Archiwum luty 2017, strona 2


lut 02 2017 Jakich gruntów szukają firmy pod biurowce...
Komentarze: 0

 Jakich gruntów poszukują deweloperzy pod budowę projektów biurowych? Gdzie chcą inwestować? Jakie posiadają banki ziemi? Sondę przeprowadził serwis nieruchomości Dompress.pl 

 

Maciej Jankiewicz, prezes zarządu Polskiego Holdingu Nieruchomości S.A.

Portfel nieruchomości Grupy Kapitałowej PHN skupia około 140 nieruchomości oraz blisko 700 ha gruntów na terenie całego kraju, m.in. w Warszawie, Poznaniu, Trójmieście i we Wrocławiu. Posiadane obecnie w portfelu zasoby pozwalają nam na płynną realizację bieżących celów inwestycyjnych, a realizacja projektów deweloperskich na gruntach znajdujących się obecnie w portfelu Grupy Kapitałowej PHN jest dla nas priorytetem.

 

Aktywnie przyglądamy się rynkowi nieruchomości i identyfikujemy potencjalne akwizycje oraz możliwości nawiązania współpracy. W obszarze naszego zainteresowania są przede wszystkim atrakcyjne tereny położone w centralnych lokalizacjach dużych miast, w których Grupa Kapitałowa PHN dotychczas nie posiadała nieruchomości. Rozważamy również możliwość nawiązania współpracy w ramach umów joint-venture przy realizacji wspólnych inwestycji na terenach należących do podmiotów zewnętrznych, w których Grupa Kapitałowa PHN ze względu na unikalną wiedzę, kompetencje oraz doświadczenie byłaby ważnym partnerem.

 

Małgorzata Danek, członek zarządu LC Corp

 

Jako podmiot prężnie działający m.in. w sektorze nieruchomości komercyjnych cały czas monitorujemy rynek gruntów. Wybieramy optymalne lokalizacje, najlepiej skomunikowane i gwarantujące bardzo dobrą dostępność dla przyszłych pracowników biur.

 

Jarosław Zagórski, dyrektor handlowy i rozwoju Ghelamco Poland

Ghelamco stale poszukuje atrakcyjnych gruntów, które pozwolą na realizację ciekawych, miastotwórczych projektów. Zainteresowani jesteśmy zarówno działkami w Warszawie, jak i w miastach regionalnych.

Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.

 

Obecny bank gruntów pozwala Archicomowi na rozpoczęcie realizacji 4200 mieszkań oraz 6000 mkw. usług osiedlowych, co stwarza warunki do dalszego rozwoju spółki w kolejnych latach. Nasza strategia utrzymania pozycji lidera wrocławskiego rynku mieszkaniowego zakłada obecność w każdej atrakcyjnej dzielnicy mieszkaniowej Wrocławia oraz rozwój o nowe lokalizacje w Krakowie.

Stale poszukujemy nowych możliwości i negocjujemy kolejne zakupy gruntów. Jesteśmy zainteresowani zakupem nieruchomości dobrze skomunikowanych w najchętniej wybieranych dzielnicach Wrocławia i Krakowa. Rozważając zakup danej nieruchomości, zwracamy szczególną uwagę na atuty okolicy, aby zastosowane przez projektantów rozwiązania uwydatniały jej walory. Wpisywanie architektury w kontekst urbanistyczny to jeden ze znaków rozpoznawczych Archicom Studio - autorskiego studio projektowego Doroty i Kazimierza Śródków.

 

Mirosław Łoziński, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa

 

W tym momencie nie prowadzimy aktywnych działań i rozmów zmierzających do zakupu nowych gruntów pod kolejne projekty biurowe. Cały czas jednak obserwujemy rynek, analizujemy sytuację i możliwości inwestycyjne. Nie wykluczamy realizacji kolejnych projektów zarówno na rynku warszawskim, jak i w innych większych miastach regionalnych. Jest jednak zdecydowanie zbyt wcześnie, aby mówić o szczegółach i konkretnych lokalizacjach.

 

Opracowanie: Kamil Niedźwiedzki, analityk serwisu Dompress.pl

Więcej informacji: info@dompress.nieruchomosci.pl

dompress : :
lut 01 2017 Jaką strategię przyjęli deweloperzy
Komentarze: 0

Jakie plany inwestycyjne i sprzedażowe mają deweloperzy? Jaką strategię przyjęły firmy na ten rok? W jakich lokalizacjach powstaną nowe osiedla?Sondę prezentuje serwis nieruchomości Dompress.pl

 

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A.

 

Strategia firmy na ten rok nie ulega zmianie. Podobnie jak w poprzednich latach planujemy utrzymanie pozycji jednego z czołowych deweloperów w Polsce. Będzie to możliwe dzięki sukcesywnemu uzupełnieniu oferty w segmencie popularnym, jak również w lokalizacjach w centrach miast, doskonale nadających się na zakup inwestycyjny. Planujemy umocnienie naszej pozycji na rynku komercyjnym, w segmencie powierzchni biurowych, gdzie w trakcie budowy i projektowania mamy dwie inwestycje w Warszawie i we Wrocławiu o łącznej powierzchni ponad 39 tys. mkw.

Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord S.A.

 

Zgodnie z przyjętą strategią działalność Grupy skoncentruje się przede wszystkim na realizacji inwestycji w Trójmieście i Warszawie. Do uruchomienia w bieżącym roku przewidzianych jest 10 projektów, w których powstanie łącznie ok. 1500 lokali. Będziemy również uzupełniać bank ziemi, jeśli pojawią się atrakcyjne oferty zakupu gruntów.

Michał Sapota, prezes zarządu Murapol S.A.

Strategia rozwoju Grupy Murapol na 2017 rok zakłada intensywny wzrost zarówno działalności inwestycyjnej, jak i deweloperskiej, tak w kraju, jak i poza jego granicami.

W bieżącym roku zamierzamy kontynuować rozwój segmentu inwestycyjnego naszej działalności, tworząc kolejne fundusze inwestycyjne, planujemy zwiększać ilość środków pod zarządzaniem, pochodzących od inwestorów zewnętrznych.

Także plany sprzedażowe Grupy na 2017 rok są większe niż wynik osiągnięty w minionym roku. Kontraktacją na poziomie 4 tys. mieszkań zamierzamy ustanowić nowy rekord, nie tylko w swojej działalności, ale także w skali całego polskiego rynku mieszkaniowego. Plany te opieramy na liczbie rozpoczętych oraz przygotowywanych projektów deweloperskich, a także na posiadanym banku ziemi.

W minionym roku wydaliśmy na zakup gruntów dwukrotnie więcej niż w 2015 roku, co pozwoli nam wybudować o 60 proc. więcej powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych niż w ubiegłym roku. Nabyte nieruchomości umożliwią nam zarówno zwiększenie obecności na dotychczasowych rynkach działalności, jak: Kraków, Wrocław,  Warszawa, czy Katowice, jak również pozwolą wejść do nowych miast, jak Bydgoszcz czy Gdynia. Stale pracujemy nad dalszą dywersyfikacją geograficzną swojej działalności i rozważamy kilka nowych lokalizacji na Śląsku i w Zagłębiu.

Nie ustajemy także w poszukiwaniach ciekawych gruntów pod inwestycje na rynkach zagranicznych. Liczymy, że w bieżącym roku rozpoczniemy prace budowlane w dwóch naszych zagranicznych projektach deweloperskich – w Berlinie i Edynburgu.

Poza budowaniem mieszkań na sprzedaż, zamierzamy wejść w nowy segment działalności i, już jesienią br., wprowadzić do oferty pierwszy tysiąc mieszkań na wynajem. W pierwszej kolejności będą one dostępne w dużych miastach, takich jak Warszawa, Kraków, Katowice, Wrocław, Łódź, Poznań i Gdańsk.

Dodatkowo zamierzamy wykorzystać potencjał nowo powstałej, w wyniku zmian organizacyjnych w holdingu, Grupy Abadon Real Estate i otworzyć nasz segment wykonawczy dla klientów zewnętrznych. Wyodrębniona grupa spółek, skupionych wokół Abadon Real Estate S.A., oferuje kompleksową obsługę pełnego cyklu inwestycyjnego związanego z realizacją zarówno projektów mieszkaniowych, jak i budynków komercyjnych oraz obiektów użyteczności publicznej. Duże możliwości rozwoju dla Grupy widzimy we współpracy z zagranicznymi instytucjami finansowymi, które dostrzegając potencjał polskiego rynku deweloperskiego, są zainteresowane realizowaniem u nas projektów budowlanych.

 

Adrian Potoczek, dyrektor sprzedaży w Wawel Service

 

Stawiamy na rozwój, chcemy utrzymać pozycję lidera w segmencie mieszkań popularnych. Będziemy budować rodzinne, bezpieczne i funkcjonalne osiedla. Na 2017 rok mamy ambitne plany sprzedażowe. Chcemy powtórzyć sukces z poprzedniego roku i podnieść sprzedać o 50 proc. Profil naszej działalności się nie zmieni, polityka firmy również. W tym roku planujemy pięć nowych inwestycji w Krakowie, dwie w Katowicach i jedną w Warszawie. Już dziś możemy pochwalić się najnowszym projektem - Apartamentami przy Wiśniewskiego, zlokalizowanym na krakowskim Ruczaju. Chcemy, aby klienci byli mile zaskoczeni profesjonalną obsługą, dlatego na każdym etapie współpracy oferujemy fachową pomoc w uzyskaniu kredytu, sprzedaży starego mieszkania i wykończeniu oraz aranżacji nowego lokalu.

Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.

 

Archicom ma za sobą najlepszy sprzedażowo rok w historii, 942 wrocławian zdecydowało się na zakup lokalu w jednej z 13 naszych inwestycji. Celem na 2017 rok jest sprzedaż 1000 mieszkań i umocnienie firmy na pozycji lidera sprzedaży mieszkań we Wrocławiu. Rozpoczniemy również działalność w Krakowie. Zróżnicowanie oferty Archicomu jest jednym z elementów strategii sprzedażowych firmy. Obecnie wrocławianie mogą wybierać spośród 1400 mieszkań  o różnym standardzie. Od małych inwestycji w segmencie popularnym, z mieszkaniami objętymi dopłatami w MdM, przez kompleksowe osiedla w standardzie premium, po apartamentowce z widokiem na wrocławskie Stare Miasto. Działamy również na rynku nieruchomości komercyjnych, w ubiegłym roku w stolicy Dolnego Śląska rozpoczęliśmy realizację inwestycji Club House przy alei Hallera.

 

Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska

 

Realizujemy długofalową strategię rozwoju w Polsce, od początku staramy się konsekwentnie rozwijać portfolio projektów nastawiając się przede wszystkim na inwestycje dostosowane do wymogów lokalnego klienta. W planach na rok 2017 mamy przede wszystkim poszerzenie oferty o co najmniej 500 mieszkań. W dalszym ciągu zamierzamy rozwijać ofertę głównie w segmencie średnim o podwyższonym standardzie. Poza uruchomieniem projektów w nowych lokalizacjach będziemy kontynuować realizację projektu Kolska od Nowa. Planujemy także rozpocząć budowę kolejnego etapu inwestycji Apartamenty Marymont pozycjonowanej w segmencie premium.

 

Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży Red Real Estate Development

 

Od 10 lat z sukcesem działamy na polskim rynku, realizując projekty mieszkaniowe w segmencie popularnym oraz premium w Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu. W 2017 roku będziemy kontynuować realizację naszych inwestycji rozpoczętych w 2016 roku - Alpha Park w Warszawie i Nowa Papiernia Ultra Nova we Wrocławiu. Rozpoczniemy też prace nad trzecim etapem poznańskiej inwestycji Red Park.

 

Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

W 2017 roku zamierzamy kontynuować dotychczasową politykę sprzedażową zakładającą dywersyfikację portfela oferowanych inwestycji. Zawsze dążymy do tego, żeby mieć w ofercie różnego rodzaju inwestycje od apartamentowych do segmentu popularnego i ta polityka firmy sprawdza się od ponad 30 lat. W Warszawie mamy w ofercie apartamenty na Mokotowie w inwestycji Hubertus i ostatni penthouse w Śródmieściu w projekcie TRIO. Dwie kolejne inwestycje są przygotowywane. W Gdańsku oferujemy mieszkania kwalifikujące się do programu MdM w trzecim etapie inwestycji Wolne Miasto, a niebawem rozpoczniemy sprzedaż mieszkań w czwartym etapie projektu.

 

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

Skupiamy się przede wszystkim na pozyskiwaniu gruntów na terenie Warszawy pod nowe inwestycje mieszkaniowe. W pierwszym kwartale 2017 roku rozpoczynamy budowę i sprzedaż drugiego etapu inwestycji Krasińskiego 58 na Żoliborzu. Kolejne inwestycje są w przygotowaniu i jest szansa na wprowadzenie ich do oferty pod koniec 2017 roku.

 

Yael Rothschild, prokurent Mill-Yon Gdańsk

 

Nadal zamierzamy inwestować głównie w Warszawie. Naszą strategię można podsumować jednym zdaniem: stawiamy na osiedla premium w rozsądnej cenie, zlokalizowane blisko centrum. Przykładem może być warszawska inwestycja Aura Sky, w której można kupić mieszkanie w MdM, a jest to projekt o podwyższonym standardzie, którego atutem jest duży wewnętrzny ogród, lobby z recepcją, panoramiczne okna i loggie do 26 mkw.

 

Marcin Liberski, dyrektor marketingu i sprzedaży w Atlas Estates

 

Najbliższe 12 miesięcy upłynie nam pod znakiem utrzymania satysfakcjonującego poziomu sprzedaży mieszkań, który mogliśmy zaobserwować w poprzednich latach. Przewidujemy, że popyt na nieruchomości utrzyma się na wysokim poziomie, na co znaczący wpływ może mieć utrzymanie stóp procentowych przez Radę Polityki Pieniężnej. W tym roku planujemy wprowadzić do sprzedaży 251 mieszkań w ramach inwestycji przy ulicy Nakielskiej na terenie warszawskiej Woli. W bliskiej odległości terenów zielonych powstanie tam siedmiopiętrowy budynek.

 

Katarzyna Pietrzak, Senior Marketing Manager w Nexity Polska

 

Rok 2017 przeniesie nam same nowości. Rozpoczynamy od wprowadzenia do sprzedaży ostatniego etapu inwestycji Skylife na warszawskiej Woli. Następnie panujemy wprowadzić na rynek nowy projekt w dzielnicy Ursus, a na koniec roku chcemy pojawić się z nową inwestycją w kolejnej stołecznej dzielnicy.

 

Mirosław Łoziński, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa

 

Wśród naszych kluczowych założeń na najbliższe miesiące i lata znajduje się przede wszystkim dalsza, konsekwentna realizacja projektów mieszkaniowym Miasto Wola i Stacja Kazimierz na warszawskiej Woli oraz zakończenie procesu przekazywania powierzchni wszystkim najemcom biurowca EQlibrium. Na ten rok zaplanowaliśmy wprowadzenie do sprzedaży 301 mieszkań. Prowadzimy również intensywne prace nad przygotowaniem kolejnych inwestycji. Nasze działania koncentrować będziemy w segmencie mieszkaniowym, w którym zamierzamy wprowadzić na rynek kolejne projekty w atrakcyjnych lokalizacjach głównie w Warszawie.

 

Jerzy Kłeczek, specjalista ds. marketingu w Activ Investment

 

W tym roku będziemy kontynuować budowę rozpoczętych inwestycji w Krakowie, Katowicach i we Wrocławiu. W Krakowie powstaje drugi budynek w projekcie przy ulicy Banacha, trwa budowa budynków przy ulicy Konopnickiej, w których mieszkania sprzedały się na etapie dziury w ziemi, kontynuowane są prace w projekcie przy ulicy Mogilskiej oraz w inwestycji przy ulicy Stańczyka w dzielnicy Bronowice.    
W Katowicach przy ulicy Chorzowskiej w budowie jest trzecia wieża w inwestycji Cztery Wieże oraz osiedle przy ulicy Karoliny.
W stolicy Dolnego Śląska trwa sprzedaż mieszkań w drugim etapie osiedla przy ulicy Skarbowców w dzielnicy Krzyki.

 

Opracowanie:

Kamil Niedźwiedzki, analityk serwisu Dompress.pl 

dompress : :
lut 01 2017 Raport: Polski rynek BPO/SSC w 2016 roku
Komentarze: 0

 Polska umacnia pozycję wiodącej europejskiej lokalizacji dla sektora nowoczesnych usług dla biznesu. W kraju działa już ponad 1000 centrów BPO/SSC, w których zatrudnionych jest ponad 200 tys. osób. W ciągu ostatnich lat roczne tempo wzrostu branży dochodziło do 20 proc. Nic nie wskazuje na to, żeby rozwój tej gałęzi polskiej gospodarki w najbliższym czasie miał wyhamować. Sektor BSS od dawna generuje większość popytu na powierzchnię biurową w miastach regionalnych. Specjaliści Walter Herz szacują, że w ciągu najbliższych 3-4 lat branża będzie potrzebowała miliona mkw. powierzchni biurowej.

 

Najwięcej centrów nowoczesnych usług dla biznesu ulokowało się w Warszawie. Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych podała niedawno, że na warszawskim rynku działa już 160 centrów usług wspólnych. Pod względem liczebności centrów Warszawa plasuje się na pierwszej pozycji w kraju. W firmach sektorowych w stolicy pracuje prawie 36,7 tys. osób, co daje aglomeracji warszawskiej  drugą pozycję po Krakowie pod względem zatrudnienia w tym segmencie rynku.

 

Kraków z największą liczbą pracowników, Warszawa z największą liczbą centrów

 

W stolicy Małopolski branża skupia ponad 50 tys. pracowników, a szacunkowe prognozy mówią, że do 2020 roku zatrudnienie w krakowskich centrach BPO, IT, SSC, R&D może się zwiększyć do 70 tys. osób. Szybki wzrost sektora dopinguje do większej aktywności deweloperów działających w segmencie biurowym. Walter Herz podaje, że w Krakowie trwa obecnie budowa 300 tys. mkw. powierzchni biurowej, głownie z myślą o firmach outsourcingowych.   

 

W minionych latach uwaga inwestorów branżowych skupiona była głównie na Krakowie, a także Wrocławiu, w którym zatrudnienie w sektorze usług dla biznesu jest porównywalne z Warszawą. W ubiegłym roku to jednak Warszawa, która stale zyskuje na atrakcyjności wśród międzynarodowych firm, zaczęła mieć przewagę konkurencyjną nad innymi ośrodkami. Głównym powodem zwrotu jest nie tylko największy w kraju wybór wysokiej klasy powierzchni biurowej (w budowie pozostaje prawie 700 tys. mkw. biur, a całkowita podaż przekracza 5 mln mkw.),  ale przede wszystkim największy dostęp do wykwalifikowanych kadr.

Ośrodki BSS w 40 miastach

 

To właśnie odczuwalne ostatnio braki kadrowe w dużych aglomeracjach, szczególnie w Krakowie i Wrocławiu, otwierają możliwości szybszego rozwoju branży,nie tylko w aglomeracji warszawskiej, ale także w lokalizacjach regionalnych. Atutem naszego kraju jest też duża liczba ośrodków BSS. Sektor rozwija się już w ponad 40 miastach w Polsce.

 

Wyraźną tendencją, która rysuje się w ostatnim czasie w branży usług dla biznesu  jest masowa automatyzacja i robotyzacja mniej wymagających procesów. Ale jednocześnie, jak zaznaczają eksperci Walter Herz, centra operacyjne zlokalizowane w Polsce coraz szerzej zaczynają obsługiwać zaawansowane procesy m.in. analityczne i finansowe, które wymagają specjalistycznej wiedzy i doświadczenia.

 

W ostatnim roku Polska ze swoimi czołowymi lokalizacjami biznesowymi kolejny raz awansowała w światowych rankingach. Specjaliści zwracają uwagę, że w naszym kraju obsługiwana jest znacząca liczba największych, światowych instytucji finansowych i banków. Firmy z sektora usług dla biznesu największe zapotrzebowanie zgłaszają obecnie na wysoko wykwalifikowanych informatyków, programistów i analityków, a także specjalistów finansowo-księgowych.

 

W 2016 roku mogliśmy obserwować liczne duże transakcje zawierane przez firmy sektorowe, które dotyczyły nie tylko nowych inwestycji i ekspansji na rynku polskim, ale także związane były z relokacją i konsolidacją firm.   

 

Warszawa rozwija skrzydła

 

W minionym roku bank Credit Suisse uruchomił w Warszawie centrum operacyjne, pod które wynajął 7,5 tys. mkw. w biurowcu Atrium 2 usytuowanym przy rondzie ONZ. Do tego samego biurowca na powierzchnię ponad 4 tys. mkw. wprowadziła się też globalna kancelaria prawna DLA Piper.  

 

Ponad 6 tys. mkw. w Gdańskim Business Center w Warszawie wynajęła spółka duńskiej firmy informatycznej KMD, która zapowiada dynamiczny rozwój w Polsce. Podobne plany ma globalny bank Goldman Sachs, który wiosną ubiegłego roku wynajął ponad 5 tys. mkw. na ostatnich piętrach warszawskiego biurowca Warsaw Spire. Tym samym zwiększył zatrudnienie do 240 osób. W tym roku firma planuje podwojenie liczby pracowników, wśród których znajdują się głównie informatycy, specjaliści od księgowości i bankowcy.

 

Również Luxoft Holding, dostawca usług rozwoju oprogramowania i innowacyjnych rozwiązań IT dla globalnej bazy klientów ogłosił w zeszłym roku otwarcie nowego centrum w Warszawie. Firma, która ma już centra w Krakowie, Wrocławiu i Gdańsku, gdzie zatrudnia ponad 2 tys. osób, do swojego biura w Warszawie rekrutowała głównie programistów i analityków biznesowych.

 

Na Warszawę postawiła również firma technologiczna GFT, dostarczająca rozwiązania IT i usługi konsultingowe dla czołowych banków inwestycyjnych świata. Latem tamtego roku poinformowała o otwarciu placówki w Warszawie (po Łodzi i Poznaniu), gdzie docelowo ma pracować 250 osób.  

 

W 2016 roku także globalna firma prawnicza Dentons wynajęła 1,5 tys. mkw. w biurowcu Atrium Centrum, w którym uruchomiła centrum usług wspólnych obsługujące oddziały w Europie, na Bliskim Wschodzie i Afryce. Także firma William Demant zdecydowała o utworzeniu w Warszawie centrum odpowiedzialnego za badania i rozwój, które mieści się na powierzchni 3 tys. mkw. w biurowcu Q22 przy alei Jana Pawła II.

 

Kraków z dużymi graczami  

 

W Krakowie firma ABB, światowy lider na rynku technologii energetyki i automatyki, latem ubiegłego roku zdecydowała się rozszerzyć dotychczasową umowę najmu w budynku Axis o kolejne 10 tys. mkw. W ten sposób utworzyła największe na świecie Globalne Centrum Usług Wspólnych ABB. Centrum zatrudniające około 2 tys. osób świadczy usługi z zakresu finansów, zarządzania łańcuchem dostaw, IT oraz HR.

 

Jesienią 2016 roku firma Delphi Poland z sektora B+R zacieśniła współpracę z krakowskim kompleksem Enterprise Park, w którym jest obecna od 2012 roku. W realizowanym budynku wynajęła kolejne 6,3 tys. mkw. powierzchni biurowej.

 

Krakowskie centrum biznesowe koncernu Shell zwiększyło zaś zatrudnienie o około 660  osób. Zespół krakowskiego ośrodka, który jest jednym z 3 największych centrów firmy na świecie liczy 2,5 tys. pracowników i jest odpowiedzialny za prowadzenie i wspieranie globalnych operacji biznesowych firmy z zakresu finansów, księgowości, zaopatrzenia, zakupów, HR i obsługi klienta.

 

W 2016 roku celem amerykańskiej firmy Epam Systems z branży IT było z kolei podwojenie liczby pracowników w Polsce, dzięki zatrudnieniu ponad 600 osób w nowym biurze w Krakowie. W oddziałach w Krakowie, Gdańsku i Wrocławiu firma zatrudniała wcześniej ponad 650 osób.

 

Wiosną ubiegłego roku centrum usług wspólnych w Krakowie otworzyła takżedziałająca w 170 krajach, szwajcarska grupa ubezpieczeniowa Zurich Insurance Group. Ma w nim pracować ponad 160 specjalistów m.in. z dziedziny rachunkowości i sprawozdawczości finansowej.  

 

W uruchamianym w Krakowie w ubiegłym roku w swoim centrum kontaktowym pracowników zatrudniały też linie lotnicze Cathay Pacific Airways z Hongkongu. Biuro z zespołem 100 osób obsługuje klientów z całego świata.

 

W 2016 miała też miejsce ekspansja Shell Business Operations, które zwiększyło powierzchnię w Dot Office o 5,8 tys. mkw.

 

Firma Aon, świadcząca usługi w zakresie zarządzania ryzykiem, wynajęła prawie 11 tys. mkw. w powstającym budynku E krakowskiego kompleksu Enterprise Park. Umowę przednajmu na 10 tys. mkw. podpisała również firma Euroclear w Bonarka for Business, a kontrakt na 5,7 tys. mkw. w Vinci Office Center odnowiło Centrum Heineken Global Shared Services.

 

Wrocław na podium

 

We Wrocławiu, trzeciej największej lokalizacji dla sektora BPO/SSC w Polsce w pierwszym kwartale 2016 roku umowę na wynajem 10,8 tys. mkw. powierzchni biurowej podpisał bank Credit Suisse. Kontrakt związany był z renegocjacją powierzchni zajmowanej przez bank we wrocławskim biurowcu Grunwaldzki Center.  

 

W czasie minionych wakacji we Wrocławiu 5,75 tys. mkw. powierzchni biurowej w kompleksie Pegaz wynajęła również międzynarodowa firma ubezpieczeniowa i reasekuracyjna XL Catlin. Wrocławski zespół firmy zapewnia wsparcie, nie tylko w zakresie ubezpieczeń i reasekuracji, ale także księgowości, finansów, kadr i usług informatycznych.

 

W połowie tamtego roku centrum usług wspólnych przy ulicy Dubois 41 na Nadodrzu we Wrocławiu otworzył także międzynarodowy koncern 3M. Centrum jest jedną z trzech takich placówek firmy na świecie, zajmie się m.in. realizacją procesów finansowych, zakupowych, kadrowych, wsparciem IT w zakresie jakości, raportowania i analiz, a także zarządzania bazami danych. Będzie obsługiwało 52 kraje regionu EMEA. Zatrudnienie znalazło w nim 400 osób, ale firma planuje poszerzyć team.  

 

Z kolei firma Becton Dickinson (BD) działająca w obszarze technologii medycznych wprowadziła  się do kompleksu Business Garden, zajmując łącznie ok. 5,6 tys. mkw. powierzchni biurowej. Także firma Qiagen dla swojego centrum usług wspólnych zdecydowała się na przedłużenie umowy i powiększenie powierzchni najmu do 3,5 tys. mkw. we wrocławskiej wieży Sky Tower.  

 

W budynku biurowym Centrum Biznesu Magdalena 1,5 tys. mkw. wynajęła firma Ocado Technology, która zapewnia obsługę i wsparcie IT jednemu z największych na świecie supermarketów online Ocado. Obecnie zatrudnia blisko 8,5 tys. pracowników w trzech placówkach: Hatfield w Wielkiej Brytanii oraz w Krakowie i Wrocławiu.

 

Na początku tamtego roku centrum R&D otworzyła także we Wrocławiu firma Red Embedded Consulting, dostarczająca usługi doradztwa IT.  Centrum IT we wrocławskim  biurowcu przy ulicy Świętego Mikołaja uruchomiły również irlandzkie linie lotnicze Ryanair.

 

W stolicy Dolnego Śląska centrum biznesowe otworzył też INFOR, trzeci na świecie dostawca aplikacji biznesowych. Do 2018 roku firma ma zatrudnić  w nim pół tysiąca osób. Centrum usług wspólnych z 600 pracownikami przy placu Dominikańskim we Wrocławiu uruchomił także największy szwajcarski bank UBS.

 

Trójmiasto kusi nowymi biurami  

 

Trójmiasto w ostatnich latach cierpiało na deficyt nowoczesnej powierzchni biurowej, co było przeszkodą dla inwestorów, chcących wykorzystać potencjał kadrowy, jaki oferuje aglomeracja. Przez ostatnie dwa lata Trójmiasto przeżywa jednak boom inwestycyjny z dużym udziałem sektora SSC/BPO.   

 

W ubiegłym roku w gdańskim kompleksie Olivia Business Centre biuro otworzył m.in. amerykański koncern Quad/Graphics. W centrum usług wspólnych jednej z największych firm poligraficznych w Europie, w którym realizowane są projekty dla największych globalnych marek, pracę znalazło 100 grafików i informatyków, a w polskich oddziałach firmy pracuje już ponad 1700 osób.

 

Pod koniec minionego roku Intel, światowy lider branży nowoczesnych technologii specjalizujący się w produkcji procesorów i rozwiązań informatycznych wynajął w biurowcu Tryton Business House blisko 10 tys. mkw. Firma przeniosła do Trójmiasta obsługę istotnych procesów z Rosji i Czech.

Ekspansję planuje również Lufthansa Systems Poland. Decyzję o strategicznym rozwoju w Trójmieście podjęła Nordea IT. Dalszą ekspansję planuje także Thomson Reuters.  

Amerykański bank State Street zarządzający funduszami na całym świecie wynajął całą wieżę w gdańskim kompleksie Alchemia, gdzie sukcesywnie zwiększa zatrudnienie. W Krakowie i Gdańsku dla State Street pracuje 3 tys. osób, dzięki czemu polski oddział banku jest największym w Europie.

W minionym roku także Nordea Bank AB wynajął 9,6 tys. mkw. powierzchni w biurowcu Tensor w Gdyni. Polski oddział świadczy kompleksowe usługi z zakresu IT oraz finansów.   

Poznań wyrównuje do czołówki

Na początku 2016 roku nowym najemcą Business Garden w Poznaniu została firma MAN, która zajmie 2,68 tys. mkw. w budynku przy ulicy Marcelińskiej. Firma świadczy usługi w zakresie obsługi procesów finansowo-księgowych i wsparcia procesów zakupów dla spółek grupy MAN na terenie Europy.

Centrum kompetencji Rockwool przeniosło się z kolei do poznańskiego budynku Maraton, zlokalizowanego w centrum miasta, gdzie znalazło zatrudnienie 100 nowych pracowników. Z myślą o nich Rockwool wynajęło ponad 1,5 tys. mkw. powierzchni biurowej przy ulicy Królowej Jadwigi, gdzie firma ulokuje centrum kompetencji, które zajmie się między innymi usługami z zakresu IT oraz finansów.

Firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu szczególnie upodobały sobie poznański Maraton. Powierzchnię w budynku wynajęły także m.in. firmy: Duni European Finance Function, Bridgestone EBS i APS. Firma CenturyLink zajęła również na terenie obiektu powierzchnię niespełna tysiąca mkw.

Do grona najemców biurowca dołączyła też firma REHAU Business Services, która zajęła powierzchnię 700 mkw. Firma, która jest jednym z czołowych dostawców produktów i gotowych rozwiązań systemowych dla branży budowlanej, motoryzacyjnej, meblarskiej i przemysłowej stworzyła w Maratonie swoje pierwsze w Europie centrum usług biznesowych.  

Na nowa siedzibę Maraton wybrała także firma Sii, która wynajęła w budynku 3,4 tys. mkw. powierzchni, by zaaranżować nowe biuro dla obecnego zespołu i 200 nowych pracowników.  

 

Dwie umowy najmu firmy outsourcingowe podpisały też w ubiegłym roku w poznańskim kompleksie Business Garden. Międzynarodowa firma farmaceutyczna GSK wynajęła ponad 2 tys. mkw. powierzchni dla rosnącego centrum usług biznesowych GSK IT. A Bank Zachodni WBK zdecydował się na powiększenie przestrzeni biurowej o dodatkowe 770 mkw.

 

Katowice

W Katowicach PwC, jedna z najbardziej znanych globalnych firm doradczych rozszerzyła umowę najmu w kompleksie Silesia Business Park o ponad 2 tys. mkw. Zwiększyła także zatrudnienie o ponad 300 pracowników. Katowickie centrum usług wspólnych zajmuje się obsługą w zakresie audytu finansowego, podatków i usług działów wewnętrznych. W biurach spółki przy ulicy Chorzowskiej pracę znalazło już ponad tysiąc osób.

 

W budynku B  kompleksu Silesia Business Park 2,7 tys. mkw. wynajęły również spółki Navo Orbico i Distribev Orbico, będące częścią międzynarodowej Grupy Orbico.

 

Największa na świecie firma zajmująca się automatyką przemysłową - Rockwell Automationwynajęła z kolei ponad 7 tys. mkw. w nowym budynku rozbudowującego się kompleksu A4 Business Park przy ulicy Francuskiej.

 

W pierwszej połowie 2016 roku umowę na wynajem 4,3 tys. mkw. powierzchni biurowej w budynku Brema podpisała także firma BPSC.

 

Autor: Walter Herz

dompress : :
lut 01 2017 Nowoczesne centrum biznesowe to nie tylko...
Komentarze: 0

Dzięki swojej wielofunkcyjnej infrastrukturze centrum biznesu, które tworzy się na warszawskiej Woli zyskuje przewagę nad służewieckim zagłębiem biurowym      

 

Na bliskiej Woli, która płynnie łączy się ze Śródmieściem powstaje nowe warszawskie centrum biznesu z wieżami biurowymi wokół ronda Daszyńskiego. W czterech narożnikach ronda i terenach sąsiednich w budowie jest kilka dużych obiektów biurowych, a kolejne inwestycje są planowane. Jak obliczają specjaliści, w ciągu kilku lat może tu powstać ok. 700 mkw. powierzchni biurowej. Obecnie jest już prawie 500 tys. mkw. biur, w których pracuje około 42 tys. osób.

 

Wola zyskała na atrakcyjności dzięki poprawie warunków komunikacyjnych. Otwarta została druga linia metra, rozbudowane główne arterie i sieć komunikacji miejskiej. Dzielnica od kilku lat intensywnie się rozbudowuje. Deweloperzy realizują tu przemyślane projekty, zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Poza kompleksami biurowymi tworzą place miejskie, sklepy, restauracje, kawiarnie, kluby i placówki usługowe, które usytuowane są zwykle w atrakcyjnych pasażach lub skwerach tworzonych w sąsiedztwie biurowców. W ten sposób aktywizowana jest przestrzeń miejska. Wzbogacają ją deptaki, tereny zielone i miejsca służące rekreacji z fontannami i małą architekturą, jak i specjalnymi strefami kulturalnymi.      

 

Od początku rozbudowy Woli powstają tu również liczne osiedla, które tworzą zaplecze mieszkaniowe kształtującego się centrum biznesu. Nowe projekty usytuowane są m.in. przy ulicy Karolkowej, Giełdowej, Kolejowej, Ordona,  Siedmiogrodzkiej, alei Prymasa Tysiąclecia, Wolskiej, Sowińskiego, Kasprzaka, czy Jana Kazimierza, przy której ulokowało się wyjątkowo wiele osiedli.   

 

Niedaleko do domu

Niektórzy deweloperzy dostrzegli potencjał synergii i chętnie łączą działalność w segmencie komercyjnym i mieszkaniowym. Projekty mieszkaniowe realizują w bezpośrednim sąsiedztwie kompleksów komercyjnych. Dzięki temu obiekty biurowe lepiej funkcjonują, a mieszkania nabierają wartości inwestycyjnej. Przykładami takich projektów jest m.in. inwestycja Mennica Residence, obok której powstaje kompleks Mennica Legacy Tower oraz Dzielna 64 i Studio Centrum budowane w pobliżu loftowego kompleksu biurowego Dzielna 60. Na brak zainteresowania zakupem mieszkań w tych projektach deweloperzy nie mogą narzekać, lokale kupowane są głównie w celach inwestycyjnych.      

 

-  Celem, który sobie wyznaczyliśmy przy realizacji projektów mieszkaniowych jest połączenie przystępnej ceny mieszkań, dzięki ich zoptymalizowanej powierzchni z jakością, z jakiej znany jest nasz projekt biurowy Dzielna 60 w tej samej lokalizacji. Inwestycje mieszkaniowe, które obecnie realizujemy w jego sąsiedztwie tworzą z budynkami biurowymi komplementarną całość uzupełnioną także o funkcje handlowo- usługowe, które dostarczy pasaż przy przedłużonej ulicy Bellottiego. W ten sposób chcemy aktywizować cały obszar i nadać mu ciekawy, funkcjonalny charakter z korzyścią dla wszystkim użytkowników - informuje Tomasz Sadłocha, członek zarządu Ochnik Development.

 

- Mieszkania w tej lokalizacji chętnie kupują inwestorzy. Liczą na atrakcyjny zysk z wynajmu z uwagi na usytuowanie i standard budynków – przyznaje Tomasz Sadłocha. Dodaje, że rentierem można już zostać nabywając mikroapartament w kwocie 180 tys. zł netto w budynku Studio Centrum.    

 

Podobne przedsięwzięcia, w których w sąsiedztwie biur realizowane są projekty mieszkaniowe można znaleźć też w innych częściach Warszawy. Na Mokotowie kompleks biurowy Harmony Office Center realizowany jest obok osiedla Grazioso, a osiedle Brzozowy Zakątek rozbudowuje się w sąsiedztwie Wilanów Office Park. 

 

Wielofunkcyjna Wola

Na Woli planowane są również kompleksy wielofunkcyjne, które oferować będą nie tylko powierzchnię biurową, ale także konferencyjną, handlową i hotelową. Nowe inwestycje komercyjne, które powstają w wolskim city reklamowane są nawet jako miejsca spotkań wielu pokoleń. Inwestorzy konsekwentnie realizują ideę miastotwórczości i wraz z powstającymi obiektami kreują nową tkankę miejską. Dokładają starań, by budynki komercyjne żyły także poza godzinami pracy biur. Śledzą, jak z rozwojem rynku zmieniają się preferencje najemców i wychodzą  z inicjatywą, chcąc stworzyć jak najbardziej atrakcyjną infrastrukturę.   

 

O tym, że w zagłębiu biurowym niezbędna jest infrastruktura towarzysząca zapomnieli niestety projektanci parków biurowych, które powstały na terenie warszawskiego Służewca Przemysłowego. Niekontrolowany wzrost rynku biurowego na tym obszarze bez planów zagospodarowania i wizji całości spowodował ograniczenie pozostałych, istotnych funkcji zabudowy. Pracownicy firm w największym w Polsce centrum biznesu pozbawieni zostali dostępu do zaplecza usługowo-handlowego, kulturalnego i rekreacyjnego, a także mieszkaniowego. W okolicy Domaniewskiej brakuje atrakcyjnej przestrzeni publicznej, deptaków, ciągów pieszych oraz miejskich terenów zielonych.

 

Prawdziwą piętą achillesową mokotowskiego zagłębia biurowego, w którym pracuje ponad 80 tys. osób, jest jednak komunikacja, zarówno publiczna, jak i prywatna. Brak metra utrudnia dojazd, a do potwornych korków dochodzą tu jeszcze kłopoty z parkowaniem.

 

Służewiec odrabia straty

Dlatego w ciągu ostatnich dwóch lat mogliśmy obserwować coraz liczniejsze wyprowadzki najemców z biur zlokalizowanych w tzw. strefie południowej górnej Warszawy. A jak prognozują specjaliści, w najbliższym czasie można spodziewać się jeszcze wzrostu migracji. Na relokacjach zyskuje przede wszystkim Wola i centralny obszar biznesowy Warszawy.

 

Służewieckie zagłębie zaczyna odrabiać straty. Tworzą się plany poprawy komunikacji i infrastruktury wokół biurowców, a deweloperzy wyspecjalizowani w budownictwie mieszkaniowym wychodzą ze swoimi projektami. To zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż dalsze poszerzanie obszaru zabudowy biurowej, a budować jest gdzie, bo na tym terenie na swoją kolej czekają jeszcze grunty, na których powstać może 300 tys. mkw. biur.

 

Na terenie Służewca w realizacji i w fazie planowania jest także kilka tysięcy mieszkań. Najwięcej inwestycji mieszkaniowych powstaje w okolicy ulicy Cybernetyki i Obrzeźnej, a także przy Garażowej, Konstruktorskiej, Bokserskiej i Woronicza.

 

 

 

Autor: Ochnik Development

 

 

Więcej wiadomości na http://ochnikdevelopment.pl/

Dodatkowe informacje prestigepr@prestigepr.pl

 

 

dompress : :