Najnowsze wpisy, strona 33


maj 17 2023 Walter Herz z nagrodą HOF Awards 2023
Komentarze: 0
Firma Walter Herz zdobyła tytuł Best of the Best Local Real Estate Agency of the Year w regionie Europy Środkowej i Wschodniej w konkursie CIJ EUROPE

Walter Herz, jedna z wiodących firm doradczych na polskim rynku nieruchomości komercyjnych otrzymała nagrodę Best of the Best Local Real Estate Agency of the Year w konkursie HOF Awards 2023 organizowanym przez CIJ - Construction & Investment Journal, renomowany magazyn branżowy, dedykowanym rynkowi nieruchomości w Europie Środkowej i Wschodniej.

Polska agencja wywalczyła nagrodę Best of the Best Hall of Fame Awards, stanowiącą ukoronowanie serii CIJ Awards organizowanych w poszczególnych państwach, w konkursie w którym zwycięskie firmy, inwestycje, projekty, nowatorskie koncepcje i rozwiązania wprowadzane w Europie Środkowej i Wschodniej nagradzane są na poziomie regionalnym. W tegorocznym wydarzeniu brały udział firmy i realizacje  z Czech, Polski, Rumunii, Bułgarii, Serbii, Słowacji i Węgier.  

Walter Herz od przeszło 10 lat zapewnia strategiczne wsparcie najemcom, inwestorom oraz właścicielom nieruchomości. Działalność firmy obejmuje m.in. kompleksowe wsparcie na każdym etapie procesu najmu nieruchomości, zapewniające optymalizację kosztów i zabezpieczenie praw najemcy oraz strategiczne doradztwo przy zakupie inwestycji, prowadzenie projektów nakierowane na wzrost wartości, aż do sprzedaży aktywów.

Kilkudziesięciu doradców Walter Herz zaangażowanych jest w działania realizowane na ogólnopolskim rynku nieruchomości w sektorze biurowym, magazynowym, retailowym, PRS, hotelowym oraz land development. Agencja stale rozwija strukturę organizacyjną i tworzy oddziały regionalne. Dzieli się wiedzą o rynku w ramach autorskiego projektu edukacyjnego Akademia Najemcy Walter Herz.

– Jesteśmy niezwykle dumni, że zostaliśmy laureatem najstarszego konkursu branżowego organizowanego w Polsce od 2002 roku. Tytuł Best of the Best Local Real Estate Agency of the Year , który zdobyliśmy w tegorocznym HOF Awards, organizowanym w regionie CEE jest dla nas inspiracją do dalszego rozwoju. Cieszymy się, że nasze zaangażowanie w działania, jakie prowadzimy w sektorze nieruchomości komercyjnych w Polsce oraz wysiłek włożony w rozwój firmy zostały dostrzeżone i docenione przez międzynarodowe jury. Tak prestiżowa nagroda jest dla nas wielkim wyróżnieniem – mówi Bartłomiej Zagrodnik, Managing Partner, CEO w Walter Herz. 

Po raz pierwszy nagrodą CIJ EUROPE w kategorii Rising Star of the Year Walter Herz uhonorowana została w 2016 roku. Firma zyskała także tytuł Najlepszej Lokalnej Agencji Roku 2022 w konkursie CIJ AWARDS organizowanym w Polsce, a następnie zwyciężyła na poziomie regionalnym w Europie Środkowej i Wschodniej w konkursie podczas 8. edycji HOF Awards.      

Nagrody HOF Awards przyznawane są czołowym, profesjonalnym podmiotom działającym w sektorze nieruchomości w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Wydarzenie HOF Awards jest kontynuacją długiej tradycji przyznawania nagród branżowych CIJ Awards, które sięgają początkiem 2001 roku i obejmują obecnie Czechy, Polskę, Węgry, Rumunię, Serbię/SEE i Słowację.

CIJ EUROPE dostarcza informacji o projektach, transakcjach i inicjatywach podejmowanych przez firmy w Europie Północnej, Środkowej i Wschodniej, jak i na arenie międzynarodowej. Prezentuje analizy, statystyki oraz wiadomości i komentarze o nowych trendach na rynku nieruchomości komercyjnych w regionie ECC. Jest jednym z kluczowych źródeł informacji o branży deweloperskiej i budowlanej w tym rejonie.  

Walter Herz
maj 12 2023 Rynek biurowy dryfuje na spokojnych wodach...
Komentarze: 0
Popyt w Warszawie spada, ale w regionach nadal utrzymuje się na dobrym poziomie. Niewielka aktywność deweloperów i brak nowych biur zaczyna doskwierać najemcom poszukującym powierzchni w stolicy

W centrum Warszawy jest coraz mniej dostępnych powierzchni biurowych. Współczynnik pustostanów na koniec 1Q 2023 roku spadł w centralnym obszarze biznesowym miasta do poziomu około 10 proc., co wygenerowało nieduży wzrost stawek czynszowych w najlepszych lokalizacjach.  

W pierwszych trzech miesiącach br. popyt utrzymał się w Warszawie na względnie stabilnym poziomie. Do najemców trafiło prawie 160 tys. mkw. biur, mniej niż w poprzednim kwartale i o 40 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.

Najwięcej powierzchni zakontraktowane zostało w centralnej strefie biznesu, która cieszy się od dawna największym wzięciem. Firmy stawiają na najlepsze powierzchnie. Wolumen najmu w pierwszych miesiącach roku zdominowany był przez nowe umowy, z tym umowy przednajmu. W efekcie kurczenia się dostępnej powierzchni w centralnym obszarze aglomeracji, jak przewiduje Walter Herz, w następnych miesiącach prawdopodobnie będziemy mieć do czynienia ze wzrostem udziału renegocjacji w transakcjach najmu.

Nowe inwestycje w Warszawie tylko w planach   

– Charakterystyczny dla Warszawy jest pogłębiający się spadek aktywności deweloperów, który możemy obserwować już czwarty rok z rzędu. Dzieje się tak ze względu na uwarunkowania gospodarcze i geopolityczne oraz wysokie koszty budowy i obsługi kredytów. Niemniej, w ostatnich tygodniach na rynku warszawskim weszły do realizacji dwa nowe projekty. W budowie jest teraz 274 tys. mkw. powierzchni, trzykrotnie mniej niż w czasie hossy przed 2020 rokiem. W trakcie realizacji pozostaje m.in. The Bridge, Lixa, Vibe, czy Skyliner II. Do końca roku jest szansa na ukończenie budowy jedynie ponad 70 tys. mkw. biur – mówi Mateusz Strzelecki_Partner i Head of Tenant Representation w Walter Herz. – Podobna ilość powierzchni biurowych – 68 tys. mkw., m.in. w projektach Kreo i Mogilska 35, pozostaje na finiszu realizacji w Krakowie, największym regionalnym rynku w kraju – informuje.  

Jednocześnie, deweloperzy zwracają się w Warszawie w stronę modernizacji starszych obiektów oraz zastępowania ich nowoczesnymi budynkami jak Upper One, który stanie w miejscu wyburzanego właśnie Atrium. – Rosnąca ilość  uzyskanych pozwoleń i złożonych wniosków w ubiegłym roku wskazuje, że inwestorzy chcą zabezpieczyć możliwość startu kolejnych budów, przede wszystkim w centrum Warszawy – zauważa Mateusz Strzelecki.  

– W tym roku firmy ostrożniej podejmują decyzje o wynajmie. Kontraktowanych jest mniej dużych powierzchni. Najemcy zaczynają optymalizować koszt utrzymaniem biur, które mocno drożeją. Na rynku mamy do czynienia ze skokowym wzrostem kosztów eksploatacyjnych, które w przypadku niektórych nieruchomości mogą być wyższe nawet o 60 proc. – dodaje Mateusz Strzelecki.

Regiony z utrzymanym poziomem popytu

Na ośmiu największych rynkach regionalnych w Polsce w pierwszym kwartale tego roku wynajęte zostało łącznie 175 tys. mkw. To podobna ilość jak w kwartale poprzednim i o kilkanaście proc. lepszy wynik w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.

W przeciwieństwie do Warszawy, w regionach wzrósł udział renegocjacji umów, a spadła ilość umów przednajmu w zawieranych transakcjach, mimo że w oddawanych w ostatnich latach budynkach dostępnych jest sporo biur.  

W ostatnich miesiącach współczynnik pustostanów na największych rynkach regionalnych lekko wzrósł i wynosi średnio około 16 proc. Najwięcej wolnych biur jest w Łodzi - ponad 20 proc. Wzrastająca ilość dostępnej powierzchni sprawia, że presja na podwyżki stawek czynszowych nie jest w regionach tak odczuwalna jak w Warszawie. – Niemniej, niewielki wzrost stawek czynszowych odnotowany został w tym roku w Krakowie, gdzie w pierwszym kwartale br. wynajęte zostało o około 10 proc. więcej powierzchni niż w tym samym okresie 2022 roku. Na tym rynku przeważały nowe umowy najmu – zaznacza Mateusz Strzelecki.    

W ośrodkach regionalnych w pierwszym kwartale 2023 roku oddane zostało niespełna 70 tys. mkw. nowej powierzchni. Najwięcej, przeszło 46 tys. mkw. nowych biur weszło na rynek krakowski. We Wrocławiu ukończone zostało Centrum Południe 3, w Trójmieście – Officer, a w Krakowie – Ocean Office Park B i Fabryczna Office Park B5. Tymczasem w Warszawie nie został oddany w tym czasie żaden nowy budynek.

W regionach ubywa powierzchni w budowie. W trakcie realizacji są projekty, w których oddane zostanie łącznie około 530 tys. mkw.  Najwięcej metrów biurowych pozostaje w realizacji we Wrocławiu – ok. 150 tys. mkw. i Katowicach – ok. 130 tys. mkw.  

Walter Herz
maj 09 2023 Jak wielu obcokrajowców kupuje mieszkania...
Komentarze: 0
Czy wśród nabywców nowych mieszkań są obcokrajowcy? Jak dużą grupę stanowią? Z jakich krajów pochodzą? Jakich mieszkań poszukują? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Eyal Keltsh, prezes zarządu Grupy Robyg

Coraz większy odsetek klientów w obszarze nieruchomości mieszkaniowych stanowią cudzoziemcy, oczywiście głównie obywatele Ukrainy. Po roku od przybycia do Polski, wielu naszych sąsiadów podejmuje decyzję o dłuższym pobycie i chciałoby mieć własne lokum. Obecnie kupują około 20-30 proc. sprzedawanych mieszkań. Poszukują najczęściej mieszkań dla rodzin, dwu i trzypokojowych, choć zdarzają się też klienci zainteresowani dużymi apartamentami.

Karolina Bronszewska, członek zarządu, dyrektor Marketingu i Innowacji Ronson Development

Nasze statystyki sprzedażowe pokazują, że najliczniejszą grupą klientów zza granicy są Ukraińcy oraz Białorusini. Najczęściej kupują mieszkania dwu oraz trzypokojowe w inwestycjach z segmentu popularnego, takich jak warszawskie projekty Ursus Centralny oraz Miasto Moje, a także wrocławska inwestycja Viva Jagodno. Odnotowujemy też transakcje o charakterze stricte inwestycyjnym. Zdarzają się także klienci z krajów azjatyckich, których interesuje głównie segment premium.

Angelika Kliś, członek zarządu Atal

Z naszych danych sprzedażowych wynika, że zakup mieszkań przez obcokrajowców jest znikomy i stanowi około 3-5 proc. wszystkich transakcji. Wybierają najczęściej mieszkania dla siebie. W zależności od środków, jakimi dysponują są to lokale dwu i trzypokojowe, rzadziej czteropokojowe. Wśród nabywców większość stanowią Ukraińcy. Kupujący to przeważnie osoby w średnim wieku. Zdarzają się również małżeństwa mieszane, kiedy jeden z partnerów jest pochodzenia polskiego, a współmałżonek najczęściej z kraju europejskiego.

Cezary Grabowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Bouygues Immobilier Polska

Mieszkania w naszych osiedlach kupują obcokrajowcy głównie z Ukrainy. Biorąc pod uwagę liczbę podpisanych obecnie umów, od początku tego roku, widzimy, że stanowią oni jednak niewielki odsetek naszych klientów.

Michał Witkowski, dyrektor ds. sprzedaży Lokum Deweloper S.A.

Zarówno we Wrocławiu, jak i Krakowie część naszych klientów stanowią osoby zza granicy. Dominują wśród nich obywatele Ukrainy, którzy najczęściej kupują rodzinne lokale o większych metrażach, z zamiarem zamieszkania w nich na stałe lub przynajmniej przez kilka lat. Nasza oferta spotyka się też z zainteresowaniem nabywców z Niemiec, Włoch czy innych krajów Europy Zachodniej. Są to głównie zakupy inwestycyjne mniejszych nieruchomości, kawalerek lub dwupokojowych lokali, położonych jak najbliżej centrum miasta. W mniejszym stopniu podpisujemy również umowy z klientami z dalszych zakątków świata, jak choćby z USA czy państw azjatyckich. W większości są to osoby poszukujące lokum w Polsce w ramach mieszanych małżeństw, np. polsko-amerykańskich.

Małgorzata Ostrowska, dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

Zdarzają się klienci zza granicy, ale są to głównie osoby, które wyjechały na jakiś czas z kraju i mają w planach powrót. W pięknie położonych przy szczecińskich bulwarach apartamentach Nad Odrą mieszkania kupują Polacy mieszkający w Szwecji, Danii czy Niemczech. Większe lokale kupują zwykle dla siebie, ale są też klienci, którzy wybierają małe mieszkania w celach inwestycyjnych. W inwestycji Stacja Centrum w Pruszkowie oraz Horizon w Gdańsku nabywcami są osoby, które przyjechały z Ukrainy. 

Piotr Ludwiński, dyrektor ds. Sprzedaży i Obsługi Klientów w Archicom

W gronie naszych klientów są przede wszystkim Polacy, jednak niejednokrotnie są to  również obywatele innych europejskich krajów. Najliczniejsza grupa inwestorów to obywatele brytyjscy, ale w ostatnim okresie odnotowujemy też przykłady inwestorów z Izraela. Rynek inwestycyjny ponownie się odnawia, a kupujący wybierają typowe mieszkania o charakterze inwestycyjnym. W przypadku obcokrajowców zakup na własny użytek nieruchomości z naszej oferty ma charakter incydentalny.

Marek Pawlukiewicz, kierownik ds. komunikacji Aria Development

Wśród naszych klientów zagranicznych dominują osoby z Ukrainy. Kupują głównie mieszkania jedno i dwupokojowe. 

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

Obecnie nie obserwujemy wzmożonego zainteresowania zakupami w naszych inwestycjach ze strony obcokrajowców.

Mariola Żak, dyrektor sprzedaży i marketingu w Aurec Home 

Polski rynek nieruchomości coraz śmielej zdobywają cudzoziemcy. Najchętniej kupują mieszkania tam, gdzie najłatwiej jest o pracę, czyli w dużych miastach jak Warszawa, Kraków, Wrocław, Łódź i Poznań. Według naszych statystyk największą grupą nabywców – cudzoziemców, którzy kupują mieszkania w inwestycji Miasteczko Jutrzenki, stanowią obywatele Ukrainy. W 2022 roku liczba transakcji gwałtownie wzrosła w porównaniu z rokiem 2021, co jest wynikiem trwającego konfliktu w Ukrainie i osiedlania się na stałe w Polsce naszych wschodnich sąsiadów. Znacząco wzrosły także transakcje z udziałem obywateli Białorusi. Co ciekawe, coraz większą grupę cudzoziemców stanowią obywatele Indii. Obcokrajowcy najczęściej wybierają kompaktowe lokale dwupokojowe do 44 mkw. lub mieszkania pod inwestycje.

Marcin Michalec, CEO Okam

Naszymi klientami są w większości Polacy. W każdym z projektów mieszkaniowych odnotowujemy zainteresowanie nabywców spoza naszego kraju. W ostatnich latach wśród zagranicznych klientów znalazły się osoby z Ukrainy, Izraela, ale też krajów azjatyckich. Wynika to z rosnącej liczby cudzoziemców, wiążących swoją przyszłość z Polską. W przypadku naszych wschodnich sąsiadów, ich udział znacząco wzrósł od wybuchu konfliktu.  

DOMPRESS
kwi 26 2023 Jakie plany mają deweloperzy na najbliższe...
Komentarze: 0
Jaką strategię działania przyjęli deweloperzy mieszkaniowi? Ile nowych inwestycji trafi w tym roku na rynek? Jakie mieszkania znajdą się w nowych projektach? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Tomasz Kaleta, dyrektor Departamentu Sprzedaży w Develia S.A.

Planujemy rozbudowę banku ziemi. Aktualnie na gruntach znajdujących się w naszym portfolio możemy zbudować około 8000 mieszkań. Poszukując atrakcyjnych działek, koncentrujemy się głównie na miastach, w których już działamy, czyli Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu, Krakowie i Katowicach. 

Uważnie obserwujemy rynek i dostosowujemy podaż do zainteresowania i możliwości zakupowych klientów. Planujemy wprowadzić do sprzedaży nowe etapy realizowanych już projektów oraz nowe inwestycje. W tym roku stawiamy na istotny rozwój segmentu portfela mieszkań na wynajem, chcemy być również aktywni na rynku partnerstw oraz w obszarze przejęć i konsolidacji. Interesują nas perspektywiczne projekty, jak np. zakup działki z wydanym już pozwoleniem na budowę, na której można w szybkim tempie zrealizować inwestycję mieszkaniową.

Angelika Kliś, członek zarządu Atal

W 2023 roku planujemy wprowadzić co najmniej 14 nowych inwestycji o łącznej liczbie 3820 mieszkań. Wprowadzone już w tym roku do sprzedaży projekty to Ogrody Andersa (Gliwice)
i Naramowice Odnova (Poznań) oraz Atal Strachowicka (Wrocław). W przyszłym roku chcielibyśmy utrzymać to tempo.

W naszej strategii na ten rok oraz kolejne lata dużą wagę przykładamy do unowocześniania budynków i na przykład wyposażanie nowych projektów w fotowoltaikę. Bardzo nam także zależy na kreowaniu efektownych i przyjaznych mieszkańcom części wspólnych, w tym terenów zewnętrznych
i klatek schodowych.

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

Planujemy dalszy rozwój w obszarze wielorodzinnego budownictwa mieszkaniowego, przede wszystkim na terenie Warszawy, ale jesteśmy również właścicielem działki w ścisłym centrum Pruszkowa. W tym roku rozpoczniemy realizację zupełnie nowych inwestycji, a także kontynuację kolejnych etapów w projektach już rozpoczętych. W przedsprzedaży właśnie pojawił się wyjątkowy budynek na warszawskiej Woli – Apartamenty Karlińskiego 5, przy ul. Karlińskiego 5. Z kolei na Bródnie w inwestycji Warszawski Świt można już podpisywać umowy na nowe mieszkania z kolejnych etapów tego naszego flagowego projektu.   

Małgorzata Ostrowska, dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

Część inwestycji będziemy wykańczać pod klucz, co znacznie zmniejszy koszty i przyspieszy wprowadzanie się do mieszkań. Klient będzie mógł kupić gotowe i wykończone mieszkanie, czego większość deweloperów nie oferuje i to będzie nas wyróżniało na tle konkurencji. Co również nas wyróżnia i jest już na stałe wpisane w strategię firmy, to rozwijanie budownictwa zrównoważonego, z wykorzystaniem ekotechnologii w związku z rosnącymi kosztami utrzymania i trendem związanym  energooszczędnością.

Kontynuujemy budowę osiedla domów jednorodzinnych w Ożarowie Mazowieckim z naturalnych materiałów, z ogrzewaniem podłogowym i pompą ciepła jako głównym źródłem ogrzewania oraz wentylacją mechaniczną, która umożliwia swobodną cyrkulację powietrza i rekuperację. Domy są przygotowane do montażu systemu fotowoltaicznego.

W planowanych inwestycjach wielorodzinnych, które uruchomimy na warszawskiej Białołęce i w podkrakowskiej Zawadzie, pompy ciepła i fotowoltaika oraz ogrzewanie podłogowe będą standardem. Warto podkreślić, że są to inwestycje, które generują mniej odpadów i są efektywne energetycznie, dzięki zastosowaniu naturalnych materiałów przyjaznych środowisku i całkowicie nieszkodliwych dla zdrowia mieszkańców, co gwarantuje niskie koszty utrzymania mieszkania. 

Joanna Chojecka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu na Warszawę i Wrocław w Grupie Robyg

W bieżącej działalności jesteśmy bardzo aktywni, cały czas wprowadzamy do sprzedaży nowe osiedla i nie zamierzamy zmieniać naszych planów w tym zakresie. Wszystkie budowy są realizowane zgodnie z harmonogramami. Podtrzymujemy cel sprzedażowy na 2023 rok na poziomie ponad 2,5 tys. mieszkań. Utrzymujemy stabilne marże, dysponujemy dużym bankiem ziemi, szukamy też gruntów w nowych lokalizacjach i nie wykluczamy wejścia do kolejnych miast.

Boaz Haim, prezes Ronson Development

Nasz plan na najbliższe lata zakłada dalszy, stabilny wzrost. Koncentrujemy się na dobrych wynikach sprzedażowych, rentowności realizowanych inwestycji oraz satysfakcjonującym poziomie marż.

Obecnie w budowie mamy blisko 2 tysiące mieszkań. W 2023 roku spodziewamy się skończyć kolejne etapy warszawskich projektów – Ursus Centralny II b oraz II c, Miasto Moje VI, Osiedle Vola oraz Eko Falenty. Poza tym, inwestycję Grunwaldzka Między Drzewami w Poznaniu, Viva Jagodno II b we Wrocławiu oraz Nowe Warzymice IV i Nową Północ I a w Szczecinie.

W 2023 rozpoczniemy nowe projekty – kolejny etap luksusowego projektu Nova Królikarnia w Warszawie, Zielono Mi na Mokotowie oraz inwestycję przy ulicy Bełchatowskiej w Poznaniu.

Będziemy też dążyć do tego, aby rozwinąć drugi filar naszego biznesu – sektor najmu instytucjonalnego. W ramach stworzonej marki LivinGO na przestrzeni najbliższych trzech lat powstanie  blisko 1 700 lokali na wynajem, a nasze plany zakładają dalsze zwiększanie banku ziemi.

Monika Mazur, prezes zarządu w Wawel Service

Aktualnie w ofercie mamy sześć inwestycji w Krakowie – w tym dwie z mieszkaniami gotowymi do obioru: Piasta Park oraz Zielone Mogilany i dwie inwestycje w Katowicach, w tym jedną - Bytkowska 2.0 – również gotową do odbioru. Oferujemy klientom również inwestycje w górach: Osada Czorsztyn nad Jeziorem Czorsztyńskim oraz Novi Mocarni w Kościelisku, która jest naszą, tegoroczną premierą. W planach mamy również wprowadzenie do sprzedaży kolejnych inwestycji mieszkaniowych w Krakowie, Katowicach oraz w polskich górach. Już wkrótce rozpoczniemy przedsprzedaż inwestycji w Będzinie. Wiosna tego roku to również rozpoczęcie kolejnych etapów naszych najlepiej sprzedających się projektów - Piasta Park VI w krakowskich Mistrzejowicach i Bytkowska III w Katowicach. Kolejne, atrakcyjne inwestycje pojawią się w naszej ofercie jesienią.

Cezary Grabowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Bouygues Immobilier Polska

Nasza strategia jest niezmienna od lat i polega na systematycznym wprowadzaniu do portfolio takich projektów, które odpowiadają na aktualne potrzeby klientów. Nasze działania opieramy o model francuski, który doskonale sprawdził się w czasach trudniejszej koniunktury. Najważniejsza jest dla nas funkcjonalność i komfort przestrzeni, dlatego skupiamy się na kameralnych inwestycjach z poszukiwanymi na rynku kompaktowymi mieszkaniami, takimi jak lokale dwupokojowe na niespełna 40 mkw. czy trzypokojowe na niespełna 60 mkw. Koncentrujemy się również na wysokim standardzie, który sprawia, że inwestycja zyskuje na wartości w czasie. Projektujemy eleganckie części wspólne, zagospodarowujemy tereny przy budynkach, budując boiska, place zabaw i zielone strefy relaksu.

Stawiamy też na ekologię i dlatego w każdej naszej inwestycji znajdują się minium trzy rozwiązania przyjazne środowisku, takie jak zielone dachy, ładowarki do samochodów elektrycznych, retencja wody opadowej, energooszczędne oświetlenie czy budki dla ptaków i domki dla owadów.

W tym roku planujemy wprowadzić do sprzedaży ponad 650 mieszkań. Dwie inwestycje w Warszawie – Nova Talarowa, w której przewidzieliśmy 142 mieszkania i Osiedle Lumea 2 z 127 lokalami już są w sprzedaży. Kolejne projekty, które planujemy to blisko 400 mieszkań na czterech osiedlach – trzech na warszawskim Bemowie i jednym na Pradze. 

Joanna Janowicz, dyrektor zarządzająca w firmie Constructa Plus

Przez najbliższe dwa lata, a nawet odrobinę dłużej, będziemy skupieni na czterech nowych inwestycjach w centrum Poznania. Nasza strategia nie zmienia się względem tego, co realizowaliśmy w ostatnich latach. Po raz kolejny stawiamy na inwestycje o ponadprzeciętnym standardzie w prestiżowych lokalizacjach, które trafią raczej w gust klientów szukających swojego mieszkania docelowego niż tych, którzy stawiają pierwsze kroki na rynku nieruchomości.

W projekcie Dom Książki, w budynku mieszczącym przez wiele lat znaną poznańską księgarnię z całą pewnością zachowamy oryginalną bryłę i odnowimy neon będący znakiem rozpoznawczym tej części poznańskiego centrum. W nowej odsłonie Dom Książki będzie inwestycją mieszkaniową, gdzie na każdej kondygnacji znajdzie się od 6 do 7 lokali.

Trzy kolejne projekty są także inwestycjami mieszkaniowymi. Zbudujemy w nich nowe domy wielorodzinne w historycznym otoczeniu. Pierwszy powstanie w dzielnicy Stare Miasto, w okolicach Garbar, przy skrzyżowaniu ulic Wierzbowej i Grobli. Drugi, w dzielnicy Jeżyce, z którą jesteśmy już mocno kojarzeni w Poznaniu. Inwestycja będzie zlokalizowana u zbiegu ulic Poznańskiej i Wąskiej, a naprzeciw niej powstanie park kieszonkowy, co jest możliwe dzięki naszej współpracy ze Spółdzielnią Mieszkaniową Jeżyce. Trzeci z projektów powstanie przy Rynku Łazarskim. 

Damian Tomasik, założyciel Alter Investment

Strategia Alter Investment  na najbliższe dwa lata  koncentruje się wokół zwiększenia skali działalności poprzez zakup kolejnych gruntów, które będą gotowe do zagospodarowania po uzyskaniu pozwolenia na budowę w perspektywie  2-3 lat. Aktualnie  mamy podpisane umowy sprzedaży na wszystkie nasze grunty z pozwoleniem na budowę. Potwierdza to utrzymujący się popyt na takie projekty. Także grunty, które w najbliższym czasie uzyskają pozwolenia na budowę, cieszą się wciąż zainteresowaniem deweloperów. Dotyczy to na przykład inwestycji przy ul. Madalińskiego w Gdańsku, w której będzie można wybudować 23 mieszkania.  

Piotr Ludwiński, dyrektor ds. Sprzedaży i Obsługi Klientów w Archicom

Strategia Grupy Archicom na kolejne lata pozostaje niezmienna. Przez ponad 35 lat funkcjonowania na rynku mieliśmy okazję prowadzić działalność w kilku cyklach gospodarczych, a zgromadzone w ten sposób doświadczenia i wiedza pozwalają nam dziś sprawnie adaptować się do zmieniających się uwarunkowań biznesowych i ekonomicznych.

Okres spowolnionej sprzedaży i mniejszego popytu na nieruchomości mieszkaniowe poświęcamy przede wszystkim na optymalizację procesów, a także wprowadzenie poszczególnych inwestycji do nowego statusu, zakładającego ich realizację do momentu wypracowania pełnej gotowości na wprowadzenie do sprzedaży. W ten sposób nie wstrzymujemy działań i jesteśmy w stanie reagować na bieżąco na zainteresowanie naszymi nieruchomościami wśród potencjalnych nabywców. W najbliższym czasie z pewnością wprowadzimy do sprzedaży nowe etapy popularnych, wrocławskich osiedli – Sady nad Zieloną oraz Awipolis.

Dariusz Nagórski, dyrektor ds. inwestycji Aria Development

Przede wszystkim zadbaliśmy w Grupie Aria o dywersyfikację działalności i obecnie rozwijamy się organicznie. Pracujemy nad nowymi inwestycjami m.in. budową dużego osiedla w Legionowie, ale o szczegółach będziemy mogli mówić, gdy projekt będzie bardziej zaawansowany. Dosłownie przed chwilą wprowadziliśmy do sprzedaży 3 etap nowego Osiedla Natura 2 w Wieliszewie.

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

Ze względu na zapaść na rynku kredytów, prawdopodobnie w tym roku nie wprowadzimy do sprzedaży nowej inwestycji.

Sebastian Barandziak, prezes zarządu Dekpol Deweloper

W Dekpol Deweloper stawiamy na nieustanny rozwój i poszerzanie kompetencji pracowników,  aby zapewniać klientom obsługę na najwyższym poziomie. Do głównych zadań wyznaczonych przez nas na lata 2023-2024 z pewnością należy realizacja planu poprzez aktywną sprzedaż i budowanie długotrwałych relacji z klientami. Ukierunkowanie na wysoką jakość obsługi oraz badanie zadowolenia nabywców wskaźnikiem NPS, wzmacnianie działań prospectingowych i poszerzanie koszyka rekomendacji, a także dostosowywanie contentu marketingowo-sprzedażowego do zmieniających się trendów i wyprzedzanie ich.

DOMPRESS
kwi 25 2023 Jeśli nieruchomości, to jakie
Komentarze: 0
Inwestycje na rynku nieruchomości bronią się niezależnie od trudności w gospodarce, jednak budowa mieszkań chwilowo wyhamowała, magazyny zwolniły, za to parki handlowe nadal nabierają inwestycyjnego wiatru w żagle

Na rynku jest dużo wolnego kapitału, ale nowe inwestycje wprowadzane są na rynek bardzo ostrożnie. Inwestorzy celują  w takie projekty, które zaspokajają najbardziej podstawowe potrzeby – mieszkania i niewielkie, lokalne centra zakupowe z popularnym operatorem spożywczym i ofertą dyskontową. Możemy więc obserwować na rynku wysyp nowych parków handlowych i obiektów typu convenience. Kilkadziesiąt inwestycji w tym formacie jest na terenie kraju w budowie i kolejne są zapowiadane.         

– Pomimo wielu trudności, jakie stoją dziś przed inwestorami, jak wzrost cen materiałów budowlanych, kosztów pracy, mediów czy finansowania bankowego inwestycji, sektor retail parków nie zwalnia tempa. Inwestorzy, którzy decydują się na zaangażowanie kapitału w realizację parków handlowych mogą liczyć, w zależności od projektu, na zwrot na poziomie między 7 proc. a 9 proc. Należy tu zwrócić uwagę, że poszukując najkorzystniejszych opcji, często wchodzą w projekt już na etapie tzw. gruntu chcąc uzyskać wyższą marżę nawet kosztem zwiększonego ryzyka – informuje Piotr Szymoński, Director w Walter Herz.

– Wysokie koszty finansowania, których wartość osiąga teraz wysokości stóp kapitalizacji dla najlepszych na rynku aktywów skutecznie zniechęcają do finansowania inwestycji w banku. Poza tym, dostęp do niego jest bardzo utrudniony. Banki działają niezwykle selektywnie, premiując tylko sprawdzone podmioty. Jednak dla inwestorów dysponujących środkami udział w budowie parku handlowego to dobry biznes i tarcza antyinflacyjna dla kapitału – mówi Katarzyna Tencza, Associate Director Investment w Walter Herz.

Imponujące tempo przyrostu nowej podaży

Zagrożeniem dla nieruchomości handlowych, podobnie jak obiektów z innych sektorów, są aktualnie rosnące koszty eksploatacji budynków. Jednak w przypadku parków handlowych koszty te są znacznie niższe niż w wielkopowierzchniowych centrach handlowych, bo nie mają rozbudowanych części wspólnych. Atutem inwestowania w retail parki są też na pewno niższe koszty realizacji projektu i związane z tym ryzyko inwestycyjne.  

W 2022 roku najszybciej na rynku nieruchomości komercyjnych w kraju rozwijał się sektor magazynowy oraz handlowy. Jak podaje Walter Herz, polski rynek wzrósł w ubiegłym roku o 350 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Inwestycje handlowe lokowane są teraz przede wszystkim w miastach satelickich aglomeracji oraz mniejszych ośrodkach, poniżej 100 tys. mieszkańców, a nawet w miejscowościach liczących mniej niż 50 tys. mieszkańców.  

– Deweloperzy, którzy realizują od lat inwestycje w sektorze handlowym zapowiadają budowę następnych obiektów, pod które mają zabezpieczone grunty. Tylko w I kwartale 2023 roku do użytkowania oddane zostało w Polsce ponad 100 tys. mkw. powierzchni handlowych, w tym sześć nowych retail parków, a trzy zostały rozbudowane. Poza tym, zakończyła się przebudowa dwóch, warszawskich centrów handlowych – informuje Piotr Szymoński.  

W trakcie budowy w całym kraju pozostaje przeszło 400 tys. mkw. powierzchni handlowych, w tym ponad 30 nowych parków handlowych. Oddanie około 300 tys. mkw. z realizowanej powierzchni zapowiadane jest do końca br.  

– Kluczowe jest tu dobre rozpoznanie potrzeb w określonej lokalizacji. Dla rentowności inwestycji w park handlowy liczy się przede wszystkim chłonność lokalnego rynku oraz odpowiednia struktura najemców obiektu, zabezpieczająca projekt atrakcyjnymi umowami najmu. Biorąc pod uwagę wzrost kosztów eksploatacji najemcy retail parków są dziś w dobrej sytuacji, bo w retail parkach nie ma konieczności utrzymywania części wspólnych, dlatego opłaty eksploatacyjne zawsze były w nich nawet czterokrotnie niższe w porównaniu z dużymi  centrami  handlowymi. Podobnie jak stawki czynszowe, które są około dwukrotnie niższe niż w lokalnych centrach wielkopowierzchniowych – mówi Katarzyna Tencza.

Wysoka rentowność retail parków przyciąga fundusze inwestycyjne

Właściciele retail parków nie mogą narzekać na brak chętnych na wynajem powierzchni. Jak podaje Walter Herz, oddawane inwestycje są najczęściej już w pełni skomercjalizowane. Pustostany nie występują w około 70 proc. ukończonych obiektów, a w całym kraju utrzymują się średnio na poziomie 3-5 proc.  

Parki handlowe są też jednymi z najbardziej poszukiwanych aktywów przez fundusze inwestycyjne. Dostępność aktywów w tym sektorze na polskim rynku jest jednak nadal niewielka. W segmencie retail parków ulokowane jest zaledwie kilkanaście procent zasobów handlowych w Polsce.

W 2022 roku wartość wolumenu transakcyjnego z udziałem nieruchomości handlowych nie doszła jeszcze do poziomu sprzed pandemii (około 2 mld euro), osiągając wartość 1,5 mld euro, ale była o ponad 60 proc. wyższa w porównaniu z rokiem poprzednim. Na parki handlowe przypadło przeszło 60 proc. wartości transakcji zarejestrowanych w sektorze handlowym w Polsce, a obiekty wyceniane były do 8,5 proc.      

Walter Herz prognozuje, że mimo okresowego spowolnienia gospodarczego, ten sektor będzie zwiększał swój potencjał i wzbudzał zainteresowanie inwestorów. Zaspokaja bowiem obecne, najbardziej podstawowe potrzeby. Od 2020 roku zaszły duże zmiany, jeśli chodzi o nawyki konsumenckie i sposób dokonywania zakupów. Zwiększa się grupa osób, które wolą kupować w sieci oraz w sklepach w pobliżu domu zamiast w dużych centrach handlowych, które spełniają teraz bardziej funkcję socjalną i usługową. Popularność retail parków napędza również spirala inflacyjna. Dysponują bowiem ofertą dyskontową, na którą jest coraz większe zapotrzebowanie. Mniejsze, lokalne centra zakupowe, które umożliwiają szybkie, codzienne zakupy zyskują na znaczeniu w kontekście umacniającego się trendu 15 minutowych miast.

Walter Herz