Kategoria

Nieruchomości, strona 6


sie 06 2025

Czy kupimy nowe mieszkanie w wakacyjnej promocji...


Komentarze: 0

Czy nabywcy nowych mieszkań mogą liczyć na letnie promocje? Jakie bonusy oferują firmy? W których projektach? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Michał Witkowski, dyrektor ds. sprzedaży Lokum Deweloper

Co miesiąc przygotowujemy atrakcyjne oferty specjalne dla naszych klientów w postaci preferencyjnych cen oraz innych bonusów, takich jak miejsce postojowe, komórka lokatorska czy wykończenie pod klucz w cenie, a także atrakcyjny harmonogram płatności. Wiemy, że takie oferty są realnym wsparciem dla osób planujących zakup własnego M, a często stają się również impulsem do szybszego podjęcia decyzji o nabyciu nieruchomości.

W lipcu wprowadziliśmy promocje we wszystkich wrocławskich inwestycjach dostępnych w sprzedaży. Na gotowym osiedlu Lokum Verde na Zakrzowie przygotowaliśmy wyjątkową ofertę z podwójnym bonusem – przy zakupie czteropokojowego mieszkania klient otrzyma nie tylko rabat sięgający nawet 70 tys. zł, ale także miejsce postojowe gratis. Dodatkowo, wszystkie lokale w tej inwestycji objęte są promocją wspierającą ekomobilność, gdyż do każdego z nich dodajemy w prezencie nowoczesny rower elektryczny.

Na osiedlu Lokum Porto na Starym Mieście można uzyskać rabat do 140 tys. zł na wybrane mieszkania lub zakupić lokal w cenie niższej o 1 tys. zł za każdy metr kwadratowy, a także skorzystać z możliwości płatności w harmonogramie 20/80. W inwestycji Lokum la Vida, powstającej na Sołtysowicach również proponujemy dwie opcje – wykończenie mieszkania pod klucz w cenie lub upusty do 85 tys. zł na wybrane lokale. Ofertą specjalną objęliśmy także ostatnie, dostępne lokale na kameralnym osiedlu Lokum Monte w podwrocławskiej Sobótce. Tu klienci mogą skorzystać z bardzo atrakcyjnej zniżki, sięgającej nawet 100 tys. zł.

Agnieszka Majkusiak, dyrektor generalny ds. sprzedaży i marketingu Atal

Deweloperzy nie uzależniają akcji promocyjnych od kalendarza. W obecnej sytuacji stabilizacji sprzedaży firmy decydują się na szereg zachęt, które skłonią nabywców do szybszego zawarcia transakcji. Staramy się wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom i oferujemy atrakcyjne rabaty, chociażby w postaci zniżek na miejsca parkingowe. Mamy też liczną pulę specjalnych ofert cenowych, które przedstawią nasi doradcy i przygotują propozycję dedykowaną klientowi.

Ogromnym atutem naszej oferty są także bardzo korzystnie skalkulowane pakiety wykończeniowe w programie Atal Design, które nawet bez zniżek są dla klientów opłacalne. W wielu inwestycjach dopasowujemy do oczekiwań klientów harmonogramy płatności, umożliwiając ich indywidualne zaplanowanie.

Tomasz Kaleta, dyrektor zarządzający ds. sprzedaży i marketingu w Develii

Oferujemy rabaty cenowe oraz specjalne warunki, takie jak harmonogram płatności 20/80, które dostępne są przy wybranych inwestycjach. Spodziewamy się, że w kolejnych kwartałach popyt będzie wspierany przez spadek stóp procentowych, co przełoży się na niższe koszty kredytów hipotecznych i poprawę ich dostępności.

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

W okresie wakacyjnym nie przewidujemy specjalnych promocji. Mamy pojedyncze lokale w ofercie promocyjnej. W inwestycji Moja Północna w Warszawie, tuż obok Galerii Północnej mieszkania oferujemy w cenie od 13 900 zł/mkw., w Gdańsku w inwestycji Wolne Miasto mamy mieszkania w kwocie od 10 960 zł/mkw.

Janusz Miller, dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu w Home Invest

W okresie letnim klienci mogą liczyć na atrakcyjne promocje cenowe na wybrane mieszkania, w szczególności w naszych flagowych inwestycjach: Warszawski Świt na warszawskim Bródnie oraz Enklawa Ursynów na pograniczu Ursynowa i Mokotowa. Oferujemy specjalne bonusy, które czynią zakup jeszcze bardziej korzystnym.

Agata Zambrzycka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Aurec Home

Lato to idealny moment na zakup nowego mieszkania, zwłaszcza że przygotowaliśmy wyjątkowe, wakacyjne promocje na wybrane inwestycje w Warszawie. Dzięki nim klienci mogą liczyć na realne oszczędności i dodatkowe korzyści. W ofercie promocyjnej znajdują się dwie atrakcyjne lokalizacje. Fabrica Ursus - nowoczesne osiedle w samym sercu Ursusa. Przy zakupie mieszkania w tej inwestycji klienci otrzymują miejsce postojowe gratis, co znacząco obniża całkowity koszt zakupu. My Forest to kameralna inwestycja przy ul. Modlińskiej na warszawskim Tarchominie. Wybrane lokale dostępne są w niej z rabatem sięgającym aż 50 000 zł.

Takie bonusy to konkretna oszczędność, szczególnie dla osób kupujących mieszkanie na kredyt. Niższa cena oznacza, nie tylko mniejsze zobowiązania wobec banku, ale również możliwość wykorzystania zaoszczędzonych środków np. na wykończenie wnętrza lub zakup wyposażenia. Promocje dostępne latem 2025 roku to świetna okazja, by zainwestować w komfortowe mieszkanie w Warszawie i jednocześnie zoptymalizować wydatki, jeśli szukasz lokalu z miejscem postojowym gratis lub rabatu na nowe mieszkanie.

Mariusz Gajżewski, Head of Sales, Marketing and Communication BPI Real Estate Poland

Aktualnie finalizujemy sprzedaż czterech gotowych do zamieszkania projektów i w każdym z nich dostępne są atrakcyjne oferty. W zależności od projektu oferujemy różne rabaty cenowe. Udzielane przez nas rabaty skierowane są dla klientów decydujących się na zakup mieszkania w ukończonej inwestycji, zarówno dla osób szukających pierwszego mieszkania, jak i klientów inwestycyjnych.

Joanna Chojecka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu na Warszawę i Wrocław w Grupie Robyg

Wprowadziliśmy do oferty kolejne mieszkania w promocji -1000 zł za mkw. – przykładowo w warszawskiej inwestycji Modern City, Royal Residence, Osiedle Kameralne. W wybranych projektach mamy także specjalne promocje, dotyczące harmonogramu płatności 20/80 lub 20/20/60 – to płatność tylko 20 proc. wartości przy zakupie, a 80 proc. przed odbiorem mieszkania.

Agnieszka Gajdzik-Wilgos, Manager Sprzedaży Ronson Development

Mamy wiele atrakcyjnych ofert dla naszych klientów, cieszących się dużym zainteresowaniem. Przede wszystkim w każdej inwestycji dostępne są elastyczne harmonogramy płatności, dostosowywane indywidualnie do potrzeb nabywców. Bonusy i promocje dotyczą także poszczególnych inwestycji, m.in. miejsce postojowe w cenie oferujemy przy zakupie trzy i czteropokojowych mieszkań w inwestycji Ursus Centralny w Warszawie, a także gotowych trzypokojowych lokali, do których można wprowadzić się od razu. W projekcie Miasto Moje do każdego mieszkania dodawana jest bezpłatna komórka lokatorska o powierzchni 7 mkw., a ceny lokali zaczynają się od 399 tys. zł.

W Zielono Mi dostępne są gotowe mieszkania dwupokojowe w ramach drugiego etapu sprzedaży, natomiast we Wrocławiu, w Osiedlu Startowym, mieszkania dwupokojowe można nabyć od 350 tys. zł. Dodatkowo, w Osiedlu Viva ceny zaczynają się od 10 900 zł/mkw., w szczecińskiej Nowej Północy mieszkania dostępne są od 358 tys. zł z odbiorem jeszcze w tym roku, a w Nowych Warzymicach oferowane są gotowe domy szeregowe w cenie od 717 tys. zł.

Tomasz Czuchra, wiceprezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa

W okresie letnim klienci Grupy Waryński mogą skorzystać ze specjalnych wakacyjnych bonusów w ramach nowej inwestycji mieszkaniowej Stacja Ligocka zlokalizowanej w Katowicach. Promocja obejmuje wybrane mieszkania, do których nabywcy mogą bezpłatnie dobrać miejsce postojowe, a także komórkę lokatorską, w zależności od dostępności i potrzeb kupującego.

Działania promocyjne prowadzone są zarówno online, jak kampanie digital, działania w mediach społecznościowych, jak i offline poprzez bezpośrednie wsparcie biura sprzedaży oraz aktywny kontakt z klientami. Zespół doradców pozostaje do dyspozycji, by przedstawić szczegóły promocji i dopasować ofertę do indywidualnych potrzeb nabywcy. Letnia akcja dotyczy wyłącznie projektu Stacja Ligocka i obowiązuje do końca wakacji lub do wyczerpania puli mieszkań objętych promocją.

Piotr Ludwiński, dyrektor Sprzedaży w Archicom

Zapewnienie nabywcom nieruchomości komfortu na każdym etapie zakupu to fundament naszej strategii sprzedażowej. Dbamy, nie tylko o atrakcyjną ofertę, ale również o pełne wsparcie – od momentu wyboru mieszkania, przez kwestie finansowania, aż po odbiór lokalu i możliwość jego wykończenia. Dlatego obok doradztwa kredytowego proponujemy m.in. usługę aranżacji „pod klucz”. W okresie wakacyjnym przygotowaliśmy specjalne rozwiązania, które odpowiadają na potrzeby rynku.

Obecnie w ramach akcji „Okazje do kwadratu” klienci mogą znaleźć mieszkania w wyjątkowo korzystnych cenach w wybranych projektach we Wrocławiu, Krakowie i Łodzi. W części inwestycji dostępny jest również model płatności 20/80, który pozwala uregulować większość ceny dopiero przy odbiorze lokalu.

Damian Tomasik, prezes zarządu Alter Investment

W okresie wakacyjnym nasi klienci mogą liczyć na atrakcyjne promocje przy zakupie działek inwestycyjnych. Oferujemy m.in. na wybrane grunty indywidualne warunki płatności. Promocje obejmują projekty w Pomlewie, Jezioranach i Gdańsku – Madalińskiego. Naszym celem jest wsparcie inwestorów w podejmowaniu decyzji zakupowych w sezonie letnim, kiedy wiele firm planuje nowe przedsięwzięcia deweloperskie.

Renata Mc Cabe - Kudla, Country Manager w Grupo Lar Polska

Nie oferowaliśmy nigdy promocji ani bonusów. Traktujemy wszystkich kupujących tak samo i nie wprowadzamy bonusów dla wybranych klientów.

sie 05 2025

Rynek flex przyspiesza


Komentarze: 0

Mateusz Strzelecki, Partner / Head of Tenant Representation w Walter Herz

Rynek elastycznych biur w Polsce dynamicznie rośnie. W najbliższych latach możemy oczekiwać przyspieszenia tempa jego rozwoju.

W siedmiu największych miastach w Polsce oferowanych jest obecnie łącznie ponad 420 tys. mkw. powierzchni flex, co stanowi przeszło 3 proc. w całkowitej podaży biur na naszym rynku. W Warszawie i Krakowie flexy mają po około 4 proc. udziału w sektorze. Biorąc pod uwagę wysokie koszty aranżacji powierzchni biurowych i zmieniający się globalnie model pracy w najbliższych latach elastyczne biura będą znacznie energiczniej zwiększać swój potencjał w Polsce, zbliżając się do poziomów rejestrowanych na rynkach europejskich.

Rynek flex – trend na różnorodność

Trendy, jakie kształtują rynek elastycznych biur w Polsce związane są głównie z coraz większą polaryzacją form oferowanego najmu. Propozycje kierowane do najemców stają się bardziej różnicowane i bogate. Mocniej rysuje się też trend związany z myśleniem o biurze jak o usłudze (Backend-as-a-Service), u podstaw której leży pełna integracja z zaawansowanymi technologiami i zasadami ESG oraz społeczność.

Na rynku flex w Polsce rozwija się subskrypcyjny model biura, w którym firmy korzystają z dostępu do elastycznych powierzchni w wielu lokalizacjach w różnych miastach w ramach opłaty miesięcznej. Spośród dostępnych opcji coraz chętniej wybierane są także biura satelitarne. Nasila się zjawisko powstawania satelitarnych biur, aranżowanych blisko miejsca zamieszkania pracowników, które stanowią swoiste uzupełnienie dla siedziby głównej firmy.

Jednocześnie trwa rozbudowa elastycznych zasobów wewnątrz tradycyjnych biurowców, co jest świetnym sposobem na wykorzystanie wolnych powierzchni biurowych i podbicie popularności budynków na rynku.

Biznes traktuje dziś flexy jako typową alternatywę dla tradycyjnych biur. Nie jak tymczasowe rozwiązanie, ale strategiczny wybór zastępujący konwencjonalne powierzchnie. Niektóre organizacje całkowicie rezygnują ze standardowych biur i decydują się na całkowite przeniesienie działalności do elastycznych przestrzeni biurowych ze względu na przewidywalność kosztów, możliwość swobodnego skalowania i krótszy czas uruchamiania działalności.

Warszawa i Kraków liderami rynku

Największy udział w rynku elastycznych biur ma Warszawa, przypada na nią ponad połowa przestrzeni flex dostępnych w kraju. Warszawski rynek oferuje około 235 tys. mkw. w tym formacie. Liderem rynku flex w regionach jest Kraków z prawie 70 tys. mkw. elastycznych powierzchni. Na kolejnych pozycjach plasuje się Wrocław, Trójmiasto i Poznań. Zainteresowanie elastycznymi przestrzeniami rośnie także w Łodzi i Katowicach. W miastach regionalnych, poza Warszawą oferowanych jest łącznie prawie 190 tys. mkw. elastycznych powierzchni biurowych, co odpowiada około 23 000 stanowiskom pracy.

Tylko w stolicy operatorzy biur flex wynajęli w 2024 roku około 70 proc. więcej powierzchni niż rok wcześniej. W najbliższych latach sektor będzie jeszcze szybciej zwiększał swoje zasoby. W nadchodzącym czasie do oferty trafiać będą kolejne elastyczne powierzchnie w nowych projektach, realizowane także w znacznej mierze w dużych miastach regionalnych.

Flexy w ścisłym centrum z największym wzięciem

Popyt na flexy podbija przede wszystkim hybrydowy model pracy, który generuje większą potrzebę elastyczności najmu. Zainteresowanie biurami flex rośnie szczególnie w Warszawie i Krakowie. Najemcy skupiają się głównie na lokalizacjach centralnych, a szczególnie tych doskonale skomunikowanych, np. w okolicy stacji metra. Z naszych obserwacji wynika, że najczęściej poszukiwane są powierzchnie dla 3–15 osób, tj. w przedziale 20–200 mkw. Rośnie jednocześnie popyt na większe moduły, które wykorzystywane są m.in. przez firmy projektowe i podmioty zagraniczne, rozpoczynające działalność w Polsce.

Wśród najemców elastycznych biur w Polsce dominują firmy z branży IT i e-commerce oraz marketingowe, finansowe, konsultingowe i start-upy, a także międzynarodowe korporacje, poszukujące biur satelitarnych, tymczasowych i elastycznych punktów wejścia na rynek. W regionach popyt generują głównie firmy technologiczne, usługowe i sektor SSC/BPO.

Rynek flex staje się coraz bardziej profesjonalny, a struktura popytu coraz bardziej złożona. Spora chłonność rynku sprawia, że współczynnik niewynajętych przestrzeni elastycznych pozostaje na niższym poziomie niż w przypadku klasycznych powierzchni biurowych i wynosi około 8–10 proc. Operatorzy flex wykorzystują możliwość szybszej komercjalizacji powierzchni w nowych projektach w porównaniu z właścicielami budynków biurowych proponujących tradycyjne powierzchnie.

Nowi gracze

Duża popularność flexów sprawia, że na rynku regularnie pojawiają się nowi operatorzy lokalni, jak np. The Shire, BeIN Offices, Puzzle Office i butikowe firmy oferujące takie powierzchnie w wydaniu premium. Rosnące zapotrzebowanie na elastyczne rozwiązania w Polsce motywuje także wielu deweloperów do uruchamiania własnych marek flex dla zapewnienia dodatkowej, komplementarnej oferty w funkcjonujących biurowcach.

Obok globalnych marek, jak Regus, WeWork, Mindspace, czy Brain Embassy na polskim rynku rozwijają ofertę również lokalni operatorzy, jak np. Chilliflex, Loftmill czy OmniOffice. Właściciele budynków komercyjnych oferują biura w elastycznym formacie m.in. pod takimi markami jak Business Link, CitySpace, czy Quickwork.

Elastyczna oferta obejmuje dziś m.in. powierzchnie coworkingowe, biura serwisowane, biura projektowe na czas określony oraz wirtualne biura. Operatorzy dysponują coraz bardziej zróżnicowanymi propozycjami pod względem lokalizacji, standardu, rozpiętości oferowanych usług i elastyczności warunków najmu. A rynek staje się coraz bardziej konkurencyjny.

Wśród rynkowych propozycji znaleźć można także powierzchnie klasy premium, oferowane m.in. przez Brain Embassy, The Nest i Mindspace, zapewniające wysokiej klasy design, przestrzeń wellness, kawiarnie i zaplecze eventowe oraz usługi concierge.

Elastyczna przestrzeń od około 800 zł miesięcznie

Stawki czynszowe za flexy w Polsce pozostają zróżnicowane w zależności od miasta, lokalizacji oraz standardu powierzchni. W centrum Warszawy za biurko w elastycznej przestrzeni trzeba zapłacić 300–475 euro miesięcznie. Na rynkach regionalnych miesięczne opłaty za jedno miejsce pracy kształtują się w przedziale 200–375 euro. Stawka najczęściej obejmuje wszystkie koszty, w tym czynsz, media, sprzątanie, dostęp do internetu i przestrzeni wspólnych. W praktyce rozliczenie realizowane jest na podstawie faktur VAT, bez podpisywania klasycznych umów najmu, które zastępuje zwykłe oświadczenie i opłata za dany okres.

Najemcy oczekują krótkich zobowiązań, np. na 1–3 miesiące, skalowalności oraz przejrzystości i sprawnej obsługi. Stąd operatorzy coraz częściej oferują modele „pay-as-you-go”, adaptując swoje działania operacyjne i procedury do modelu usługowego. Firmy zainteresowane najmem liczą natomiast na elastyczne warunki nawet przy biurach prywatnych dla 10–20 osób.

Walter Herz wspiera firmy w procesie poszukiwania przestrzeni flex, oferowanych w różnych miastach, zarówno w modelu prywatnych biur, jak i coworkingu. Doradzamy również operatorom elastycznych przestrzeni w najmie powierzchni biurowych od właścicieli nieruchomości. Wspieraliśmy takie projekty m.in. w Krakowie (The Shire) i Poznaniu (BeIN Offices), a obecnie pracujemy nad kolejnymi we Wrocławiu, Trójmieście i Krakowie.

lip 30 2025

Ile mieszkań sprzedali deweloperzy w pierwszej...


Komentarze: 0

Jakie wyniki sprzedaży odnotowały firmy deweloperskie w pierwszym półroczu 2025 roku? Jak podsumowanie pierwszych sześciu miesięcy tego roku wypada w porównaniu z rezultatami uzyskanymi w 2024 roku? Jakie czynniki rzutowały na tegoroczną sprzedaż mieszkań? Jakie uwarunkowania kształtują popyt? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Tomasz Kaleta, dyrektor zarządzający ds. sprzedaży i marketingu w Develii
W pierwszej połowie 2025 roku osiągnęliśmy wyniki sprzedażowe nieco powyżej zakładanych celów. Sprzedaliśmy 1699 mieszkań na podstawie umów deweloperskich i przedwstępnych wobec 1949 w analogicznym okresie ubiegłego roku i przekazaliśmy klientom 1193 lokale – o 13 proc. więcej niż przed rokiem.
Po pierwszym półroczu podtrzymujemy nasz cel sprzedażowy na ten rok na poziomie 3100-3300 mieszkań. Dążymy także do przekazania 2900-3100 lokali, co pozwoliłoby nam przekroczyć rekordową dotychczas liczbę 2865 mieszkań przekazanych w 2024 roku. Plany te nie uwzględniają przejęcia Bouygues Immobilier Polska, które znacząco zwiększyło nasz potencjał sprzedażowy w kolejnych latach.
W pierwszym półroczu br. na sprzedaż miały wpływ przede wszystkim czynniki makroekonomiczne, w tym utrzymujące się, wysokie koszty kredytów, ograniczające ich dostępność oraz brak programów wsparcia zakupu mieszkań. Z optymizmem patrzymy na drugą połowę roku, spodziewając się dalszej stabilizacji rynku oraz wzrostu aktywności klientów w następstwie obniżek stóp procentowych.
Zbigniew Juroszek, prezes zarządu Atal
W pierwszym półroczu 2025 roku zawarliśmy 735 umów deweloperskich i przedwstępnych. Na obecną sytuację wpływ ma przede wszystkim wciąż bardzo drogi kredyt hipoteczny. Wynik za H1 jest poniżej naszego potencjału. Brak nowego programu wsparcia w połączeniu z kolejnymi obniżkami stóp procentowych będą powoli przekładać się na wzrost kontraktacji. Klienci nie będą dalej czekać na realizację obietnic wyborczych i zaczną decydować się na finalizację zakupów nieruchomości.
Andrzej Gutowski, dyrektor Sprzedaży Ronson Development
W pierwszym półroczu 2025 roku sprzedaliśmy łącznie 183 lokale. Choć wynik ten był nieco niższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku to odzwierciedlał naszą, ograniczoną podaż i ostrożne podejście firmy do niepewnej wówczas sytuacji na rynku mieszkaniowym. Wyczekiwaliśmy na odpowiedni moment, aby dostosować naszą strategię sprzedażową do realiów rynkowych i jednocześnie przygotować się na ewentualne ożywienie.
Dlatego też kiedy doszło do obniżek stóp procentowych, a szczególnie tej drugiej pojawił się wyraźniejszy impuls do zwiększenia aktywności inwestycyjnej. W odpowiedzi na sygnały poprawy koniunktury zdecydowaliśmy się uruchomić nowe projekty mieszkaniowe we Wrocławiu, Poznaniu oraz Szczecinie. Spodziewamy się, że drugie półrocze będzie mocniejsze pod kątem sprzedaży.
Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic
W pierwszym półroczu br. odnotowaliśmy niewielki sadek sprzedaży. Co nie jest zaskakujące wobec niskiego, realnego popytu i wzrostu podaży związanej z zapowiedziami rządowego programu dopłat do kredytów. Na spadek podaży, poza utrzymującymi się wysokimi stopami procentowymi miał też wpływ spadek popytu inwestycyjnego. Gros klientów indywidulanych inwestujących w nieruchomości przeniosła się na rynek hiszpański, portugalski, a nawet bułgarski ze względu na obawy związane z wojną, ale także spadek zysków spowodowany zahamowaniem wzrostu cen.
Janusz Miller, dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu w Home Invest
W pierwszym półroczu 2025 roku podpisaliśmy ponad dwieście nowych umów z klientami. W porównaniu do analogicznego okresu z 2024 roku oznacza to wzrost o około 64 proc. Natomiast względem drugiej połowy 2024 roku, ilość umów w pierwszym półroczu 2025 roku była wyższa o 41 proc., co potwierdza dynamiczny rozwój firmy. Szczególnie na tym tle wyróżnia się drugi kwartał 2025 roku, w którym liczba transakcji osiągnęła jeden z najwyższych wyników w naszej dwudziestoletniej historii.
Głównymi czynnikami napędzającymi sprzedaż w pierwszym półroczu 2025 roku były atrakcyjna oferta i projekty deweloperskie, które odpowiadały na zróżnicowane potrzeby klientów, od mieszkań kompaktowych po przestronne apartamenty. Kluczową rolę odegrała także wysoka skuteczność zespołu sprzedażowego i marketingowego. Sprzyjające warunki rynkowe, w tym stabilizacja cen nieruchomości i poprawa dostępności kredytów hipotecznych, co dodatkowo zachęcało klientów do podejmowania decyzji zakupowych.
Wprowadzenie nowych inwestycji w atrakcyjnych lokalizacjach oraz elastyczne podejście do oferty, obejmujące różne segmenty cenowe, pozwoliło dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Planujemy kontynuować dynamiczny rozwój, koncentrując się na dalszym poszerzaniu portfolio oraz dostosowywaniu oferty do zmieniających się oczekiwań rynku. Wyniki pierwszego półrocza 2025 roku potwierdzają, że przyjęta strategia przynosi wymierne efekty, a firma umacnia swoją pozycję na rynku deweloperskim.
Mirosław Bednarek, Regional Business Director, prezes zarządu Matexi Polska
W drugim kwartale bieżącego roku zaobserwowaliśmy wzrost aktywności klientów. Było to spowodowane pierwszą obniżką stóp procentowych, ale w naszej ocenie również tym, że część z nich przestała oczekiwać na program rządowy. Cieszy nas również pozytywna reakcja klientów na nowe projekty, co jest potwierdzeniem słuszności naszej strategii produktowej opartej o bardzo dobrą lokalizację i jakość realizacji inwestycji. W drugim kwartale br. zawarliśmy z klientami łącznie 99 umów deweloperskich, w tym 78 w Warszawie oraz 21 w Krakowie. Oznacza to wzrost o blisko 40 proc., zarówno względem pierwszego kwartału br., kiedy sprzedaż wyniosła 71 mieszkań oraz analogicznego okresu poprzedniego roku, kiedy zakontraktowaliśmy 72 lokale.
Narastająco w pierwszej połowie roku sprzedanych zostało łącznie 170 mieszkań, 121 w Warszawie oraz 49 w Krakowie i był to wynik na zbliżonym poziomie względem porównywalnego okresu poprzedniego roku.
Mariusz Gajżewski, Head of Sales, Marketing and Communication BPI Real Estate Poland
W pierwszym półroczu 2025 roku odnotowaliśmy stabilny i satysfakcjonujący poziom sprzedaży, utrzymujący się na zbliżonym poziomie do drugiej połowy 2024 roku. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego, zauważalny jest wzrost liczby zawartych umów, co zawdzięczamy przede wszystkim oferowaniu mieszkań w ukończonych inwestycjach w atrakcyjnych lokalizacjach. Sprzedaż gotowego do zamieszkania budynku charakteryzuje się dużo większą dynamiką niż na początku budowy, kiedy klientom oferowana jest przysłowiowa „dziura w ziemi”. Widzimy też przyspieszenie decyzji zakupowych wśród klientów, którzy wcześniej interesowali się naszymi projektami, ale wstrzymywali się z decyzją.
Michał Witkowski, dyrektor ds. sprzedaży Lokum Deweloper
W pierwszym półroczu 2025 roku zakontraktowaliśmy 65 mieszkań. Dla porównania, w analogicznym okresie 2024 roku było to 115 lokali. W ujęciu półrocznym widoczna jest natomiast poprawa, gdyż w drugiej połowie 2024 roku sprzedaliśmy 42 lokale. Największy wpływ na wyniki sprzedaży miały bardzo drogie kredyty hipoteczne i brak wystarczającej zdolności kredytowej, które skutecznie blokowały dużą część potencjalnych nabywców przed zakupem nieruchomości. Stąd też większość naszych klientów stanowiły osoby dysponujące gotówką, kupujące duże mieszkania na własne potrzeby.
Majowa obniżka stóp procentowych pozytywnie wpłynęła na nastroje klientów, ale jej skala była zbyt mała, by istotnie zwiększyć dostępność kredytów hipotecznych, a tym samym realnie przełożyć się na wzrost sprzedaży mieszkań. Mimo to dostrzegamy pierwsze oznaki ożywienia oraz stopniową poprawę zdolności kredytowej wśród naszych klientów. Decyzje zakupowe nadal jednak podejmowane są z dużą ostrożnością. Realną poprawę w drugiej połowie roku może przynieść dalszy spadek stóp procentowych połączony z ustabilizowaniem polityki banków w zakresie marż kredytowych.
Wówczas można spodziewać się wyraźniejszego wzrostu aktywności potencjalnych nabywców. Jeśli sytuacja klientów ulegnie wystarczającej poprawie, będziemy mogli odpowiedzieć na nią, wprowadzając do oferty przygotowywane przez firmę wrocławskie inwestycje.
Joanna Chojecka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu na Warszawę i Wrocław w Grupie Robyg
W pierwszym półroczu 2025 roku Grupa TAG podpisała ponad 1080 umów przedwstępnych i deweloperskich oraz dodatkowo około 160 umów rezerwacyjnych, które pozostały do sfinalizowania jako deweloperskie wkrótce. Robyg podpisał około 960 umów przedwstępnych i deweloperskich oraz około 160 umów rezerwacyjnych.
Grupa TAG w H1 2025 zrealizowała i rozpoznała w przychodach ponad 640 lokali. 516 mieszkań zostało przekazanych klientom, a ponad 130 lokali wprowadzono na wynajem. Robyg zrealizował i przekazał klientom ponad 460 lokali. Łącznie w H1 2025 Grupa TAG w Polsce miała w budowie ponad 7400 mieszkań i lokali komercyjnych. Portfolio mieszkań na wynajem Grupy wyniosło 3350 lokali. Aktualnie w ofercie Robyg ma blisko 1950 lokali.
W 2025 roku Grupa planuje sprzedaż na poziomie 2800 mieszkań oraz zwiększenie portfela lokali na wynajem do ponad 3600 lokali. Do 2028 roku Grupa TAG planuje osiągnąć w Polsce poziom 10.000 lokali w ofercie na wynajem. Ponadto, Grupa rozbudowuje bank ziemi, który obejmuje potencjał budowy około 28.000 lokali w całej Polsce i szuka możliwości inwestycyjnych w nowe grunty. Wyznaczamy także nowe trendy na rynku nieruchomości, wprowadzając instytucję rzecznika klienta.
Pierwsze półrocze 2025 roku pokazuje optymistyczne trendy na rynku nieruchomości mieszkaniowych. Ostatnie obniżki stóp procentowych mają duże znaczenie, to ważny sygnał dla rynku, że trend kosztów finansowania może się odwracać lub stabilizować. Choć sama zmiana nie była duża i nie przełożyła się jeszcze na drastyczny spadek kosztu kredytu to z perspektywy klientów istotne było to, że kierunek został jasno zarysowany. Wzrosło poczucie bezpieczeństwa i przewidywalności, co od razu wpłynęło na wzrost aktywności zakupowej. Wzrosła też wyraźnie zdolność kredytowa klientów, co ma kluczowe znaczenie dla decyzji zakupowych.
Zauważyliśmy już pewne ożywienie. Klienci częściej wracają do rozmów, które wcześniej wstrzymali z powodu niepewności finansowej. Dodatkowo rośnie zainteresowanie ofertą w przedziale cenowym odpowiadającym nowej, odświeżonej zdolności kredytowej. Widzimy też wzrost aktywności nie tylko po stronie klientów indywidualnych, ale również inwestorów, szczególnie tych poszukujących bezpiecznych form lokowania kapitału w mieszkaniach na wynajem. Rynek mieszkaniowy znów zaczyna być postrzegany jako stabilna przystań w czasach inflacyjnej niepewności. To ożywienie traktujemy z ostrożnym optymizmem. Popyt powoli się odbudowuje, ale tempo tego procesu będzie zależne od dalszej polityki monetarnej oraz ogólnej sytuacji makroekonomicznej.
Tomasz Czuchra, wiceprezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa
W pierwszym półroczu 2025 roku Grupa Waryński zainicjowała sprzedaż mieszkań w ramach nowej inwestycji – Stacja Ligocka, zlokalizowanej w zielonej części Katowic. Ze względu na fakt, że projekt został wprowadzony do oferty w drugim kwartale br., sprzedaż znajduje się obecnie w początkowej fazie i rozwija się w sposób stopniowy.
W analogicznym okresie 2024 roku spółka nie prowadziła sprzedaży, koncentrując się na działaniach przygotowawczych, projektowych oraz formalnych, niezbędnych do uruchomienia inwestycji. W związku z tym porównania wyników sprzedażowych rok do roku, jak również względem II półrocza 2024 roku, nie są w pełni adekwatne.
Kluczowym czynnikiem wpływającym na poziom sprzedaży w pierwszych miesiącach 2025 roku było uruchomienie oferty Stacja Ligocka oraz intensyfikacja działań marketingowych i promocyjnych inwestycji. Zakładamy, że w kolejnych miesiącach roku zainteresowanie projektem, z uwagi na jego lokalizację i atrakcyjność oraz dynamika sprzedaży będzie systematycznie wzrastać.
Damian Tomasik, prezes Alter Investment
W pierwszym półroczu 2025 roku odnotowaliśmy wzrost zainteresowania gruntami inwestycyjnymi, co przełożyło się na dobre wyniki sprzedaży w porównaniu do drugiej połowy 2024 roku. Kluczowym czynnikiem wpływającym na wyniki była większa dostępność finansowania oraz powrót optymizmu wśród inwestorów, w szczególności w segmencie PRS i zabudowie jednorodzinnej, co potwierdza skuteczność naszej strategii skoncentrowanej na gruntach w atrakcyjnych lokalizacjach z potencjałem urbanistycznym.
Renata Mc Cabe – Kudla, Country Manager w Grupo Lar Polska
Jesteśmy w okresie przejściowym, w którym zakończyliśmy sprzedaż w dwóch projektach i czekamy na wprowadzenie kolejnych.

lip 28 2025

Wraca optymizm na rynek nieruchomości


Komentarze: 0

Obniżone stopy procentowe w strefie euro i luzowanie polityki pieniężnej w Polsce pozwolą ożywić inwestycje na rynku nieruchomości. Wyraźny wzrost wartości transakcji inwestycyjnych w sektorze prognozowany jest jeszcze w tym roku.

Autor Bartłomiej Zagrodnik, Managing Partner, CEO w Walter Herz

Konsekwentne cięcie stóp procentowych przez Europejski Bank Centralny oraz początek obniżek stóp w Polsce i regionie CEE są pozytywnym impulsem dla rozwoju nowych inwestycji i transakcji realizowanych w sektorze nieruchomości komercyjnych. Niższe koszty finansowania mają wpływ na optymalizację wycen i poprawę rentowności projektów, co podbija konkurencyjność nieruchomości jako klasy aktywów inwestycyjnych. Rynek spodziewa się wyraźnego wzrostu wartości wolumenu transakcyjnego w Europie w drugiej połowie roku oraz większej aktywności inwestorów w Polsce w miarę łagodzenia polityki pieniężnej.

W wyniku serii obniżek stóp procentowych wprowadzonych przez Europejski Bank Centralny stopa refinansowa w strefie euro spadła do 2,15 proc., a prognozowana po wakacjach kolejna obniżka może zbić ją do poziomu 1,75 proc. Cięcie stóp procentowych prze EBC przyniosło już efekty, w drugim kwartale br. wartość wolumenu inwestycyjnego była wyższa niż transakcji sfinalizowanych w analogicznym okresie rok wcześniej.

W Polsce po kilkunastu miesiącach utrzymywania stopy referencyjnej na poziomie 5,75 proc. i obniżkach w maju i lipcu br. jej poziom wynosi obecnie 5 proc. Dalsze cięcie stóp spodziewane jest we wrześniu. O kolejnych redukcjach mówi sama RPP, która biorąc pod uwagę efektywne schodzenie do celu inflacyjnego, jeszcze w tym roku widzi przestrzeń do obniżenia stóp od 25 pb do 50 pb do wysokości 4,50 proc. Poza stabilizacją inflacji, za taką decyzją przemawiają dobre perspektywy makroekonomiczne, jak i zakładany tegoroczny wzrost PKB do poziomu 3,4 proc. Według analiz ekonomistów w Polsce jest przestrzeń do obniżenia stóp procentowych do 3,5 proc. do końca 2026 roku.

W cenie inwestycje z potencjałem wzrostu

Obniżki stóp procentowych pozwalają zwiększyć dostępność finansowania i zredukować jego koszt. Już pierwsza obniżka stóp przyczyniła się do widocznego wzrostu wartości wolumenu inwestycyjnego wygenerowanego w Polsce w drugim kwartale br. w porównaniu z pierwszym. Duża ilość transakcji, która rejestrowana jest na naszym rynku świadczy o wyjątkowej intensywności działań inwestorów, ale poziom przepływu inwestycyjnego pokazuje mocny spadek średniej wartości transakcji.

Kapitał poszukuje przede wszystkim stabilnych aktywów w długim przedziale czasu. Jednocześnie rośnie zainteresowanie nieruchomościami z potencjałem do wzrostu wartości, projektami do przebudowy, jak również inwestycjami z perspektywami zmiany funkcji i przeznaczonymi do repozycjonowania.

Inwestorzy wybiórczo podchodzą do rynku i skrupulatnie analizują swoje wybory. Największym powodzeniem w Polsce cieszą się tym roku na powrót nieruchomości magazynowe i aktywa z sektora logistyki i produkcji, w przypadku których stopy kapitalizacji kształtują się na poziomie 6,25–6,50 proc.

W pierwszym półroczu br. rynek inwestycyjny w naszym kraju odnotował mniejsze zainteresowanie nieruchomościami biurowymi i handlowymi, bo w tych sektorach oczekiwania cenowe kupujących i właścicieli obiektów nadal się różnią. W segmencie retail akwizycje dotyczą głównie parków handlowych, które dają u nas rocznie 7-8 proc. zwrotu.

Lokalny kapitał źródłem inwestycji

Na rynku transakcji inwestycyjnych dominują inwestorzy z obszaru CEE, których udział w akwizycjach w Polsce sięga już niemal 40 proc. Poza podmiotami inwestycyjnymi z regionu, duży - 30 proc. udział w wolumenie inwestycyjnym ma obecnie kapitał z USA. Kraje Europy Zachodniej plasują się na kolejnej pozycji wśród inwestorów aktywnych w naszym kraju, a ich zaangażowanie w zakupy wynosi 20 proc.

W transakcjach na rynku nieruchomości regularnie zwiększa się też udział polskiego kapitału. W pierwszej połowie 2025 roku rodzimi inwestorzy odpowiedzialni byli za ponad 14 proc. zrealizowanego wolumenu inwestycyjnego.

Rynek transakcyjny, zarówno w Polsce, jak i Europie nadal cechuje niewielka aktywność inwestorów instytucjonalnych, którzy są bardzo wymagający, szczególnie po spadku wycen posiadanych aktywów. Po obniżkach stóp kapitał będzie jednak intensywniej poszukiwał alternatywy dla niżej oprocentowanych obligacji i depozytów, a nieruchomości jako źródło stabilnych dochodów będą odzyskiwać swoją dawną pozycję inwestycyjną.

Obniżone koszty inwestycji, dzięki niższym stopom procentowym pozwalają zniwelować różnicę pomiędzy oczekiwaniami sprzedających i kupujących, co przełożyć się może w najbliższym czasie na większą ilość transakcji o większym nominale. Niższy koszt pieniądza będzie także działał stymulująco, jeśli chodzi o realizację nowych projektów deweloperskich i komercyjnych. Ich skala, ze względu na utrzymujące się wciąż napięcia geopolityczne jest jednak trudna do przewidzenia. Niemniej, spodziewamy się, że druga połowa 2025 roku przyniesie zauważalne ożywienie w inwestycjach na naszym rynku.

lip 24 2025

Zuzanna Jaskowska dołącza do Avison Young...


Komentarze: 0

Do zespołu Wycen i Doradztwa w Avison Young w Polsce dołącza Zuzanna Jaskowska.

Zuzanna jest licencjonowanym rzeczoznawcą majątkowym z wieloletnim doświadczeniem w wycenie nieruchomości komercyjnych. Ukończyła studia magisterskie na kierunku geodezja i kartografia na Politechnice Warszawskiej oraz studia podyplomowe z wyceny nieruchomości. W trakcie swojej kariery zawodowej Zuzanna współpracowała z takimi firmami jak CBRE Corporate Outsourcing, czy Cushman & Wakefield.

Zuzanna posiada doświadczenie w pracy z klientami krajowymi i międzynarodowymi. Wykonywała złożone wyceny aktywów ze wszystkich sektorów nieruchomości komercyjnych. W ramach pełnionych obowiązków zajmowała się również wspieraniem procesów transakcyjnych na rynku nieruchomości komercyjnych, wykonywaniem analiz umów najmu oraz uczestniczyła w tworzeniu strategii zarządzania portfelem nieruchomości klienta.