Najnowsze wpisy, strona 188


gru 16 2015

Luksusowa nisza warszawskiego rynku biurowego...


Komentarze: 0

 Biura w butikowych budynkach to oferta dla określonej grupy firm       

Doskonale zlokalizowane, kameralne biurowce i odrestaurowane kamienice, pełniące funkcję biurową nie rywalizują o najemców z dużymi, nowoczesnymi, warszawskimi obiektami typu Warsaw Spire, czy Q22. To alternatywny segment rynku biurowego, który kieruje swoją ofertę do pewnego rodzaju najemców.

W niedużych, zazwyczaj wybijających się formą architektoniczną i często wyróżniających bogatą historyczną przeszłością budynkach z dobrym serwisem, lokują się firmy, które zainteresowane są mniejszą, ale wysokiej klasy powierzchnią w bezkonkurencyjnej lokalizacji. Firmy, które mają świadomość, że wyjątkowy charakter miejsca i dobry, biznesowy adres pozytywnie wpłyną na budowany przez nie wizerunek i rozpoznawalność na rynku.     

Butikowa jakość

Butikowych biurowców nie ma w Warszawie wiele. Analizy wskazują, że tego typu budynków zlokalizowanych w centrum miasta jest ponad 70. Z uwagi na kameralny charakter, dostarczają niewielki odsetek powierzchni biurowej w skali warszawskiego rynku. Obowiązują w nich jednak często wyższe stawki czynszu niż w wysokościowcach, dostarczających powierzchnię biurową na kilkudziesięciu piętrach . Składa się na to prestiżowa lokalizacja budynków i ich ekskluzywny charakter, a nierzadko także znaczenie związane z położeniem i historią obiektów. Do tej grupy biurowców należą zarówno zrewitalizowane kamienice i pałace oraz inne odrestaurowane obiekty, które powstały na wzór nieistniejących budynków, jak również kameralne, nowoczesne biurowce, wyróżniające się stylem, nad których przebudową czuwa zwykle miejski konserwator zabytków.  

Sztandarowymi przykładami odnowionych, warszawskich kamienic, w których oferowana jest powierzchnia biurowa jest Dom pod Gryfami i Dom Dochodowy o Trzech Frontach przy placu Trzech Krzyży. O udanej rekonstrukcji historycznej zabudowy możemy mówić też w przypadku np. budynku Le Palais Offices przy ulicy Próżnej, Pałacu Młodziejowskich przy Miodowej, czy budynku przy Placu Bankowym 1. W te samą biurową niszę wpisują się również obiekty o bardziej modernistycznych bryłach, jak choćby oddany niedawno Foksal City, Plac Zamkowy - Business with Heritage, czy budynek Chmielna 25.       

Atrakcyjny produkt inwestycyjny

Właściciele butikowych biurowców należących do warszawskiej czołówki nie mogą skarżyć się na brak zainteresowania tak ze strony najemców, jak i inwestorów, którzy na ogół nie zwlekają z decyzją o zakupie, kiedy tylko najlepiej zlokalizowane obiekty pojawiają się na rynku. Tego rodzaju budynki to pewny produkt inwestycyjny, bezpieczna lokata kapitału i pewność stabilnego dochodu.

Gwarantują dobrą rentowność, dzięki małej rotacji najemców i obowiązującym w nich stawkom czynszowym, które plasują się w najwyższym przedziale cenowym w Warszawie. Duża lojalność firm, które zwykle mocno identyfikują się z miejscem, nie tylko wpływa na niski poziom pustostanów w budynkach, ale także podnosi atrakcyjność obiektów w oczach potencjalnych najemców.

Walor prourbanistyczny  

Ze względu na duże zainteresowanie takimi projektami, specjaliści Walter Herz przewidują, że rynek inwestycji butikowych będzie się rozwijał. Ograniczenie jego wzrostu upatrują w słabej dostępności terenów inwestycyjnych w najlepszych rejonach Warszawy. Podkreślają jednocześnie, że rozwój tego segmentu jest istotny w kontekście tworzenia się nowej i odbudowy istniejącej tkanki miejskiej, co w konsekwencji wpływa na ewolucję urbanistyczną miasta.  

Inwestorzy, którzy podejmują się realizacji projektów biurowych w nielicznych, niezagospodarowanych dotąd, centralnych lokalizacjach w Warszawie, starają się zwykle zabudować przestrzeń w sposób odwzorowujący dawny porządek urbanistyczny.

Doradcy z firmy Walter Herz, których zadaniem jest komercjalizacja obiektu przyznają, że najemcy, którzy poszukują powierzchni biurowej w tego typu, kameralnych budynkach w najlepszych lokalizacjach liczą się z adekwatnymi do ich jakości i położenia stawkami czynszowymi. Jeśli jednak miejsce ma wyjątkowy klimat, wybierają je na swoją siedzibę.  

Oddziaływanie wizerunkowe

-Kiedy przeanalizujemy grupę najemców tego rodzaju budynków nie trudno będzie zrozumieć, dlaczego ważna jest dla nich atmosfera pracy. Są to najczęściej spółki z sektora usług biznesowych, firmy finansowe, ubezpieczeniowe, kancelarie prawne, firmy doradcze i marketingowe. Ich klienci oceniają biura w kontekście wizerunkowym. To powód, dla którego poszukują oryginalnych budynków, oferujących plastyczną przestrzeń do indywidualnej aranżacji, która zapewni odpowiednie warunki do prowadzenia rozmów - konkluduje Bartłomiej Zagrodnik z firmy doradczej Walter Herz.

Bartłomiej Zagrodnik podkreśla jednocześnie, że poza estetyką i aurą miejsca, kluczowym czynnikiem przy wyborze jest również lokalizacja, umożliwiająca sprawny dojazd do budynku różnymi środkami lokomocji.   

Luksus kosztuje 

Analitycy szacują, że zlokalizowane na terenie warszawskiego Śródmieścia butikowe budynki biurowe oferują ponad 250 tys. m kw. biur. Powierzchnia, jaką dysponują poszczególne obiekty jest różna, waha się od 500 m kw. do 15 tys. m kw.   

Koszt wynajmu metra kwadratowego w topowych, kameralnych obiektach jest o ok. 10 proc. wyższy niż w najlepszych, nowoczesnych obiektach biurowych. W centralnie usytuowanych kompleksach stawki wywoławcze kształtują się w przedziale od 22 do 24 euro/mkw./m-c, w najciekawszych butikowych budynkach wahają się od 23 do 28 euro/mkw./m-c.

 

Autor: Walter Herz 

dompress : :
gru 11 2015

Ile za dwójkę na 40 metrach?


Komentarze: 0

Ile trzeba zapłacić za idealne pod wynajem, dwupokojowe mieszkanie o metrażu do 40 m kw. lub nieco większą dwójkę z oddzielną kuchnią? W których inwestycjach je znajdziemy? Wybrane propozycje z oferty deweloperów prezentuje portal nieruchomości Dompress.pl

 

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp

We wszystkich naszych inwestycjach dostępne są mieszkania dwupokojowe o powierzchni około 40 m kw., ale ich udział w strukturze może być różny. Decyduje o tym lokalizacja. W inwestycjach usytuowanych w centrach miast stawiamy na małe, kompaktowe mieszkania, których poszukują klienci inwestycyjni, jak również osoby młode, dla których ważna jest bliska odległość od centrum i uczelni. W lokalizacjach nieco oddalonych od centrum, dominują większe lokale, których nabywcami najczęściej są rodziny z dziećmi. Ta grupa klientów oczekuje, żeby okolica inwestycji była względnie cicha, natężenie ruchu małe, a  lokalizacja zapewniała dostęp do komunikacji miejskiej, placówek oświaty i licznych terenów rekreacyjnych.

Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord

Mieszkania dwupokojowe o metrażu poniżej 40 mkw. są obecnie dostępne w warszawskim Śródmieściu Wilanów oraz w osiedlach 2 Potoki i Dwa Tarasy w Gdańsku, w inwestycji Ku Słońcu w Szczecinie, a także City Park w Łodzi. Nieco większe dwójki, o powierzchni 40-50 mkw. można nabyć we wszystkich inwestycjach Polnord. Część z nich posiada oddzielne kuchnie, a pozostałe aneksy kuchenne, które dzięki funkcjonalnym rozkładom lokali w wielu przypadkach mogą zostać przearanżowane na oddzielne pomieszczenie.

Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska

Lokale o metrażu do 40 kw. oferujemy w zasadzie w każdej naszej inwestycji w Warszawie. Są one atrakcyjne nie tylko dla nabywców inwestycyjnych, ale także bardzo chętnie kupowane przez młodych klientów, często jako pierwsze mieszkanie.

Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w ECO-Classic

Lokale dwupokojowe o powierzchni od 32 mkw. mamy w inwestycji Wolne Miasto w Gdańsku w cenie od 5.260 zł/m kw. W warszawskiej inwestycji Hubertus najmniejsze dostępne dwójki o metrażu 39 m kw. kosztują 8.540 zł za metr kw.  

Adrian Potoczek, dyrektor ds. sprzedaży w Wawel Service

Inwestycje, w których najczęściej kupowane są na wynajem dwupokojowe mieszkania o metrażach do 40 m kw. i nieco większe lokale z oddzielną kuchnią to krakowskie osiedla Piasta Park, Lema i Zawiła. Program rabatowy - Kompas Korzyści - jaki oferujemy, pozwala osiągnąć nawet 8 proc. stopy zwrotu z wynajmu.

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu marketingu i sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

Obserwujemy stały poziom zainteresowania mieszkaniami o powierzchni do 40 m kw., dlatego w naszych projektach nie brakuje lokali kompaktowych, zawierających zarówno salon z aneksem kuchennym, jak i oddzielną kuchnią, sypialnię oraz łazienkę. Dobrze rozplanowane dwupokojowe mieszkania można nabyć w warszawskich inwestycjach, takich jak Zielona Dolina na Białołęce w cenie od 185 tys. zł, czy Bliska Wola przy ulicy Kasprzaka za 300 tys. zł. W inwestycjach J.W. Construction w Łodzi, Gdyni i Katowicach ceny dwupokojowych mieszkań rozpoczynają się od 4.700 za m kw.

Urszula Hofman, reprezentująca Grupę Inwest

Mieszkania dwupokojowe o powierzchni ok. 40 m kw. są najbardziej poszukiwanymi lokalami przez klientów. W każdym z naszych projektów mamy w ofercie takie mieszkania. W naszej najnowszej warszawskiej inwestycji Kordeckiego 45 na powierzchni 45 m kw. zaprojektowane zostały mieszkania trzypokojowe. Ich rozkład umożliwia łączenie pokoi, jeśli klienci życzą sobie, żeby mieszkanie było bardziej przestronne. Staramy się, aby rozkład aranżowanych przez nas lokali był jak najbardziej plastyczny i dawał duże możliwości adaptacyjne.

Katarzyna Pietrzak, dyrektor sprzedaży i marketingu w Victoria Dom S.A.

We wszystkich naszych inwestycjach w Warszawie oferujemy niewielkie dwójki o metrażu do 40 m kw. W inwestycji Viva Garden II ceny takich lokali zaczynają się od 5.390 zł/m kw., w Osiedlu Classic - od 5.745 zł/m kw., a w Osiedlu Przy Parku - od 6.800 zł/m kw.

Jarosław Jankowski, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa

Dwupokojowe mieszkania o metrażu ok. 40 m kw. dostępne są w obu naszych projektach, realizowanych na warszawskiej Woli - Miasto Wola i Stacja Kazimierz. W drugim etapie projektu Miasto Wola mamy jeszcze 5 mieszkań o powierzchni do 40 m kw. w cenie od 7.500 zł za m kw. W inwestycji Stacja Kazimierz, w sprzedaży pozostaje 47 takich mieszkań - 17 w pierwszej fazie projektu i 30 w drugim etapie inwestycji. Ceny m kw. lokali rozpoczynają się od 7.075 zł/m kw. 

Paulina Mudryk, reprezentująca WAN S.A.

Mieszkania o powierzchni do 40 metrów kw. możemy zaproponować w inwestycji Apartamenty Żeglarskie Vęgoria w Węgorzewie i Apartamentach Wielicka w Krakowie. Większe lokale z osobną kuchnią mamy również w warszawskiej inwestycji Apartamenty Marymoncka oraz Apartamentach Wielicka, w których jest możliwość wydzielenia kuchni.

Marta Jagłowska, marketing manager w firmie Marvipol

Mieszkania o metrażu 40 m kw. i nieco większe dwupokojowe z oddzielną kuchnią, które kupowane są najczęściej, klienci znajdą w ofercie naszych warszawskich inwestycji Central Park Ursynów i Lake Park Apartments. Ceny mieszkań rozpoczynają się od 6419 zł/m kw.

Marta Ulbrych, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w Neocity Polska

W inwestycji Intenso na warszawskiej Woli oferujemy pełen wachlarz mieszkań dwupokojowych w metrażach 38-52 m kw. w cenach od 326 tys. zł. Zostaną one oddane do użytkowania w czerwcu 2016 roku.

Żaneta Bratkowska, reprezentująca Vastbouw Polska

W osiedlu Natural Park w Szczecinie posiadamy mieszkania dwupokojowe o powierzchni od 52 do 55 m kw. W tej inwestycji ceny niewielkich mieszkań wahają się od 4.499 zł/m kw. do 4.850 zł/m kw.  

Eryk Nalberczyński, dyrektor ds. sprzedaży Lokum Deweloper

W każdym naszym osiedlu są w ofercie małe mieszkania dwupokojowe z aneksem i nieco większe z oddzielną kuchnią, które klienci wybierają w pierwszej kolejności. W osiedlu Lokum da Vinci we Wrocławiu oferujemy aktualnie 48 mieszkań dwupokojowych, wszystkie z aneksami kuchennymi o metrażach od 35 do 55 m kw. w cenach od 224 tys. zł do 344 tys. zł. W V etapie wrocławskiego osiedla Lokum di Trevi powstaje 68 dwupokojowych mieszkań, większość z osobnymi kuchniami. Mają powierzchnię od 37 do 48 m kw. i kosztują od 242 tys. zł do 300 tys. zł. Wiele z mieszkań jest dostępnych także w opcji 2/3, czyli zmiany układu mieszkania z dwóch pokoi z osobną kuchnią na trzy pokoje z aneksem kuchennym. W inwestycji Lokum Victoria przy ulicy Tęczowej we Wrocławiu powstanie blisko 100 mieszkań dwupokojowych. Są to mieszkania o metrażach od 37 do 56 m kw., ich ceny wahają się od 244 tys. zł do 346 tys. zł.

Wojciech Stisz, reprezentujący Barc Warszawa S.A.

W inwestycji Tarasy Dionizosa zlokalizowanej na warszawskiej Białołęce mamy w sprzedaży mieszkania dwupokojowe o metrażu 37 m kw. w cenie od 215 tys. zł. Lokale kwalifikują się do programu Mieszkanie dla młodych. Dopłatą można objąć również wykończenie i miejsce postojowe w garażu podziemnym. Inwestycja będzie gotowa za rok.  

Marcin Zaremba-Śmietański, główny analityk i członek Zarządu Operacyjnego w Grupie Deweloperskiej GEO

Mieszkania dwupokojowe do 40 m kw. oferujemy w czterech inwestycjach. W Krakowie takie lokale mamy w Fabryce Czekolady i Kwiatowej Równinie, a we Wrocławiu w osiedlach Malinowe Zacisze i Nowy Horyzont. W Nowym Horyzoncie prowadzimy aktualnie kampanię promocyjną, w ramach której 38-metrowe mieszkanie z aneksem kuchennym można kupić za 181 tys. zł, tj. w kwocie 4.753 zł/m kw. Koszt dwupokojowego lokalu o metrażu 43 m kw. z oddzielną kuchnią to 197 tys. zł, czyli 4.569 zł za m kw. Największym zainteresowaniem kupujących mieszkania pod wynajem cieszy się osiedle Nowy Horyzont, zlokalizowane we wrocławskich Stabłowicach oraz krakowska Fabryka Czekolady, położona w bliskiej odległości od centrum.

 

 

Autor: Kamil Niedźwiedzki

Więcej informacji dompress.pl

dompress : :
gru 08 2015

Biurowce z fitness klubem w tle


Komentarze: 0

 Usługi związane ze sportem w budynku to dobry sposób na promocję obiektu 

Rosnące zainteresowanie różnymi formami aktywności fizycznej, związane ze świadomością znaczenia zdrowego stylu życia, powoduje, że zwiększa się liczba różnego rodzaju placówek treningowych. Operatorzy sportowi lokują fitness kluby także w budynkach biurowych, na co chętnie przystają ich właściciele. Siłownia w budynku to atut dla najemców, którzy mogą zagwarantować swoim pracownikom bezpośredni dostęp do profesjonalnego miejsca ćwiczeń. Dzięki temu mają szansę na przyciągnięcie do firmy najlepszej kadry.   

W Warszawie współczynnik pustostanów biurowych sięga niemal 13 proc. Oznacza to, że ok. 600 tys. m kw. biur czeka na najemców. Z miesiąca na miesiąc przybywa nowych powierzchni do wynajęcia. Stołeczny rynek biurowy rozwija się jak nigdy dotąd, ale dla właścicieli budynków oznacza to konieczność działania strategicznego, by wyróżnić swój obiekt. Dodatkowa funkcjonalność biurowca, jak bezpośredni dostęp do usług związanych ze sportem, wpływa na podniesienie konkurencyjności rynkowej oferty.    

W jakim biurowcu może powstać klub sportowy

Hubert Biarda z firmy doradczej Walter Herz przyznaje, że fitness kluby w warszawskich biurowcach nie należą już do wyjątków. Inwestorzy chętnie się na nie decydują, bo tego typu usługi w budynku stanowią wartość dodaną i pozytywnie wpływają na pozycjonowanie obiektu na rynku. Zwraca jednak uwagę, że nie w każdym miejscu możliwe jest ulokowanie profesjonalnego centrum treningowego.  

–Uruchomienie klubu fitness w budynku biurowym wiąże się z dość rygorystycznymi wymaganiami ze strony najemców, co do usytuowania obiektu, jak i samej powierzchni. Najemcy, których reprezentujemy stawiają na budynki z dobrym dostępem do środków transportu publicznego. Powinny być też dogodnie zlokalizowane, jeśli chodzi o komunikację samochodową i oferować wygodny parking. Ich usytuowanie musi zapewniać również optymalny przepływ ruchu pieszego, bo oferta kierowana jest także do klientów zewnętrznych –wyjaśnia Hubert Biarda.  

Doradca Walter Herz tłumaczy, że klub fitness musi mieć zapewnione osobne wejście, żeby jego klienci nie musieli korzystać z bramek wejściowych dla pracowników biurowca, znajdujących się w holu głównym. Wymienia również wymagania techniczne, jakie musi spełniać projekt biurowy. –Pomieszczenia pod siłownię w większości przypadków muszą mieć minimalną nośność stropów - 5kN, a lokal powinien mieć wysokość co najmniej 3,5 metra w prześwicie ze względu na wykorzystywany w nim specjalistyczny sprzęt do ćwiczeń. Z uwagi na charakter działalności wymiana powietrza w pomieszczeniach musi wynosić minimum 50 m3/h/osobę. Przepisy mówią także o odpowiednio wykonanej izolacji ścian. Specjalne wymogi przeciwpożarowe i BHP muszą spełniać te kluby, w których operatorzy planują uruchomić saunę, jacuzzi, albo usługi SPA –wyjaśnia specjalista z firmy Walter Herz.

Ekspansja klubów treningowych

Hubert Biarda podkreśla, że dla najemców ważna jest ekspozycja lokalu. –Pod klub fitness preferowany jest parter lub pierwsze piętro z wejściem z parteru, choć zdarza się, że najemcy wybierają także ostatnie piętra w budynku. Ważna jest także możliwość dobrego oznakowania klubu na budynku –podkreśla. Doradca przyznaje, że klienci chętnie podpisują umowy typu pre-lease, ponieważ mają wówczas większą możliwość wprowadzania zmian w pomieszczeniach według własnych potrzeb.

W ostatnim czasie Walter Herz często pośredniczy w wynajmie powierzchni w warszawskich biurowcach pod usługi związane z aktywnością fizyczną. –Jesteśmy wyłącznym agentem odpowiedzialnym za wynajem powierzchni dla firmy Gaca System, która w swoich placówkach posiada m.in. profesjonalny sprzęt treningowy dla osób z nadwagą i otyłością. Wspieraliśmy firmę w wynajmie lokalu (1.700 m kw.) w biurowcu VIPOL Plaza II zlokalizowanym przy ulicy Młynarskiej, w którym w styczniu 2016 roku otwarty zostanie ich drugi warszawski ośrodek. Reprezentowaliśmy Gaca System również podczas wynajmu powierzchni (ponad 1.900 m kw.) w poznańskim Centrum Biurowym Podwale. Obecnie poszukujemy lokali pod kolejne centra Gaca System –informuje Mateusz Strzelecki, Senior Associate w Walter Herz, odpowiedzialny za współpracę z klientem.      

Moda na fit

Planowany rozwój placówek Gaca System w największych miastach kraju to efekt rosnącej potrzeby Polaków radzenia sobie z problemem otyłości w sposób świadomy i mądry oraz związanego z tym zainteresowania byciem fit. Konrad Gaca, twórca metody i platformy Gaca System podkreśla, że dbałość o jakość odżywiania i kondycję fizyczną to nie tylko obowiązująca moda, ale dla wielu osób po prostu konieczność. Według badań przeprowadzonych przez SW Research na zlecenie Gaca System, w Polsce problem dodatkowych kilogramów dotyczy aż 61 proc. mężczyzn i 42 proc. kobiet, co stanowi 51 proc. populacji. – Obecnie ludzie mniej się ruszają niż dawniej, żyją w większym stresie, gorzej śpią i jedzą nieregularnie. Czynników sprzyjających tyciu jest sporo, a dotyczą niemal każdego. Szczęśliwie stale zwiększa się liczba osób, które chcą funkcjonować w sposób bardziej świadomy, poprawić jakość swojego życia i zdrowia poprzez aktywność fizyczną oraz odpowiednio zbilansowaną dietę. Gaca System pomaga w tym w sposób kompletny i systemowy. Zainteresowanie ofertą naszej firmy jest bardzo duże, dlatego zamierzamy rozszerzać sieć ośrodków –mówi Konrad Gaca.  

Wśród innych sfinalizowanych ostatnio przez Walter Herz transakcji, w których najemcę reprezentował Hubert Biarda, jest też umowa podpisana przez Zdrofit na powierzchnię (1.800 m kw.) w budynku Robyg Business Center w warszawskim Wilanowie. Firma Walter Herz reprezentowała również szwedzką sieć całodobowych klubów fitness - Fitness24Seven, która wynajęła powierzchnię w budynku Eqlibrium, rozpoczynając od Polski swoją ekspansję poza kraje półwyspu Skandynawskiego. 

 

Autor: Walter Herz

dompress : :
gru 03 2015

Wielu chętnych na dopłaty do mieszkań


Komentarze: 0

Czy po objęciu programem Mieszkanie dla Młodych mieszkań z rynku wtórnego w biurach sprzedaży deweloperów ubyło klientów? Czy chętnych na dopłaty jest więcej, szczególnie wśród rodzin wielodzietnych, które mogą dostać teraz znacznie wyższe dofinansowanie? Efekt, który przyniosła nowelizacja MdM pokazuje sonda przeprowadzona przez portal nieruchomości Dompress.pl.

Adrian Potoczek, dyrektor ds. sprzedaży w Wawel Service

Po zmianach dotyczących zasad przyznawania dopłat i limitów cen w programie MdM liczba chętnych na zakup subwencjonowanych mieszkań rośnie. Ten wzrost można zaobserwować przede wszystkim w przypadku mieszkań trzy i czteropokojowych. Otwarcie programu Mieszkanie dla Młodych na inne grupy docelowe przyniosło wymierne skutki. Nasze biura sprzedaży odwiedzają teraz zupełnie nowe grupy klientów, co świadczy przede wszystkim o tym, że znowelizowany MdM odpowiada na aktualne potrzeby mieszkaniowe Polaków.

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp

Do najważniejszych zmian w MdM należy zwiększenie wysokości dopłat dla rodzin wielodzietnych, dla których dodatkowo zniesiono kryterium wieku i warunek zakupu pierwszego mieszkania. W przypadku tej grupy klientów nie widzimy w tej chwili większych zmian.  Kolejną ważną zmianą była zmiana limitów cen w programie, które wzrosły w Krakowie i Wrocławiu, a spadły w Warszawie. Ich obecna wysokość wciąż znajduje się poniżej wartości rynkowej mieszkań w poszczególnych miastach, dlatego nie zauważamy, aby zmiany szczególnie wpłynęły na zachowanie klientów. 

Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord

Zwiększenie dopłat dla dużych rodzin spowodowało wzrost zainteresowania tej grupy zakupem własnego mieszkania. Z myślą o tych osobach w nowych projektach Polnord wprowadza do oferty m.in. szeroki wachlarz coraz bardziej popularnych mieszkań czteropokojowych.

Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska

Zainteresowanie zakupem mieszkań kształtuje się na stałym poziomie. Nie obserwujemy żadnych zmian, jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży po ostatnich modyfikacjach programu MdM.

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu marketingu i sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

Z początkiem września weszła w życie nowelizacja ustawy, która w rządowym programie wprowadziła dodatkowe wsparcie dla rodzin wielodzietnych i przyniosła wzrost wysokości dofinansowania wkładu własnego nawet o 160 procent. Dlatego liczba zainteresowanych dopłatami rośnie, co widać na przykładzie  sprzedaży trzy i czteropokojowych mieszkań w Warszawie i innych miastach, a także położonych w niedalekiej odległości od warszawskiego Bemowa domów w inwestycji Villa Campina. Kwalifikujące się do programu MdM domy można nabyć od 399 tys. zł po odjęciu rządowej dopłaty.  Decydują się na nie przede wszystkim rodziny z dziećmi.

Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w ECO-Classic

W ostatnich miesiącach widoczne jest zwiększone zainteresowanie mieszkaniami, jednak trudno powiedzieć czy jest to spowodowane zmianami w programie MdM. Korzystniejsze warunki uzyskały rodziny z co najmniej trójką dzieci, a takich rodzin wśród kupujących mieszkania na rynku pierwotnym jest bardzo niewiele. Zwiększona sprzedaż pod koniec roku jest związana z cyklicznością popytu. Do zakupu mobilizuje też klientów wzrost wysokości minimalnego wkładu własnego do kredytu od 2016 roku.

Katarzyna Pietrzak, dyrektor sprzedaży i marketingu w Victoria Dom S.A.

Liczba chętnych na zakup mieszkania na kredyt z dopłatą w przypadku singli i rodzin z jednym lub dwójką dzieci nie zwiększyła się. Zwiększyła  się  liczba chętnych  rodzin z trójką dzieci, które  nie mogły wcześniej uczestniczyć w programie MdM. Takie rodziny zainteresowane są mieszkaniami o powierzchni ok. 70-80 m kw. lub domami o metrażu do 110 m kw.

Urszula Hofman, reprezentująca Grupę Inwest

W każdej inwestycji staramy się oferować pewną pulę mieszkań w programie Mieszkanie dla Młodych. W ostatnim kwartale cena metra kwadratowego mieszkań nieco spadła, co jest wynikiem wielu czynników. Dla wielu młodych ludzi pokrycie przez bank wkładu własnego do kredytu jest bardzo istotne, bo często właśnie brak kapitału na tzw. udział własny uniemożliwia im zakup pierwszego mieszkania.

Marta Jagłowska, marketing manager w firmie Marvipol

Obserwujemy wzrost zainteresowania mieszkaniami dostępnymi w ramach programu Mieszkanie dla Młodych w warszawskiej inwestycji Central Park Ursynów. Chcąc umożliwić zainteresowanym zakup swojego pierwszego lokum dostosowaliśmy w tej inwestycji ceny do obecnego limitu obowiązującego w programie, tj. 6417 zł/m kw.

Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.

Aktualnie limit cenowy dla nowych mieszkań w programie MdM wynosi we Wrocławiu około 5,2 tys. zł/m kw. To sprawia, że dopłatą objęta jest część mieszkań w naszych czterech inwestycjach: Słoneczne Stabłowice, Na Ustroniu, Cztery Pory Roku i Olimipa Port. Wzrost limitu spowodował zwiększenie ich liczby. Powinno to znaleźć odzwierciedlenie w zwiększeniu liczby mieszkań sprzedawanych w ramach programu. Z drugiej strony, mieszkania objęte limitem, a zatem o mniejszej powierzchni, należą do najpopularniejszych w naszej ofercie i cieszą się dużym zainteresowaniem nie tylko wśród klientów korzystających z dopłat.

Marta Ulbrych, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w Neocity Polska

Trudno dziś znaleźć atrakcyjne mieszkanie na warszawskim rynku pierwotnym, którego cena mieściłaby się w nowym limicie cenowym, przewidzianym w programie Mieszkanie dla Młodych. Włączenie rynku wtórnego do MdM nie wpłynie w istotny sposób na branżę budowlaną w Polsce i dynamikę sprzedaży nowych mieszkań. Nie sądzę, by stanowił on znaczącą konkurencję dla oferty deweloperów, która cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem kupujących. Nowelizacja może spowodować zainteresowanie mieszkaniami z drugiej ręki, szczególnie poza dużymi ośrodkami miejskimi, jak Warszawa czy Kraków, jednak nie obawiamy się odpływu klientów z rynku pierwotnego.

Żaneta Bratkowska, reprezentująca Vastbouw Polska

Ponieważ limity dotyczące dopłat w województwie zachodniopomorskim nie zmieniły się, zainteresowanie programem Mieszkanie dla Młodych pozostało na tym samym poziomie. Klienci jak dotąd dostosowują metraż mieszkania do swojej zdolności finansowej. Dużym zainteresowaniem cieszą się lokale dwupokojowe, które można przearanżować na lokale trzypokojowe i trzypokojowe z możliwością przeprojektowania na mieszkania czteropokojowe.

Wojciech Stisz, reprezentujący Barc Warszawa S.A.

Zainteresowanie zakupem mieszkań w programie Mieszkanie dla Młodych nie słabnie, tym bardziej, że po nowelizacji programu rodziny wielodzietne mogą otrzymać wyższe dopłaty. W inwestycji, którą realizujemy w warszawskiej Białołęce wszystkie mieszkania kwalifikują się do programu MdM. Na dopłaty jest wielu chętnych, bo w tym osiedlu można nimi objąć również zakup garażu i wykończenie lokalu.

Marcin Zaremba-Śmietański, główny analityk i członek Zarządu Operacyjnego w Grupie Deweloperskiej GEO

Trudno jednoznacznie oceniać wpływ zmian w programie MdM na popyt. Działamy na terenie trzech miast i nasze doświadczenia pokazują, że na każdym rynku zainteresowanie programem kształtuje się inaczej. W Krakowie liczba chętnych na zakup subwencjonowanych mieszkań zwiększyła się o ok. 50 proc. We Wrocławiu wzrost jest mniejszy, na poziomie ok. 10-20 proc. W tym przypadku zainteresowanie wiążemy z obniżką cen naszych mieszkań, a także ze zmianami dotyczącymi wysokości wkładu własnego, które wejdą w życie w przyszłym roku. W Katowicach nie odnotowaliśmy wzrostu zainteresowania dopłatami. Najprawdopodobniej wynika to z faktu włączenia do programu lokali z rynku wtórnego, które w Katowicach i okolicy są znacznie tańsze, niż mieszkania deweloperskie.

Eryk Nalberczyński, dyrektor ds. sprzedaży Lokum Deweloper

W ofercie Lokum Deweloper nie ma mieszkań objętych programem Mieszkanie dla młodych, dlatego zmiany w zasadach przyznawania dopłat nie wpłyną na poziom sprzedaży. Nasze inwestycje zlokalizowane są w centrum Wrocławia lub w jego najbliższym otoczeniu, które cechuje się bogatą infrastrukturą handlowo-usługową, kulturalną i sportową, co przyciąga osoby zainteresowane zakupem mieszkania.

  

 

Autor: Kamil Niedźwiedzki

Więcej informacji dompress.pl

dompress : :
gru 02 2015

Warszawski biurowiec - KOPERNIKA 21 - odsłonił...


Komentarze: 0

W kameralnym budynku biurowym o butikowym charakterze, który stanął u zbiegu ulic Kopernika i Odynackiej trwają już prace wykończeniowe. Oddanie obiektu planowane jest na 30. stycznia 2016 roku

Firma doradcza Walter Herz, która jest wyłącznym agentem, odpowiedzialnym za komercjalizację budynku, poinformowała że prace budowlane nad elewacją biurowca zostały zakończone. Obecnie trwają roboty wykończeniowe wewnątrz obiektu, które potrwają do stycznia przyszłego roku. Pierwsi najemcy będą mogli wprowadzić się do budynku w pierwszym kwartale 2016 roku.   

KOPERNIKA 21 oferuje powierzchnię biurową i lokale handlowo-usługowe firmom poszukującym prestiżowej lokalizacji. Doradcy Walter Herz potwierdzili, że prowadzone są rozmowy i zaawansowane negocjacje ze spółkami zainteresowanymi wynajmem biur i podmiotami planującymi wejść do budynku z działalnością gastronomiczną, salonem z ekskluzywną marką kosmetyków i perfum oraz operatorem, chcącym otworzyć atelier jednej z najbardziej znanych marek fryzjerskich.  

Ze względu na ekskluzywny charakter obiektu, umożliwiający wysoką identyfikację najemców, wynajmem powierzchni biurowej przy Kopernika 21 szczególnie zainteresowana jest grupa firm reprezentujących sektor usług biznesowych i doradczych. Dzięki swojej lokalizacji, tuż obok warszawskiego Nowego Światu biurowiec zapewnia wyjątkowo atrakcyjne otoczenie, sprzyjające działalności związanej ze spotkaniami z klientami. Usytuowanie budynku daje bezpośredni dostęp do szybkich środków komunikacji miejskiej, w tym stacji metra, do której można dojść w ciągu 4 minut.     

Przestrzeń biurowa w budynku zaprojektowana została w systemie open space, jednak jak zapewniają przedstawiciele Walter Herz, istnieje możliwość podziału na mniejsze jednostki i zmianę formy powierzchni na gabinetową.   

Projekt architektoniczny przyciągającego wzrok biurowca powstał w pracowni Grupa 5 Architekci. Bryła budynku ukształtowana została w podziale na dwie części: dwukondygnacyjny, kamienny cokół, nawiązujący formą do sąsiednich budynków oraz ustawioną na nim czterokondygnacyjną część w formie wieży.  Jej ostatnia kondygnacja jest przeszklona i lekko cofnięta  stosunku do głównego frontu.

Do wykończenia półokrągłej elewacji, na której widoczne są wyraźne podziały pionowe oraz wycofane w stosunku do nich podziały poziome, wykorzystane zostało szkło, jasny piaskowiec oraz ciemno-szary granit. W celu spotęgowania efektu wprowadzony został kamień o zróżnicowanej fakturze i zestawione płyty gładkie z ryflowanymi. Budynek ma jednokondygnacyjny podcień wzdłuż południowej elewacji, od ulicy Ordynackiej, który akcentuje wejście do części przeznaczonej pod usługi na parterze.

Budynek wpisuje się w pierzeję ulic Kopernika i Ordynackiej, nawiązując do przedwojennej zabudowy tego miejsca, w którym stała podobna kamienica. Inwestorem obiektu jest spółka celowa Kopernika 21 Sp. z o.o.

 

Autor: Walter Herz 

dompress : :