Kategoria

Nieruchomości, strona 67


gru 16 2021 Parki handlowe w Polsce to dobry biznes
Komentarze: 0
Szykuje się rekordowy rok dla segmentu mniejszych obiektów handlowych

Nasilający się trend lokalności i ewolucja nawyków zakupowych spotęgowała popularność obiektów handlowych typu convenience. Parki handlowe i nieduże centra zakupowe mocno zyskały na znaczeniu, co motywuje deweloperów do intensywniejszego działania. Grono inwestorów planujących realizację obiektów handlowych w tym formacie z kwartału na kwartał rośnie. Poza elastycznością powierzchni i niższymi stawkami najmu, parki handlowe wygrywają przede wszystkim swoim usytuowaniem w pobliżu klientów, co jest dziś czynnikiem kluczowym.  

– O popularności, jaką zyskały mniejsze obiekty handlowe najlepiej świadczyć może fakt, że niektóre marki przygotowują koncepty dopasowane specjalnie pod parki handlowe i centra zakupów codziennych. Firmy sieciowe powróciły do swoich planów ekspansji i podejmują rozmowy na temat wynajmu powierzchni w nowych lokalizacjach. Swoją pozycję umacnia przede wszystkim sektor dyskontowy, który lokuje w parkach handlowych swoje kolejne placówki. Także marki modowe, które dotąd prowadziły tylko sklepy w galeriach, poszukując nowych kanałów sprzedaży, pojawiają się w mniejszych centrach. Na nasz rynek wchodzą też nowe marki, jak na przykład market budowlany Hipper.pl, planujący ulokować sieć sklepów w parkach handlowych – informuje Agata Karolina Lasota, dyrektor zarządzająca w LBC Invest. 

Już pierwsze trzy kwartały tego roku przyniosły większy przyrost powierzchni w segmencie handlowym niż cały ubiegły rok. Krajowe zasoby wzrosły w tym czasie o niemal 330 tys. mkw., a według szacunkowych danych w całym 2021 roku rynek powierzchni handlowych wzbogaci się o około 500 tys. mkw. nowej podaży.  – W budowie w całym kraju jest około 460 tys. mkw. powierzchni handlowych, w tym około 40 parków handlowych i centrów convenience. W tym formacie w roku bieżącym wejdzie na rynek przeszło 200 tys. mkw. nowej powierzchni i będzie to dla niego historycznie rekordowy wynik. A deweloperzy nadal podkręcają tempo. Parki handlowe i niewielkie centra zakupowe wśród inwestycji rozpoczynanych w ostatnim kwartale stanowią już ponad 60 proc. projektów. Zwykle powstają w miastach liczących poniżej 100 tys. mieszkańców, gdzie jest deficyt powierzchni handlowych i tańsze grunty. Dla inwestorów to dobry sposób na strategiczną rozbudowę swojego portfolio inwestycyjnego lub dywersyfikację portfela nieruchomości – mówi Agata Karolina Lasota.  

Na naszym rynku pojawiają się kolejne grupy inwestycyjne z nowymi markami obiektów codziennych zakupów, jak polsko-niemiecka grupa inwestycyjna 4FI, która zadebiutowała pierwszym centrum o nazwie Mozaika w Krakowie. Aktywne są sklepy meblowe i budowlane, które rozwijają stale swój potencjał. W tym roku nowe magazyny handlowe oddała w Bydgoszczy Agata Meble, a IKEA w Szczecinie. W budynkach po Tesco otworzyła się Castorama w Żarach i Leroy Merlin w Bydgoszczy, a także Leroy Merlin w Kutnie. Tesco pod Leroy Merlin przebudowywane jest również w Warszawie. Ponadto, rozbudowuje się Centrum Atut Ruczaj w Krakowie i Galeria Bawełnianka w Bełchatowie, a w grudniu br. otwarta została  Galeria Andrychów. 

Wkrótce na rynku pojawi się również park handlowo-usługowy Saller Park Lipnik, Premium Park Lubrza, park handlowy Ząbkowice Śląskie, Sierpc Retail Park, Tuchola Park, S1 Center w Złotoryi, Multishop Suwałki, Park handlowy Świnoujście, czy Stop Shop Zielona Góra. 
W planach firmy EDS Retail Park jest otwarcie parku handlowego w Sosnowcu oraz w Rembelszczyźnie, a jeszcze w tym roku inwestor chce oddać park handlowy w Redzie. Kolejne projekty o łącznej powierzchni 17 tys. mkw., które powstaną m.in. w Opocznie, Ciechocinku, Łęczycy, Łowiczu przygotowuje firma Fortis Investments. Nowy park firmy DL Invest Group powstaje z kolei w Mikołowie. 

– Silnym impulsem do inwestowania w tym segmencie nieruchomości są wyższe stopy kapitalizacji w naszym kraju w porównaniu z Europą, które w przypadku niektórych parków handlowych sięgają 7 proc. – informuje Agata Karolina Lasota. – W ostatnim czasie w sektorze handlowym notowane były głównie transakcje z udziałem nieruchomości o niewielkiej powierzchni. Parki handlowe i centra convenience stanowią atrakcyjne aktywa dla inwestorów. Świadczy o tym również duża ilość prowadzonych negocjacji dotyczących nieruchomości oferowanych w tym formacie. Mówimy tu także o projektach przygotowywanych dopiero do budowy – komentuje dyrektor z LBC Invest. – Podpisaliśmy niedawno umowy na realizację kompleksowych procesów inwestycyjnych, w tym także komercjalizację dla parków handlowych usytuowanych w Krakowie i dwóch mniejszych miastach w województwie małopolskim oraz pomorskim. Ich realizację planujemy rozpocząć w przyszłym roku, aktualnie trwają prace projektowe. Inwestorzy to klienci, zarówno z kontynentu afrykańskiego, jak i firmy polskie, z którymi prowadzimy współpracę od wielu lat – dodaje.    

Rosnący popyt na nieruchomości o profilu convenience zaowocował w tym roku kilkunastoma transakcjami, których przedmiotem były mniejsze centra zakupowe w głównej mierze usytuowane w mniejszych miastach. Amerykański fundusz LCN nabył na przykład kilka parków handlowych, wynajętych sieci hipermarketów Auchan o całkowitej powierzchni 107,6 tys. mkw. zlokalizowanych w Szczecinie, Rybniku, Słupsku, Gdańsku, Nowym Sączu i Lublinie. W nowe ręce trafiły też obiekty przeznaczone do modernizacji, jak Galeria Malta, Galeria Rumia, czy Galeria Pestka.

 

LBC Invest
gru 15 2021 Walka o handel z ekspresowymi dostawami
Komentarze: 0
Swoje sieci dark store’ów, pozwalające na dostarczanie produktów spożywczych w kilkanaście minut od zamówienia rozwija już na naszym rynku kilka firm, a kolejne platformy zakupowe zapowiadają wejście do Polski. W segmencie quick commerce robi się mocno konkurencyjnie

Quick commerce czyli segment ekspresowych dostaw podstawowych produktów spożywczych, napojów, słodyczy, chemii gospodarczej czy kosmetyków do klientów to format, który robi teraz karierę, zarówno w naszym kraju, jak i na całym świecie. Dark stores, microcentra dystrybucyjne służące wyłącznie do obsługi zamówień składanych on-line, funkcjonują już w siedmiu największych miastach w naszym kraju. Ze względu na ograniczony asortyment, obejmujący od 1000 do 2000 produktów nie mogą konkurować z dużymi sieciami handlowymi i standardowymi zakupami on-line oferującymi olbrzymią gamę towarów. Stanowią natomiast bezpośrednią konkurencję dla niewielkich sklepów lokalnych przeznaczonych do szybkich, spontanicznych zakupów, zaspokajających bieżące potrzeby. Choć i tu konkurencja jest utrudniona ze względu wąski zakres produktów.   

– Rozwojowi tej formy sprzedaży, gwarantującej błyskawiczne dostawy do klienta sprzyja obserwowany, mocny trend convenience, związany z oczekiwaniem wygodnego i łatwego dostępu do towarów. Ta tendencja jeszcze mocniej spopularyzowała się w czasie lockdownu. Formuła realizacji dostaw w czasie 10-15 minut wymaga jednak stworzenia sieci odpowiednio sprofilowanych obiektów dystrybucyjnych rozsianych na terenie miasta. Dark stores przypominają supermarkety o powierzchni kilkuset metrów, zazwyczaj od 200 mkw. do 400 mkw., które urządzone są w taki sposób, aby osoby kompletujące zamówienie mogły sprawnie przemieszczać się pomiędzy regałami i zebrać produkty w jak najkrótszym czasie. Przypominają sklepy, ale działającą jak magazyny do przechowywania towarów – wyjaśnia Piotr Szymoński, Director Office Agency w Walter Herz. 

Darmowe dostawy lub nawet do 2.00 w nocy

Q-commerce na większą skalę zaczął rozwijać się w Polsce dopiero w tym roku. Usługa spotyka się z zainteresowaniem sporej grupy klientów. Dark stores oferują towar w cenach zbliżonych do tradycyjnych placówek handlowych. Zamówienia dostarczane są 7 dni w tygodniu, także w niedziele niehandlowe. Lisek działający w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku, Poznaniu i Katowicach zapewnia dostawę nawet do 10 minut. Całkowicie darmowy dowóz dostępny jest w JOKR, a w Jush przy zamówieniu powyżej 35 zł. 

Ostatnie miesiące przyniosły nie tylko szybki rozwój tego formatu w Polsce, ale i zapowiedzi wejścia na nasz rynek kolejnych dużych graczy. Firmy działające w tym segmencie z tygodnia na tydzień poszerzają zasięg działania, obejmując obsługą kolejne dzielnice miast. A tymczasem na rynku ekspresowych dostaw robi się już niezły tłok. Rosną sieci dark store'ów pierwszych platformom, które pojawiły się w Polsce, jak Lisek, Jokr, czy GetnowX. 

W ekspresowym tempie rozrasta się też ilość punktów dystrybucyjnych Biedronki dla usługi Biedronka Express BIEK, którą od października br. oferuje we współpracy z Glovo. To druga platforma, która podobnie jak Lisek App funkcjonuje także poza stolicą. Dostawy z rozsianych w Warszawie, Łodzi, Krakowie, Gdańsku, Poznaniu i we Wrocławiu dark store’ów realizowane są w promieniu 2 km w kwadrans. Microcentra dystrybucyjne pracują przez cały tydzień w godzinach 8-23, a w Warszawie w piątki i soboty nawet do godziny 2.00.

Grupa Żabka Future postawiła natomiast na start-up Lite E-Commerce, którego celem jest tworzenie nowych rozwiązań o charakterze modern convenience. Firma zdecydowała się niedawno uruchomić dark store’y i szybkie dostawy artykułów spożywczych za pośrednictwem aplikacji Jush. W październiku br. Żabka Jush wystartowała w Warszawie, ale w planie są także inne miasta.   

Nowe platformy zakupowe szykują się do startu w Polsce

Wprawdzie platforma Swyft, po pół roku funkcjonowania zawiesiła tymczasowo działalność operacyjną, ale obecnym na naszym rynku firmom wkrótce przybędzie spora konkurencja. Debiuty w Polsce zapowiadają m.in. Gorillas i Grovy. Gorillas, niemiecki start-up specjalizujący się w błyskawicznych dostawach z własnych sklepów-magazynów tworzy zespół do zarządzania projektem w naszym kraju. Firma, której wycena po kilku miesiącach od założenia przekroczyła 1 mld dolarów, prowadzi ekspansję w Europie. Działa w 15 miastach w Niemczech, a także w Holandii, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch i Belgii. Zadebiutowała również w Nowym Jorku, który będzie przyczółkiem do rozwoju sieci na terenie Stanów Zjednoczonych. 
Do wejścia na polski rynek szykuje się także Grovy. Platforma oferuje usługi już w największych miastach w Niemczech i w Rumunii. Teraz start-up planuje wejście na rynek polski, czeski i węgierski.     

W dostawach z różnych sklepów specjalizuje się u nas Glovo, czy Wolt. Glovo na naszym rynku współpracuje z Biedronką, a na rodzimym hiszpańskim, we Włoszech, w Portugalii, Rumunii i na Ukrainie działa na bazie własnego zaplecza dystrybucyjnego. Wolt chce natomiast uruchomić w Polsce, podobnie jak w Czechach, Danii i na Węgrzech swój Wolt Market czyli sieć samodzielnych wirtualnych supermarketów. Wolt Market ma działać wyłącznie jako dark store i realizować zamówienia online składane za pośrednictwem aplikacji Wolt. Wirtualne pilotażowe markety firma uruchomiła w Finlandii i Grecji. Jeden z pierwszych sklepów Wolt Market funkcjonuje też w centrum Warszawy. Market czynny jest od godziny 8.00 do 23.00 przez 7 dni w tygodniu, a zamówienia o wartości powyżej 150 zł dostarczane są bezpłatnie w promieniu 1,5 km. 

Niebawem w Warszawie mają też ruszyć dark stores Bolta, który jako kolejna firma zaoferować ma dostawę towarów zakupionych online w ciągu 15 minut od złożenia zamówienia. Jak dotąd premierowy Bolt Market uruchomiony został jedynie w Tallinie, stolicy Estonii. 
Poszerzenie swoich usług o dostarczanie zakupów spożywczych  rozważa też Pyszne.pl, należące do holenderskiej grupy Just Eat Takeaway. Nie planuje jednak tworzyć swojej sieci dark stores, ale współpracować z innymi sklepami.  

Dark stores nie w każdej lokalizacji 

– Stworzenie sieci microcentrów dystrybucyjnych to duże wyzwanie. Obiekty muszą spełniać odpowiednie warunki lokalizacyjne, pozwalające na szybki ruch towarów. Umożliwiać ekspresową realizację zamówienia od jego złożenia do dostarczenia pod drzwi klienta. Pod dark stores poszukiwane są powierzchnie usytuowane obok dużych obszarów mieszkaniowych w większości dzielnic Warszawy, także w tych bardziej oddalonych od centrum i w innych dużych miastach. Lokowane są nie tylko w budynkach o charakterze handlowym, ale także w parterach biurowców. Potencjał formatu najlepiej pokazuje zainteresowanie nim wielu firm, które planują realizację projektów na naszym rynku – mówi Piotr Szymoński. – Wybór lokalizacji pod dark stores powinien być oparty o analizę zasięgu i dostępności lokalizacji, jak również m.in. aspektu demograficznego, czy komunikacyjnego. Rejonami perspektywicznymi dla sieci dystrybucyjnych są także te obszary miast, w których planowana jest w najbliższym czasie realizacja dużej ilości projektów mieszkaniowych. Pod uwagę należy brać naturalnie również aspekty techniczne lokali, jak choćby nośność stropu czy możliwość ładowania pojazdów elektrycznych, którymi często poruszają się kurierzy – dodaje Piotr Szymoński.   

Analizy rynkowe mówią, że stale rosnąca popularność zakupów zamawianych w sieci spowoduje, że do 2026 roku, na przestrzeni zaledwie 6 lat wartość sprzedaży przez internet wzrośnie w Polsce dwukrotnie. Prognozy wskazują, że sektor e-comerce ma przed sobą okres regularnego wzrostu. W naszym kraju jest jeszcze dużo przestrzeni dla rozwoju e-handlu. Segment będzie zwiększał udział w rynku, nie tylko poprzez rozpowszechnianie nowych formatów sprzedaży, ale także wzrost liczby własnych sklepów internetowych funkcjonujących w naszym kraju. W Polsce jest ich bowiem nawet kilkukrotnie mniej licząc na 1000 mieszkańców w porównaniu z niektórymi krajami UE. 

Walter Herz
gru 13 2021 Ile kosztują dwa pokoje od dewelopera
Komentarze: 0
Ile trzeba mieć na nowe mieszkanie dwupokojowe? W których projektach deweloperskich znajdziemy najtańsze? Jaką powierzchnię mają najmniejsze dwójki? Ile kosztują? Sondę opracował serwis nieruchomości dompress.pl

Tomasz Kaleta, dyrektor Departamentu Sprzedaży, Develia S.A.

Ceny mieszkań dwupokojowych uzależnione są od miasta i konkretnej lokalizacji. Najtańsze lokale z dwoma pokojami w naszej ofercie znajdują się w osiedlach położonych na przedmieściach. W cenie 300-325 tys. zł można nabyć takie mieszkania w inwestycjach Szmaragdowy Park w Gdańsku czy Słoneczne Miasteczko w Krakowie. W projektach realizowanych bliżej centrum miasta trzeba już liczyć się z wydatkiem rzędu 400-500 tys. zł. 

Zbigniew Juroszek, prezes Atal 

Wśród mieszkań, jakie mamy w ofercie w osiedlach zlokalizowanych w aglomeracji śląskiej najtańszy dwupokojowy lokal dostępny jest w gliwickim projekcie Apartamenty Karolinki. Mieszkanie o metrażu 44 mkw. można kupić w cenie ponad 305 tys. zł. W Łodzi najkorzystniejszą cenowo propozycję otrzymać można aktualnie w osiedlu Nowe Miasto Polesie, gdzie zakup dwójki o powierzchni 35 mkw. wiąże się z kosztem przeszło 228 tys. zł. 

We Wrocławiu najmniej, bo zaledwie 294,5 tys. kosztuje lokal dwupokojowy o metrażu 33 mkw. w osiedlu Nowe Miasto Jagodno. W Warszawie najtańsze dwupokojowe mieszkanie, które ma 36 mkw. za nieco ponad 324 tys. zł można znaleźć w inwestycji Osiedle Poematu. W Poznaniu licząca 37 mkw. w inwestycji Zacisze Marcelin jest do nabycia w cenie 294,4 tys. zł. 

W Krakowie w inwestycji Atal Aleja Pokoju dwupokojowe mieszkanie o powierzchni 38 mkw. mamy w kwocie 378,5 tys. zł. Najtańsza dwójka w trójmiejskiej ofercie to lokal liczący 50 mkw. w projekcie Atal Bosmańska, który kosztuje 377,5 tys. zł.

Cezary Grabowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Bouygues Immobilier Polska

W naszej ofercie mieszkania dwupokojowe można znaleźć w czterech miastach, Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu oraz Gdyni. We wrocławskim projekcie Le Vert na osiedlu Pilczyce, zlokalizowanym obok stadionu zbudowanego na Euro 2012 zostały dwa ostatnie mieszkania dwupokojowe o powierzchni około 43 mkw. i 52 mkw. w cenie 9,3 tys. zł/mkw. W stolicy Dolnego Śląska dostępne są również dwójki w projekcie Perspective przy ulicy Kwidzyńskiej. Lokale o powierzchni 40 mkw. i 47 mkw. oferujemy w cenie 11,5 tys. zł/mkw. 

W Poznaniu mamy dwupokojowe mieszkania o powierzchni 38 mkw. i 52 mkw. w inwestycji Vilda Moderne przy ulicy Spychalskiego. Ich ceny zaczynają się od 9,7 tys. zł/mkw. Część z nich to z założenia kawalerki, jednak z możliwością wydzielenia oddzielnego pokoju.

W Warszawie oferujemy dwupokojowe mieszkania w ramach dwóch inwestycji. Przy ulicy Wieśniaczej powstaje Novelia Bemowo, gdzie do wyboru są powierzchnie od 37 mkw. do 47 mkw. w cenie od 11,3 tys. zł/mkw. Przy ulicy Polskiej realizujemy projekt Aparte Mokotów z mieszkaniami o metrażu od 37 mkw. do 47 mkw. w cenie od 12,2 tys. zł/mkw. Natomiast w Gdyni w prestiżowej inwestycji Żeromskiego 7 proponujemy mieszkania o powierzchniach od 47 mkw. do 52 mkw., których ceny wynoszą od około 20,4 tys. zł/mkw. do 22,5 tys. zł/mkw.

Małgorzata Ostrowska, dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

W inwestycji Bliska Wola Tower w Warszawie zostały ostatnie mniejsze, dwupokojowe mieszkania o powierzchni 44 mkw. Trzeba na nie wydać 600 tys. zł, tj. 13 636 zł/mkw. Budowę tej inwestycji zakończymy w tym roku. 

W Osiedlu Kościuszki w centrum Chorzowa mieszkania dwupokojowe o metrażu od 35 mkw. do 48 mkw. są do nabycia w cenie od 7900 zł do 8100 zł/mkw. Za mieszkanie dwupokojowe trzeba zapłacić od 285,4 tys. zł do 387,3 tys. zł.

Joanna Janowicz, dyrektor zarządzająca w Constructa Plus

W tej chwili oferujemy dwupokojowe mieszkania w inwestycji Kościelna 23 w Poznaniu. Najniższa cena za taki lokal to 471 728 zł. Dotyczy mieszkania o powierzchni 54 mkw. z 14-metrowym balkonem usytuowanym na pierwszym piętrze. Zakres cen zamyka się kwotą 584 545 zł za 70-metrowe mieszkanie na pierwszym piętrze z ogródkiem o powierzchni 29 mkw., na który wychodzi się z tarasu. Chciałabym zaznaczyć, że wszystkie oferowane przez nas mieszkania dwupokojowe mają balkon lub taras, a niektóre dodatkowo ogródek. Pierwsze piętro to w Kościelnej 23 najniższa kondygnacja mieszkalna. W parterze usytuowane są lokale usługowe i hala garażowa. 

Michał Witkowski, dyrektor ds. sprzedaży Lokum Deweloper

Mieszkania dwupokojowe cieszą się niesłabnącą popularnością, zarówno wśród klientów realizujących swoje potrzeby mieszkaniowe, jak i planujących zakupy inwestycyjne. Tego typu nieruchomości dostępne są w ofercie naszych  wrocławskich i krakowskich osiedli. Ceny mieszkań dwupokojowych w osiedlu Lokum Verde, które powstaje na Zakrzowie zaczynają się od 339 tys. zł. W tej samej kwocie oferujemy dwa pokoje na terenie Lokum Monte, inwestycji zlokalizowanej w podwrocławskiej Sobótce, tuż przy parku krajobrazowym. Dużą popularnością cieszy się także Lokum Porto położone na Starym Mieście, w pobliżu Odry. Ceny mieszkań dwupokojowych zaczynają się tam od 429 tys. zł. 

W krakowskich osiedlach Lokum Salsa, Lokum Siesta i Lokum Vista wciąż dostępne są mieszkania dwupokojowe. Do części z nich przynależą prywatne ogródki lub tarasy. Ceny takich mieszkań w osiedlu Lokum Vista zaczynają się od 419 tys. zł. 

Marcin Michalec, CEO Okam 

W inwestycji Central House na warszawskim Mokotowie ceny dla dostępnych jeszcze mieszkań o powierzchni między 40 mkw. a 50 mkw. oscylują w okolicy 14 500 zł za mkw. 

W naszej, pierwszej łódzkiej inwestycji mieszkaniowej – Strefa PROGRESS, której budowa wkrótce się rozpocznie, cena mieszkania o powierzchni ponad 40 mkw. sięga 10 000 zł/mkw. Za dwupokojowe mieszkanie o metrażu przeszło 50 mkw. trzeba zapłacić 9500 zł/mkw. 
W osiedlu INSPIRE w Dolinie Trzech Stawów w Katowicach oferujemy z kolei mieszkania średnio w cenie 9000 - 9500 zł/mkw. 

Edyta Kołodziej, dyrektor sprzedaży i marketingu w Nickel Development 

Dwupokojowe mieszkania cieszą się największym zainteresowaniem nabywców, dlatego najszybciej znikają z oferty.  Aktualnie w naszych inwestycjach mamy je dostępne jedynie w inwestycji FIQUS Marcelin. Ceny mieszkań o powierzchni od 36 mkw. do 63 mkw. kształtują się odpowiednio od 350,9 tys. zł do 423,3 tys. zł.

Bartłomiej Mandryga, kierownik działu sprzedaży i marketingu PCG S.A.

W inwestycji Nowe Podzamcze w Wałbrzychu najtańsze dwupokojowe mieszkanie o powierzchni 35 mkw. kosztuje 252 tys. zł. Lokal usytuowany jest na pierwszym piętrze i składa się z pokoju dziennego z aneksem kuchennym, sypialni, przedpokoju i łazienki. 

W osiedlu Lavor w Jaworze jedno z ostatnich dwupokojowych mieszkań o metrażu 51 mkw. znajduje się na parterze. Z przestronnego salonu z aneksem kuchennym można wyjść z niego na taras i do prywatnego ogródka. Cena lokalu to niemal 300 tys. zł. 

W osiedlu Scala Park w Legnicy dwupokojowe mieszkanie o powierzchni 42 mkw. można kupić z kolei za 302 tys. zł.  

W Szczecinie nad Jeziorem Dąbie w inwestycji Victoria Apartments jest do nabycia mieszkanie dwupokojowe wielkości 42 mkw. w cenie 423 tys. zł. Lokal z tarasem i ogródkiem usytuowany jest na parterze i pozwala cieszyć się pięknem sąsiedztwa jeziora.

Karolina Bronszewska, członek zarządu, dyrektor Marketingu i Innowacji Ronson Development

Budujemy w czterech miastach w Polsce, gdzie ceny za metr kw. różnią się. Czynnikiem decydującym o cenie jest charakter danego projektu. Najtańsze mieszkania można kupić w naszych inwestycjach z segmentu popularnego. W Warszawie są to projekty Ursus Centralny oraz Miasto moje. Tworzone jako osiedla samowystarczalne, budowane wieloetapowo i na dużą skalę są doskonałym wyborem dla rodzin z dziećmi. Tak ze względu na tworzoną tam bogatą bazę infrastrukturalną, jak i konkurencyjne ceny.  W Ursusie Centralnym mieszkanie o powierzchni 42 mkw. kosztuje 467,7 zł, a w inwestycji Miasto moje za mieszkanie o powierzchni 40 mkw. trzeba zapłacić prawie 395 tys. zł. 

W popularnym projekcie Viva Jagodno we Wrocławiu mieszkanie o metrażu 42 mkw. oferujemy w kwocie 327 tys. zł. W Poznaniu w inwestycji Grunwaldzka 240 najniższa cena wynosi nieco ponad 359 tys. zł i dotyczy mieszkania o powierzchni 36 mkw. W projekcie Nowe Warzymice pod Szczecinem mieszkanie o metrażu 47 mkw. kosztuje 380,7 tys. zł. 

Joanna Chojecka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu na Warszawę i Wrocław w Robyg S.A.

W Osiedlu Życzliwa Praga w Warszawie oferujemy dwupokojowy lokal o powierzchni 43 mkw. w cenie 10 200 zł/mkw. W warszawskim Ursusie dwójkę wielkości 37 mkw. mamy w kwocie 10 650 zł/mkw. 

We Wrocławiu ceny mieszkań dwupokojowych wahają się od 305,7 tys. zł do 481,7 tys. zł. Najtańszy lokal z dwoma pokojami o powierzchni 37 mkw. w inwestycji Osiedle nad Widawą kosztuje 305,7 tys. zł. W Gdańsku najtańsza dwójka o powierzchni 37 mkw. dostępna jest w inwestycji Park Południe w cenie 301 tys. zł. 

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

Budujemy obecnie na warszawskich Bielanach, Targówku i Białołęce. Najtańsze mieszkanie dwupokojowe można kupić w inwestycji Nadwiślańska Kaskada w dzielnicy Białołęka. Lokal o metrażu około 40 mkw. wyceniony jest na kwotę 384 tys. zł. Poza tym, tego typu mieszkania znajdują się w osiedlu Warszawski Świt i Apartamenty Oszmiańska 20 na warszawskim Targówku. Najtańsze mieszkanie dwupokojowe w tej dzielnicy o powierzchni około 42 mkw. kosztuje 463 tys. zł. W inwestycjach Apartamenty Przy Agorze 6 i Metro Park na Bielanach z kolei dostępne są ostatnie mieszkania dwupokojowe. Najtańsze dwójka o powierzchni 47 mkw. oferowana jest w kwocie 691 tys. zł. 

Mariola Żak, dyrektor sprzedaży i marketingu w Aurec Home

Cena za lokal zależy m.in. od jego usytuowania i opcji dodatkowych. Dziś klienci poszukują mieszkań z tarasami lub ogrodami. Tym samym, mieszkanie na parterze wcale nie musi być najtańsze. Wyceniając dany lokal bierzemy pod uwagę wiele aspektów. W naszej ofercie 40 proc. mieszkań to te rodzinne, trzy i czteropokojowe, a mniejsze, dwupokojowe stanowią pozostałą część. Ich metraże zaczynają się od blisko 39 mkw. a ceny od 378 950 zł.

Agata Zambrzycka, dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu w Aria Development

Najmniejsze mieszkania dwupokojowe o powierzchni około 40 mkw. dostępne są jeszcze w ofercie Osiedla Natura 2 w Wieliszewie koło Warszawy. Cena takiego lokalu to blisko 300 tys. zł. Nowe Osiedle Natura 2 jest przepełnionym zielenią miejscem dla osób lubiących spokój, bliskość przyrody oraz funkcjonalne i ekologiczne rozwiązania. W ramach trzyetapowej inwestycji powstaje sześć czterokondygnacyjnych budynków z windami i podziemnymi garażami, fotowoltaiką i rozwiązaniami smart. 

Sebastian Barandziak, prezes zarządu Dekpol Deweloper

Mamy szeroki wybór lokali dwupokojowych w cenach od 6 600 zł/mkw. do 28 000 zł/mkw. brutto w projektach premium. Najtańsze lokale oferujemy w Osiedlu Kociewskim w Rokitkach koło Tczewa. Mieszkania o powierzchni 35-36 mkw. można kupić w cenach od 245,5 tys. zł do 263 tys. zł brutto.

 

DOMPRESS
gru 06 2021 Jakie działania proekologiczne i prospołeczne...
Komentarze: 0
Jakie inicjatywy sprzyjające środowisku i lokalnym społecznościom podejmują firmy deweloperskie budujące mieszkania? W jakie kampanie i przedsięwzięcia się angażują? Co robią dla poprawy estetyki i infrastruktury miast? Sondę opracował serwis nieruchomości dompress.pl

Zbigniew Juroszek, prezes Atal

Realizując projekty deweloperskie wzbogacamy przestrzeń o tereny zielone, aby współtworzyć zdrowy ekosystem miast. Zieleń i tereny rekreacyjne lokujemy wokół budynków, na patiach, ale także realizujemy zielone tarasy na dachach i górnych kondygnacjach, czy projektujemy ogrody deszczowe. Na przykład, w naszym, najnowszym projekcie trójmiejskim – Bursztynowa Zatoka powstaną ogólnodostępne tarasy zielone wraz z ogrodami deszczowymi, wyposażonymi w instalację do retencji wody, co zapewni zróżnicowany system odwadniający, na czym zyska środowisko. Również w poznańskim osiedlu Zacisze Marcelin, które niedawno trafiło do sprzedaży, zrealizujemy systemy nawadniania zieleni wodą z retencji, co umożliwi podlewanie roślin w osiedlowym parku. Konkretnych przykładów proekologicznych rozwiązań wprowadzanych do naszych projektów jest więcej, wśród nich są panele słoneczne, stacje ładowania pojazdów elektrycznych czy domki dla owadów.

Cezary Grabowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Bouygues Immobilier Polska

Podejmujemy różnego rodzaju działania charytatywne i proekologiczne, także z udziałem artystów czy organizacji non-profit. Tego rodzaju działalność jest na trwałe wpisana w naszą kulturę organizacyjną. W tej chwili trwa nasz konkurs plastyczny dla podopiecznych placówek wsparcia dziennego. Od 2017 roku organizujemy Sąsiedzkie Mikołajki na Pradze. To okazja do wspólnego świętowania wraz z mieszkańcami dzielnicy oraz lokalnymi organizacjami, w tym ze Stowarzyszeniem Serduszko dla dzieci. Zbiórki i imprezy charytatywne na rzecz organizacji non profit to ważny element naszej działalności.  

W wielu naszych inwestycjach powstały autorskie, bardzo ciekawe murale tworzone przez lokalnych artystów, co jest dobrze odbierane przez mieszkańców. Szczególną wagę przywiązujemy do wspierania bioróżnorodności. Staramy się zwiększać ilość zieleni tam, gdzie jest to możliwe, przykładem są nasadzenia drzew w obrębie działek.

W przypadku firm deweloperskich biznesowa odpowiedzialność polega też na tworzeniu inwestycji stanowiących wartość dodaną w przestrzeni polskich miast. Wyjątkowego znaczenia nabiera wtedy, gdy projekty realizujemy w historycznej lub wręcz zabytkowej tkance. Rewitalizacje tego typu budynków przeprowadzamy zawsze z szacunkiem dla historii danej lokalizacji i otoczenia, dla architektonicznego i urbanistycznego kontekstu, a także z dbałością o wszelkie detale. 

Małgorzata Ostrowska, dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

Zakrojone na długofalowy rozwój nasze działania wizerunkowe dotyczą wspierania finansowego JW Tennis Support Foundation - Fundacji Wspierania Tenisa i Rozwoju Aktywności Fizycznej z siedzibą w Warszawie, która powstała z inicjatywy Józefa Wojciechowskiego, właściciela i Przewodniczącego Rady Nadzorczej spółki J.W. Construction. Fundacja ma za zadanie realizowanie idei promocji tenisa poprzez pomaganie utalentowanej sportowo młodzieży. Nadzorują ją Tomasz Wiktorowski, były menedżer Agnieszki Radwańskiej i Marcin Matkowski, nasz były czołowy tenisista. Niezależnie od wspierania młodych talentów sportowych, nasze działania charytatywne stałe i doraźne obejmują straż pożarną, policję i inne służby oraz lokalne społeczności. Przykładem jest wynikający z sytuacji epidemiologicznej udział w akcji Mieszkanie dla medyka w Szczecinie, Wakacje dla Medyka w Krynicy Zdroju i Darmowy obiad dla biednych rodzin wskazanych przez lokalne ośrodki pomocy społecznej, w której wzięły udział należące do firmy hotele: Hotel Czarny Potok w Krynicy Zdrój, Hotel Dana w Szczecinie i działające w sieci 500 hotele w Tarnowie Podgórnym, Strykowie i Zegrzu.

Z działań wpływających na estetykę otoczenia i ochronę zabytków możemy się poszczycić rewitalizacją pięknego, zabytkowego budynku po Zakładach Przemysłu Odzieżowego na potrzeby nowego, butikowego hotelu Dana w Szczecinie. W planie mamy rewitalizację znajdującej się na terenie osiedla Bliska Wola w Warszawie wieży ciśnień - przedwojennej Fabryki Karabinów, jednego z nielicznych budynków historycznych, który zachował się na Woli. Ponadto, przygotowujemy się do odrestaurowania zabytkowego budynku przy ul. Wielopole w Krakowie, który powstał w 1925 roku i był siedzibą banku PKO, a obecnie jest pod opieką konserwatora.

Nasza aktywność proekologiczna ma też wymiar praktyczny. Skupiona jest wokół idei ekologiczności i energooszczędności w procesie produkcji domów jednorodzinnych. Projektując domy o konstrukcji szkieletowej największy nacisk kładziemy na oszczędność energii zużywanej przez mieszkańców domu i maksymalne ograniczenie ilości materiałów budowlanych. W domach w podwarszawskim Osiedlu Villa Campina zastosowane zostały też urządzenia wykorzystujące odnawialne źródła energii.

Wojciech Chotkowski, prezes zarządu Aria Development

Naszą ideą jest prowadzenie biznesu w sposób etyczny i odpowiedzialny z poszanowaniem różnorodności, mniejszości oraz naszej wspólnej historii. Właśnie dlatego Aria Development została jednym ze sponsorów pomnika Kobietom Powstania Warszawskiego, który został odsłonięty na początku października br. przy placu Krasińskich w Warszawie. Przedstawia trzy kobiety trzymające się za dłonie w geście solidarności i wsparcia, upamiętniając wszystkie kobiety, których dotknęła wojna i które doświadczyły trudów Powstania Warszawskiego. Budowę pomnika zainicjowała Fundacja Pamięci o Bohaterach Powstania Warszawskiego i Związek Powstańców Warszawskich. Pomnik został sfinansowany przez Polski Związek Firm Deweloperskich, firmę Aria Development i inne spółki deweloperskie.

Marcin Michalec, CEO Okam

Realizujemy szereg inicjatyw w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu. Wspieramy między innymi różnego rodzaju organizacje. Dla przykładu na terenie naszej inwestycji Bohema - Strefa Praga w Warszawie użyczyliśmy Stowarzyszeniu Serduszko dla Dzieci lokal, w którym znajduje się w tej chwili przestrzeń dedykowana dla aktywności młodzieży z Pragi. Regularnie bierzemy udział
i wspieramy w różnej formie wydarzenia organizowane na rzecz Instytutu Pomnik - Centrum Zdrowia Dziecka. Okam uczestniczył również w finale Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, poprzez partycypację w biegu organizowanym przez Fundację biegamyzsercem.pl. Rokrocznie przedstawiciele naszej firmy biorą też udział w charytatywnej sztafecie Poland Business Run, dzięki czemu dokładamy swoją cegiełkę w pomoc osobom z niepełnosprawnościami narządów ruchu, w tym dofinansowanie protez kończyn, wózków inwalidzkich aktywnych czy turnusów rehabilitacyjnych.

Z kolei z myślą o środowisku naturalnym oraz komforcie życia mieszkańców, zgodnie z naszą Nową Polityką Jakości, w ramach inwestycji rozwijamy proekologiczne rozwiązania. Wyposażamy je m.in.
w wypożyczalnie pojazdów elektrycznych i rowerów, specjalne miejsca do ich ładowania, a same mieszkania na przykład w oczyszczacze powietrza. Powstający w Łodzi kompleks mieszkaniowy Strefa Progress będzie posiadać dodatkowo panele słoneczne. Mamy doświadczenie
w tworzeniu przyjaznych przestrzeni dla mieszkańców, w tym takich które realizowane są w ramach rewitalizacji terenów pofabrycznych jak Bohema – Strefa Praga w Warszawie czy Łódź.Work oraz Strefa Piotrkowska 217 w Łodzi. Jeśli chodzi o ekologię, angażujemy się także chętnie w takie inicjatywy, jak sadzenie drzew. W tym roku wsparliśmy samorząd Warszawy w jednej z takich akcji i w Parku Praskim posadziliśmy 35 drzewek.

Mariola Żak, dyrektor sprzedaży i marketingu w Aurec Home

Dziś nie można już dzielić działalności dewelopera, na tę związaną z budową mieszkań i na przykład aranżacją otoczenia czy rewitalizacją pozostałości fabrycznych. Deweloper planując budowę osiedla powinien mieć na uwadze jakość życia mieszkańców, którzy kupią nieruchomość w jego inwestycji. Wydawałoby się, że to tylko dodatkowe elementy, jak place wodne dla dzieci, siłownie czy pilates dla dorosłych, szklarnie czy panele fotowoltaiczne na dachach, ale są one równie istotne, jak jakość samych mieszkań czy budynku. Dzisiejsi klienci są nie tylko dobrze wyedukowani, ale też wymagający. Osiedle musi wnosić jakąś wartość dodaną, stąd wszystkie atrakcje czy elementy małej architektury, które umieszczamy w naszych inwestycjach. Bywają one nietuzinkowe, jak choćby jeden z modułów domu dla pszczół, który zdobył niedawno rekord Guinnessa, czy wspomniane już miejsca na pilates i uprawiania jogi. 

Joanna Chojecka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu na Warszawę i Wrocław w Robyg S.A.

Grupa Robyg od lat angażuje się w lokalne inicjatywy, wspiera sztukę, kulturę, edukację czy sport. Firma aktywnie wspierała potrzebujących, seniorów i Powstańców oraz instytucje medyczne. Łącznie w 2020 roku przekazaliśmy ponad 250 tys. zł na wsparcie i dofinansowania. Dodatkowo, program CSR obejmuje realizację i nieodpłatne przekazanie projektów infrastruktury publicznej na rzecz dzielnic i miast.

Podejmujemy liczne inicjatywy prośrodowiskowe, których przykładem jest montowanie na dachach wszystkich budynków paneli fotowoltaicznych czy sterowanie pogodowe. Deklarujemy całkowite przejście na energię pochodzącą z odnawialnych źródeł energii w procesie budowalnym do 2024 roku.

W każdym osiedlu projektujemy obszerne tereny zielone, ogrody deszczowe, place zabaw, siłownie, stacje rowerowe, monitoring wizyjny HD i ładowarki samochodów elektrycznych. Przygotowane są specjalne tereny spacerowe, a także budki dla ptaków i domki dla owadów.

Nowością w naszych inwestycjach są ekologiczne farby elewacyjne, pochłaniające zanieczyszczenia. W osiedlach pojawi się też kostka antysmogowa, która wpływa na redukcję tlenków azotu w powietrzu oraz ławki solarne, gdzie mieszkańcy będą mogli bezpłatnie naładować swoje urządzenia, dzięki energii słonecznej. Wszystkie lokale w standardzie, bez dodatkowych kosztów, zostaną wyposażone w system Smart House, co umożliwia obniżenie kosztów eksploatacyjnych nawet o 30 proc.

W latach 2019-2020 spółka dofinansowała Regaty o Puchar Dzielnicy Wisła, Zimowy Narodowy, Dni Bemowa, Centrum Opatrzności-Wotum Narodu – Święto Dziękczynienia, Instytut Tertio Millennio – Projekt Dar na stulecie, Fundację na Rzecz Zapobiegania Narkomanii MARATON, Teatr za Jeden Uśmiech, Fundację Przyjaciół Sztuk AUREA PORTA – cykliczne wspieranie edycji Ery Schaeffera, Fundację im. Danuty Szaflarskiej, Akcję Serce dla Powstańca, 2. Rodzinny Bieg Czas Na Wzrok – wspólnie dla SOS Wioski Dziecięce i dzieci z rodzin zastępczych, Fundację Gdański Festiwal Muzyczny, Festiwal Mozartowski Mozartiana, czy Festiwal Światła w Wilanowie.

W Warszawie we współpracy z urzędem dzielnicy zbudowaliśmy most przez Potok Służewiecki w Wilanowie wraz z ciągami dla pieszych oraz przejazdem rowerowym. W Poznaniu firma inwestuje w infrastrukturę publiczną ponad 20 mln zł m.in. na terenie Ostrowa Tumskiego i w bezpośrednim otoczeniu wyspy. W Gdańsku wybudowane zostało boisko przy szkole podstawowej na Morenie i park z obiektami sportowo-rekreacyjnymi w dzielnicy Jasień.

Piotr Baran, prezes zarządu PCG S.A.

We develop people – to claim naszej marki. Te słowa wyrażamy, nie tylko w dosłowny sposób, czyli poprzez działalność deweloperską, ale także poprzez budowanie relacji z mieszkańcami najbliższej okolicy, w której realizowana jest inwestycja. Dlatego nawiązujemy relacje z Radami Osiedla czy Dzielnicy i wspólnie realizujemy zadania, takie jak przeznaczenie Budżetu Obywatelskiego na park czy organizacja lokalnych eventów. Chcemy, żeby mieszkańcy budowanych przez nas osiedli mieli realny wpływ na otoczenie, w którym żyją.

Ważne są dla nas także działania promujące zdrowy i aktywny styl życia. W tym roku w Szczecinie, gdzie realizujemy osiedle Victoria Apartments nad Jeziorem Dąbie, zaangażowaliśmy się w projekt Sail Szczecin 2021 i aktywności Centrum Żeglarskiego. Promowaliśmy żeglarstwo organizując atrakcje i upominki podczas regat dla dzieci i młodzieży, a także zadbaliśmy o ich bezpieczeństwo, stawiając na marinie wiatę z kapokami. We Wrocławiu jesteśmy partnerem Klubu Żeglarskiego Yacht Club Bergline, stale wspierając rozwój młodych sportowców. Objęliśmy także patronatem półmaraton odbywający się w Wałbrzychu i zapewniliśmy strefę atrakcji dla dzieci. Wspólnie z naszym ambasadorem, triathlonistą Robertem Wilkowieckim,  wzięliśmy udział w biegu jako zawodnicy.

Ponadto, zawsze chętnie angażujemy się w dobroczynne działania branży deweloperskiej, braliśmy udział w biciu rekordu Guinnessa w budowie największego domu dla owadów, które organizowane było przez Polski Związek Firm Deweloperskich. Jeden z modułów tego domu stał się częścią naszego wrocławskiego osiedla Futuria. Wielokrotnie udzielaliśmy się w inicjatywach sadzenia drzew, wspieraliśmy dzieci i młodzież w rozwoju ich sportowych pasji. Podczas tegorocznego Biegu Firmowego zorganizowaliśmy także zbiórkę pieniężną dla Fundacji Przytul Pyska, opiekującą się porzuconymi psami.

Edyta Kołodziej, dyrektor sprzedaży i marketingu w Nickel Development

Podejmujemy wiele działań prospołecznych, a w swoich biznesowych działaniach zawsze stawiamy w centrum człowieka i jego dobrostan. Jedną z inicjatyw grupy kapitałowej Nickel jest założenie i prowadzenie Żłobka i Przedszkola Kompetencyjnego UL, którego autorski program wspiera małych ludzi w drodze do dorosłości. Co roku bierzemy udział w akcji Deweloperzy dzieciom. W okresie przedświątecznym organizujemy Szlachetną paczkę dla najbardziej potrzebujących. Wspieramy także działania Centrum Inicjatyw Lokalnych Piątkowo Zachód w ich lokalnej działalności.

Realizując inwestycję Warzelnia, zadbaliśmy o nietoperze mieszkające w dawnych budynkach Browaru Mycielskich. Sfinansowaliśmy i przeprowadziliśmy budowę siedliska zastępczego dla ponad 200 ssaków. Według Towarzystwa Salamandra udało się nam stworzyć jedno z największych, sztucznych zimowisk w Europie. Wiosenne inwentaryzacje wykazały, że nietoperzy jest obecnie ponad 430 z 15 gatunków.

Jako deweloper dbamy także o estetykę otoczenia naszych klientów, wprowadzając sztukę do wnętrz realizowanych przez nas inwestycji. W ST_ART Piątkowo części wspólne ozdobione zostaną obrazami i grafikami Noriakiego oraz obrazami Grzegorza Gruzy. Współczesne kolaże znajdą się także we wnętrzach FIQUS Marcelin. Wspieramy także wystawy twórców współczesnego malarstwa, patronując Fundacji Promocji Sztuki Współczesnej Vinci Art Gallery.     

Karolina Bronszewska, członek zarządu, dyrektor Sprzedaży i Marketingu Ronson Development

Filozofia naszej firmy zakłada, że działalność deweloperska to więcej niż zbudowanie budynku z mieszkaniami. Tworzymy tkankę miejską – osiedla, które mają być komfortową, ekologiczną, modną i estetyczną przestrzenią do życia. Nasz projekt Nova Królikarnia powstał w sercu parku na warszawskim Mokotowie, a my dodatkowo zagęściliśmy ten teren roślinnością. W naszych inwestycjach stanęły domki dla owadów, dzięki czemu staliśmy się częścią rekordowego projektu Polskiego Związku Firm Deweloperskich na zbudowanie największego domku dla owadów na świecie. W inwestycji Ursus Centralny chcieliśmy nawiązać do historii miejsca, czasów świetności fabryki, dlatego w pierwszym etapie inwestycji, na poziomie usług, powstały murale, stworzone przez profesjonalnego artystę.

Co roku, w okresie Świąt Bożego Narodzenia wspieramy też wybrane instytucje. Rok temu były to Stowarzyszenie Mali Bracia Ubogich oraz Dom Dziecka nr 1 w Więcborku.

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

Najwięcej działań proekologicznych  i prospołecznych podejmowaliśmy do tej pory na naszym gdańskim osiedlu Wolne Miasto. Sam projekt urbanistyczny zakładał wkomponowanie osiedla w zastany na działce drzewostan, w tym stary sad oraz zminimalizowanie ruchu samochodowego na terenie osiedla, co pozwoliło zaaranżować wewnętrzne dziedzińce budynków w formie zielonych enklaw, umożliwiających mieszkańcom odpoczynek i rekreację.

Projekt zieleni zakładał nasadzenia  roślin łąkowych tworzących dobre warunki dla owadów latających, a na drzewach zostały powieszone budki lęgowe dla ptaków. Na terenie osiedla działa również przedszkole.

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

Poza działalnością deweloperską, firma stawia również na wsparcie działań związanych m.in. ze zmianą otoczenia w rejonie budowanych osiedli mieszkaniowych. Przykładem ciekawej realizacji wpływającej na estetykę otoczenia jest mural Przyszłość na Woli, który został wykonany na ścianie naszej inwestycji Apartamenty Okopowa 59A na warszawskiej Woli. Firma jest także fundatorem rzeźby misiów z drzewa przy Domu Kultury Świt, który znajduje się w pobliżu naszego osiedla Warszawski Świt, powstającego w dzielnicy Targówek. W minionych latach wspieraliśmy także klub siatkarski AZS Politechnika Warszawska. To tylko kilka z wielu tego rodzaju aktywności naszej firmy, która angażuje się w różnego rodzaju przedsięwzięcia społeczno-kulturalne oraz pomoc osobom potrzebującym.    

Sebastian Barandziak, prezes zarządu Dekpol Deweloper

Naszą ambicją jest nie tylko realizowanie nowoczesnych projektów deweloperskich, ale również tworzenie przestrzeni atrakcyjnej dla mieszkańców. Dlatego angażujemy się m.in. w przedsięwzięcia dotyczące nasadzenia drzew. Zielona okolica i troska o środowisko to ważne zagadnienia brane pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych przez klientów. Wspieramy także lokalne wydarzenia i organizacje. Jesteśmy m.in. sponsorem drużyn piłkarskich, sponsorowaliśmy Bractwo Rycerskie, a także zawody triathlonowe Challenge Gdańsk. Prowadzimy również zbiórki świąteczne m.in. w ramach projektu Szlachetna Paczka.  Dofinansowujemy też gdyńskie schronisko dla bezdomnych zwierząt Ciapkowo. Dbamy również o poprawę kultury organizacyjnej i well-being pracowników poprzez korzystanie z platformy benefitowej Worksmile.

DOMPRESS
lis 29 2021 Jaka jest skala zakupów inwestycyjnych na...
Komentarze: 0
Jak dużo nowych mieszkań kupowanych jest za gotówkę w celu ratunkowego lokowania kapitału w nieruchomości z myślą o wzroście wartości inwestycji w dłuższej perspektywie? Jak wielu klientów inwestycyjnych trafia do biur sprzedaży deweloperów? Czy ich liczba rośnie? Czy zdarzają się zakupy pakietowe? Sondę opracował serwis nieruchomości dompress.pl

Tomasz Kaleta, dyrektor Departamentu Sprzedaży w Develia S.A.

Liczba mieszkań kupowanych w naszych inwestycjach za gotówkę w celach inwestycyjnych cały czas utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie. Wzrost inflacji w ostatnich miesiącach znacznie przyspieszył. Ekonomiści są zgodni, że pod koniec 2021 roku będzie ona wynosiła ponad 7 proc. w skali roku. Stopy procentowe, mimo niedawnych podwyżek, wciąż pozostają niskie. Skoro więc realna stopa procentowa, obecnie około -5,5 proc, pozostaje głęboko ujemna, nie może dziwić, że Polacy chcą chronić oszczędności przed utratą wartości. Nieruchomości mieszkaniowe, które według różnych szacunków drożały w ostatnich latach nawet o 11-12 proc. rocznie idealnie się do tego celu nadają. W niektórych naszych inwestycjach odsetek kupujących za gotówkę wynosi nawet 70-80 proc. Zakupami pakietowymi zainteresowane są głównie fundusze inwestycyjne. Inwestorzy indywidualni kupują raczej pojedyncze lokale, na bieżąco inwestując swoje nadwyżki finansowe.

Zbigniew Juroszek, prezes Atal

Zdecydowana większość naszych klientów stanowią osoby, które chcą zaspokoić własne cele mieszkaniowe. Niezmiennie znaczna część klientów decyduje się na zakup nieruchomości przy wsparciu kredytem hipotecznym. Nie prowadzimy sprzedaży pakietowej, zdarzają się przypadki, że część nabywców posiada więcej niż jedno mieszkanie z naszej oferty.

Mariola Żak, dyrektor sprzedaży i marketingu w Aurec Home

Informacje z ostatnich miesięcy o zakupach pakietowych mieszkań przez fundusze inwestycyjne mogą wyglądać spektakularnie, ale stanowią zaledwie ułamek całości rynku. Wiadomości o zakupach za gotówkę też z pewnością budzą większe zainteresowanie wśród czytelników, jednak rynek nadal zdominowany jest przez osoby kupujące mieszkania na własne potrzeby, wspierające się kredytem. Według danych BIK w okresie styczeń-wrzesień br. wartość udzielonych kredytów wzrosła o 42,5 proc. rdr do 65,97 mld zł. Liczba udzielonych kredytów w tym okresie wzrosła o 28,3 proc. do 205,6 tys. Średnia wartość udzielanego kredytu we wrześniu wyniosła 335,26 tys. zł i była wyższa o 16,1 proc. niż przed rokiem.

Małgorzata Ostrowska, dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

Z naszej obserwacji wynika, że rynek nieruchomości nie zmienia się. Nadal mieszkania i lokale usługowe cieszą się ogromnym zainteresowaniem wśród rodzimych kupujących. Chęć ochrony wartości posiadanych aktywów była w ostatnich latach głównym motywem zakupu mieszkań dla wielu klientów i nadal jest dla osób kupujących mieszkania za gotówkę.  Inwestorzy poszukujący przede wszystkim długoterminowej lokaty kapitału, kupujący za gotówkę lokale o małym metrażu na ogół przeznaczają na ten cel kwotę około 500 tys. zł. Bardzo dużą aktywność wykazują również podmioty zagraniczne inwestujące w zakupy pakietowe pod mieszkania na wynajem.

Michał Witkowski, dyrektor ds. sprzedaży Lokum Deweloper

Obserwujemy ciągły wzrost zakupów mieszkań dokonywanych za gotówkę. Część tych transakcji stanowią mieszkania nabywane na własny użytek, m.in. dzięki międzypokoleniowemu transferowi kapitału. Znaczący udział w transakcjach gotówkowych mają zakupy inwestycyjne. Jest to nie tyle ratunkowe, ile bardzo rozsądne rozwiązanie, jeśli weźmiemy pod uwagę stały wzrost wartości mieszkań na przestrzeni lat.

Klienci, dla których ważna jest stopa zwrotu z inwestycji i skuteczna ochrona wartości swojego kapitału przy jednoczesnym ograniczonym ryzyku są istotną grupą wśród nabywców mieszkań. Dla klientów charakteryzujących się takim podejściem, bardzo atrakcyjne są inwestycje o podwyższonym standardzie wykonania, ponieważ ich wartość rośnie mocniej, szczególnie w ujęciu średnio i długoterminowym.

Korzyści płynące z tej formy inwestowania kapitału są na tyle znaczące, że zdarzają się transakcje nabycia więcej niż jednego mieszkania. Zakupy pakietowe dotyczą zarówno podmiotów gospodarczych, jak i klientów indywidualnych. Udział klientów inwestycyjnych zależy od typu i przeznaczenia osiedla, jego położenia oraz ceny za mkw. Niezależnie od formy finansowania zakupu, obserwujemy wzrost udziału klientów inwestycyjnych. Ma on charakter trwały i silne ekonomiczne podstawy, które na przestrzeni lat potwierdziły, że mieszkania są właściwym kierunkiem lokowania kapitału.

Bartłomiej Mandryga, kierownik działu sprzedaży i marketingu PCG S.A.

Jesteśmy obecni w 6 miastach w Polsce, dzięki czemu obserwujemy różne rynki i zróżnicowane potrzeby klientów. W kontekście zakupu mieszkania dla siebie czy inwestycyjnego, za gotówkę czy na kredyt, wiele zależy od lokalizacji inwestycji w danym mieście, regionu, w którym powstaje, zaawansowania budowy i atrybutów samego projektu.

W szczecińskiej inwestycji premium - Victoria Apartments nad Jeziorem Dąbie 90 proc. mieszkań kupowanych jest za gotówkę, w tym apartamenty w celach inwestycyjnych nabywane są w 100 proc. gotówkowo. Na rynku wałbrzyskim w inwestycji Nowe Podzamcze ponad połowa podpisanych obecnie umów obejmuje klientów z gotówką.

Prowadzona przez nas z kolei sprzedaż we Wrocławiu pokazywała, że ponad 70 proc. mieszkań zakupiona została na kredyt. Istotne z perspektywy minionych miesięcy jest to, że pojawiła się spora część nabywców z dużym wkładem własnym, na poziomie około 40-50 proc., którzy zamiast trzymać oszczędności na nieopłacalnych lokatach, inwestują środki w zakup mieszkania, biorąc często kredyt na sfinansowanie pozostałej kwoty.

W ciągu ostatnich lat obserwujemy wzrost klientów inwestycyjnych, ich udział w sprzedaży zależy głównie od lokalizacji inwestycji. Im bliżej centrum miasta, tym takich klientów jest więcej. Jeszcze 5 lat temu osiedla położone na obrzeżach cieszyły się największym zainteresowaniem kupujących mieszkania na własne potrzeby. Aktualnie w takich miejscach ilość klientów inwestycyjnych wzrosła do około 25-30 proc., a udział kredytów w finansowaniu wynosi 60-70 proc., podczas gdy 5 lat temu było to nawet 80-90 proc. podpisywanych umów.

Widzimy natomiast, że niezależnie od rynku na decyzję o zakupie mieszkania pod inwestycję bardzo duży wpływ ma to, na jakim etapie jest budowa. Inwestorzy wolą lokować środki w budynki, które są już zrealizowane, by móc jak najszybciej zaaranżować lokal i zacząć czerpać zyski z wynajmu. W naszych inwestycjach rzadziej zdarzają się zakupy pakietowe mieszkań, częściej są to indywidualni inwestorzy, chcący ochronić zgromadzone oszczędności przed utratą wartości. Coraz częściej mamy klientów nabywających mieszkanie pod wynajem, które docelowo za kilka czy kilkanaście lat będzie przeznaczone dla dzieci.

Joanna Chojecka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu na Warszawę i Wrocław w Robyg S.A.

Ostatnio rośnie popyt inwestycyjny na rynku nieruchomości mieszkaniowych, co jest efektem zarówno zainteresowania dużych podmiotów zagranicznych, jak i zmiany aktywności inwestycyjnej Polaków, którzy przekierowują środki z lokat na inwestycje w nieruchomości. Sądzimy, że rynek nieruchomości mieszkaniowych w ciągu najbliższych 2 lat będzie się stabilnie rozwijał. Nadal popyt będzie lekko przewyższał podaż ze względu na wymogi proceduralne i administracyjne wprowadzania nowych inwestycji. Wzrost popytu może być także stymulowany przez nabywców lokujących swój kapitał, jednak nadal kupujący mieszkanie na własne potrzeby będą stanowić istotną część nabywców, bo w Polsce wciąż brakuje kilka milionów mieszkań. Rynek nieruchomości mieszkaniowych, ze względu na wysoką konkurencyjność i aspekty wolnorynkowe, od wielu lat utrzymuje równowagę i stabilnie się rozwija. Udział klientów inwestycyjnych oraz kupujących mieszkania za gotówkę wynosi obecnie około 40 proc.

Agata Zambrzycka, dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu w Aria Development

W dalszym ciągu w naszych biurach sprzedaży jest dużo klientów kupujących mieszkania za gotówkę, trend ten trwa od połowy 2020 roku. Jednak od dwóch miesięcy liczba nabywców, którzy nie korzystają z kredytu lekko spadła. Nawet po podwyżkach historycznie niskich stóp procentowych ciągle bardziej opłaca się lokować pieniądze w nieruchomościach niż trzymać na lokacie. Klienci inwestycyjni kupują u nas małe mieszkania o powierzchni do 40 mkw., najczęściej 1-2 lokale. Nie mieliśmy dotąd zakupów pakietowych.

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

W ostatnim czasie nie zauważyliśmy zwiększenia aktywności wśród klientów dokonujących zakupów inwestycyjnych. Odsetek klientów zainteresowanych takimi zakupami jest raczej stały.

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

Wzrost liczby transakcji gotówkowych obserwujemy już od ubiegłego roku. Klienci po okresie lockdownu zaczęli inwestować swoje środki w zakup nieruchomości. Ta tendencja nadal się utrzymuje, a obecnie dodatkowo wspierana jest przez rosnącą inflację. Nabywcy chcą ochronić kapitał i oczywiście myślą w dłuższej perspektywie o wzroście wartości inwestycji. Zdarza się klienci, którzy kupują po kilka lokali. W ostatnim czasie zakupami pakietowymi oraz całymi budynkami zainteresowane są także zagraniczne fundusze.     

Edyta Kołodziej, dyrektor sprzedaży i marketingu w Nickel Development

W 2020 roku, w pierwszym kwartale pandemii zaobserwowaliśmy znaczący wzrost klientów kupujących mieszkania za gotówkę. Ze względu na niskie oprocentowanie bankowych depozytów, klienci chętnie inwestują w nieruchomości, traktując je jako bezpieczną przystań dla swojego kapitału. Wśród inwestorów zdarzają się także zakupy pakietowe, zwykle jest to kilkanaście mieszkań, kupowanych z myślą o najmie.  Dla inwestorów dedykowaliśmy projekt deweloperski Fiqus Marcelin, oferujący mieszkania idealne na wynajem. Budynek oprócz samych mieszkań oferuje pełną infrastrukturę towarzyszącą wraz z licznymi udogodnieniami, jak tarasy wspólne na dachach, przestrzeń do co-workingu i rekreacji, czy zielone patio.

Marcin Michalec, CEO Okam

Na przestrzeni ostatnich kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu miesięcy obserwujemy duże zainteresowanie lokalami mieszkaniowymi pod inwestycje, traktowanymi jako bezpieczna lokata kapitału. Chodzi przede wszystkim o mieszkania dwupokojowe, przeznaczone na wynajem czy w perspektywie dla dorastających dzieci. Wielu inwestorów indywidualnych wychodzi z założenia, że na tego typu inwestycji się “nie straci”, że jest do najlepsza inwestycja posiadanego kapitału i zabezpieczenie przed utratą jego wartości.

Sebastian Barandziak, prezes zarządu Dekpol Deweloper

Inwestowanie w nieruchomości jest obecnie pożądaną formą lokowania kapitału. Zaobserwowaliśmy w ostatnich miesiącach wzmożony wzrost zainteresowania zakupami w naszych inwestycjach, szczególnie w porównaniu z wyhamowaniem zakupów, jakie miało miejsce w początkowych fazach pandemii. Zainteresowani to inwestorzy, zarówno z kapitałem własnym, jak i tacy, którzy posiłkują się przy transakcjach finansowaniem zewnętrznym. Proporcja nie uległa wyraźnej zmianie w ostatnim czasie. Zdarza się, że inwestorzy kupują lokale pakietowo z myślą o wzroście wartości inwestycji w dłuższej perspektywie. Najczęściej zainteresowani są lokalami o powierzchni do 40 mkw. Około 20 – 30 proc. zakupów ma charakter inwestycyjny, co również nie odbiega od dotychczasowego trendu. 

Andrzej Gutowski, wiceprezes, dyrektor Sprzedaży Ronson Development

Nasze statystyki sprzedażowe pokazują, że liczba zakupów gotówkowych zmniejsza się. Wysokie i wciąż rosnące ceny mieszkań sprawiły, że możliwości zarobienia na szybkim obrocie mieszkaniami znacznie się ograniczyły. Dotyczy to, zarówno rynku najmu, jak i flipów. Oczywiście w perspektywie średnio i długoterminowej inwestowanie w nieruchomości nadal jest opłacalne.

Obserwujemy zainteresowanie zakupami pakietowymi, jednak nie w przypadku klasycznego klienta prywatnego. W tej kwestii mowa o funduszach, które kupują mieszkania w pakiecie, aby później je wynajmować w formule tzw. najmu instytucjonalnego. Jeśli zaś chodzi o klientów inwestycyjnych, obecnie ta statystyka kształtuje się na poziomie 30-40 proc.

DOMPRESS