Archiwum styczeń 2021, strona 1


sty 19 2021 Jaki będzie rok 2021 na rynku mieszkań
Komentarze: 0
Jaki był 2020 rok na rynku mieszkaniowym? Jakie wyzwania przyniesie deweloperom ten rok? Jakie utrudnienia w prowadzeniu działalności widzą w nowych warunkach? Sondę przeprowadził serwis nieruchomości dompress.pl

Mirosław Kujawski, członek zarządu Develii

Pierwsze półrocze było szczególnie wymagające dla branży deweloperskiej ze względu na niepewność związaną z rozwojem pandemii, co na pewno wpływało na decyzje klientów oraz utrudniało proces uzyskiwania decyzji o pozwoleniu na budowę. W drugiej połowie roku sytuacja poprawiła się i w trzecim i czwartym kwartale minionego roku odnotowaliśmy stopniowy wzrost sprzedaży. Obecne zainteresowanie ze strony klientów, jak i same wyniki sprzedaży wskazują na stabilizację. Rynek mieszkaniowy w Polsce wciąż nie jest nasycony, dlatego w najbliższych miesiącach będziemy uruchamiać kolejne projekty.

Mimo poprawy sytuacji na rynku pandemia się nie skończyła i bez wątpienia jeszcze przez jakiś czas będziemy mierzyć się z jej skutkami, takimi jak spadek PKB, rosnąca inflacja, czy wykluczenie z grupy potencjalnych nabywców osób pracujących w branżach najbardziej dotkniętych lockdownem. Dodatkowo sporym wyzwaniem w tym roku będą dalsze trudności w uzyskiwaniu decyzji administracyjnych. 

Zbigniew Juroszek, prezes Atal

Rok 2020 był to czas nieprzewidywalny, zdominowany przez sytuację epidemiologiczną i spowodowany nią lockdown. Branża deweloperska, jak wiele innych, była zmuszona dostosować się do nowej rzeczywistości. Deweloperzy musieli podjąć szereg dodatkowych wysiłków organizacyjnych, które miały na celu utrzymanie ciągłości działalności i wypracowanie satysfakcjonujących wyników. Mimo nieprzewidywalności i wyzwań, jakie przyniósł 2020 roku, realizowaliśmy inwestycje deweloperskie bez istotnych odstępstw od zakładanego planu. Rozpoczynaliśmy także nowe przedsięwzięcia, dzięki czemu utrzymaliśmy wysoki poziom oferty.

Wypracowaliśmy satysfakcjonujące wyniki sprzedaży. W minionym roku zakontraktowalismy 2 892 lokale. Za nami udany rok również pod kątem przekazań. W 2020 roku wydaliśmy klientom klucze do 3 002 lokali, co stanowi rekordowy wynik w historii spółki.
Największym wyzwaniem dla podmiotów z sektora deweloperskiego pozostaje niezmiennie czynnik administracyjny. Nieprzewidywalność procedur związanych z wydawaniem zgód i decyzji w urzędach, m.in. pozwoleń na budowę i użytkowanie, czy formalności związanych z zakupem gruntów niekorzystnie wpływa na sektor nieruchomości i jest największą barierą, z jaką od lat mierzy się branża. Co istotne, niepewność w aspekcie administracyjnym ma bezpośrednie przełożenie się na poziom oferty deweloperów, koszty prowadzenia inwestycji oraz zdolność do sprawnego uruchomiania nowych i wydawania do użytku zrealizowanych inwestycji. Na branży ciążą także rosnące koszty materiałów budowlanych oraz malejąca dostępność działek pod zabudowę wielorodzinną. 

Cezary Grabowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Bouygues Immobilier Polska

Pod wpływem pandemii zaszły pewne zmiany na rynku mieszkaniowym, ale jej negatywne skutki nie były tak bardzo odczuwalne, jak w innych branżach. Budowy były prowadzone, do sprzedaży trafiały nowe inwestycje, ceny były w miarę stabilne. Oczywiście, musieliśmy się przystosować do nowych warunków i realizować cele sprzedażowe pomimo trudności, ale na szczęście sprostaliśmy tym wyzwaniom. Wprowadziliśmy nowe zdalne narzędzia komunikacji z pracownikami biur sprzedaży i prezentacji mieszkań oraz uruchomiliśmy nową stronę internetową.

Dzięki tym nowościom nasi potencjalni klienci oraz właściciele mieszkań byli na bieżąco ze wszelkimi informacjami na temat wprowadzanych inwestycji mieszkaniowych i prowadzonych prac budowlanych na osiedlach, co przełożyło się na zadowalające wyniki sprzedażowe. Pomimo wielu wyzwań postawionych przez pandemię zakończyliśmy rok 2020 z wieloma sukcesami i weszliśmy w nowy pełni optymizmu.

Sebastian Barandziak, prezes zarządu Dekpol Deweloper

Każdy z nas może zaliczyć miniony rok do jednych z najbardziej specyficznych w historii. Pandemia wiele zmieniła również na rynku nieruchomości. W 2020 roku zauważyliśmy wiele zmian w zakresie preferencji klientów. Większą popularnością zaczęły cieszyć się duże mieszkania wraz z ogrodem lub tarasem. Nabywcy zwracali też szczególną uwagę na ich funkcjonalność. Poszukiwane były mieszkania z możliwością wydzielenia dodatkowego miejsca do pracy, a także z przestronnymi salonami. Oferta w ramach niektórych naszych projektów, jak m.in. Foresta, Osiedle Zielone obejmowała już ostatnie duże mieszkania, zatem zmiany, które spowodowała pandemia przyczyniły się do szybszej sprzedaży tych projektów.  Z sukcesem sprzedaliśmy również wszystkie apartamenty w inwestycji Verano Residence w Juracie. Głównym celem zakupu tych apartamentów była możliwość swobodnego przebywania w atrakcyjnym turystycznie miejscu, pomimo narzuconych restrykcji związanych z COVID-19. Posiadanie tzw. second home staje się obecnie coraz bardziej popularne.

Małgorzata Ostrowska, dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

Wielu ekspertów zapowiadało, że, z uwagi na spadek popytu, w 2020 roku nastąpi spowolnienie czy wręcz zatrzymanie rynku mieszkaniowego, czego efektem miało być obniżenie cen. Te opinie nie sprawdziły się. Po okresie radykalnego wiosennego lockdownu, który wpłynął na ograniczenie sprzedaży, sytuacja zaczęła się stabilizować. Nabywcy szybko zorientowali się, że nie można czekać na zapowiadany przez analityków „lepszy moment”. Ceny mieszkań, wbrew oczekiwaniom, poszły nawet w górę. Z uwagi na niskie stopy procentowe najliczniejszą grupę klientów stanowiły osoby z gotówką, bo lokale nadal są jedną z najbardziej korzystnych i bezpiecznych form lokowania nadwyżek finansowych. Pomimo zaostrzonej polityki kredytowej banków, wartość wypłaconych kredytów hipotecznych była w zasadzie podobna do rekordowego 2019 roku.

Biorąc pod uwagę problemy na rynku pracy i kłopoty przedsiębiorstw, rynek mieszkaniowy obronił się w 2020 roku zaskakująco skutecznie. Sądzę, że w tym roku deweloperzy odczują zmianę preferencji klientów wywołaną pandemią. Większym zainteresowaniem, co wyraźnie odnotowaliśmy w minionym roku, będą cieszyły się lokale z ogródkiem, tarasem lub lokalizacje w okolicy terenów zielonych i domy jednorodzinne. W 2020 i na początku tego roku zarejestrowaliśmy większą liczbę klientów odwiedzających Villa Campina zlokalizowana w pobliżu Puszczy Kampinoskiej, gdzie mamy w sprzedaży domy ekologiczne z garażem i ogrodem.  Przewidujemy, że trend związany z energooszczędnością będzie w 2021 roku pogłębiał się, stąd mamy w planie uruchomienie sprzedaży gotowych domów, które klienci będą mogli postawić na własnych działkach. Przyszłość polskiej branży mieszkaniowej wydaje się być stabilna.

Bartosz Kuźniar, prezes zarządu Lokum Deweloper S.A.

Rok 2020 to czas niespodziewanych zmian wywołanych pojawieniem się wirusa SARS-CoV-2. Pandemia niejako wymusiła na nas wprowadzenie modyfikacji w funkcjonowaniu biur i całej firmy. Częściowo przeszliśmy na tryb pracy zdalnej. Dostosowaliśmy formy komunikacji z klientami, tak by mogli kontaktować się z naszymi doradcami także w trybie online. Zmiany w organizacji pracy urzędów spowodowały wydłużenie czasu oczekiwania na decyzje administracyjne, który już wcześniej stanowił spore utrudnienie w procesie realizacji projektów deweloperskich. Zmieniły się także preferencje konsumentów. Wzrosło zainteresowanie większymi mieszkaniami z ogródkami lub dużymi balkonami i lokalami w pobliżu terenów zielonych. Nabywcy zaczęli zwracać uwagę na dodatkową przestrzeń, w której w zależności od potrzeb można pracować, uczyć się, czy odpoczywać. Szczególnie docenione zostały charakterystyczne dla naszych osiedli, atrakcyjnie zagospodarowane części wspólne z bogatą roślinnością i miejscem do relaksu. Ze względu na niskie stopy procentowe umocnił się trend zakupu mieszkań w celach inwestycyjnych i ochrony kapitału przed inflacją oraz jako alternatywa dla lokat długoterminowych. 

W 2021 roku niezmiennie dużą barierą przy wprowadzaniu nowych projektów jest proces uzyskiwania niezbędnych decyzji administracyjnych. Coraz większym wyzwaniem jest też zakup gruntów w dobrych lokalizacjach pod nowe inwestycje, bowiem zasób atrakcyjnych działek jest coraz mniejszy.

Monika Perekitko, członek zarządu Matexi Polska

To był oczywiście rok pełen wyzwań związanych przede wszystkim z przystosowaniem się do warunków pracy w trakcie pandemii COVID 19. Mogę jednak powiedzieć, że mimo wielu trudów i wyzwań był to dla naszej firmy rok bardzo udany w Polsce. Zwiększyliśmy zarówno wolumen sprzedaży, jak również portfolio realizowanych produktów. Na uwagę zasługuje także kolejna rekordowa transakcja w segmencie PRS dotycząca sprzedaży budynku Puławska 186.

Edyta Kołodziej, dyrektor sprzedaży i marketingu Nickel Development

Nasza firma nie ugięła się w obliczu zmian, jakie przyniósł 2020 rok. Po początkowym spowolnieniu, jakim charakteryzował się pierwszy okres pandemii, z miesiąca na miesiąc odnotowywaliśmy wzrost zainteresowania naszą ofertą. Szczególnie owocny był trzeci i czwarty kwartał, co pozwoliło nam zrealizować plany sprzedażowe na 2020 rok. Najbardziej wszystkich zaskoczył grudzień, który sprzedażowo okazał się lepszy niż rok wcześniej.

Wierzymy, że rok 2021 będzie co najmniej równie dobry lub nawet lepszy od minionego. Rozpoczęty proces szczepień pozwala mieć nadzieję, że wzrost ogólnej odporności społeczeństwa przełoży się na aktywność większości branż, a to zawsze jest dobrym sygnałem i dla naszej działalności. Społeczeństwo zaakceptowało pewne ograniczenia w kontaktach międzyludzkich i nie ma to już większego wpływu na sprawność obsługi klienta. Spotkania odbywają się zarówno online, jak i w biurze. Klienci bez oporów pojawiają się u notariusza i jeszcze chętniej umawiają się na budowie inwestycji. 

Joanna Chojecka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu na Warszawę i Wrocław w Robyg SA.

Najważniejszym sukcesem 2020 roku był fakt, że pomimo pandemii, obostrzeń, lockdownu, kryzysu gospodarczego, Grupa Robyg prowadziła nieprzerwanie swoją działalność, oczywiście przestrzegając wszystkich wytycznych sanitarnych. Na naszych budowach nie mieliśmy ani jednego dnia przestoju. Wprowadziliśmy w 2020 roku nowe inwestycje, jak również uruchomiliśmy kolejne etapy w projektach już realizowanych. Nabyliśmy Wrocławskie Przedsiębiorstwo Budowlane (WPB) oraz nowe grunty w Warszawie, Wrocławiu i Gdańsku, łącznie powiększając swój potencjał budowlany o ponad 170 000 mkw. PUM. Wprowadziliśmy także nowy format lokali – mikroapartamenty Modern Space w sąsiedztwie projektu City Sfera w warszawskich Włochach. 

Dodatkowo podjęliśmy liczne działania związane z pomocą w obliczu epidemii koronawirusa. Aktywnie wspieraliśmy potrzebujących, seniorów i Powstańców oraz instytucje medyczne. Spółka nie dokonała także zwolnień podczas epidemii i zachowała miejsca pracy w poczuciu odpowiedzialności za około 3000 rodzin, którym zapewnia przychody. 

W 2020 roku przekazaliśmy 258 tys. zł na wsparcie i dofinansowania. Wspieraliśmy potrzebujących we wszystkich miastach, w których prowadzimy działalność, w Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu i Poznaniu.

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

Pomimo pandemii bardzo dobrze oceniamy rok 2020 na rynku mieszkaniowym. Udało nam się osiągnąć porównywalny wyniki sprzedażowy z rokiem 2019. W tym roku planujemy wprowadzić do oferty na terenie Warszawy kilka nowych inwestycji. Liczymy, że w 2021 roku uda nam się zwiększyć sprzedaż w porównaniu do lat poprzednich, gdyż cały czas obserwujemy nieustający popyt na mieszkania. Na pewno największym wyzwaniem w tym roku będzie pozyskanie nowych gruntów oraz uzyskanie wszelkich decyzji administracyjnych, jeśli sytuacja związana z pandemią nadal będzie się utrzymywać.

Sylwester Śniadecki, prezes Śniadecki Development i Śniadecki Investment Group

Rok 2020 dobitnie udowodnił, że branża nieruchomości jest jedną z najstabilniejszych na rynku. Mimo niekorzystnej sytuacji finansowej spowodowanej pandemią, konieczności przystosowania działalności deweloperskiej do nowych rzeczywistości sprzedaż mieszkań pozostała na satysfakcjonującym poziomie. 
Przewidujemy, że największym utrudnieniem w codziennym funkcjonowaniu firmy będzie wydłużony czas wydawania decyzji administracyjnych i czasowy paraliż, który widoczny jest w urzędach czy sądach. Wyzwaniem, jakie przyniósł nam 2021 rok jest zatem dostosowanie projektów do nowych oczekiwań klientów oraz rozwój inwestycji oferowanych w ramach programu inwestorskiego Śniadecki Investment Group.

Wojciech Chotkowski, prezes zarządu Aria Development

To był rok zupełnie inny niż wszystkie. Pierwszy lockdown spowodował kilkutygodniowy przestój. Jednakże ciekawy produkt w pandemicznych czasach tj. mieszkania na obrzeżach Warszawy w otoczeniu zieleni z ogródkami i balkonami w cenach kilkadziesiąt procent niższych niż w mieście oraz obniżki stóp procentowych spowodowały, że pojawiło się wielu klientów gotówkowych, którzy chcieli ulokować swoje oszczędności w inwestycjach, które realizujemy w Wieliszewie i Łomiankach.

Wyzwaniem na rok 2021 będzie utrzymanie sprzedaży na poziomie z ubiegłego roku oraz rozpoczęcie realizacji nowych projektów. Priorytetem jest też utrzymanie wysokiej jakości budowanych mieszkań, na dotychczasowym poziome 90 proc. lokali oddawanych bezusterkowo oraz systematyczne podwyższanie poziomu obsługi klienta.
Największymi utrudnieniami mogą być kolejne lockdowny oraz światowe zawirowania gospodarcze. Zaostrzenie polityki kredytowej przez banki również może być negatywnym czynnikiem oddziałowującym na rynek nieruchomości w Polsce.

Aleksandra Goller, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w spółce mieszkaniowej Skanska

Pierwszy kwartał 2020 roku był bardzo dobry, klienci przejawiali duże zainteresowanie naszymi mieszkaniami, co oczywiście miało bezpośredni wpływ na sprzedaż inwestycji. Kolejne miesiące to początek pandemii i chwilowego spowolnienia na rynku. Myślę, że dla większości firm był to czas, który wiązał się z pewnego rodzaju niepewnością – w końcu znaleźliśmy się w nowej sytuacji, która wymagała od nas stworzenia modelu realizacji celów biznesowych, dostosowanego do pandemicznej rzeczywistości. 

Bardzo sprawnie wypracowaliśmy niezbędne rozwiązania, a dzięki temu, mimo obostrzeń oraz przestrzegania najwyższego reżimu sanitarnego, mogliśmy dość szybko ponownie otworzyć biura sprzedaży, a prace na budowach przebiegały bez opóźnień. Latem sytuacja na rynku była już stabilna. Bardzo szybko zauważyliśmy, że postrzeganie zakupu nieruchomości przez potencjalnych nabywców nie uległo zmianie, nadal uważają go za bezpieczną i pewną lokatę swojego kapitału.

Po doświadczeniach 2020 roku widzimy zmiany trendów konsumenckich. Na przykład, że osoby poszukujące mieszkań jeszcze większą uwagę zwracają na takie elementy, jak m.in. ustawne, oddzielne balkony, zadbana i bujna zieleń, miejsca do spędzania czasu na świeżym powietrzu na terenie osiedla, układy mieszkań, które pozwalają na zaaranżowanie miejsca do pracy zdalnej i wiele innych. W Skanska stosujemy je już od lat, więc tym bardziej cieszy nas fakt, że nasze standardy i jakość inwestycji spotykają się z coraz większym uznaniem klientów. 
Spodziewamy się, że 2021 rok również przyniesie wiele wyzwań. Świat nadal mierzy się z pandemią. Taka sytuacja wymaga od nas elastyczności i uważności na zmieniające się potrzeby naszych klientów, tak abyśmy mogli zawsze proponować najlepsze dla nich rozwiązania. 

DOMPRESS
sty 11 2021 Biurowiec EQ2 na ostatniej prostej
Komentarze: 0
Kameralny budynek EQ2 położony w pobliżu warszawskiego Dworca Zachodniego za kilka tygodni dostarczy wysokiej jakości biura usytuowane w przestrzeni, której aranżacja pozytywnie wpłynie na komfort pracowników i środowisko pracy

Inwestycja Grupy Waryński jest już na finiszu. Prace budowlane przy realizacji ośmiokondygnacyjnego biurowca, usytuowanego u zbiegu ulicy Wschowskiej z Ordona zaawansowane są już w ponad 95 proc. Trwają ostatnie szlify przy fasadzie budynku, a poziom prac wykończeniowych we wnętrzu EQpozwala na jednoczesne uruchamianie i przeprowadzanie testów urządzeń oraz instalacji znajdujących się na terenie obiektu. Rozpoczęto także zagospodarowywanie terenów zewnętrznych.    

Butikowy biurowiec wpisuje się w aktualne wymagania firm związane ze środowiskiem pracy. Na terenie kompleksu powstaną zielone wyspy z bujną roślinnością i małą architekturą, uprzyjemniające spotkania i rekreację. Na dobry klimat i samopoczucie osób zatrudnionych w biurach zapracuje m.in. duży zielony dach budynku. Roślinność, która się na nim znajdzie, została specjalnie dobrana z myślą o ulach miejskich i zasiedlających je pszczołach. Ich obecność przysłuży się otaczającej zieleni i sąsiedzkiemu ekosystemowi. Strefa relaksu wypełniona bogatą zielenią zostanie zaaranżowana zarówno w otoczeniu EQ2, jak i wewnątrz budynku, w którym wyjątkowe rośliny wzbogacą aranżację części wspólnych.

Niebagatelne znaczenie dla użytkowników biur, szczególnie w obecnych warunkach, ma również okoliczna infrastruktura towarzysząca obiektom i usługi dostępne na miejscu. Osoby pracujące w EQ2 będą mogły korzystać z siłowni i klubu fitness „Zdrofit”, który mieści się w położonym obok siostrzanym biurowcu EQlibrium, wybudowanym przez Grupę Waryński przed trzema laty. Ponadto, lokalizacja zapewnia dostęp do licznych sklepów, kawiarni i restauracji skupionych w pobliżu. Na parterze EQzaprojektowana została również przestrzeń o charakterze usługowym z ekspozycją na ulicę Ordona.    

Konieczna ewolucja sposobu wykorzystania powierzchni biurowej, jaką możemy teraz obserwować, skłania do poszukiwania optymalnych rozwiązań, które umożliwią swobodną aranżację przestrzeni.  W miarę klarowania się nowego modelu pracy łączącego tradycyjną pracę w biurze z pracą zdalną, na rynku widoczne jest większe zapotrzebowanie na kompaktowe powierzchnie biurowe, dające  możliwość elastycznej adaptacji.

„Obserwujemy zwiększone zainteresowanie biurami oferującymi odpowiednie warunki firmom, dla których decydujące znaczenie ma kwestia bezpieczeństwa i komfortu środowiska pracy. Istotną sprawą dla naszych najemców jest przy tym możliwość aranżacji nowej powierzchni biurowej według indywidualnych potrzeb.” - mówi Bogdan Borkowski, Prezes Zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa.      

Biurowiec EQ2 oferuje powierzchnie 2.826 m2 GLA, w tym, na jednej kondygnacji, moduły biurowe o powierzchni od 120 m2 do 354 m2, dające dużą dowolność zagospodarowania. Nieskrępowaną konfigurację powierzchni ułatwia zastosowanie podniesionej podłogi w przestrzeni biurowej obiektu. Otwiera to także możliwość dokonywania swobodnych zmian odległości pomiędzy stanowiskami pracy w zależności od potrzeb i bez ponoszenia dodatkowych wysokich nakładów.  

Decydujące znaczenie ma dziś jakość powietrza w budynku i, co się z tym wiąże, zastosowanie rozwiązań pozwalających utrzymać jak największą czystość. Budynek EQ2 wyposażony będzie w centrale wentylacyjne umożliwiające dobór odpowiednich filtrów powietrza. Dla bezpieczeństwa, poszczególne powierzchnie na terenie budynku wyposażone będą w odrębne systemy wentylacyjne, a sieć wentylacyjną biurowca zabezpieczy dodatkowo nadrzędny system BMS, monitorujący min.  parametry powietrza. 

Bezpieczeństwo wspierać będzie także szereg innych rozwiązań. Wejście główne do obiektu realizowane będzie poprzez automatyczne drzwi obrotowe, a na bezdotykowe przejście do biur pozwoli system bramek wspomagany przez kontrolę dostępu. Bezdotykowa będzie również stacja do dezynfekcji umieszczona w holu głównym. W częściach wspólnych w biurowcu zainstalowane zostało oświetlenie automatycznie reagujące na obecność ludzi.

sty 07 2021 Jaki trend w mieszkaniówce przyniósł 2020...
Komentarze: 0

Jakie zmiany wywołała pandemia na rynku nowych mieszkań? Jakie trendy zarysowały się na nim najwyraźniej w minionym roku? Sondę przeprowadził serwis nieruchomości dompress.pl                

 

Mirosław Kujawski, członek zarządu Develii

W 2020 roku zmienił się sposób komunikacji z klientami oraz w pewnym stopniu ich potrzeby, które zostały zweryfikowane ze względu na pandemię. Jeżeli chodzi o pierwszy aspekt, na pewno upowszechniły się zdalne metody kontaktu z klientem i możliwość podpisywania umów rezerwacyjnych online. Rozwiązania te już stały się standardem na rynku nieruchomości i można spodziewać się, że będą zyskiwały na popularności. Kolejnym istotnym trendem, widocznym wśród klientów poszukujących mieszkań dla siebie jest wzrost zainteresowania lokalami o większych metrażach. Wiele osób zwraca dużo większą uwagę niż dotychczas na dodatkową przestrzeń, jaką jest balkon czy taras. Klienci biorą pod uwagę także atrakcyjność terenu wokół osiedla. Obserwujemy te potrzeby i staramy się na nie odpowiadać. Przykładem jest drugi etap inwestycji Ceglana Park w Katowicach, który dostępny jest w ofercie od lipca ubiegłego roku. Połowę terenu inwestycji stanowi zieleń i strefy rekreacji. W planach mamy kolejne podobne projekty.

Mariola Żak, dyrektor sprzedaży i marketingu Aurec Home

Pandemia przyniosła wiele zmian na rynku nieruchomości, zwłaszcza jeśli chodzi o sprzedaż. Coraz częściej prowadzone są działania sprzedażowe z wykorzystaniem internetu. Klienci przed podjęciem decyzji o odwiedzeniu biura sprzedaży starają się w internecie czy telefoniczne bardzo dokładnie zapoznać  inwestycją. Online robione są także rezerwacje mieszkań.  

Obserwujemy również nowy trend w projektowaniu osiedli, który wynika z potrzeb przyszłych mieszkańców. Ładne osiedle to nie tylko architektura i elewacje budynków, ale również ich otoczenie. Duża przestrzeń pomiędzy budynkami i jej atrakcyjne zagospodarowanie odgrywają coraz ważniejszą rolę w procesie zakupu mieszkania. Ważne są również udogodnienia i ekologiczne rozwiązania. Dlatego proponujemy np. znajdujące się na patio szklarnie, w których  mieszkańcy mogą realizować swoje ogrodnicze pasje, a także ławki solarne z ładowarkami do urządzeń mobilnych oraz panele fotowoltaiczne, które będą zaopatrywać w prąd części wspólne.  

Małgorzata Nowodworska, dyrektor sprzedaży i marketingu Angel Poland Group w Krakowie

Pandemia mocno uświadomiła Polakom potrzebę kontaktu z naturą, dlatego w przypadku wyboru mieszkania zwracają uwagę na wielkość balkonu, czy fakt przynależnego tarasu lub ogrodu. Ważne są też dla nich zielone części wspólne oraz lokalizacja w miarę możliwości w bliskiej odległości od terenów zielonych, parków, lasów i bulwarów. 

Bardziej niż wcześniej istotna jest także bliska odległość do pełnej infrastruktury handlowo-usługowej w obrębie osiedla. Mieszkańcy unikają tłocznych hipermarketów i galerii handlowych i coraz częściej korzystają z usług lokalnych przedsiębiorców i okolicznych małych sklepów sieciowych.  

Z całą pewnością też, niezależnie od pandemii, pozostaniemy przy wirtualnej obsłudze klientów. Kiedyś klienci w przeważającej części preferowali spotkania osobiste w biurze. Dziś niejednokrotnie spotykamy się z sytuacją, kiedy po raz pierwszy widzimy ich na spotkaniu u notariusza.

Angelika Kliś, dyrektor zarządzająca ds. Sprzedaży i Marketingu w Atal

Trendem, który się umacnia jest zakup mieszkania w celach inwestycyjnych jako ochrony kapitału przed inflacją i długoterminową lokatą. Nieruchomości od dawna są postrzegane jako jedna z najbardziej bezpiecznych form lokowania środków. Obecnie trend ten jeszcze przybiera na sile. W szczególności dotyczy to nieruchomości inwestycyjnych w wakacyjnych lokalizacjach, jak chociażby Trójmiasto. Klienci zainteresowani zakupem nieruchomości pod własne cele mieszkaniowe zaczęli natomiast jeszcze bardziej doceniać przestronne balkony, loggie, tarasy i ogródki, stanowiące dodatkową przestrzeń życiową. Jednym z atrakcyjniejszych atutów mieszkania jest obecnie także elastyczna przestrzeń, którą można przearanżować w zależności od potrzeb.   

Cezary Grabowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Bouygues Immobilier Polska

Można wymienić kilka trendów, na przykład poszukiwanie mieszkań na osiedlach poza ścisłym centrum czy większą potrzebę posiadania balkonu, tarasu lub ogródka. Najwyraźniej widocznym trendem, który na pewno utrzyma się w przyszłym roku, jest jednak większa skłonność do wyboru i kupowania mieszkania za pośrednictwem zdalnych narzędzi, takich jak wirtualne spotkania z doradcami czy aplikacje do podpisywania umów. Coraz więcej klientów poszukuje i wybiera mieszkania w sieci, dlatego trzeba stworzyć im jak najlepsze możliwości z wykorzystaniem nowych narzędzi. 

Jarosław Kozak, wiceprezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa

Widoczną zmianą na rynku nieruchomości jest egzekwowanie przez potencjalnych nabywców uzyskania większych rabatów cenowych. Zauważalnym trendem jest również chęć lokowania gotówki w bezpiecznej przystani, jaką są mieszkania w centrach aglomeracji miejskich. Dostępność szeroko rozumianej infrastruktury wciąż pozostaje w cenie, a upowszechnienie się pracy zdalnej niewiele tu zmienia. 

Małgorzata Ostrowska, dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

Część osób przenosi zainteresowanie z mieszkań na domy i działki. W naszym podmiejskim Osiedlu Villa Campina w Ożarowie Mazowieckim, gdzie oferujemy domy jednorodzinne i szeregowe z garażem, odnotowaliśmy większą sprzedaż. Można je kupić w cenie mieszkania w Warszawie. Użycie do konstrukcji domów drewna i naturalnych materiałów sprawia, że są naturalne, zdrowe i ekologiczne, a dzięki zastosowaniu ogrzewania podłogowego i pompy ciepła, cechują się wyższą energooszczędnością niż standardowe. 

Standardy promujące budownictwo energooszczędne i niskoemisyjne stosujemy w naszych inwestycjach już od wielu lat, niejako antycypując  przyszłe trendy, które wkrótce widoczne są także w przepisach. Z początkiem 2021 roku nowe restrykcyjne normy, dotyczące efektywności energetycznej nowych budynków muszą stosować wszyscy inwestorzy. Może to spowodować wzrost kosztów budowy nawet o kilkanaście procent, a to z kolei oznacza, że nieruchomości w przyszłym roku raczej nie będą tanieć. Jeśli stopy procentowe pozostaną na niskim poziomie małe mieszkania nadal będą atrakcyjną inwestycją.

Sebastian Barandziak, prezes zarządu Dekpol Deweloper

Pandemia zmotywowała wiele osób do inwestowania w tzw. second home. Posiadanie dodatkowego apartamentu w atrakcyjnej lokalizacji stało się popularnym rozwiązaniem w okresie preferowanej przez dużą cześć firm pracy zdalnej oraz koniecznością stosowania dystansu społecznego. Ponadto, klienci zwracają szczególną uwagę na aspekty funkcjonalne mieszkania. Zdecydowanie dużym atutem okazuje się dodatkowa przestrzeń w mieszkaniu w postaci gabinetu. Również ważnym aspektem okazały się dodatkowe przestrzenie, m.in. ogrody, balkony bądź tarasy. 

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

Obserwujemy zdecydowanie większe zainteresowanie mieszkaniami trzy i czteropokojowymi. Jest to niewątpliwy efekt konieczności spędzania większej ilości czasu w domach, zdalnej pracy i nauki. Kolejną zmianą jest wzmożone zainteresowanie jak największymi dodatkowymi powierzchniami typu balkon czy ogródek. Oceniamy, że te trendy będą widoczne także w tym roku.

Tomasz Czubak, dyrektor Przygotowania Projektów Deweloperskich w Jakon

W ostatnich miesiącach zauważalne jest zainteresowanie klientów mieszkaniami o większej powierzchni niż wcześniej oraz mieszkaniami z dużymi balkonami lub ogródkami. 

Większa ilość klientów korzysta też z elektronicznych form kontaktu z biurami sprzedaży. Część dokumentów przekazujemy elektronicznie. Czekamy z niecierpliwością na zmianę podejścia pewnych instytucji, w tym banków w temacie digitalizacji dokumentów, ponieważ przekazywanie dokumentów papierowych przysparza teraz sporo trudności, a przede wszystkim generuje opóźnienia.

Monika Perekitko, członek zarządu Matexi Polska

Ostatnie miesiące to duże zmiany w życiu społecznym. Nie wiemy jeszcze, jak długo potrwa sama pandemia, ani też jak zmienią się przyzwyczajenia i potrzeby klientów w perspektywie długofalowej, w której należy rozpatrywać decyzje o zakupie mieszkania. Jest to dla nas przede wszystkim czas obserwacji i wnikliwej analizy, jednak niektóre narzędzia takie jak zdalne podpisywanie umów rezerwacyjnych czy prezentacja oferty online to narzędzia, które już wdrożyliśmy i na pewno będziemy je rozwijać także w przyszłości.

Joanna Chojecka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu na Warszawę i Wrocław w Robyg SA.

W minionym roku z pewnością zyskały zdalne kanały komunikacji, które pozwoliły nam poszerzyć dotarcie do klientów i utrzymywać stały kontakt z osobami zainteresowanymi ofertą firmy. Nowe rozwiązania, kiedyś rzadko wykorzystywane przez klientów, takie jak video chat, oferta online a nawet zdalne, elektroniczne podpisanie umowy dziś stały się standardem, który zostanie już z nami na zawsze. Klienci przekonali się, że zdalne sposoby komunikacji są równie efektywne, jak osobiste i szybko zmienili swoje przyzwyczajenia oraz preferencje.

Drugim widocznym trendem jest jeszcze większa dbałość o własne mieszkanie ze względu na coraz częstszą pracę zdalną. Dlatego kupujący są dużo bardziej wymagający pod względem projektu mieszkania i elementów dodatkowych, jak technologia Smart House, w którą wyposażone są nasze mieszkania oraz balkony czy ogródki. Ważna jest też lokalizacja osiedli blisko terenów zielonych i rekreacyjnych.

Agata Zambrzycka, dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu w Aria Development

W ostatnim czasie dużym zainteresowaniem cieszą się mieszkania z ogródkami oraz  dużymi balkonami i tarasami. Klienci cenią sobie również dostępność smart rozwiązań oraz paneli fotowoltaicznych, które znacząco obniżają koszty użytkowania. Naszą konkurencyjność zwiększa też jakość realizowanych inwestycji. W minionym roku odsetek mieszkań przekazanych klientom bezusterkowo wyniósł około 90 proc.    

Wojciech Dzioba, prezes zarządu TBV Investment 

Coraz większym zainteresowaniem nabywców cieszą się mieszkania o mniejszym metrażu na przykład trzypokojowe lokale o metrażu do 50 mkw. czy dwupokojowe o powierzchni około 40 mkw. Wpływa na to m.in. ograniczona zdolność kredytowa klientów, dla których często jest to pierwsza nabywana nieruchomość. Dotyczy to np. młodych par, które dopiero zakładają rodzinę. Drugą grupą zainteresowaną takimi mieszkaniami są inwestorzy, który zdają sobie sprawę z tego, że lokale o takim metrażu są najchętniej wynajmowanymi w Lublinie. Projektując nasze mieszkania stawiamy przede wszystkim na ich funkcjonalność, niezależnie od tego, jak dużą powierzchnię zajmują.  

Ze względu na pandemię rok 2020 upływa pod znakiem zdalnej sprzedaży i zakładamy, że w nadchodzących miesiącach przeważająca część transakcji będzie dokonywana w sposób bezkontaktowy. Jesteśmy na to gotowi i dysponujemy narzędziami, aby zapewnić klientom komfort i bezpieczeństwo przy zakupie mieszkań.

Sylwester Śniadecki, prezes zarządu Śniadecki Development i Śniadecki Investment Group

Pandemia zatrzymała większość z nas w domach i mieszkaniach. Dlatego wszyscy zaczęli szczególną uwagę przywiązywać do miejsca, w którym mieszkają czy chcą zamieszkać. Nabywcy zwracali uwagę na odpowiednią dla rodziny ilość pomieszczeń, ewentualną możliwość urządzenia gabinetu. Zależało im, aby dzieci miały odrębne pokoje i komfort zdalnej nauki. Bardzo ważny stał się taras i ogród jako dodatkowa przestrzeń, której można nadać funkcje, zgodne z bieżącymi potrzebami. W mojej ocenie ten trend utrzyma się także w tym roku, a być może jeszcze dłużej. Zmuszeni do przebywania w jednym miejscu chcemy, by miejsce to było jak najbardziej przyjazne i wygodne. 

Edyta Kołodziej, dyrektor sprzedaży i marketingu w Nickel Development

Wyraźnie widać zwiększone zainteresowanie przestrzeniami rekreacyjnymi, tarasami, balkonami, loggiami oraz przynależnymi ogrodami. Te ostatnie, mogłoby się wydawać, że wcześniej niedoceniane, mają teraz „swoje pięć minut”. Mamy w ofercie takie mieszkania parterowe z przynależnymi ogrodami w etapie Zbrojowa w Osiedlu Księżnej Dąbrówki w Dąbrówce pod Poznaniem. Myślę, że znaczenie ma tutaj również rozmiar ogrodów. Ich przeciętna powierzchnia znacznie przewyższa średnią dla inwestycji z powiatu poznańskiego. Największy ogród ma 300 mkw.  

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

W ostatnim czasie zauważyliśmy wyraźny wzrost zainteresowania zakupem mieszkań za gotówkę w celach inwestycyjnych lub jako lokatę kapitału. Ten trend obserwujemy już od kilku miesięcy i prawdopodobnie utrzyma się, a nawet może być jeszcze bardziej widoczny w tym roku. Klienci chcą bezpiecznie ulokować gotówkę, a inwestycja w nieruchomości jest dla nich jedną z najlepszych dostępnych opcji.    

Izabela Kucharska, manager ds. rozwoju produktu w spółce mieszkaniowej Skanska  

Ostatnie miesiące pokazały, że nasze, nowatorskie rozwiązania w pełni realizują nowe potrzeby nabywców, będące następstwem nowej, pandemicznej rzeczywistości. Dlatego też uważam, że jeszcze bardziej popularne staną się takie praktyki w zakresie projektowania przestrzeni, jak chociażby podział terenu osiedla na strefę publiczną, w której może przebywać każdy, strefę półpubliczną, dostępną dla mieszkańców, oraz strefę zupełnie prywatną. To sposób na zminimalizowanie ryzyka przypadkowego kontaktu z większą liczbą osób spoza osiedla, a tym samym na zwiększenie poczucia bezpieczeństwa i komfortu mieszkańców. 

Kolejnym rozwiązaniem, które staramy się wprowadzać w inwestycjach mieszkaniowych, a które zyskają na znaczeniu w najbliższych miesiącach, będą oddzielne balkony, bez konieczności współdzielenia ich z sąsiadami. W naszych budynkach stawiamy też na przestrzenie większe niż standardowe, dzięki czemu sąsiedzi, mijając się w korytarzach czy innych pomieszczeniach, mogą z łatwością unikać bliskiego kontaktu.    

Zupełnie nową potrzebą, związaną bezpośrednio z pracą zdalną, będzie pojawianie się w mieszkaniach gabinetów, oddzielnych pomieszczeń przeznaczonych do celów służbowych. Kluczowe będzie również zapewnienie mieszkańcom swobodnego dostępu do terenów rekreacyjnych. 

Autor: dompress.pl