Archiwum 12 grudnia 2016


gru 12 2016 Inwestowanie w mieszkania z dobrym adresem...
Komentarze: 0

 Mieszkania z wyższej półki przynoszą większy zysk z najmu niż standardowe lokale

 

Przybywa osób inwestujących kapitał na rynku nieruchomości, które kupują mieszkania z myślą o wynajmie. Potwierdzają to dane NBP, które mówią o rekordowych zakupach mieszkań za gotówkę. To efekt masowego lokowania oszczędności w nieruchomości. Zdecydowana większość osób kupujących mieszkania inwestycyjnie wybiera lokale z segmentu popularnego o małym metrażu. Ale są także i tacy inwestorzy, którzy angażują większe środki w zakup wysokiej klasy nieruchomości zlokalizowanych w najciekawszych punktach miast.    

 

Zakup ekskluzywnego mieszkania wymaga większego nakładu finansowego, ale i zysk z najmu jest często wyższy niż w przypadku standardowego lokalu. Inwestycja w dobrej klasy nieruchomość w centrum miasta może przynieść nawet 8-9 proc. w skali roku. Ponadto, mieszkania w ekskluzywnych miejscach z czasem mogą tylko zyskać na wartości, a tym samym dać jeszcze lepszą stopę zwrotu z inwestycji. 

 

Im droższe, tym częściej kupowane bez kredytu

 

Projekty z wyższej półki wciąż stanowią niewielką część propozycji deweloperów. Obejmują zaledwie kilka procent oferty rynkowej. Inwestycji realizowanych w segmencie premium powoli jednak przybywa. Regularnie też zwiększa się grupa osób, które mogą sobie na nie pozwolić. Nabywcy wysokiej klasy mieszkań raczej nie zaciągają na ich zakup kredytów. Potwierdza to przykład warszawskiej wieży Cosmopolitan, jednego z najdroższych budynków apartamentowych w kraju, w którym tylko 20 proc. zakupionych mieszkań obciążonych zostało hipoteką.  

 

Ceny mieszkań w inwestycjach w wyższym standardzie , które przeważnie lokowane są w najlepszych miejscach, w centralnych rejonach miast determinuje wartość gruntu. Stawki za metr są wyższe od średniej ceny w mieście i charakteryzuje je spora rozpiętość. W centrum Warszawy ceny mieszkań zaczynają się od 9,5 tys. zł/mkw. i sięgają nawet 40 tys. zł/mkw. w najbardziej prestiżowych projektach.

 

Jeśli mowa o warszawskich apartamentach, średnie stawki za metr kwadratowy tego typu nieruchomości kształtują się na poziomie 17-20 tys. zł. W Krakowie i we Wrocławiu trzeba za nie zapłacić ok. 14-15 tys. zł, a w Trójmieście 13- 14 tys. zł/mkw. W stolicy Dolnego Śląska i Małopolski do zakupu atrakcyjnych, centralnie położonych mieszkań można się przymierzać mając do wydania około 8 tys. zł/mkw.  

 

Najlepsze mieszkania pod wynajem kupują fundusze inwestycyjne

 

Warszawski rynek oferuje największą gamę dobrej klasy nieruchomości w Polsce, od mieszkań w podwyższonym standardzie po luksusowe penthousy za kilka milionów złotych. Te ostatnie adresowane są do wąskiego grona zamożnych klientów i także stanowią świetny produkt inwestycyjny. Potwierdza to niedawny zakup niespełna jednej czwartej apartamentów znajdujących się w luksusowej wieży mieszkalnej przy Złotej 44 w Warszawie przez fundusz inwestycyjny, planujący oddać je pod wynajem długoterminowy. Z takim samym zamiarem został zakupiony również cały budynek z mieszkaniami w wyższym standardzie, który firma Matexi będzie dopiero budować przy ulicy Pereca.   

 

O popularności zakupów inwestycyjnych w projektach dobrej klasy świadczy także powodzenie, jakim cieszą się apartamenty w Mennicy Residence. W ciągu czterech miesięcy od wprowadzenia na rynek inwestycji zlokalizowanej w okolicy ronda Daszyńskiego sprzedało się prawie połowę mieszkań, których ceny zaczynają się od 12 tys. zł/mkw.

 

Dobry adres się obroni i przyniesie zysk

Grupa amatorów centralnie zlokalizowanych mieszkań w projektach wyróżniających się architekturą i standardem systematycznie rośnie. Coraz więcej osób chce kupować mieszkania z dobrym adresem. W Warszawie takie nieruchomości poszukiwane są w Śródmieściu, na Powiślu, Starym Żoliborzu, Górnym Mokotowie, czy Saskiej Kępie.

- Lokalizacje w centrach miast są chętnie wybierane przez deweloperów, bo wciąż wiele osób jest zainteresowanych zakupem śródmiejskich mieszkań, zarówno na potrzeby własne, jak i inwestycyjnie. Trudno jednak o grunt inwestycyjny w takich rejonach - przyznaje Tomasz Sadłocha, członek zarządu Ochnik Development.  

Zauważa, że popyt ze strony kupujących celach inwestycyjnych mieszkania w inwestycji Dzielna 64, którą realizuje firma na Muranowie stymuluje miedzy innymi duża liczba miejsc pracy w centrum Warszawy oraz aktywność turystyczna na tym obszarze, a to dobrze rokuje w kontekście wynajmu krótko i długoterminowego. - Klienci biorą też pod uwagę perspektywy rozwoju tego terenu, związane z zabudową okolic ronda Daszyńskiego reprezentacyjnymi obiektami komercyjnymi. Wiedzą, że jeśli dany obszar się rozwija nieruchomości znajdujące się w jego obrębie w dłuższej perspektywie zyskają na wartości - wyjaśnia Tomasz Sadłocha.

Z myślą o inwestorach deweloper zainicjował także przy Pawiej budowę inwestycji Studio Centrum z micro-apartamentami o średniej powierzchni 25 mkw. Oferta w tym projekcie szczególnie adresowana jest do firm z uwagi na korzystna możliwość kwalifikacji kosztów związanych z podatkiem VAT przy zakupie i wykończeniu lokalu.

 

Apartamenty w wieżach i penthousy przy parku

 

Wśród najbardziej lukratywnych warszawskich adresów w kwotach mieszczących się w najwyższym przedziale cenowym wymienia się Rezydencje Opera i Opera II przy Niecałej, Apartamenty Park Lane przy Podchorążych, czy Platinum Residence przy Grzybowskiej.

Projekty oferujące apartamenty powstają teraz m.in. na Powiślu. W budowie jest obecnie np. inwestycja Solec Residence Kryształ Powiśla, a w przygotowaniu projekt, w ramach którego powstanie apartamentowiec w miejscu obecnie istniejącego budynku przy ulicy Szarej 10a. Znajdzie się w nim 30 najwyższej klasy lokali, z których penthous usytuowany na ostatnim piętrze ma osiągnąć cenę rekordową w skali kraju, jak zapowiada inwestor. W sąsiedztwie wież Platinum Towers i hotelu Hilton planowany jest też 44 piętrowy, wysokiej klasy budynek Atlas Estates Tower.  

 

Apartartamenty w najwyższym standardzie, jak i cenach znajdziemy także w Trójmieście. Najwyższe stawki obowiązują w gdyńskim apartamentowcu Sea Towers, gdzie ceny ofertowe dochodzą do 50 tys. zł/mkw. Za dobry adres w Trójmieście trzeba zapłacić minimum 10 tys. zł. Nie dotyczy to dolnego Sopotu, gdzie ceny penthousów sięgają 40 tys. zł za mkw.

 

Nowych inwestycji oferujących mieszkania z wyższej półki przybywa na gdańskiej Wyspie Spichrzów. Deweloperzy nie czekają tam na klientów. Najciekawsze oferty kupowane są inwestycyjnie, a najlepsze lokale rezerwowane i kupowane zanim kolejne budynki wejdą oficjalnie do oferty rynkowej.

 

Widok na morze kosztuje

 

Najwięcej luksusowych mieszkań w Trójmieście jest w dolnym Sopocie, gdyńskim Jelitkowie i Śródmieściu, w tym na Wyspie Spichrzów. Trójmiejskie ceny za nieruchomości z dobrym adresem przekraczają 20 tys. zł za mkw. Wzięcie mają m.in. lokale w gdańskich inwestycjach Quattro Towers, Browar Gdański i Garnizon, a w Gdyni w projektach zlokalizowanych w Orłowie.

 

We Wrocławiu topowych ofert mieszkaniowych nie ma szczególnie wiele. Reprezentatywna jest grupa projektów zlokalizowanych w centrum oferujących lokale o podwyższonym standardzie. Najbardziej prestiżowymi budynkami we Wrocławiu są Ovo Wrocław i Sky Tower. To obiekty wielofunkcyjne, w których znajdują się także apartamenty i penthousy. Ich ceny przekraczają 20 tys. zł/mkw., a zaczynają się od 12 tys. zł. Ale już na przykład we wrocławskim projekcie w wyższym standardzie Angel River mieszkanie można kupić w cenie od ok. 7 tys. zł za mkw.

 

Najdroższe z widokiem na Wawel

 

W Krakowie mieszkania z wyższej półki kosztują ok. 10-20 tys. zł za mkw. Oferty w dobrej lokalizacji i standardzie w stolicy Małopolski kupuje wielu inwestorów, którzy robią także zakupy pakietowe. Największy wybór mieszkań wysokiej klasy jest w krakowskich Dębnikach,  w pobliżu Bulwarów Wiślanych, na Salwatorze, na Woli Justowskiej. Atrakcyjne mieszkania są do kupienia w takich inwestycjach jak: Residence, Park Avenue Apartments, Bulvar Tyniecka, Rezydencja Rycerska, Kościuszki Apartments, Hortus Apartments, a także w projektach zlokalizowanych w okolicach krakowskich Błoni i w centrum jak: Błonia Park, Garden Lane, Park Club, Angel Wawel, Kossak Residence i plac Na Groblach 19. Apartament z widokiem na Wawel kosztuje kilka milionów złotych.

 

 

Autor: Ochnik Development

Więcej wiadomości na http://ochnikdevelopment.pl/

dompress : :
gru 12 2016 Ile kosztuje wykończenie mieszkania u dewelopera...
Komentarze: 0

 Czy kupujący mieszkania w decydują się także na wykończenie lokalu przez dewelopera? Czy pakietami wykończeniowymi interesują się nabywcy nieruchomości na wynajem? Ile kosztuje wykończenie? W których inwestycjach jest oferowane? Sondę prezentuje serwis nieruchomości Dompress.pl

 

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A.

Widzimy wzrost zainteresowania klientów usługą wykończenia mieszkania pod klucz, zwłaszcza w przypadku klientów kupujących na cele inwestycyjne. Chcąc sprostać tym oczekiwaniom nawiązaliśmy współpracę z podmiotem, który profesjonalnie projektuje i robi wykończenie mieszkań. Dla wielu osób to duże ułatwienie, oszczędność czasu i pieniędzy.

Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord S.A.

Wykończenie mieszkań pod klucz jest szczególnie istotne dla kupujących mieszkania w celach inwestycyjnych. Pozwala na oszczędność czasu oraz zmniejsza zaangażowanie w proces przygotowania mieszkania pod wynajem. Stąd też coraz większe zainteresowanie tego rodzaju usługami. Oferujemy klientom kilka typów pakietów wykończeniowych. Szczególnie popularny jest pakiet „Srebrny” w cenie od 460 netto zł za mkw., obejmujący zakresem zarówno przygotowanie indywidualnego projektu, jak i bogaty wybór materiałów wykończeniowych. W ofercie znajduje się także pakiety: „Złoty” w cenie od 550 zł netto za mkw. i „Platinium” w kwocie od 820 zł netto za mkw., które oferują jeszcze szerszy wybór wysokiej jakości materiałów wykończeniowych.

Michał Sapota, prezes zarządu Murapol S.A.

Oferta handlowa Grupy Murapol obejmuje także usługę wykończenia mieszkania pod klucz. Wyjściowe ceny pakietów uzależnione są od metraży mieszkań i zaczynają się od 450 zł za mkw. Nasza oferta różni się od usług dostępnych u innych deweloperów tym, że w ramach pakietów podstawowych, poza standardowym wykończeniem, klient otrzymuje również meble kuchenne oraz pełne oświetlenie. Ponadto, w związku z tym że każdego klienta traktujemy indywidualnie, dajemy możliwość wyboru artykułów wykończeniowych spośród wszystkich dostępnych na rynku towarów, nie ograniczając się do kilku pozycji, jak to ma miejsce w innych firmach. Współpraca z wiodącymi dostawcami tego rodzaju towarów pozwala nam postawić do dyspozycji klientów nawet 60 tys. produktów wykończeniowych. Ponadto klienci mogą uzupełniać pakiety wyjściowe o dodatkowe usługi, takie jak pełne umeblowanie mieszkań, czy wyposażenie w sprzęt RTV AGD. W ten sposób klienci sami tworzą pakiety wykończeniowe zgodne z ich preferencjami oraz budżetami, jakimi dysponują na ten cel.

Krzysztof Foder, dyrektor sprzedaży i marketingu Bouygues Immobilier Polska

Pakiety wykończeniowe to jeden z naszych kluczowych produktów. Ceny są zróżnicowane, ponieważ proponujemy trzy warianty, różniące się jakością zastosowanych materiałów i poziomem wykończenia. Oferta obejmuje m.in. podłogi, drzwi, glazurę i terakotę, ceramikę i armaturę, malowanie mieszkania. Jeśli chodzi o mieszkania kupowane w celach inwestycyjnych, to nabywcy w zdecydowanej większości decydują się również na pakiety wykończeniowe.

Yael Rothschild, prezes zarządu Mill-Yon Gdańsk

Przyjęliśmy politykę nie wiązania się z jedną firmą wykończeniową. Wszystkim klientom zainteresowanym taką usługą przekazujemy kontakty do kilku, czy nawet kilkunastu sprawdzonych firm. Ich oferty są bardzo różne: od tanich rozwiązań typu „pakietowego”, chętnie zamawianych przez inwestorów kupujących na wynajem w cenie od 450 zł/mkw. do indywidualnych projektów. Współpracujemy zarówno z dużymi firmami, jak i z niezależnymi architektami. Warunkiem jest, aby dysponowali własną, sprawdzoną ekipą wykonawczą.

Ewa Skibińska, dyrektor marketingu Red Real Estate Development

Wykończenie mieszkania spotyka się rosnącym zainteresowaniem klientów inwestycyjnych. Dużą popularnością inwestorów cieszą się nasze lofty, soft lofty i apartamenty we wrocławskim osiedlu Nowa Papiernia Ultra Nova. To mieszkania o wysokim standardzie, które dają większą stopę zwrotu niż mieszkania tradycyjne. Tutaj inwestorzy mogą liczyć na wykończenie apartamentu w cenie nieruchomości oraz bezpłatną pomoc personalnego stylisty wnętrz.   

Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.

Obserwujemy wzrost zainteresowania zakupem mieszkań w celach inwestycyjnych. Klientom, którzy swoje zaangażowanie w wykończenie lokalu chcą ograniczyć do niezbędnego minimum oferujemy   atrakcyjne  pakiety wykończeniowe. Dzięki temu można  skorzystać z pomocy doświadczonego architekta i zaaranżować mieszkanie już na etapie zakupu, a następnie odebrać klucze do gotowego do wynajęcia, wykończonego lokalu. Dodatkową zaletą oferty „Mieszkanie pod klucz” jest możliwość sfinansowania zakupu mieszkania i wykończenia jednym kredytem. Cena standardowego pakietu wykończeniowego to 495 zł za metr kwadratowy.

Marcin Mielcarz, wiceprezes zarządu Grupy Inwest

Wszystkie nasze inwestycje przyciągają indywidualnych inwestorów, którzy kupują mieszkania pod dalszy wynajem. To około 30 proc. naszych klientów. Duża część inwestorów korzysta z pakietów wykończeniowych mieszkań. Standardowe wykończenie kosztuje około 700 zł/mkw. W tej cenie jest położenie podłóg, montaż drzwi wewnętrznych, jak również zabudowa kuchni z wyposażeniem AGD oraz pełne wykończenie łazienki. Wersje rozszerzone wykończeń mieszkań to pakiety Premium i VIP, które charakteryzują się odmiennym doborem materiałów dekoracyjnych oraz szerszym zakresem wykończenia. Dla każdego klienta przygotowujemy indywidualną wycenę, uwzględniając wszystkie potrzeby i sugestie.

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

Coraz częściej klienci kupujący mieszkania w celach inwestycyjnych pytają o pakiety wykończeniowe, gdyż sami po prostu nie mają czasu, żeby zająć się tym kompleksowo. W ramach współpracy z profesjonalną firmą oferujemy trzy pakiety wykończeniowe: Standard, Premium, VIP. Ceny za wykończenie zaczynają się od 650 zł/mkw.

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu marketingu i sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.   

Spośród aktualnej oferty J.W. Construction idealnym rozwiązaniem dla inwestorów są aparthotele Wola Invest. To specjalna propozycja, w ramach której klient otrzymuje wykończony i wyposażony apartament z usługą  pełnego zarządzania lokalem i serwisem hotelowym. W tej grupie klientów jest wiele osób kupujących po kilka takich apartamentów.  Część klientów mieszkaniowych również zakup mieszkania traktuje inwestycyjnie. Zdarza się tak np. w przypadku rodziców, którzy nabywają lokal z myślą o czasowym wynajmowaniu by w przyszłości przekazać mieszkania swoim dzieciom.

Michał Świderski, dyrektor sprzedaży i marketingu w Marvipol Development   

Odpowiadając na potrzeby klientów Marvipol Development wraz z pracownią Galerie Venis przygotował pakiety wykończenia wnętrz pod klucz. Rodzaje i zakres pakietów zależą od indywidualnych preferencji. Ceny pakietów uzależnione są od rodzaju prac. Najtańszy z nich pakiet style kosztuje 499 zł/mkw., design jest w cenie 770 zł/mkw., a za avantgarde trzeba zapłacić od 1190 zł/mkw. We wrześniu wprowadziliśmy dwie nowości. W ramach wykończenia mieszkania pod klucz można wybrać pakiety z plusem: style+ oraz design+, które są rozszerzone o aranżację oświetlenia oraz projektu zabudowy kuchennej, a także dodatkową godzinną konsultację.

Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska

Patrząc na zainteresowanie pakietami wykończeniowymi w kontekście nabywców inwestycyjnych, zauważyliśmy że w niektórych projektach grupa ta stanowi do 30 proc. nabywców. Oferta wykończenia lokalu pod klucz to znaczące ułatwienie dla inwestorów i często to właśnie oni decydują się na takie rozwiązanie. W naszej ofercie przygotowanej we współpracy z firmą Galerie Venis dostępne są trzy pakiety wykończeniowe: Basic, Lifestyle i Premium w przedziale cenowym od 540 zł/mkw. do nieco ponad 1200 zł/mkw. Proponowane przez nas pakiety cechuje szeroka gama bardzo atrakcyjnych materiałów oraz możliwość współpracy z profesjonalnym zespołem projektantów wnętrz. Stąd też poza inwestorami, oferta jest równie często wybierana przez ludzi młodych, kupujących pierwsze mieszkanie.

Marcin Liberski, dyrektor marketingu i sprzedaży w Atlas Estates

Szacujemy, że ok. 15-20 proc. naszych klientów korzysta z oferty wykończenia pod klucz. Obserwujemy rosnące zainteresowanie tą propozycją. Ma ona wiele zalet, w tym stosowanie obniżonej stawki VAT, możliwość finansowania prac wykończeniowych kredytem hipotecznym, gwarancja jakości, czy wsparcie projektanta wnętrz.  

Oferujemy wykończenie pod klucz we współpracy z doświadczonymi architektami wnętrz. W tym zakresie klienci otrzymują fachową pomoc projektanta podczas aranżacji wnętrz oraz wizualizację 3D kuchni i/lub łazienki. Zakres prac wykończeniowych obejmuje m.in.: montaż drzwi wewnętrznych, ułożenie podłóg, dwukrotne malowanie ścian, układanie płytek ceramicznych, czy montaż armatury. Za dopłatą istnieje możliwość zlecenia dodatkowych prac, np.: wykonania kuchni na zamówienie. W drugim etapie warszawskiej inwestycji Apartamenty Krasińskiego klienci mogą wybierać spośród trzech różnych pakietów przygotowanych z firmą Decoroom: wersję Standard w cenie 650 zł/mkw., Premium za 950 zł za mkw. lub VIP w kwocie 1300 zł/mkw.

Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

Zrezygnowaliśmy z oferty wykończenia mieszkań ze względu na zbyt małe zainteresowanie klientów.

Katarzyna Pietrzak, Senior Marketing Manager w Nexity Polska

Wielu klientów kupuje mieszkania pod inwestycje i zainteresowanych jest pakietami wykończeniowymi. Oferujemy trzy rodzaje pakietów wykończeń, z których najtańszy jest w cenie od 599 zł/mkw. Pakiety różnią się asortymentem.

Monika Zabłocka, reprezentująca Przedsiębiorstwo Budownictwa Ogólnego

Osoby kupujące nieruchomości w naszych projektach pytają czasem o pakiety wykończeniowe. W takich przypadkach robimy indywidualną wycenę dla każdego klienta, która uwzględnia jego wymagania i wytyczne dotyczące wykończenia.

Przemysław Bednarczyk, wiceprezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa

Rynek zakupów inwestycyjnych konsekwentnie się rozwija. Również w naszych projektach Miasto Wola i Stacja Kazimierz obserwujemy duże zainteresowanie kupnem mieszkań pod wynajem. Osoby które decydują się na zakup lokalu w naszych inwestycjach mogą skorzystać z oferowanych przez nas pakietów wykończenia pod klucz. W zależności od pakietu wykończenie mieszkania kosztuje od 600 zł/mkw. do 1100 zł brutto/mkw.

Jerzy Kłeczek, specjalista ds. marketingu w Activ Investment

Nasi klienci, kupujący mieszkania w inwestycjach w Krakowie i Katowicach nie są zainteresowani pakietami wykończeniowymi.

 

 

Opracowanie:

Kamil Niedźwiedzki, analityk serwisu Dompress.pl

Więcej informacji:

info@dompress.nieruchomosci.pl
 

 

 

 

dompress : :
gru 12 2016 Co zachęca firmy do zmiany biura
Komentarze: 0

 Jakie zachęty stosują deweloperzy by przyciągnąć najemców powierzchni biurowych? Które z bonusów są najbardziej atrakcyjne dla firm poszukujących biur? Wyniki sondy prezentuje serwis nieruchomości Dompress.pl.  

 

Jarosław Zagórski, dyrektor handlowy i rozwoju Ghelamco Poland

Atrakcyjność powierzchni wybieranej na siedzibę firmy to kwestia przede wszystkim typu najemcy i jego indywidualnych potrzeb. W zależności od wielkości firmy i branży, jaką reprezentuje, istotne będą inne parametry oferty. Dla jednych firm priorytetem będą np. wakacje czynszowe w pierwszych miesiącach użytkowania powierzchni. Z kolei dla dynamicznie rozwijających się podmiotów ważniejsze będzie elastyczne podejście do ewentualnego zwiększenia powierzchni w przypadku ekspansji firmy.

Nadrzędną kwestią, która ma największy wpływ na decyzje firm odnośnie wyboru siedziby są jednak podstawowe cechy budynku – jego jakość, usługi dodatkowe, jakie zapewnia i przede wszystkim lokalizacja. Coraz większego znaczenia nabiera także samo otoczenie budynków. Ghelamco jest pionierem w kreowaniu atrakcyjnych przestrzeni publicznych. Stworzony przez nas plac Europejski przyczynił się do sukcesu Warsaw Spire. Dziś mamy satysfakcję, że również nasza konkurencja zaczyna myśleć w podobny sposób.

Jacek Wachowicz, dyrektor ds. sprzedaży i najmu w GTC

W sytuacji bardzo dużej konkurencji na rynku biurowym wszelkie standardowe zachęty, takie jak okresy zwolnień z czynszu, nakłady inwestycyjne itd., jak i innowacyjne zachęty typu pokrycie kosztów przeprowadzki, zakup wyposażenia biura są wręcz niezbędnym elementem każdej oferty. Niestety sprowadza się to często do tego, że decyzja o wyborze biura dokonywana jest przez pryzmat arkusza kalkulacyjnego. Jakość, rozwiązania techniczne schodzą na drugi plan. Koszty, koszty, koszty każdy deweloper musi je ciąć, aby móc dać atrakcyjną ofertę. Skutkiem ubocznym są niestety coraz częściej powstające budynki o bardzo wątpliwej jakości i architekturze, w tym także w samych centrach miast.

Małgorzata Danek, członek zarządu LC Corp

Z naszych obserwacji i doświadczenia możemy wyciągnąć wnioski, że dla klientów obok dobrej oferty finansowej liczy się efektywność powierzchni, czyli to ile stanowisk pracy zmieści się na danej powierzchni. Od pewnego czasu zauważamy również, że klienci oczekują biur idealnie dopasowanych do potrzeb. Dlatego staramy się zapewnić naszym najemcom biura ‘szyte na miarę’, które są wyjątkowe i przyjazne w codziennym użytkowaniu, a zrazem ergonomiczne i efektywne. Dwa ostatnie aspekty mają szczególny wpływ na koszty najmu biura.

Dodatkowo klienci przywiązują większą niż jeszcze kilka lat temu wagę do tego, jakie udogodnienia znajdują się w budynku. Staramy się zawsze, żeby w naszych budynkach była dostępna: restauracja lub kantyna, kawiarnia, kiosk, pralnia, mały sklep spożywczy, klub fitness, czy przychodnia medyczna. Możliwość skorzystania z wymienionych usług przez pracowników powoduje dużą oszczędność czasu. Nie bez znaczenia jest również fakt, że pracodawcy muszą coraz częściej mocno konkurować o pracownika, a siedziba w wygodnym, estetycznym i funkcjonalnym budynku może pomóc w decyzji o podjęciu pracy w danej firmie.

Maciej Jankiewicz, prezes zarządu Polskiego Holdingu Nieruchomości S.A.

Wysoka aktywność deweloperów oraz utrzymująca się presja zniżkowa na czynsze bazowe i efektywne, sprawiają że właściciele budynków oferują najemcom atrakcyjne pakiety zachęt. Najczęściej stosowane systemy zachęt dla najemców, również w ramach Grupy Kapitałowej Polskiego Holdingu Nieruchomości S.A., to przede wszystkim okresowe zwolnienia z czynszów oraz partycypacja w kosztach aranżacji powierzchni.

Dodatkową zaletą w przypadku nieruchomości należących do Grupy Kapitałowej Polskiego Holdingu Nieruchomości S.A. jest również atrakcyjna lokalizacja, zapewniająca dogodną komunikację. Nowe inwestycje Grupy Kapitałowej PHN przygotowywane są zgodnie ze standardami budownictwa ekologicznego, energooszczędnego i pasywnego, w tym takimi, które zaczną obowiązywać dopiero w przyszłości. Ponadto budynki są projektowane i budowane zgodnie z kryteriami zrównoważonego rozwoju (sustainability) wg norm: BREEAM na poziomie Excellent oraz LEED na poziomie Gold.   

Bardzo istotnym czynnikiem jest również indywidualne podejście do klientów i jakość zarządzania. Najemcom zależy na kompleksowości i ekskluzywności, dlatego rosnącą popularnością cieszą się kompleksy biurowe położone w otoczeniu wspierającym biznes (prestiżowa przestrzeń handlowa, hotelowa i rozrywkowa). Możemy tu wymienić kluczowe nieruchomości Grupy Kapitałowej PHN: kompleks biurowy Alchemia II w Gdańsku - najlepszy biurowiec 2015 roku w konkursie Eurobuild Awards z elegancką i ponadczasową architekturą, innowacyjnymi rozwiązaniami i certyfikacją w amerykańskim systemie oceny wysokowydajnych budynków LEED na poziomie Platinum, biurowiec Andersia Business Centre w Poznaniu - budynek o nowoczesnej technologii, odpowiadający najwyższym technicznym normom w zakresie budownictwa biurowego oraz kompleks Domaniewska Office Hub położony na warszawskim Mokotowie, wyróżniony certyfikatem BREEM na poziomie Excellent oraz tytułem Budowy Roku 2015 w XXVI edycji konkursu Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa.

Tomasz Tondera, Senior Partner Griffin Real Estate

Nie ma prostej i jednoznacznej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Do każdego klienta podchodzimy indywidualnie analizując jego potrzeby i każda oferta odpowiada w możliwie najwyższym stopniu na potrzeby najemcy. Niezależnie od konstrukcji oferty niezmiernie ważne są parametry budynku: jego lokalizacja, dostępne technologie, różne dodatkowe udogodnienia, które można w takim obiekcie zaoferować naszym najemcom, a oni swoim pracownikom. Powierzchnia biurowa to dziś przede wszystkim przestrzeń, która ma inspirować i wyzwalać kreatywność, zachęcać do wymiany myśli i poglądów. To również sposób na dookreślenie identyfikacji firmy, podkreślenie jej unikalności, a czasem zdobycie przewagi na bardzo dziś konkurencyjnym rynku pracy. Dlatego jedni preferują materiały wykończeniowe z najwyższej półki, a inni dostępność usług pozwalających na aktywne spędzenie czasu.

Ewelina Kałużna, dyrektor ds. wynajmu i zarządzania wartością budynków Skanska Property Poland

Dzisiaj biuro jest realną częścią oferty rekrutacyjnej i czynnikiem wpływającym na zmniejszenie rotacji kadr. Potwierdzaliśmy to naszymi badaniami - 8 na 10 kandydatów chce zobaczyć miejsce pracy przed podpisaniem umowy, co w dobie zaostrzającej się rywalizacji o talenty ma duże znaczenie. Nasi najemcy wiedzą więc, że wybierając nasze biuro mogą liczyć na szereg działań i udogodnień skoncentrowanych właśnie na ich najcenniejszym zasobie czyli pracownikach i to jest nasz klucz do sukcesu. Wiele potrzeb inwestorów jest zbieżne z potrzebami tzw. Millenialsów. Dla nich miejsce pracy musi być wyposażone w gadżety i aplikacje, które będą atrakcyjne dla specjalistów, zwłaszcza takich branż jak IT. W Skanska pracujemy nad wdrożeniem systemów, które za pomocą Bluetooth mogą przesyłać do aplikacji na smartfonach informacje np. na temat zastosowanych w budynku ekologicznych rozwiązań i wyświetlać wskazówki, jak odpowiednio z nich korzystać. W taką aplikację wyposażyliśmy m.in. budynek Corso Court w Pradze. Za jej pośrednictwem można zamówić nie tylko miejsce parkingowe, ale też np. lunch z dostawą bezpośrednio do biura, czy umówić się na turniej tenisa stołowego z kolegami z pracy. Aplikacja informuje też o usługach znajdujących się w budynku i okolicach. Opracowujemy też usługę opartą o concierge. Dzięki niej pracownicy będą mogli sprawnie załatwiać drobne prywatne sprawy, takie jak odbiór prania czy biletów na koncert w godzinach pracy. W budynku Atrium 2 w Warszawie oferujemy też dwa elektryczne BMWi3, z których wszyscy użytkownicy budynku mogą korzystać, rezerwując je za pomocą prostej aplikacji.

Dla najemców liczy się też sprawne poprowadzenie ich przez proces zmiany siedziby. W Skanska proponujemy naszym partnerom skorzystanie z pomocy tzw. RACa – koordynatora, który wspiera najemcę od pierwszego kontaktu z nami, pomagając wybrać budynek, odpowiednio dostosować powierzchnię, zgromadzić niezbędną dokumentację, a nawet przeprowadzić się. Opieramy się na unikatowym modelu bardzo bliskiej, partnerskiej współpracy, pomocy w trudnym zarządzeniu zmianą – i to jest to, co nasi najemcy mocno doceniają. Już po przeprowadzce mogą liczyć na gościnne powitanie z naszej strony. Pomagamy zainstalować się w nowym miejscu, przygotowujemy też pakiety powitalne dla pracowników. Wskazujemy, jakie udogodnienia znajdują się w budynku i okolicy, żeby ludzie mogli zamówić bez przeszkód lunch z dostawą do biura lub wiedzieli, jakie drobne sprawy prywatne mogą załatwić w pobliżu. Jesteśmy z naszymi najemcami również po ich zadomowieniu się w nowym miejscu. Dla przykładu, w Silesia Business Park w Katowicach organizujemy cykliczne warsztaty dotyczące zdrowego odżywiania, z blogerami kulinarnymi oraz live cooking, a w Poznańskim Maratonie opowiadaliśmy o gimnastyce biurowej i dietetyce w szeroko pojętym kontekście wellbeing.

Osobną kwestią jest niezwykle istotne, odpowiedzialne społecznie podejście Skanska do budowania. Wyszliśmy ostatnio z niezwykle ważną dla nas biznesową deklaracją, że będziemy budować budynki biurowe już tylko w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnościami, rodziców z małymi dziećmi, ludzi starszych i obcokrajowców. Wierzymy, że świadomi najemcy będą chcieli, by absolutnie wszyscy ich obecni i potencjalni pracownicy mogli w pełni korzystać z oferty naszych budynków.

Alexander Jurkowitsch, członek zarządu Warimpex

Obecnie Warimpex jest w trakcie komercjalizacji biurowca Ogrodowa Office w ścisłym centrum Łodzi, na przeciwko Pałacu Poznańskiego i hotelu andel’s. Oprócz komfortowej dla najemców lokalizacji oraz wysokiego stanu technicznego budynku, staramy się przyciągnąć potencjalnych najemców licznymi zachętami. Wśród nich można wymienić tzw. wakacje czynszowe, czyli zwolnienie z części czynszu przez pewien czas. Okres zwolnienia uzależniony jest ściśle od  planowanej powierzchni najmu i czasu trwania umowy. W biurowcu Ogrodowa Office dopuszczamy również budżet na aranżację powierzchni ponad standard deweloperski zgodnie z oczekiwaniami klientów. Dodatkową zachętą jest możliwość wstępnej rezerwacji powierzchni w obiekcie – na przykład w przypadku planowanej w przyszłości ekspansji, najemca może zarezerwować na pewien okres dodatkową powierzchnię lub ma prawo pierwszeństwa do przejęcia powierzchni, jeśli jakaś firma opuści budynek. Kolejnym naszym bonusem dla najemców poszczególnych pięter jest dostęp do wewnętrznych balkonów i zielonych tarasów na ostatnich kondygnacjach, z których rozpościera się widok na sąsiadujący park i panoramę miasta. Istotnym atutem jest także duża powierzchnia użytkowa poszczególnych pięter, osiągająca nawet 4700 m kw., a na parterze biurowca przewidziane jest wewnętrzny pasaż będący łącznikiem komunikacyjnym, w obrębie którego znajdzie się wiele lokali handlowo-usługowych takich jak restauracje, kawiarnie, czy małe sklepy.

Mirosław Łoziński, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa

Rynek biurowy w Polsce, a zwłaszcza ten warszawski, cechuje duża konkurencyjność. Obecnie, aby przyciągnąć najemcę, nie wystarczy już wyłącznie wysokiej jakości budynek w dogodnej lokalizacji. Niezbędne jest również proponowanie różnorodnych zachęt, które wyróżnią inwestora i jego ofertę na rynku. W naszych działaniach związanych z komercjalizacją biurowca EQlibrium kierujemy się jedną, nadrzędną zasadą – chcemy poznać jak najbardziej szczegółowe potrzeby klienta. Wychodzenie im naprzeciw przejawia się na kilka sposobów – począwszy od elastycznego podejścia do kwestii aranżacji nowych przestrzeni, aż po dodatkowy budżet na prace wykończeniowe wykraczające ponad oferowany standard budynku. Elementem, którym staramy się zachęcić potencjalnych najemców, są także tzw. wakacje czynszowe, efektywnie obniżające łączne koszty. Dynamiczne postępy w komercjalizacji naszego biurowca na warszawskiej Woli pokazują, że przyjęta i konsekwentnie realizowana strategia działań spotyka się z bardzo dobrym przyjęciem na rynku, a co najważniejsze przynosi spodziewane rezultaty.

Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.

Nabywcy i najemcy powierzchni komercyjnych budowanych przez Archicom mogą zawsze liczyć na atrakcyjne ceny czynszów i dogodną lokalizację. Oferujemy również jedne z najniższych opłat eksploatacyjnych we Wrocławiu. Jako deweloper z własnym studiem projektowym wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom naszych najemców proponując dopasowanie przestrzeni do ich potrzeb. Fit out niezmiennie jest bardzo ważny dla najemców, dlatego w naszych działaniach przewidujemy na ten cel dodatkowy budżet. Dzięki indywidualnemu podejściu przeważnie zawieramy długoletnie umowy najmu, które dodatkowo premiujemy np. zwolnieniami z czynszu w pierwszych miesiącach działalności. Elastycznie podchodzimy również do zwiększania lub zmniejszania najmowanej powierzchni w zależności od aktualnych potrzeb naszych klientów. Widzimy, że ta strategia sprawdza się, a najemcy chętnie kontynuują z nami współpracę. Duzi gracze decydują się również na współpracę typu „build-to-suit”, czyli realizację powierzchni biurowej na zamówienie. Podejmowaliśmy się takich realizacji np. przy Zachodnim Centrum Biznesu West House.

 

 

Opracowanie: Kamil Niedźwiedzki, analityk serwisu Dompress.pl

 

Więcej informacji: info@dompress.nieruchomosci.pl

 

 

 


 

dompress : :