyspie Spichrzów również finalizowane są transakcje dotyczące zakupu działek w cenach powyżej 14 tys. zł za metr. Mimo pandemii ceny gruntów inwestycyjnych rosną nadal w głównych aglomeracjach w Polsce. W ciągu ostatniego roku podrożały wyraźnie w atrakcyjnych dzielnicach przede wszystkim Warszawy i Krakowa.

W zewnętrznych obszarach miast stawki nie są takie wysokie, jak bliżej centrum. W odleglejszych dzielnicach duże parcele można znaleźć w cenie 2-3 tys. zł za metr. Inwestorzy decydują się je kupować, bo dziś mieszkania blisko natury w największych aglomeracjach są dużo szerzej poszukiwane. Kluczową kwestią jest tu tylko, wielkość dodatkowego nakładu, jakiego wymaga zabezpieczenie niezbędnej infrastruktury na takim gruncie. I to, jaki poziom osiągnie całkowity koszt budowy, a tym samym jaką marżę można założyć dla planowanej inwestycji.     

Ceny gruntów pod magazyny najbardziej wywindowane są również w aglomeracji warszawskiej, która jest największym centrum logistycznym w Polsce. W granicach miasta za metr trzeba zapłacić średnio 450-650 zł/mkw. Parcele położone przy głównych drogach, oddalone od Warszawy o kilkanaście do około 30 kilometrów są już o połowę tańsze, a im dalej, tym stawki są coraz niższe.     

W grupie najdroższych lokalizacji pod magazyny w kraju znajduje się też Kraków, gdzie ceny gruntów zaczynają się od 400 zł za mkw. Tanio nie jest też w aglomeracji wrocławskiej, gdzie ziemia kosztuje od 200 zł/mkw., ale za najlepiej usytuowane tereny pod logistykę ostatniej mili za metr trzeba liczyć 300 zł. I właśnie we Wrocławiu obserwujemy teraz największy wzrost zainteresowania inwestycjami w segmencie logistycznym. W pobliżu Poznania grunt kosztuje już dwukrotnie mniej niż we Wrocławiu.  

Rozbudowa dróg w Polsce przynosi nowe możliwości. Obiecującą perspektywą jest ściana wschodnia, czy zachodniopomorskie. Te rejony oferują znacznie większy wybór gruntów przy niższych cenach.

W jaką stronę idą inwestycje komercyjne?

W obecnej sytuacji firmy wycofują się głównie z projektów biurowych na rzecz mieszkaniowych. Także inwestycje wielofunkcyjne przeprojektowywane są tak, by nabrały więcej charakteru mieszkaniowego. Również niewielkie, starszej generacji biurowce są w Trójmieście wyburzane, by zrobić miejsce pod osiedla.

Na odnotowanie zasługuje fakt, że niektórzy deweloperzy zaczęli pozbywać się gruntów, bo nie chcą budować spekulacyjnie. W centrum Gdańska na sprzedaż wystawione zostały ostatnio interesujące parcele pod projekty biurowe. Jedną ze słynniejszych transakcji zawartych niedawno w mieście był zakup w cenie przeszło 50 mln zł hektarowej działki w gdańskiej Oliwie, która jest największym trójmiejskim zagłębiem biurowym. Ciekawe grunty pod biurowce można teraz kupić też w centrum Wrocławia.

Poza tym, dłużej trwa obecnie proces decyzyjny. Inwestorzy są bardziej ostrożni, ale popyt na grunty inwestycyjne nie maleje. Niestety atrakcyjnych działek jest mało. Stąd ich ceny będą utrzymywały się na obecnym, wysokim poziomie, a w niektórych lokalizacjach nadal będą rosły. Tempo wzrostu zależało będzie między innymi od tego, jak duży czeka nas napływ nowych inwestorów, który jest prognozowany.  

LBC Invest
lut 11 2021 Czy powstają teraz bardziej ekologiczne...
Komentarze: 0
Jakie rozwiązania wprowadzają deweloperzy w nowych inwestycjach mieszkaniowych w zakresie ochrony zdrowia, ekologii i energooszczędności? Czy projektowane osiedla będą bardziej komfortowe i bezpieczne? Sondę przeprowadził serwis nieruchomości dompress.pl

Andrzej Oślizło, prezes Develii 

W realizowanych obecnie inwestycjach Prestovia House w Warszawie i Ceglana Park w Katowicach powstaną  stacje ładowania dla samochodów elektrycznych. Dodatkowo w wybranych projektach zaplanowaliśmy tężnie solankowe. Coraz więcej klientów przykłada wagę do aspektów związanych z ekologią. Docenia przestrzeń rekreacyjną wokół osiedla, dlatego duży nacisk kładziemy na zaaranżowanie zieleni. Wprowadzamy również rozwiązania magazynujące deszczówkę. Dobrym przykładem jest projekt Ceglana Park w Katowicach, gdzie ponad połowę terenu inwestycji stanowi zieleń i strefy rekreacji.

Artur Łeszczyński, manager ds. rozwoju biznesu w spółce mieszkaniowej Skanska

W 2021 roku konsekwentnie planujemy wprowadzanie zielonych rozwiązań, które od lat stosujemy i popularyzujemy na naszych osiedlach w trosce o środowisko. Dzięki temu dążymy do osiągniecia Celu Klimatycznego, wspólnego dla nas jako wszystkich spółek Grupy Skanska. Mowa oczywiście o ograniczeniu emisji dwutlenku węgla o 50 proc. do roku 2030 oraz o osiągnięciu w tym zakresie neutralności w 2045 roku. Działalność biznesową realizujemy z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Zamierzamy przystąpić do kolejnych certyfikacji środowiskowych w systemie BREEAM. Planujemy podnosić uzyskiwane dotychczas poziomy certyfikacji. Istotne będzie dla nas stosowanie w nowych projektach, m.in.: paneli fotowoltaicznych, rozwiązań smart home, koncentrujących się na oszczędnym korzystaniu z energii i wody, nawiewników antysmogowych wyposażonych w filtry zatrzymujące pyły i alergeny, trzyszybowych okien, które pomagają w utrzymywaniu odpowiedniej temperatury wewnątrz budynków, niwelując zużycie energii w sezonie grzewczym oraz dużych rozmiarów przeszkleń, które umożliwiają mieszkańcom pozostanie w bliskim kontakcie z naturą. 

Zbigniew Juroszek, prezes Atal  

Podejmując decyzję o zakupie mieszkania klienci częściej niż miało to miejsce jeszcze kilka lat temu mają na uwadze wykorzystywanie ekologicznych i energooszczędnych rozwiązań. Ważne są dla nich także udogodnienia podnoszące komfort i wpływające na poziom bezpieczeństwa. Przywiązujemy dużą wagę do innowacyjności, zastosowania nowoczesnych materiałów i rozwiązań technologicznych. Wdrażane przez nas nowe standardy w budownictwie osiedli mieszkaniowych przekładają się na funkcjonalność oraz energooszczędność lokali.

Klienci cenią zrównoważone budownictwo i optymalizacje, które w sposób namacalny ułatwią im życie. Są to chociażby technologie zwiększające efektywność energetyczną budynków, intuicyjne i energooszczędne systemy oświetleniowe, a także systemy podnoszące bezpieczeństwo i komfort. Wyposażamy także inwestycje w rozwiązania, które ułatwiają przyszłym mieszkańcom proekologiczne zachowania. Przykładem takiego udogodnienia są realizowane w wybranych inwestycjach stacje do ładowania samochodów elektrycznych dostępne przy miejscach parkingowych. 

Małgorzata Ostrowska, dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

Od 2021 roku obowiązuje rozporządzenie zobowiązuje deweloperów by wprowadzili modyfikacje, które mają na celu zmniejszenie zapotrzebowania budynków na energię, wiążące się z dyrektywą europejską. Nasza firma podąża za energooszczędnymi trendami od lat, czego odzwierciedleniem są zastosowane rozwiązania w realizowanych dotąd inwestycjach m.in. w Osiedlu Bliska Wola w Warszawie i wieżowcu Hanza Tower w Szczecinie. 

Rozpoczęliśmy także produkcję domów energooszczędnych w technologii prefabrykacji drewnianej w oparciu o własną fabrykę ekologicznych prefabrykatów w Tłuszczu. Są praktycznie pasywne energetycznie. Do ogrzania domu i potrzebnej wody oraz do wentylacji potrzeba zaledwie 22 kWh/m kw./rok. Po zastosowaniu paneli fotowoltaicznych można sprzedawać nadwyżki prądu. Domy kosztują tyle co tradycyjne.

Oprócz ekologicznego wyposażenia zastosowaliśmy w nich wentylację mechaniczną z rekuperacją, dzięki czemu niezależnie od warunków atmosferycznych mieszkańcy oddychają przefiltrowanym powietrzem. Stawiamy je w podwarszawskim osiedlu Villa Campina w pobliżu Puszczy Kampinoskiej, gdzie docelowo zrealizujemy 175 luksusowych domów ekologicznych i energooszczędnych o nazwie  Wiktoria. W tym roku uruchamiamy sprzedaż domów „na wynos”, co oznacza, że klienci będą mogli stawiać je na swoich działkach. Montaż takiego domu trwa zaledwie trzy tygodnie niezależnie od warunków atmosferycznych. 

Cezary Grabowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Bouygues Immobilier Polska

Naszym celem jest tworzenie przestrzeni, w których ludziom żyje się lepiej. Droga do realizacji tego celu wiedzie przez zasady zrównoważonego budownictwa, którego wagę rozumiemy. Budując osiedla zgodnie z tymi zasadami wprowadzamy elementy z obszaru well-being, które przyczyniają się do poprawy zdrowia mieszkańców, zarówno ich kondycji fizycznej, jak i psychicznej.

Przykładowo w inwestycji Vitalité, którą kończymy w warszawskim Wilanowie, będzie siłownia ze strefą kibica i SPA z sauną i jacuzzi. Na zewnątrz natomiast znajdzie się boisko wielofunkcyjne oraz stoły piknikowe w strefie wypoczynkowej. Przykład z Poznania to Soleil de Malta, projekt w realizacji, gdzie stworzymy m.in. boisko do siatkówki plażowej. Z kolei częścią inwestycji Le Vert, planowanej we Wrocławiu, będzie zielona strefa relaksu z leżakami i ławkami pośród zieleni.

Bartosz Kuźniar, prezes zarządu Lokum Deweloper S.A.

Nasza strategia opiera się na budowaniu kompleksowych inwestycji z dużą ilością zieleni. Poprawa jakości życia w naszych osiedlach i wokół nich powinna odbywać się także poprzez walkę ze smogiem. Projektowanie inwestycji z lokalami handlowo-usługowymi na ich terenie na obszarach z rozwiniętą komunikacją zbiorową, w dobrych lokalizacjach przyczynia się do ograniczenia problemu rozlewania się miast oraz zmniejszenia natężenia ruchu kołowego, a co za tym idzie redukcji emisji CO2 i innych związków.

Zwracamy uwagę na to, aby przyszli mieszkańcy mieli jak najłatwiejszy dostęp do przystanków komunikacji miejskiej i kolejowej. Chcemy umożliwić im wygodny wybór alternatywnych środków transportu, takich jak rowery czy hulajnogi. Planujemy punkty ładowania samochodów elektrycznych na naszych osiedlach. Dodatkowo zawsze przy wyborze lokalizacji inwestycji uwzględniamy możliwość przyłączenia się do miejskiej sieci ciepłowniczej. 

Joanna Chojecka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu na Warszawę i Wrocław w Robyg SA.

Zapewniamy mieszkańcom swoich osiedli liczne, innowacyjne rozwiązania technologiczne, które wspierają ekologię i pozwalają zmniejszać koszty eksploatacyjne mieszkań.
Wszystkie osiedla mają doskonale zaprojektowaną zieleń niską i wysoką, aby redukować wpływ promieniowania słonecznego i przegrzewania otoczenia. Wprowadziliśmy retencjonowanie wody przez system korzeniowy oraz liście. Ponadto, pnącza na ścianach zewnętrznych to dodatkowa produkcja tlenu oraz pochłanianie CO2. 
Dachy budynków w technologii stropodachu odwróconego z powierzchnią żwirową pozwalają na retencjonowanie wody raz zmniejszenie przegrzewania. Oświetlenie LED w częściach wspólnych budynków zmniejsza zużycie energii elektrycznej.

Na osiedlach dostępna jest pełna instalacja światłowodowa, panele fotowoltaiczne, elektrycznie sterowane rolety zewnętrzne oraz system monitoringu znacząco podwyższające bezpieczeństwo. 
Wszystkie nasze osiedla posiadają także instalację fotowoltaiczną, która wytwarza energię elektryczną zużywaną na potrzeby stref wspólnych budynku. 

Wszystkie mieszkania w standardzie wyposażone są w nowoczesną technologię Smart House, umożliwiającą zdalne sterowane domową elektroniką, ogrzewaniem, a także systemem bezpieczeństwa. Klienci nie muszą ponosić za to dodatkowych opłat. 

Wiktor Wilczyński, pełnomocnik zarządu ds. Budowalnych w Wawel Service

Nasze zespoły techniczne nieustannie poszukują nowych rozwiązań tworząc kolejne inwestycje. Pewne grupy rozwiązań już zostały wdrążone m.in. przegrody budowlane czyli ściany i stropodachy mają podwyższone wartości izolacji termicznej, odpowiednie systemy wentylacji bytowej mieszkań, co sprawia, że są higrosterowane, dzięki czemu ciepło nadmiernie nie ucieka z mieszkań. Stosujemy bardzo szczelne okna o niskiej emisyjności, a także dbamy o optymalizację techniczno- materiałową budynków zmniejszającą ich materiałochłonność. 

Sebastian Barandziak, prezes zarządu Dekpol Deweloper

Z dużą dbałością podchodzimy do ochrony zdrowa i stosowania nowoczesnych technologii. Naszym głównym celem jest zmniejszenie zużycia gazów cieplarnianych, stosowanie materiałów budowlanych z pewnych i certyfikowanych źródeł oraz zmniejszenie emisyjności. Dążymy również do świadomego i racjonalnego zmniejszania śladu węglowego. Jednym z wdrażanych rozwiązań, m.in. w ramach przygotowywanych i realizowanych projektów Neo Jasień, Baltic Porto, Lazur Park, Baltic Line jest zagospodarowanie wód opadowych poprzez systemy małej retencji. Gatunki roślinności min. hydrofitowej, będącej integralną częścią systemu są ozdobą i zarazem niezbędnym elementem oczyszczającym i odprowadzającym wodę z powrotem do natury. 

W inwestycji Foresta i Młoda Morena Park II zaprojektowaliśmy zielone tarasy na najwyższych kondygnacjach budynków z najnowszymi technologiami zagospodarowania wody deszczowej. Tarasy poprzez powiększenie powierzchni biologicznie czynnej łączą bryłę budynku z naturalnym bioaktywnym otoczeniem, tym samym wpisują się w krajobraz przylegającej zieleni. 

Dbamy o zachowanie maksymalnej liczby drzew w realizowanych inwestycjach wraz z odpowiednim doborem dodatkowych nasadzeń. Stosujemy materiały o odpowiedniej izolacyjności akustycznej, a także likwidujących zanieczyszczenia biologiczne poprzez powłoki elewacyjne, a w niedalekiej przyszłości technologie ograniczające smog elektromagnetyczny. 

Przykładowo w inwestycjach Foresta, Nowe Rokitki V i VI, Młoda Morena Park II zastosowaliśmy inteligentne systemy sterujące urządzeniami odpowiedzialnymi za komfort użytkowania lokalu. Powszechnie stosujemy również oświetlenie LED wraz z czujnikami ruchu. 

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

We wszystkich, naszych inwestycjach kładziemy szczególny nacisk na użycie materiałów najwyższej jakości z odpowiednimi certyfikatami, czy na przykład okien gwarantujących oszczędność energii cieplnej oraz izolację akustyczną. Istotne jest dla nas również zapewnienie mieszkańcom jak największej ilości terenów zielonych, drzew, czy miejsc do wypoczynku.
Na terenach inwestycji projektujemy również stacje do naprawy rowerów, miejsca do ich parkowania, czy siłownie plenerowe. W warszawskiej inwestycji Przy Arsenale zaprojektowaliśmy również stację uzdatniania wody, zapewniającą lepszą jakość wody dla urządzeń AGD. 

Tomasz Czubak, dyrektor Przygotowania Projektów Deweloperskich w Jakon

Zgodnie z nowymi warunkami technicznymi nasze projekty są coraz bardziej energooszczędne. Parametry ocieplenia, okien, przegród są coraz lepsze, dzięki czemu zapewniają mieszkańcom duże oszczędności na etapie eksploatacji. 
Coraz częściej stosujemy dachy zielone, które zapewniają retencję wód oraz komfort cieplny mieszkańców. W naszych inwestycjach montowane są ładowarki do samochodów elektrycznych, co znacznie ogranicza emisję spalin. 

W inwestycji Ellada Park planujemy we współpracy z Zarządem Zieleni Miejskiej zastosować tereny zielono-niebieskie, które zagospodarują wody deszczowe w naturalny, przyjazny dla mieszkańców sposób. Pozwoli to zminimalizować ilość wód deszczowych znajdujących się w miejskiej kanalizacji deszczowej oraz ograniczy efekt stepowienia terenów.

Monika Perekitko, członek zarządu Matexi Polska

Każdy projekt analizujemy oddzielnie pod kontem przydatności rozwiązań dla grupy docelowej. Wyznaczyliśmy sobie za cel wprowadzanie rozwiązań w pięciu płaszczyznach działania: eko mobilności, efektywności energetycznej, zarzadzania i odzysku wody w budynkach. Jednocześnie chcemy wspierać różnorodność ekosystemów oraz recykling i gospodarkę cyrkularną.
Jednym z ciekawych przykładów naszej nowej, zielonej strategii jest inwestycja realizowana przy ulicy Rogalskiego w Krakowie, gdzie powstaje m.in. nasz pierwszy system odzysku wody deszczowej, a także stacja ładowania samochodów elektrycznych

Mariola Żak, dyrektor sprzedaży i marketingu Aurec Home

Nasze osiedla wyposażone będą w inteligentne technologie i nowoczesne rozwiązania ekologiczne. Na zielonym terenie Miasteczka Jutrzenki zaplanowaliśmy ławki solarne
i platformy wypoczynkowe, a na dachach panele fotowoltaiczne, pozwalające na oszczędzanie energii elektrycznej. 
Proponujemy przyszłym mieszkańcom liczne udogodnienia. Jeden z lokali usługowych zaadoptujemy na siłownię dostępną dla mieszkańców, a na świeżym powietrzu w formie siłowni plenerowej umieszczone zostaną dodatkowe sprzęty do ćwiczeń. 

Mieszkańcy będą mieli również możliwość realizacji swoich pasji ogrodniczych. Na patio staną bowiem szklarnie, w których możliwa będzie uprawa kwiatów, ziół czy warzyw. W przestrzeniach wspólnych wśród bujnej roślinności, bogatej w miododajne kwiaty
i krzewy przyjazne owadom mieszkańcy będą mogli się relaksować przy fontannach i oczku wodnym. Do dyspozycji najmłodszych będą tradycyjne i wodne place zabaw, zaprojektowane w bezpiecznych dla nich miejscach.

Odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie osób, które wybierają ekologiczne samochody, przygotowaliśmy również miejsce parkingowe z ładowarką dla samochodów elektrycznych. 
Ponadto, na naszych osiedla stosujemy przyjazne środowisku materiały budowlane. 

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

W przypadku inwestycji, które są w fazie projektowania rozważamy wprowadzenie rozwiązań, które mogłyby wpłynąć na energooszczędność i niskoemisyjność budynków. Chcielibyśmy zastosować na przykład panele fotowoltaiczne, pompy ciepła, filtry powietrza czy systemy smart, które pomogą zaoszczędzić energię i pozytywnie wpłynąć na ochronę zdrowie i środowisko.

Marcin Żurek, Dyrektor ds. realizacji inwestycji Nickel Development

Od lat dbamy o ochronę środowiska, wprowadzając sukcesywnie ulepszenia technologiczne o dodatnim wpływie na otoczenie. Projektujemy budynki w taki sposób, aby zminimalizować negatywne skutki oddziaływań zewnętrznych, a jednocześnie nie powodować degradacji środowiska naturalnego. Teoretyczne podstawy budownictwa, w tym fizyka budowli pozwalają nam odpowiednio kształtować struktury termoizolacyjne budynku, tworzyć ochrony przeciwwilgociowe i dbać o pożądany mikroklimat budynku. Zwłaszcza w przypadku mniejszych inwestycji idziemy w stronę energooszczędności i źródeł odnawialnych. Kolejnym krokiem z pewnością będzie budownictwo pasywne, choć dzisiejszy rachunek ekonomiczny odsuwa je nieco w przyszłość.

Tymczasem projektując nowe inwestycje staramy się unikać tworzenia barier architektonicznych, wykorzystując naturalne ukształtowanie terenu, nie stawiamy wysokich, nieprzyjaznych płotów. Tworzymy inwestycje z myślą o okolicznej florze i faunie, z poszanowaniem zastanej przyrody, budując np. domki dla jerzyków.   

Agata Zambrzycka, dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu w Aria Development

Jako deweloper z aspiracjami i ambicjami chcemy mieć wkład w zrównoważone i czyste środowisko. Poprawa jakości środowiska poprzez ograniczenie i zmniejszenie zużycia energii w budynkach oraz zwiększenie produkcji energii z odnawialnych źródeł to aspekty, które w szczególności nas interesują. Jako jeden z pierwszych deweloperów w Polsce w przyszłych i obecnie realizowanych projektach, Osiedlu Łomianki i Natura w Wieliszewie wprowadziliśmy kompleksowy program inteligentnych i energooszczędnych rozwiązań. Pierwszym ogniwem pakietu Aria Eco Smart jest montaż paneli fotowoltaicznych na dachach realizowanych budynków. Zielony prąd pozwala obniżyć koszty zużycia energii elektrycznej części wspólnych o kilkadziesiąt procent. Drugim elementem pakietu jest system inteligentnego domu, w ramach którego mieszkańcy z dowolnego miejsca na ziemi, ze swojego smartfona lub komputera mogą sterować oświetleniem, regulować temperaturę, zarządzać instalacją alarmową oraz innymi funkcjami wpływającymi na komfort użytkowania mieszkania.     

Sylwester Śniadecki, prezes zarządu Śniadecki Development i Śniadecki Investment Group

We wszystkich prowadzonych przez nas projektach stosujemy wszelkie rozwiązania, dzięki którym osiedla spełniają postawione wymagania w kontekście rozwiązań ekologicznych. Dodatkowo nasza pierwsza inwestycja w województwie Dolnośląskim – Osiedle Parkowe Kuklice, oddalone o 8 km od granic Wrocławia, wyposażone zostanie m.in. w pompy ciepła.

DOMPRESS
lut 09 2021 Cykl webinarów Walter Herz wywołał dyskusję...
Komentarze: 0

Wydarzenie Why Invest in Poland, organizowane przez Walter Herz w ramach Akademii Najemcy, na które złożył się cykl webinarów, przyciągnęło ponad 550 osób z około 250 firm i organizacji. Podczas spotkań omawiane były możliwości inwestycyjne, potencjał rynku biurowego, kapitał ludzki oraz zachęty, jakie inwestorom oferuje sześć największych miast w Polsce.  

– Seria webinarów, którą zainicjowaliśmy pod koniec minionego roku dotyczyła Warszawy, Wrocławia, Krakowa, Trójmiasta, Łodzi i Poznania. Projekt skierowany był przede wszystkim do firm zainteresowanych zmianami zachodzącymi na krajowym rynku biurowym. Przyznam, że jego powodzenie przerosło nasze oczekiwania. Panele moderowali przedstawiciele firm z sektora BPO/SSC, wiodących firm deweloperskich oraz reprezentanci samorządów poszczególnych miast. Mocną grupę wśród uczestników stanowiły firmy z sektora BPO/SSC i IT/ ITO, który należy do najszybciej rozwijających się segmentów naszego rynku - informuje Mateusz Strzelecki.        

Cykl spotkań był kontynuacją wątków podjętych podczas międzynarodowego webinarium, na którym zaprezentowany został raport Why invest in Poland, opracowany przez Walter Herz wraz z Polską Agencją Inwestycji i Handlu Grupa PFR (PAIH) oraz firmą doradztwa personalnego People. 

Webinary wywołały dyskusję na temat scenariuszy związanych z powrotem do biur i kierunku, w jakim zmierza rynek biurowy w Polsce. Przedstawiciele firm, uczestniczących w wydarzeniach podzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat wyzwań, jakie przyniosło prowadzenie działalności w czasie pandemii, jak również rozwiązań wdrożonych w firmach dla podniesienia efektywności pracy zdalnej, która nigdy dotąd nie była rozpowszechniona na tak dużą skalę. 

Zmiany w biurach

W sprawie utrzymania biur wyraźnie widać zbliżone stanowisko. Firmy nie zamierzają z nich rezygnować, planują natomiast modyfikację aranżacji powierzchni. Decyzje dotyczące wprowadzenia konkretnych zmian zapadną jednak ostatecznie, kiedy ustalone zostaną szczegóły związane z rotacyjnym systemem pracy, jaki obowiązywał będzie wszystkich pracowników w firmach po powrocie do biur.   

- Przewidujemy, że coraz powszechniejszy stanie się model hybrydowy, dający większą elastyczność, zarówno pracownikom, jak i pracodawcom. Biuro nadal będzie bardzo istotnym elementem w budowie innowacyjności firmy. Wnikliwa analiza i odpowiedni wybór funkcji, możliwych do wykonywania zdalnie i wymagających pracy z biura będzie jednym z wyzwań dla osób podejmujących decyzje w sprawie systemu pracy - Krzysztof Wierzchowski, VP Securities Services Franklin Templeton Services. 

Dla części firm home office nie jest nowością. Jolanta Gantkowska, Global Director w  GCSCs, Alexander Mann Solutions mówi, że przez kilka lat firma miała już wdrożony system rotacyjnej pracy zdalnej. – Dotąd taki tryb dotyczył około 25 proc. pracowników. Szacujemy, że teraz może zwiększyć się on do 50 proc. Myślę, że im dłużej będziemy zmuszeni do pracy zdalnej, tym większa będzie chęć powrotu do biura i pracy z zespołem – dodaje.  

Kinga Chelińska-Barańska, Country Manager w Digital Workorce także uważa, że praca z domu jest możliwa i efektywna, ale w dłuższej perspektywie nie zastąpi pracy w biurze. - Biuro traktujemy i nadal będziemy traktować jako miejsce spotkań i pracy projektowej. Wrócimy do biur, ale będą to już inne miejsca. Będziemy zwracać większą uwagę na higienę, zwiększymy odległości między biurkami, zainstalujemy ścianki lub nakładki plexi. Stworzymy więcej oddzielnych pomieszczeń kosztem open space. Wprowadzimy system dzielonej pracy hybrydowej, ograniczając liczbę pracowników na powierzchni – informuje.

Biuro jest też bardzo istotnym elementem pracy i budowania kultury organizacyjnej w Michael Page Poland. - W ankietach, które zebraliśmy od pracowników dominują preferencje związane z pracą w trybie hybrydowym, mieszanym w proporcjach 3/2 lub 2/3 łączących pracę z biura z pracą z domu. W związku z tym, przewidujemy raczej, że zmieni się jego funkcjonalność i rozwiązania, jak np. mniejsze sale konferencyjne przystosowane do spotkań video. Feedback pod kątem zadowolenia pracowników z home office, który przeszli w ten tryb pracy, a wcześniej nie korzystali z opcji pracy z domu przyniósł za pierwszym razem bardzo pozytywne oceny. Po około dwóch miesiącach okazało się jednak, że nie chcieliby pracować z domu 100 proc. czasu pracy, ale mieć możliwość zarówno pracy z domu, jak i z biura - informuje¬ Piotr Dziedzic, Senior Director Michael Page Poland.

Firma EPAM Systems również planuje stopniowy powrót do biur. – Dajemy pracownikom komfort wyboru najwygodniejszego modelu pracy i czas na adaptację. Przewidujemy, że część pracowników zechce na stałe pracować zdalnie, jednak znacząca większość wróci do biura w opcji hot-desking/hotelling. Grono tych, którzy na stałe wrócą do pracy z biura będzie stopniowo rosnąć – mówi Ievgen Berezenko, FRM, PMP, SA, Director, Head of EPAM Northern Poland Delivery Organization.  

Justyna Piwowarczyk, GBS Senior Director w Smith+Nephew, zakłada że wiele osób będzie chciało regularnie kontynuować pracę zdalną. W perspektywie trzech lat firma nie planuje większych zmian, jeśli chodzi o wynajem powierzchni. Przygotowuje się natomiast do zmniejszenia liczby biurek na rzecz collaborative space.

Wyzwania

Wśród największych trudności, z jakimi trzeba było się zmierzyć po wybuchu pandemii, firmy wymieniają najczęściej szybkie wdrożenie sprawnej komunikacji na home office, zarówno z klientami, jak i pracownikami oraz rozwiązań monitorujących efektywność pracy.  

Kinga Chelińska-Barańska wskazuje również na czas dostarczenia rozwiązań do klientów, jako niezwykle istotny aspekt dla firmy. – Dlatego też staramy się utrzymywać efektywność pracy na bardzo wysokim poziomie, co wydaje się obecnie najtrudniejsze ze względu na ograniczone relacje międzyludzkie. A w kontaktach z klientami maksymalnie doprecyzowywać szczegóły i kilkukrotnie potwierdzać informacje, by brak kontaktów bezpośrednich w żaden sposób nie wpłynął na ostateczną wersję produktu lub serwisu. Postawiliśmy też dodatkowo na wirtualne spotkania „przy kawie”. Brakowało nam bezpośrednich kontaktów ze współpracownikami, tych spontanicznych interakcji w kuchni, czy na open space. Dokonaliśmy także przewartościowania stanowisk pracy, wprowadziliśmy nowe modele kompetencyjne i usprawniliśmy procesy kontrolne. Znacznie większą uwagę poświęcamy również wellbeingowi pracowników. Organizujemy webinary ze specjalistami, głównie o tematyce psychologicznej, ponieważ takie zapotrzebowanie jest zgłaszane – informuje Kinga Chelińska-Barańska.   

Justyna Piwowarczyk, mówi że wyzwaniem było wprowadzanie działań covidowych, z których część była wdrażana w organizacji globalnie, a które nie zawsze sprawdzają się lokalnie. Wspomina, że tym co doskwiera ludziom cały czas jest brak relacji socjalnych  takich jak spotkania biznesowe w biurze czy rozmowa przy kawie.    

Często i nagle zmieniające się przepisy związane z przeciwdziałaniem pandemii jako utrudnienie w pracy postrzega również Krzysztof Wierzchowski. - Wdrażanie zmian w organizacji pracy i komunikowanie ich w bardzo szybkim tempie wymagało od naszego zespołu zarządzającego dużego wysiłku. Szczególnie istotna stała się regularna komunikacja z pracownikami, pozwalająca utrzymać stałe zaangażowanie. Staraliśmy się zwracać uwagę na różne aspekty dobrostanu naszych pracowników oraz utrzymywaniu ich dobrego samopoczucia, w czym pomagają m.in. wirtualne sesje i spotkania. Bardzo pomocne było także stworzenie grup roboczych wśród naszych pracowników, które identyfikowały i dzieliły się dobrymi praktykami z całą organizacją. Częsty kontakt poprzez różnego rodzaju wirtualne ankiety, sesje i spotkania pozwala nam monitorować poziom zadowolenia z trybu pracy zdalnej, jak również identyfikować potencjalne obszary, nad którymi musimy jeszcze popracować – mówi Krzysztof Wierzchowski.  

Ievgen Berezenko jako największe wyzwanie dla firmy również wymienia konieczność dostosowywania zarządzania do dynamicznie zmieniających się wytycznych rządu. - Posiadając zaawansowane narzędzia do pracy zdalnej, umożliwiające współpracę rozproszonych zespołów jeszcze przed pandemią byliśmy przygotowani na szereg możliwych scenariuszy kryzysowych. W obecnej sytuacji widzimy, że wydajność pracowników oraz zespołów utrzymała się na dotychczasowym poziomie lub polepszyła się. Jednocześnie w związku z brakiem kontaktu bezpośredniego zaczynają pojawiać się problemy z zakresu zdrowia psychicznego oraz weelbeingu, na które opracowujemy odpowiednie rozwiązania – informuje Ievgen Berezenko.   

Dla Michael Page Poland, jako firmy rekrutacyjnej największym utrudnieniem początkowo okazało się prowadzenie w tak dużym stopniu jak nigdy dotąd relacji zdalnej z klientami oraz kandydatami. - Okazało się później, że wszyscy szybko dopasowali się do nowej formy prowadzenia spotkań i znaczna część rekrutacji, które zakończyliśmy odbyła się 100 proc. zdalnie – przyznaje Piotr Dziedzic.

Jolanta Gantkowska, informuje że w firmie konieczne było stworzenie bezpiecznego środowiska pracy z punktu widzenia infrastruktury IT oraz inwestycja w umiejętności kadry managerskiej w zakresie zarzadzania zespołem rozproszonym. - Wdrożyliśmy globalny system monitorowania aspektów operacyjnych naszej działalności. Od początku pandemii monitorowaliśmy m.in. zaangażowanie pracowników i ich well-being, główne metryki  produktywności i ich trendy, sprawność działania technologii oraz ilość pracy. Po dwóch miesiącach, widząc że wszystkie wskaźniki są stabilne, mogliśmy wrócić do zwykłych metod zarzadzania i monitorowania efektywności – dodaje.  

- Wszyscy uczestniczy rynku z wielką uwagą obserwują sytuację, oczekując na odmrożenie gospodarki. Myślę, że na przełomie marca i kwietnia br. będzie już wyraźnie widoczna adaptacja nowych form pracy i kierunku, w którym pójdzie sektor biurowy pod wpływem tych zmian - przyznaje Mateusz Strzelecki. - Wiosną planujemy powrócić z ogólnopolskim wydarzeniem, podczas którego mówić będziemy o transformacji sektora biurowego oraz prognozach dotyczących jego dalszej ewolucji w kontekście upowszechniania się rotacyjnego systemu pracy. O decyzjach najczęściej podejmowanych przez firmy w kwestii optymalizacji powierzchni najmu, a także o działaniach deweloperów i napływie nowych inwestorów do Polski, co kształtować będzie podaż i popyt - dodaje.  

o Walter Herz

Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie kraju. Od 8 lat firma świadczy kompleksowe i strategiczne usługi doradcze w całej Polsce. Eksperci Walter Herz doradzają inwestorom, właścicielom nieruchomości i najemcom. Firma zapewnia pełną obsługę, zarówno firmom z sektora prywatnego, jak i publicznego. Doradcy Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni biurowych oraz świadczą usługi doradcze przy realizacji projektów inwestycyjnych w sektorze komercyjnym i hotelowym. 

Firma ma siedzibę w Warszawie oraz odziały regionalne w Krakowie, Wrocławiu, Trójmieście i Łodzi. Walter Herz jest twórcą Akademii Najemcy, pierwszego w Polsce projektu, który wspiera i edukuje najemców powierzchni komercyjnych z całej Polski. Prowadzi szkolenia stacjonarne w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk.  

 

lut 04 2021 Jaki kurs przyjęli deweloperzy mieszkaniowi...
Komentarze: 0

W jaką stronę zmierza rynek nowych mieszkań? Jak pandemia wpływa na sprzedaż? Jakie założenia sprzedażowe przyjęli deweloperzy na ten rok? Sondę przeprowadził serwis nieruchomości dompress.pl               

 

Andrzej Oślizło, prezes Develii

Spowolnienie gospodarcze na pewno nie pozostanie bez wpływu na rynek mieszkaniowy. Prawdopodobnie część osób, szczególnie tych pracujących w najbardziej dotkniętych sektorach gospodarki, będzie musiało wstrzymać się z zakupem mieszkania. Jednak spodziewam się, że w 2021 roku popyt nadal będzie wspierany przez klientów inwestycyjnych i nabywców, którzy w obliczu spadających stóp procentowych będą chcieli ochronić swój kapitał przed inflacją. Dodatkowo należy wziąć pod uwagę fakt, że potrzeby mieszkaniowe Polaków wciąż są bardzo duże, co potwierdzają wyniki sprzedaży za drugie półrocze 2020 roku. Zakładamy, że w tym roku sprzedaż utrzyma się na podobnym poziomie jak w ubiegłym roku. Jednocześnie wierzymy w długoterminowy wzrost segmentu mieszkaniowego.

Zbigniew Juroszek, prezes Atal 

Rynek nieruchomości, podobnie jak preferencje nabywców stale się zmienia. W 2021 roku możemy liczyć na kontynuację trendu zakupu nieruchomości w celach inwestycyjnych, jako ochrona kapitału przed inflacją. Natomiast wśród klientów zainteresowanych zakupem nieruchomości pod własne cele mieszkaniowe coraz większą popularnością cieszą się przestronne mieszkania o większym metrażu.

W ostatnim czasie budujemy także coraz więcej wysokich budynków mieszkalnych, co nie jest jeszcze popularne w Polsce. Swoją działalnością staramy się także wspierać zrównoważony rozwój miast m.in. dzięki adaptacji do nowych funkcji obiektów poprzemysłowych oraz zagospodarowaniu terenów poprodukcyjnych i nieużytków.

Pomimo niepewnego otoczenia popyt na mieszkania jest nadal na bardzo wysokim poziomie.  Utrzymujemy dotychczasowe cele, skupiając się na najwyższej jakości realizowanych inwestycji. Jesteśmy skoncentrowani także na utrzymaniu ciągłości realizacji wszystkich prowadzonych projektów deweloperskich. Jeśli chodzi o sprzedaż, nasze plany na ten rok zakładają utrzymanie kontraktacji na poziomie z 2020 roku.

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

W 2021 roku nadal będą widoczne trendy, które ujawniły się w drugiej połowie 2020 roku. Klienci nieco zmodyfikowali swoje preferencje zakupowe. Na znaczeniu zyskały dodatkowe powierzchnie np. balkon czy ogródek. Część klientów zmieniła założenia, co do wielkości poszukiwanego mieszkania, bowiem ważniejsze stało się posiadanie miejsca do pracy zdalnej. Z tego samego powodu zmieniły się też preferencje lokalizacyjne. Okazało się, że dojazd do biura nie jest już tak istotny. Pojawiło się też wielu klientów którzy poszukiwali sposobu na uratowanie wartości swoich środków. W porównaniu do innych, alternatywnych możliwości zarabiania czy oszczędzania, nieruchomości są nadal bezpieczną i pewną lokatą kapitału. Tym bardziej, że obecny poziom inflacji oraz oprocentowanie lokat powoduje, że trzymanie środków w banku oznacza realną stratę ich wartości. To samo dotyczy zakupu obligacji natomiast inwestowanie w akcje czy fundusze jest obarczone większym niż zwykle ryzykiem.  

Wszystko to pozwala zakładać dalszy kilku procentowy wzrost cen mieszkań w 2021 roku, tym bardziej że nic nie wskazuje na znaczące zmiany w podaży nowych inwestycji.

Cezary Grabowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Bouygues Immobilier Polska

Przewidujemy, że poziom sprzedaży utrzyma się na wysokim poziomie. Popyt będzie duży, zarówno zgłaszany przez osoby poszukujące mieszkań do życia, jak i przez inwestorów, którzy traktują mieszkania jako bezpieczną i rentowną metodę ulokowania kapitału. Decyzje ułatwiają zdalne metody wyboru i zakupu mieszkania, a w przypadku inwestorów m.in. niskooprocentowane lokaty bankowe oraz poczucie bezpieczeństwa i dużej szansy na zysk, które daje stabilny rynek nieruchomości. W 2021 roku będziemy kontynuować sprzedaż mieszkań w Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu, a ponadto planujemy uruchomić sprzedaż w Trójmieście.

Przewidujemy, że wciąż będzie rosło zainteresowanie mieszkaniami z balkonami, tarasami i ogródkami. Zauważamy nową tendencję, klienci potrzebują coraz większych mieszkań w danym typie. Stąd w osiedlu Pespective – Wille Miejskie we Wrocławiu przygotowujemy dwupokojowe mieszania większe niż 40 mkw. oraz trzypokojowe o metrażu większym niż 60 mkw.

Joanna Chojecka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu na Warszawę i Wrocław w Robyg SA.

W branży nieruchomości mieszkaniowych na 2021 rok zakładamy wzrost popytu inwestycyjnego, szczególnie że WIBOR jest rekordowo niski, co może zachęcać do inwestowania w nieruchomości. Lokowanie kapitału w nieruchomości daje obecnie znacznie wyższe stopy zwrotu niż lokaty bankowe czy rynek kapitałowy. Pewna nadpłynność gotówki na rynku będzie przekierowana właśnie na inwestycje w mieszkania, także przez cudzoziemców. Jako dobrą lokatę klienci będą coraz częściej postrzegać mikroapartamenty. Nieduże metraże i promocyjne ceny lokali pozwalają na szeroki wybór. Do zakupu przekonuje także zaawansowany pakiet usług dodatkowych, jak recepcja, concierge, ochrona, elektroniczne zamki, strefa biurowa, pralnia, suszarnia, czy fitness. Taka inwestycja jest jeszcze bardziej opłacalna w przypadku skorzystania z opcji odliczenia podatku VAT.

Małgorzata Ostrowska, dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

Niewątpliwie nowe, restrykcyjne normy, dotyczące efektywności energetycznej wprowadzanych inwestycji, zmuszą inwestorów do zadbania o wyższą efektywność energetyczną budynków. Wielu ekspertów przewiduje, że to może spowodować wzrost kosztów budowy nawet o kilkanaście procent.

Jeśli stopy procentowe pozostaną na niskim poziomie, będzie utrzymywał się trend kupowania mieszkań z myślą o wynajmowaniu. Nie tylko przez osoby prywatne. Co najmniej od roku widać na rynku dużą aktywność zagranicznych funduszy, zainteresowanych zakupem większej puli mieszkań w powstających nieruchomościach projektowanych pod najem instytucjonalny. Te nieruchomości będą musiały wyróżniać się dobrą lokalizacją, standardem wykonania, estetyką i przemyślaną strukturą mieszkań. Części wspólne będą musiały być atrakcyjnie zaplanowane, z restauracjami i małymi lokalami usługowymi, jak np. siłownia, spa itp. Będą musiały być objęte profesjonalnym zarządzaniem, co dla wielu inwestorów będzie zupełnie nowym obowiązkiem.

Dla nas, zarówno aspekt energooszczędności, jak też realizacji projektów klasy premium, nie jest wyzwaniem. Mamy w tych obszarach bogate doświadczenie. Także w zarządzaniu lokalami na wynajem. Muszę podkreślić, że, mając na uwadze, jak ważną sprawą dla każdego z nas jest posiadanie własnego lokum oraz chęć inwestowania w mieszkanie indywidualnych nadwyżek finansowych, to chociaż nie wykluczamy współpracy z funduszami, indywidualni klienci pozostają dla nas najważniejszymi partnerami. Przykładem może być aparthotel Varsovia Apartamenty czy Apartamenty Jerozolimskie Invest. W 2021 roku zakładamy uruchomienie nowych inwestycji w Warszawie, Gdańsku, Szczecinie, Chorzowie i Łodzi. 

Bartosz Kuźniar, prezes zarządu Lokum Deweloper S.A.

W 2021 roku nadal trudny do przewidzenia jest rozwój sytuacji związanej z pandemią. Reakcją na negatywne skutki epidemii, może być zarówno większa oszczędność konsumentów oraz wydłużenie czasu podejmowania decyzji zakupowych albo wręcz ich przyspieszenie dla ochrony wartości posiadanych środków.

Klienci coraz większą uwagę zwracają na jakość otaczającej ich przestrzeni, przemyślane rozwiązania projektowe, atrakcyjnie zaaranżowane części wspólne i tereny wokół inwestycji. Są zainteresowani lokalami o większych metrażach, z ogródkami lub większymi balkonami, a także z pomieszczeniami umożliwiającymi zorganizowanie miejsca do pracy i nauki z domu, czy też strefy relaksu i aktywności fizycznej.

W odpowiedzi na obniżenie stóp procentowych zauważamy wzrost zakupów nieruchomości w celach inwestycyjnych. Lokale o podwyższonym standardzie, znajdujące się w prestiżowych lokalizacjach nie tracą na wartości i są postrzegane jako bezpieczna forma lokaty środków.

Na koniec 2020 roku posiadaliśmy blisko 1000 lokali w ofercie we wrocławskich i krakowskich inwestycjach. Sukcesywnie wprowadzamy do sprzedaży kolejne projekty, aby utrzymać atrakcyjną ofertę mieszkań. W bieżącym roku planujemy sprzedać 1000 lokali.

Monika Perekitko, członek zarządu Matexi Polska

Spodziewamy się stabilnej sytuacji na rynku mieszkaniowym, nie przewidujemy drastycznego osłabienia koniunktury. Przewidujemy spadek liczby mieszkań wprowadzanych do sprzedaży głownie ze względu na  utrudnienia w uzyskiwaniu pozwoleń na budowę. Zakładamy jednak, że rynek będzie sprzyjał deweloperom dostarczającym dobry produkt i zróżnicowane, przemyślane projekty zlokalizowane w dużych miastach.

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

Bardzo liczymy na to, że sytuacja związana z pandemią szybko się zakończy. Prognozujemy, że pomimo spowolnienia gospodarczego, rynek mieszkaniowy w tym roku nadal będzie się rozwijał. Popyt na mieszkania będzie utrzymywał się na wysokim poziomie, gdyż klienci nadal będą poszukiwać bezpiecznych form lokowania i ochrony kapitału. W 2021 roku planujemy wprowadzić do oferty kilka nowych inwestycji na terenie Warszawy. W związku z tym, mamy nadzieję, że uda się zwiększyć wynik sprzedażowy w porównaniu z 2020 rokiem.

Sebastian Barandziak, prezes zarządu Dekpol Deweloper

Deweloperzy starannie weryfikują projekty, które planują wdrożyć do sprzedaży w 2021 roku i w kolejnych latach. Z uwagi na zmiany preferencji klientów, wiele firm rozpoczęło analizę gruntów pod budownictwo domów jednorodzinnych, segmentów, które są przeznaczone dla kilkuosobowych rodzin. Na bieżący rok założyliśmy optymistyczne plany sprzedażowe, które wynikają m.in. z wprowadzanych nowych projektów do sprzedaży o przemyślanej strukturze, architekturze oraz udogodnieniach dla mieszkańców.

Tomasz Czubak, dyrektor Przygotowania Projektów Deweloperskich w Jakon

Myślę, iż rynek mieszkaniowy nadal pozostanie w dobrej kondycji. Popularnością będą cieszyły się projekty w dobrych lokalizacjach, co widzimy na przykładzie naszej topowej inwestycji w Poznaniu przy ul. Lwowskiej. Obserwujemy trendy wśród naszych klientów i pod nie dostosowujemy ofertę. W inwestycji Kórnicka w Poznaniu oddaliśmy naszym klientom Klub Mieszkańca, który okazał się strzałem w dziesiątkę. 

Myślę, iż spowolnienie gospodarcze tylko częściowo wpłynie na decyzje zakupowe. Na pewno trudniej obecnie uzyskać kredyt na zakup mieszkania, a z drugiej strony stale rozwija się segment mieszkań na wynajem. 

Na rok 2021 nasza spółka założyła wzrost sprzedaży w porównaniu do roku 2020. Planujemy wykonać podobny wolumen sprzedażowy jak w 2019 roku. Do sprzedaży wprowadzamy kilka nowych inwestycji, m.in. w Poznaniu, Świnoujściu, Warszawie, Wrocławiu, Bydgoszczy.

Edyta Kołodziej, dyrektor sprzedaży i marketingu Nickel Development

Od wielu lat obserwujemy, że w Poznaniu jest coraz mniej działek na sprzedaż i dlatego deweloperzy chętnie budują na przedmieściach. W najbliższych latach prognozujemy dalsze rozlewanie się miasta poza jego granice. Trend ten jest także zbieżny z oczekiwaniami dużej grupy klientów, dla których dystans i pewnego rodzaju izolacja mają znaczenie. Dom, czy szeregowiec pod Poznaniem daje im więcej swobody i niezależności, a bliskość przyrody zapewnia rodzaj relaksu, który dla mieszkańców miasta jest trudniej dostępny.

Od początku pandemii obserwujemy więcej zapytań o lokale 3-4 pokojowe i zapewne w tym roku będzie podobnie. Część osób bowiem zakłada, że system pracy zdalnej pozostanie z nami na dłużej i chcą mieć odpowiednio dużo przestrzeni do jej realizacji. Nadal obserwujemy duże zainteresowanie rynkiem second home. Posiadanie nawet niedużego mieszkania w atrakcyjnej turystycznie lokalizacji jest gwarantem odpoczynku i niezależności.

Agata Zambrzycka, dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu w Aria Development

Przede wszystkim mamy nadzieję, że uda nam się uniknąć kolejnych lockdownów. W styczniu br. obserwowaliśmy lekkie spowolnienie. Wydaje się, że kolejna, niewielka obniżka referencyjnej stopy procentowej może podtrzymać popyt na rynku pierwotnym. W 2021 roku chcielibyśmy osiągnąć sprzedaż na poziomie podobnym, jak w ubiegłym roku. Zakładamy, że do grudnia sfinalizujemy sprzedaż Osiedla Łomianki. Planujemy też zakończenie sprzedaży mieszkań w pierwszym etapie Nowego Osiedla Natura i rozpoczęcie kolejnej fazy inwestycji. Pracujemy również nad kilkoma dużymi projektami, które prawdopodobnie wystartują pod koniec tego roku. 

Sylwester Śniadecki, prezes zarządu Śniadecki Development i Śniadecki Investment Group

2021 rok będzie czasem, w którym klienci coraz częściej będą poszukiwać mieszkań czy domów mających większy metraż lub komfortowo rozplanowaną przestrzeń. Wydarzenia z poprzedniego roku sprawiły, że nasze M stały się nie tylko azylem, w którym odpoczywamy i spędzamy czas w gronie najbliższych. Obecnie są również miejscami pracy i szkołami. Możliwość wygospodarowania stref dedykowanych różnorodnym potrzebom domowników okazała się nieoceniona, dlatego obserwujemy już od ponad pół roku większe zainteresowanie projektami o powierzchni powyżej 60 mkw.
Naszym celem na 2021 jest oddanie do użytku 60 lokali, czyli o połowę więcej, aniżeli w 2020 roku. To dowód na to, że zakładamy pozytywny scenariusz i nie przewidujemy, aby spowolnienie gospodarcze wpłynęło negatywnie na wskaźniki sprzedaży, także w ujęciu całego rynku.

Mariola Żak, dyrektor sprzedaży i marketingu Aurec Home

Ostatnie miesiące pokazały, że pomimo niepewnego otoczenia, popyt na mieszkania wciąż jest relatywnie wysoki. Dodatkowo, niskie stopy procentowe zachęcają do inwestowania w nieruchomości, które obecnie są postrzegane, nie tylko jako dodatkowe źródło dochodu, ale także jako doskonały sposób ochrony kapitału przed rosnącą inflacją.

Rozpoczynamy budowę II etapu osiedla Miasteczko Jutrzenki w warszawskich Włochach, w którym oferujemy łącznie 140 mieszkań. Osiedle  cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem i większość lokali z pierwszego etapu jest już wyprzedana. Wkrótce rozpoczniemy bardzo ciekawy projekt w Ursusie. Na 2,5 ha działce przy ulicy Dyrekcyjnej w Warszawie planujemy wybudować około 800 mieszkań, a także lokale handlowe, gastronomiczne i usługowe.   

 

Autor: dompress.pl

lut 03 2021 To będzie przełomowy rok dla wielu hoteli...
Komentarze: 0
Sektor hotelowy czeka duża transformacja

Autor: Katarzyna Tencza, Associate Director Investment&Hospitality w Walter Herz

Hotele z niecierpliwością oczekują na odmrożenie gospodarki. 2021 rok powinien okazać się już lepszy dla branży niż rok ubiegły. W Polsce mamy bardzo silny popyt krajowy, zarówno od strony biznesu, jak i turystyki, co dla sektora hotelowego jest o tyle korzystne, że nie jest wyłącznie uzależniony od przyjazdów turystów z zagranicy. Dzięki temu, polskie hotele mają dużą szansę poradzić sobie po odmrożeniu gospodarki, nawet jeśli jeszcze przez dłuższy czas ruch turystyki na świecie będzie zablokowany albo w jakimś stopniu ograniczany. Pokazały to dobre wyniki, jakie odnotował sektor w miejscowościach turystycznych w minionym sezonie letnim.  

Hotelarze, szczególnie w dużych miastach, będą musieli wykazać się dużą dozą kreatywności, by przyciągnąć w najbliższych miesiącach polskich gości biznesowych, którzy będą mieli bardzo szeroką ofertę do wyboru. W ostatnich latach popyt na usługi hotelowe w największych ośrodkach biznesowych w kraju był bardzo duży, hotele nie musiały intensywnie zabiegać o gości. Teraz będą zmuszone wykazać się dużą elastyczność i zawalczyć o klientów. Tym bardziej, że na rynku jest spora ilość mieszkań przeznaczonych na wynajem krótkoterminowy, stanowiących  dla nich po części konkurencję. Poza tym, wiodące sieci hotelowe wchodzą i rozszerzają ofertę mieszkań i domów na wynajem krótkoterminowy w dużych miastach i miejscowościach wakacyjnych, ponieważ klienci oczekują teraz większej przestrzeni podczas wypoczynku.   

Hotele są jedną z branż, której pandemia przyniosła największe straty. W najgorszej sytuacji są właściciele obiektów, którzy nie mieli zgromadzonego rezerwowego „tłuszczyku finansowego”. Teraz zmuszeni są do sprzedaży hoteli i wycofania się z rynku, na który prawdopodobnie już nie wrócą. W tej chwili w Polsce na sprzedaż wystawionych jest już kilkaset obiektów hotelowych. Są to głównie nieduże hotele i pensjonaty zlokalizowane w mniejszych miejscowościach.

W wyniku dużego spadku zaufania do sektora ze strony instytucji finansowych obiekty w słabej kondycji nie mogą liczyć na wsparcie kredytowe. Część mniejszych hoteli położonych w niedużych ośrodkach oraz niezbyt dobrze zlokalizowanych upadnie. W tym roku będziemy świadkami przejęć na rynku hotelowym i konsolidacji branży na dużą skalę.  

Znaczna część międzynarodowych inwestorów wstrzymała się z akwizycją assetów z segmentu hotelowego, koncentrując uwagę aktualnie głównie na sektorze magazynowym. Operatorzy na umowach dzierżawy bardzo ostrożnie wybierają oferty i skupiają się wyłącznie na największych aglomeracjach w kraju albo całkowicie wstrzymują się z podejmowaniem decyzji.