Najnowsze wpisy, strona 168


kwi 13 2016 Czy droższe kredyty utrudniły zakup mieszkań...
Komentarze: 0

Czy podwyżka marż kredytów w znaczący sposób wpłynęła na decyzje osób planujących zakup mieszkań? Czy spadek zdolności kredytowej nabywców rzutuje na sprzedaż? Portal nieruchomości Dompress.plprezentuje wyniki sondy przeprowadzonej wśród firm deweloperskich.

 

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp

Podniesienie marż, a tym samym kosztów kredytu na pewno będzie miało wpływ na rynek mieszkaniowy. Szacujemy, że sprzedaż nieruchomości nie spadnie w znaczący sposób, przynajmniej do momentu podniesienia stóp procentowych, a to z uwagi na deflację, szybko nie nastąpi.

Marże kredytów hipotecznych w ostatnim czasie dość szybko urosły, jednak nie są one najwyższe w historii. Do ich podniesienia przyczynił się m.in. zapowiadany podatek bankowy i upadłość SKOK-ów. Za sprawą rekordowo niskich stóp procentowych średnie oprocentowanie kredytu jest jednak o połowę niższe niż np. w 2009 roku. Jednocześnie indeks dostępności cen mieszkań (obrazujący relację średniej raty kredytu do zarobków) jest jednym z wyższych, a zatem na rynku nieruchomości wciąż obserwujemy duże ożywienie. Spadek zdolności nabywczej klientów w pierwszej kolejności może przesunąć ich preferencje na mniejsze mieszkania, a dopiero potem wpłynąć na decyzję odnośnie ewentualnego zakupu.

Dodatkowo, w ostatnich latach na rynku nieruchomości szczególnie aktywni są klienci inwestycyjni. W Polsce rynek najmu ciągle jest mało rozwinięty, a rentowność zdecydowanie wyższa od lokat. W naszym portfelu inwestycji mamy projekty, w których ponad 60 proc. klientów stanowią osoby dysponujące gotówką i nierzadko kupujące pakiety mieszkań.

Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord

Podwyższenie marż kredytów niewątpliwie przekłada się na indywidualną zdolność kredytową osób zainteresowanych zakupem mieszkania i konieczność ponoszenia przez nie wyższych kosztów. Nadal jednak zainteresowanie mieszkaniami utrzymuje się na wysokim poziomie. Klientów zachęca indywidualne podejście naszych doradców, którzy w każdym przypadku starają się wypracować najkorzystniejsze rozwiązanie i dostosować finansowanie zakupu do ich indywidualnych możliwości. Znaczącą grupę stanowią też nabywcy, którzy zakup mieszkania finansują gotówką, których ten problem nie dotyczy.

Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom

Pierwszy kwartał był dla nas rekordowy pod względem sprzedaży. Sytuacja na rynku kredytowym nie wpłynęła negatywnie na naszą sprzedaż. Podtrzymujemy plan sprzedaży ponad 1000 mieszkań rocznie, już od 2017 roku. Warto pamiętać, że na zdolność kredytową pozytywnie wpływają najniższe w historii stopy procentowe, a ich efekt zostanie wzmocniony przez rządowy program Rodzina 500+, z którego ma szansę skorzystać 2,7 mln rodzin w Polsce.

Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w ECO-Classic

Wyniki pierwszego kwartału nie wskazują na to, żeby wzrost marż kredytowych miał wpływ na sprzedaż mieszkań. Niskie stopy procentowe sprawiają, że wysokość rat kredytowych jest w dalszym ciągu akceptowania przez klientów. Nie bez znaczenia pozostaje również sukces programu MdM, który bardzo ułatwia zakup mieszkania na kredyt.

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

Z uwagą przyglądamy się sytuacji związanej z podniesieniem przez banki marż kredytów, ale jak dotąd nie zaobserwowaliśmy zmniejszenia się liczby nabywców, która mogłaby być spowodowana spadkiem zdolności kredytowej. W pierwszym kwartale 2016 roku sprzedaż mieszkań dla spółki zakończyła się satysfakcjonującym wynikiem. Z optymizmem patrzymy w przyszłość, szczególnie że nasza oferta została dostosowana do różnych grup nabywców. Z pewnością znajdą się wśród nich osoby, które stać będzie na mieszkanie nawet przy zaostrzonych warunkach proponowanych przez banki.  

Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska

Nie sądzę by ostatnie podwyżki marż w sposób znaczący wpłynęły na kondycje i dynamikę rynku mieszkaniowego w Polsce. Pamiętajmy o tym, że mimo wszystko warunki kredytowe są wciąż dość atrakcyjne zważywszy na utrzymujące się niskie stopy procentowe. Nie przewiduję by te zmiany mogły w średnim i dłuższym terminie wpłynąć negatywnie na decyzje konsumentów o zakupie mieszkania.       

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu marketingu i sprzedaży w J.W. Construction Holding

Podniesienie marż kredytów hipotecznych nie będzie miało znaczącego wpływu na zmniejszenie popytu, czy wzrost cen mieszkań. W wyniku tych zmian osoby zaciągające kredyty mieszkaniowe w 2016 roku będą musiały liczyć się z większymi wydatkami niż te, którym udało się nabyć nieruchomość w lepszej koniunkturze. Sytuacja na rynku jednak nie jest kryzysowa i w najbliższym czasie powinna utrzymać się na stabilnym poziomie. Według przewidywań analityków zwiększenie wpływów finansowych do budżetu domowego z nowego programu rządowego 500+ może nawet dwukrotnie zwiększyć zdolność kredytową rodzin wielodzietnych i w konsekwencji spowodować wzrost wydatków na dobra trwałe, w tym nieruchomości.  Myślę, że jest to dobra prognoza przede wszystkim dla rodzin, które dotychczas nie mogły sobie pozwolić na kupno własnego mieszkania.  

Ewa Gwiazdowska, dyrektor finansowa w Atlas Estates

Podniesienie marży kredytów przez banki będzie miało wpływ na sprzedaż mieszkań, ponieważ obniży się zdolność kredytowa klientów. Warto również wspomnieć, że od początku roku wymagany jest 15 proc. wkład własny przy zakupie mieszkania, co również ogranicza dostępność kredytów. Zmiany weszły w życie niedawno więc trzeba jeszcze poczekać na ich efekty. Jak dotąd spadek sprzedaży nie jest odczuwalny.    

Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży RED Real Estate Development

Stopy procentowe utrzymują się na niskim poziomie, dlatego wzrost marż kredytów hipotecznych nie wpłynął drastycznie na ich koszty. Na pozytywne decyzje zakupowe wpływają również atrakcyjne ceny mieszkań, możliwość skorzystania z puli dopłat w programie MdM na 2017 i 2018 rok, a także atrakcyjne systemy płatności, jak np. 10/90.

Aneta Zdulska, dyrektor ds. sprzedaży w WAN

Nie zauważyliśmy jak dotąd wpływu podwyżki marż kredytów na decyzje zakupowe klientów. Mamy nadzieję, że zmiany na rynku kredytowym nie będą istotnie oddziaływały na sprzedaż.

Adrian Potoczek, dyrektor ds. sprzedaży w Wawel Service

Wyższe marże kredytów przekładają się na niższą zdolność kredytowej, która faktycznie stanowi problem dla nowych nabywców mieszkań.Uzyskanie kredytu jest z tego powodu trudniejsze niż w roku ubiegłym. W przypadku segmentu, w którym budujemy, gdzie cena mieszkania wynosi średnio 250 tys. zł, podwyżka marż nie stanowi jednak dużego zagrożenia. Oferujemy klientom szeroką pomoc doradczą w zakresie kredytowym. Przygotowaliśmy też dla nabywców specjalne programy, które mają ułatwić zakup mieszkania, w tym - „Zamień stare na nowe” i "Kup przez wynajem”.

Maria Doerre, dyrektor sprzedaży i marketingu Activ Investment

W ostatnim czasie nie odnotowaliśmy żadnych oznak osłabienia zdolności kredytowej, ani spadku zainteresowania zakupem mieszkań na skutek podniesienia marż kredytowych, podobnie jak wpłat ze środków własnych.

 

 

Opracowanie: Kamil Niedźwiedzki

dompress : :
kwi 08 2016 Jak deweloperzy oceniają pierwszy kwartał...
Komentarze: 0

 Czy pierwsze trzy miesiące tego roku pod względem sprzedaży mieszkań deweloperzy mogą zaliczyć do udanych? Czy wyniki są lepsze niż w roku ubiegłym? Analizę prezentuje portal nieruchomości Dompress.pl

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp

 

W pierwszym kwartale tego roku z nadwyżką zrealizowaliśmy założony plan sprzedaży,  a uzyskany wynik jest niemal identyczny jak w dobrym dla spółki roku ubiegłym. Widząc duże zainteresowanie klientów naszymi inwestycjami, skupiamy się obecnie na szybkim uzupełnieniu oferty. W ciągu najbliższych dwóch miesiący planujemy rozpoczęcie sprzedaży kolejnych 6 projektów.

 

Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord

 

W I kwartale 2016 roku sprzedaż liczona według udziału Polnord w poszczególnych spółkach wyniosła 276 lokali. Wynik ten jest zbliżony do osiągniętego w analogicznym okresie ubiegłego roku. Sytuacja na rynku mieszkaniowym jest obecnie korzystna. Popyt na mieszkania nadal wspierają m.in. niskie stopy procentowe, które zachęcają do lokowania kapitału w nieruchomościach.

 

Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska

 

Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników sprzedaży w pierwszym kwartale bieżącego roku. Przekroczyły one nasze oczekiwania. W zakończonym kwartale sprzedaliśmy 80 mieszkań, mamy silne poczucie, że notowana dynamika sprzedaży wiąże się z coraz większą rozpoznawalnością marki Matexi w Polsce i dobrymi opiniami naszych, dotychczasowych klientów. Udało nam się osiągnąć bardzo satysfakcjonujące wyniki, mimo iż oferta tylko w niewielkim stopniu koncentruje się na segmencie popularnym, dostępnym w programie MdM, którego zakończenie było silnym bodźcem zakupowym dla klientów w ostatnim czasie.  

 

Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.

 

W pierwszym kwartale tego roku osiągnęliśmy rekordowy wynik sprzedaży 215 mieszkań. Jest to 44 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2015 roku. Wzrost sprzedaży to efekt możliwości wyboru z szerokiej i atrakcyjnej oferty mieszkaniowej. Popularnością niezmiennie cieszy się inwestycja Olimpia Port oraz pozostałe wrocławskie osiedla społeczne, jak Cztery Pory Roku. Klienci doceniają architekturę budynków oraz funkcjonalność układów mieszkań. Popyt na mieszkania wspierany jest przez najniższe w historii stopy procentowe.

 

Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w ECO-Classic

 

Zarówno w warszawskiej inwestycji Hubertus, jak i gdańskiej Wolne Miasto odnotowaliśmy wzrost sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W Wolnym Mieście sprzedaliśmy aż 2,5 krotnie więcej mieszkań. W przypadku tej inwestycji niewątpliwie decydujące znaczenie miała informacja o kończących się środkach na dopłaty w programie MdM, co dodatkowo zmobilizowało klientów do podjęcia decyzji o zakupie.

 

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

 

Bardzo dobrze oceniamy pierwszy kwartał 2016 roku. Wyniki sprzedaży są porównywalne z analogicznym okresem ubiegłego roku, które były dla spółki niezwykle satysfakcjonujące. Wprawdzie styczeń i luty br. były słabsze jeśli chodzi o ilość podpisanych umów, ale już marzec zakończył się rekordową sprzedażą w historii firmy.

 

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu marketingu i sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

 

W pierwszym kwartale 2016 roku odnotowaliśmy sprzedaż na poziomie 343 lokali wobec 371 sprzedanych w analogicznym okresie roku ubiegłego. Wynik jest bardzo dobry, choć nieco niższy w porównaniu z tym sprzed roku, co wynika z mniejszej liczby mieszkań wprowadzonych do oferty. W I kwartale 2015 roku rozpoczęliśmy m.in. sprzedaż II etapu cieszącej się bardzo dużym zainteresowaniem, warszawskiej inwestycji Bliska Wola, która w znacznym stopniu przyczyniła się do uzyskaniaprzez spółkę świetnych  wyników. W kolejnych kwartałach 2016 roku do oferty wprowadzimy następny etap naszego flagowego projektu, a także  nowe inwestycje, co będzie miało odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży.

 

Marcin Liberski, dyrektor sprzedaży i marketingu w Atlas Estates

 

W pierwszym kwartale 2016 roku mieliśmy w ofercie większą liczbę mieszkań niż w analogicznym okresie w roku 2015. W ubiegłym roku spółka podpisała 265 umów przeniesienia własności mieszkań, natomiast większość tych lokali została sprzedana w początkowym etapie budowy, jeszcze w 2014 i 2013 roku. Aktualnie spółka posiada w ofercie mieszkania w ramach drugiego etapu warszawskiego osiedla Apartamenty Krasińskiego, którego sprzedaż rozpoczęła się w listopadzie ubiegłego roku. Sprzedaż w ostatnim kwartale 2015 roku i pierwszym tego roku utrzymuje się na podobnym poziomie. Nie odczuliśmy też negatywnego wpływu podniesienia wkładu własnego do 15 proc. wartości mieszkania.

 

Adrian Potoczek, dyrektor ds. sprzedaży w Wawel Service

 

Pierwszy kwartał tego roku pod względem sprzedaży oceniamy bardzo dobrze. Wyniki wzrosły w porównaniu z rokiem poprzednim aż trzykrotnie. Ten przyrost spowodowany jest przede wszystkim ciągłym rozwojem naszej oferty. Kluczem do sprzedażowego sukcesu okazało się szybkie reagowanie na bieżące potrzeby różnych grup nabywców. Indywidualne podejście do klienta oraz personalizowanie oferty to elementy, które pomogły nam zwiększyć słupki sprzedaży.

Katarzyna Pietrzak, dyrektor sprzedaży i marketingu w Victoria Dom S.A.

 

Okres trzech pierwszych miesięcy 2016 roku był dla firmy bardzo zadowalający. Sprzedaż plasowała się na wyższym poziomie niż w roku poprzednim. Osiągnięcie tak dobrego wyniku możliwe było przede wszystkim dzięki zróżnicowanej ofercie firmy. Duże brawa należą się tu także pracownikom działu sprzedaży, którzy wkładają całą energie i umiejętności by zaoferować klientom mieszkania dopasowane do ich potrzeb i możliwości.

 

Aneta Zdulska, dyrektor ds. sprzedaży w WAN S.A.

 

Sprzedaż w pierwszym kwartale tego roku oceniamy bardzo dobrze. Szczególnie dużym zainteresowaniem cieszyły się mieszkania w programie MdM. Klienci spieszyli się z ich zakupem w związku z informacjami o błyskawicznie wyczerpującym się limicie dopłat na rok 2016. Klientów kupujących mieszkania z dopłatą było w I kwartale 2016 roku zdecydowanie więcej niż w tym samym okresie w 2015 roku. Nie mniej odnotowaliśmy również wysoką sprzedaż wśród osób zaciągających tradycyjne kredyty, jak również kupujących mieszkania z własnych środków.

 

Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży RED Real Estate Development

 

Obserwujemy większe zainteresowanie lokalami w naszych inwestycjach. We Wrocławiu rozpoczęliśmy sprzedaż soft loftów i penthouse’ów w inwestycji Nowa Papiernia Ultra Nova, a w Warszawie drugiego etapu osiedla Alpha Park. Wzrost zainteresowania zakupem mieszkań zauważyliśmy również w poznańskim Red Parku, gdzie oferta dostępna jest w programie MdM. 

 

Maria Doerre, dyrektor sprzedaży i marketingu Activ Investment

 

Pierwszy kwartał 2016 roku był jednym z najlepszych w 20-letniej historii firmy. Prowadząc politykę „wysoka jakość za przyzwoitą cenę”, uruchomiliśmy kilka nowych inwestycji w Krakowie, Katowicach i we Wrocławiu. Projekty wyróżniają się funkcjonalnością, przyjaznymi kosztami, ale także nowoczesną formą architektoniczną i dobrą lokalizacją, szczególnie w przypadku osiedli w Krakowie i Katowicach. Krakowskie inwestycje przy ulicy Konopnickiej i Mogilskiej zostały na przykład zarezerwowane w 80 proc. jeszcze przed wydaniem ostatecznego pozwolenia na budowę.  

 

Opracowanie: Kamil Niedźwiedzki

dompress : :
mar 31 2016 Kto kupuje mieszkania od dewelopera
Komentarze: 0

Czy w ostatnich latach zmieniła się struktura nabywców mieszkań, jeśli chodzi o wiek? Czy rysuje się jakaś wyraźna tendencja? Jaka jest najliczniejsza grupa kupujących na rynku deweloperskim? Analizę prezentuje serwis nieruchomości Dompress.pl

Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord

Wprowadzenie kilka lat temu rządowego programu MdM zaktywizowało młode rodziny do poszukiwania własnego mieszkania. Obserwujemy, że najliczniejszą grupę naszych klientów stanowią osoby w wieku 25-34 lat, które interesują się lokalami dwu-trzypokojowymi w spokojnych, kameralnych osiedlach z takimi udogodnieniami jak place zabaw dla dzieci, czy wózkownie. Odwiedza nas również wiele osób w wieku 35+ zainteresowanych bardziej przestronnymi, komfortowymi mieszkaniami z dostępem do infrastruktury miejskiej i terenów rekreacyjnych jednocześnie. Tendencje te zmieniają się nieznacznie z roku na rok. Obecnie obserwujemy rosnące zainteresowanie mieszkaniami ze strony osób starszych, które planują zakup kawalerki lub dwupokojowego mieszkania na niższych kondygnacjach w pobliżu swojej rodziny, z dobrym dojazdem do ścisłego centrum miasta i okoliczną infrastrukturą.

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp

 

Oferta mieszkaniowa z segmentu popularnego skierowana jest przede wszystkim do klientów, którzy chcą zaspokoić własne potrzeby mieszkaniowe. W tej grupie przeważają osoby młode, mające średnio 31 lat, będące na etapie usamodzielniania się, zakładania własnej rodziny. W najbliższych latach może tu nastąpić niewielka zmiana spowodowana wzrostem wymaganego wkładu własnego. Część nabywców będzie zmuszona do przesunięcia w czasie zakupu swojego pierwszego mieszkania z uwagi na konieczność zgromadzenia większych środków finansowych. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku klientów inwestycyjnych, wśród których przeważają osoby w przedziale wiekowym między 35 a 60 lat, średnio mające 44-46 lat.

 

Grzegorz Marchel, dyrektor ds. marketingu w Lokum Deweloper

Wiek klientów kupujących mieszkania jest ściśle uzależniony od inwestycji i jej lokalizacji, w każdej możemy zaobserwować nieco inne tendencje. Na pewno nadal jest wiele młodych par lub małżeństw poszukujących mieszkania dla siebie. W ostatnim roku ta grupa - do 30 lat, stanowiła największy odsetek wśród osób podpisujących umowy, bo około 32 proc. Drugą najliczniejszą grupę kupujących stanowią nabywcy w wieku 30-40 lat, w ciągu ostatniego roku było to 30 proc. klientów.

Dużą część klientów stanowią także osoby kupujące mieszkania inwestycyjnie, na wynajem. Często są to osoby w wieku 30-40 lat, ale także osoby po 50. roku życia. Zauważamy również wzrost zainteresowania zakupem mieszkań wśród osób starszych, które chcą przeprowadzić się bliżej dzieci lub poprawić warunki zamieszkania.

 

Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska

Struktura nabywców jeśli chodzi o wiek jest obecnie podobna do tej, jaka była kilka lat temu. Rynek powoli ewoluuje w kierunku nieco większych mieszkań i tak na pierwsze mieszkanie młodzi wybierają częściej dwa pokoje zamiast kawalerki. Grupa kupujących, która w ostatnim czasie mocno zyskała na znaczeniu, to nabywcy inwestycyjni lokujący środki w mieszkanie jako bezpieczną alternatywę dla niskiego oprocentowania lokat bankowych.

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu marketingu i sprzedażyw  J.W. Construction Holding S.A.

Obserwujemy, że dzięki dofinansowaniu z budżetu państwa w ramach programu MdM, coraz więcej młodych osób stać na kredyt hipoteczny i kupno własnego mieszkania na rynku pierwotnym. Po uchwalonej we wrześniu ubiegłego roku nowelizacji odnotowaliśmy wzrost zainteresowania czteropokojowymi mieszkaniami. Utrzymuje się wysokie zainteresownie mieszkaniami kwalifikującymi się do rządowego programu dopłat, które w osiedlu Zielona Dolina w Warszawie posiadamy w cenach rozpoczynających się od 5200 za m kw., a w inwestycji Nowe Tysiąclecie w Katowicach od 4700 za m kw. Domy w MdM oferujemy w osiedlu Villa Campina w okolicach Warszawy w cenie od 399 tys. zł.

Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w ECO-Classic

Na przestrzeni ostatnich lat nastąpiła pewna zmiana, jeśli chodzi o wiek klientów poszukujących  mieszkań. Teraz zdecydowanie więcej młodych ludzi decyduje się na ich zakup. Jest to spowodowane działaniem programów pomocowych Rodzina na Swoim i Mieszkanie dla Młodych oraz rozwojem naszej gospodarki. Rządowe programy wspierające zakup mieszkań spowodowały, że mieszkania kupują osoby, które bez dopłat nie mogłyby sobie pozwolić na zakup własnego M.

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Home Invest

Z naszych obserwacji wynika, że na przestrzeni ostatnich lat sytuacja w kontekście preferencji nabywczych w zależności od poszczególnych grup wiekowych niewiele się zmieniła. Wciąż to przeważnie ludzie młodzi kupują mieszkania dla siebie w oparciu o kredyt z wkładem własnym, bądź też za gotówkę najczęściej przy wsparciu rodziców. Osoby w średnim wieku również są zainteresowane zakupem mieszkań w celu poprawy komfortu życia. Mieszkania kupowane są również za gotówkę jako inwestycję pod wynajem. Wynika to przeważnie z chęci zabezpieczenia swojej przyszłości oraz faktu, że zakup nieruchomości to obecnie najlepsza i najbardziej pewna inwestycja.

Katarzyna Pietrzak, dyrektor sprzedaży i marketingu w Victoria Dom S.A.

Naszymi klientami są najczęściej młode rodziny z dziećmi lub pary planujące powiększenie rodziny. Nabywcy domów to osoby dojrzałe, które zazwyczaj mają za sobą zakup mieszkania. Tacy klienci, przeważnie z rodzinami, zainteresowani są przydowmowym tarasem, który służy im do odpoczynku, do przyjmowania gości, czy grillowania. Posiadamy w ofercie domy w cenach niewiele wyższych od mieszkań 4-5 pokojowych, także wykończone pod klucz.

Marcin Liberski, dyrektor sprzedaży i marketingu w Atlas Estates

Dostrzegamy kilka grup klientów. W większości są to osoby młode, często absolwenci uczelni, którzy kupują swoje pierwsze M, zazwyczaj o mniejszej powierzchni. Wśród klientów są też rodzice osób, które rozpoczynają studia w Warszawie i zamiast płacić za wynajem mieszkania dla swojego dziecka, wolą zainwestować we własną nieruchomość.

Zauważamy również tendencję, w ramach której osoby w nieco starszym wieku, często już z rodziną i zasobniejszym portfelem, zmieniają miejsce zamieszkania, chcąc podwyższyć komfort życia. Wybierają lokale o większym metrażu w nowych budynkach o lepszym standardzie i lokalizacji.  

Roma Peczyńska, marketing manager w Red Real Estate Development

Niezmiennie od lat większość naszych klientów stanowią ludzie młodzi - rodziny z dziećmi i młode małżeństwa. Takie osoby najczęściej decydują się na dwu i trzypokojowe mieszkania. Znaczną część mieszkańców naszych osiedli stanowią również single i seniorzy, którzy wybierają między innymi wygodne kawalerki.

Ewelina Krosta, reprezentująca firmę WAN S.A.

W ciągu ostatnich lat nie zauważyliśmy zmiany, jeśli chodzi o wiek osób kupujących mieszkania. Najliczniejsza grupa naszych klientów to młode małżeństwa oraz studenci

Jarosław Jankowski, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa

Nasza oferta adresowana jest do zróżnicowanej grupy odbiorców. Są wśród nich zarówno osoby młode, jak i rodziny z dziećmi oraz seniorzy, zamieniający lokale na bardziej komfortowe. Mieszkania w naszych inwestycjach bardzo chętnie wybierają osoby młode, poszukujące funkcjonalnego lokalu, którego lokalizacja zagwarantuje krótki czas dojazdu do pracy. Z drugiej zaś strony, mieszkań poszukują także nieco starsze osoby zmieniające lokum, oczekujące większej przestrzeni i komfortu. Oba te trendy znajdują odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży naszych projektów. Warto również podkreślić, iż znaczna część mieszkań nabywana jest w celach inwestycyjnych.

 

Opracowanie: Kamil Niedźwiedzki

 

 

 

Więcej informacji dompress.pl

dompress : :
mar 30 2016 Poznań z coraz ciekawszą ofertą biurową...
Komentarze: 0

Coraz zasobniejszy, poznański rynek biurowy przyciąga firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu

Miniony rok zapisał się w historii polskiego rynku biurowego jako rekordowy.  Był też wyjątkowo udany dla Poznania, który na tle innych aglomeracji w kraju wyróżnił się skokowym wzrostem popytu na powierzchnię biurową. W 2015 roku w aglomeracji poznańskiej wynajęło się ponad trzykrotnie więcej biur niż w roku poprzednim. Najemcy podpisali umowy na około 65 tys. m kw. powierzchni, podają analitycy firmy doradczej Walter Herz.

Do największych transakcji odnotowanych w minionym roku należą umowy na wynajem 13 tys. m kw. w Poznańskim Centrum Finansowym i 11,5 tys. m kw. powierzchni biurowej w Business Garden Poznań zawarte przez Bank Zachodni WBK. Nie należą one do największych w kraju, ale jeśli zestawimy je z całkowitym zapotrzebowaniem na powierzchnię biurową w Poznaniu, które w 2014 roku zamknęło się w ok. 19 tys. m kw., widoczna jest duża progresja, jeśli chodzi o popyt.     

Duża dostępność biur

Analitycy firmy doradczej Walter Herz obliczają, że Poznań dysponuje niespełna 380 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni biurowej. Szacują, że w stolicy Wielkopolski w budowie jest obecnie ok. 50 tys. m kw. biur, z czego połowa ma zostać oddana do użytkowania w tym roku.  Najemcy poszukujący w mieście powierzchni biurowej nie mogą narzekać na jej słabą dostępność. Oddane jesienią ubiegłego roku budynki z pierwszego etapu inwestycji Business Garden Poznań przyniosły 42 tys. m kw. nowych biur, a współczynnik wolnej powierzchni biurowej zwiększył się w mieście do ponad 15 proc.

W ostatnim kwartale bieżącego roku ma zostać oddany projekt Maraton firmy Skanska oferujący 25 tys. m kw. biur. Inwestor planuje już kolejną inwestycję w Poznaniu. Skanska i PKS Poznań podpisały umowę dotyczącą terenu dawnego dworca autobusowego, w miejscu którego deweloper zamierza stworzyć nowoczesną zabudowę biznesową o dominującej funkcji biurowej. Jak deklaruje Skanska, wraz z poszerzaniem portfolio swoich inwestycji w Poznaniu firma zamierza wspierać dalszy rozwój sektora nowoczesnych usług dla biznesu w stolicy Wielkopolski i przyczynić się do tego by miasto stało się atrakcyjną lokalizacją dla dużych firm.

Poznań atrakcyjny dla sektora BPO/SSC

Specjaliści Walter Herz podkreślają, że poza coraz zasobniejszym rynkiem biurowym, atutem Poznania jest dobra infrastruktura komunikacyjna, obejmująca połączenia lotnicze i drogowe, które gwarantują m.in. sprawny dojazd do niedaleko położonego Berlina. Miasto jest jednym z największych ośrodków akademickich w kraju i w porównaniu z Warszawą oferuje niższe stawki za wynajem powierzchni biurowej. Doradcy podają, że podobnie jak we Wrocławiu i Krakowieśrednia cena wynajmu powierzchni biurowej w aglomeracji wynosi 14 euro/m kw./m-c.

To, jak zauważają doradcy Walter Herz, czyni z Poznania atrakcyjną lokalizację dla firm z sektora nowoczesnych usług dla biznesu, które szczególnie aktywnie rozwijają swoją działalność na rynkach regionalnych. Sektor PBO/SSC, który jest jedną z najszybciej rosnących gałęzi polskiej gospodarki, lokuje swoje centra głównie w dziesięciu największych miastach (Kraków, Warszawa, Wrocław, Trójmiasto, Łódź, Aglomeracja Katowicka, Poznań, Bydgoszcz, Szczecin, Lublin). W tych ośrodkach zatrudnionych jest łącznie 95 prac. wszystkich pracowników centrów obsługi biznesu z kapitałem zagranicznym w Polsce.

 

Rośnie zatrudnienie w outsourcingu

Od 2013 roku we wszystkich największych miastach, w których obecne są firmy sektorowe  zatrudnienie wzrosło co najmniej o jedną czwartą. W Poznaniu, Krakowie, Aglomeracji Katowickiej, Łodzi i Trójmieście zwiększyło się o około 40 proc., podaje w swoim raporcie organizacja ABSL.

W mieście funkcjonuje ponad 40 centrów świadczących nowoczesne usługi dla biznesu z kapitałem zagranicznym. W ostatnim czasie na Poznań postawiły takie firmy jak Capgemini, Mars, Owens-Illinois, czy  Polaris Laboratories. Swoje centra w mieście mają także m.in.: GSK Services, Ikea, Jerónimo Martins, Lorenz Services, MAN, Mars, McKinsey, Newell Rubbermaid, Owens-Illinois, Roche. Oddział zdecydowała się otworzyć również firma Jcommerce, czy SMT Software. 

Szybki rozwój outsourcingu w naszym kraju to efekt utrzymujących się niskich kosztów pracy w porównaniu z krajami Europy Zachodniej oraz dostępu do szerokiej rzeszy dobrze wykwalifikowanej kadry. Nie bez znaczenia dla inwestorów są również specjalne strefy ekonomiczne, które na wielu obszarach wspierają biznes.

Według prognoz ABSL ośrodki BPO/SSC z kapitałem zagranicznym zlokalizowane w Polsce mają w ciągu następnych czterech lat zwiększyć zatrudnienie do 250 tys. osób. Oznacza to jednocześnie, że zapotrzebowanie na powierzchnię biurową w miastach regionalnych w najbliższym czasie będzie utrzymywało się na wysokim poziomie, bo branża jest odpowiedzialna za wynajem większości powierzchni biurowej, która trafia w nich do najemców.    

 

Niskie bezrobocie

 

W Poznaniu przybywa firm o światowym zasięgu, a te które są obecne na poznańskim rynku zwiększają zatrudnienie. Reprezentatywna jest tu firma Amazon, która w swoich trzech centrach logistycznych znajdujących się pod Poznaniem i Wrocławiem, w Centrum Rozwoju Technologii w Gdańsku oraz w biurze w Warszawie planuje zatrudnić dodatkowo ponad tysiąc osób.

Znaczną część z ponad tysiąca nowych miejsc pracy stanowić mają stanowiska wymagające wysokich kwalifikacji, między innymi w obszarach IT, inżynierii, finansów, HR i logistyki. Pod koniec tego roku liczba osób zatrudnionych przez Amazon w Polsce ma sięgnąć 5,5 tys.

W zeszłym roku zatrudnienie zwiększył też największy wielkopolski pracodawca - firma Volkswagen Poznań. Spółka, która zatrudnia obecnie ponad 7 tys. pracowników rozbudowała w minionym roku zespół o 1,5 tys. osób. Ponadto, jesienią bieżącego roku niedaleko Poznania, koło Wrześni zamierza otworzyć drugą fabrykę - VW Crafter, gdzie pracować będzie 3 tys. osób. Między innymi dzięki takim inwestorom od kilku lat Poznań, jak i całe wielkopolskie cechuje się najniższym bezrobociem w kraju.

 

Opracowanie : Walter Herz

dompress : :
mar 24 2016 W którym gotowym osiedlu kupimy dwójkę
Komentarze: 0

Czy w ukończonych inwestycjach deweloperskich kupimy jeszcze atrakcyjną dwójkę? W których osiedlach je znajdziemy? W jakich metrażach i cenach? Sondę prezentuje portal nieruchomości Dompress.pl

 

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp

Większość mieszkań sprzedajemy jeszcze na etapie budowy. Ostatnie, ukończone           lokale dwupokojowe posiadamy w ofercie inwestycji Pustynna 43 w Łodzi. Osobom, którym zależy na szybkim wprowadzeniu się do własnego M polecamy także projekty będące w końcowych fazach realizacji, tj.: Osiedle Przy Srebrnej w Gdańsku, Powstańców 33 w podwarszawskich Ząbkach i Osiedle Poborzańska w Warszawie.

Grzegorz Marchel, dyrektor ds. marketingu Lokum Deweloper

W ofercie mamy ponad 30 mieszkań dwupokojowych w V etapie osiedla Lokum di Trevi, które zostaną oddane do użytkowania jako pierwsze z naszych obecnych inwestycji, w sierpniu br. Mieszkania o  metrażu od 41 do 48 m kw. z osobnymi kuchniami lub aneksami, dostępne są w cenie od 257 tys. zł do 300 tys. zł.

Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska

Klienci mogą aktualnie znaleźć ostatnie mieszkania w oddanych niedawno budynkach w inwestycji Staffa 9 oraz w pierwszym etapie projektu Kolska od Nowa:) w Warszawie. Lokale dwupokojowe są też jeszcze w sprzedaży w będącej w ostatniej fazie budowy inwestycji Księżycowa 60. Oferta takich mieszkań obejmuje metraże pomiędzy 38-51 m kw., a ich ceny kształtują się w przedziale od 239 tys. zł do 357 tys. zł.

Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży Polnord

Przygotowując kolejne inwestycje staramy się jak najlepiej odpowiadać na potrzeby naszych klientów, dlatego też w każdym projekcie Polnord znajduje się duża pula najczęściej poszukiwanych, funkcjonalnych mieszkań dwupokojowych. Obecnie we wszystkich naszych osiedlach można nabyć takie lokale. Większość z nich posiada balkon, taras lub ogródek. Przykładowo dwójkę o powierzchni 41 m kw. na osiedlu Neptun II w podwarszawskich Ząbkach można nabyć w cenie od 194 tys. zł. Niewiele więcej, bo 196 tys. zł klienci zapłacą za mieszkanie z wydzieloną, widną kuchnią i balkonem w III etapie inwestycji 2 Potoki w Gdańsku lub dwójkę z aneksem kuchennym i balkonem w łódzkim City Parku.

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

Gotowe mieszkania dwupokojowe oferujemy na warszawskim Żoliborzu w inwestycji Krasińskiego 58, w której za najmniejszy tego typu lokal o powierzchni niespełna 49 m kw. trzeba zapłacić ok. 396 tys. zł. Z kolei na Bielanach w projekcie Na Sokratesa, którego budowa powoli dobiega końca, mieszkanie dwupokojowe o powierzchni ponad 45 m kw. można nabyć w cenie ok. 318 tys. zł.

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu marketingu i sprzedaży  J.W. Construction Holding S.A.

Najtańsze, gotowe mieszkania dwupokojowe dostępne są w tej chwili w cenie od 198,9 tys. zł w inwestycji Centrum III w Łodzi. Ponadto ukończone dwójki oferujemy w takich osiedlach jak: Zielona Dolina I w  Warszawie w cenie poniżej 300 tys. zł, Nowe Tysiąclecie w Katowicach w kwocie 204,8 tys. zł, Oaza Piątkowo w Poznaniu za 270,6 tys. zł, oraz Rezydencja Redłowo w Gdyni w cenie od 322,8 tys. zł.  

Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży RED Real Estate Development

Mieszkania dwupokojowe to hit we wszystkich naszych inwestycjach. Osoby, którym zależy na czasie, mogą wybrać ostatnie, takie mieszkania o metrażu 52 m kw. w pierwszym etapie warszawskiego osiedla Alpha Park, ich ceny rozpoczynają się od 6600 zł/m kw. Klienci mogą również kupić mieszkania dwupokojowe w drugim etapie poznańskiej inwestycji Red Park w cenie od 5925 zł/m kw., mieszczącej się w limicie MdM. Ostatnie dwupokojowe mieszkanie o powierzchni blisko 60 m kw. można również nabyć w osiedlu Nowa Papiernia we Wrocławiu, w budynku z wysokimi lokalami New Line. Lokal zapewnia widok panoramy miasta, ma dwa tarasy i oferuje wykończenie w cenie. Obecnie w promocji można go nabyć za 7700 zł/m kw.

Katarzyna Pietrzak, dyrektor sprzedaży i marketingu Victoria Dom S.A.

Już w wakacje będzie gotowe do zamieszkania Osiedle Classic zlokalizowane przy ulicy Przaśnej w Warszawie. Mamy w nim jeszcze kilka mieszkań dwupokojowych. Przykładowo lokal o powierzchni 34 m kw. z 66 m kw. ogródkiem kosztuje 211 tys. zł, a mieszkanie o metrażu 40 m kw. z 24 metrowym ogródkiem to koszt 237 tys. zł. Klientom, którzy mogą poczekać na odbiór kluczy do końca roku będziemy mogli zaoferować mieszkania w programie MdM w warszawskim osiedlu Viva Garden 2 przy ul. Białołeckiej. Można w nim zakupić mieszkanie dwupokojowe o powierzchni 36 m kw. w cenie 197 tys. zł, a 41 metrowe z 20 metrowym ogródkiem w kwocie 229 tys. zł.

Lidia Fedorczuk, manager sprzedaży Atlas Estates

W ofercie pierwszego etapu inwestycji Apartamenty Krasińskiego, zlokalizowanej w zacisznym zakątku warszawskiego Żoliborza, u zbiegu ulic Krasińskiego i Przasnyskiej, w niedalekiej odległości od Sadów Żoliborskich i CH Arkadia mamy w sprzedaży ostatnie mieszkanie  dwupokojowe z dużymi przeszkleniami na stronę zachodnią. Atutem mieszkania jest rozległy taras oraz możliwość wyprowadzenia klimatyzacji. Mieszkanie o pow. 46 m kw. znajduje się na ostatnim, szóstym piętrze i kosztuje 465 tys. zł. Kolejne dwójki są tymczasem w budowie, w ramach drugiego etapu tej inwestycji.

Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych ECO-Classic

Mieszkania dwupokojowe od wielu lat są najbardziej poszukiwanym typem mieszkań i najszybciej się sprzedają. W gotowym budynku w warszawskim osiedlu Hubertus w sprzedaży został ostatni lokal dwupokojowy o metrażu ponad 50 m kw.    

Aneta Zdulska, dyrektor ds. sprzedaży WAN S.A.

Gotowe mieszkania dwupokojowe można kupić na przykład w naszej, krakowskiej inwestycji Apartamenty Wielicka. Dostępne są w niej lokale o metrażach 38-54 m kw. w cenie od ok. 5500 zł/m kw.

Jarosław Jankowski, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa

W ofercie budynku B w warszawskim projekcie Miasto Wola, którego realizacja zakończy się w III kw. br. zostało w sprzedaży zaledwie 5 mieszkań dwupokojowych. W innych budynkach z początkowych etapów projektu takie lokale już się sprzedały. W trzeciej fazie inwestycji dostępnych jest jeszcze 31 mieszkań dwupokojowych o powierzchni od 31 do 65 m kw. W pierwszej fazie projektu Stacja Kazimierz na warszawskiej Woli, która zostanie oddana do użytkowania na przełomie I i II kw. br. dostępne są zaledwie 4 mieszkania dwupokojowe.

 

Opracowanie: Kamil Niedźwiedzki

dompress : :