Kategoria

Nieruchomości, strona 22


lut 03 2025

Ile mieszkań sprzedali deweloperzy w 2024...


Komentarze: 0

Jakimi wynikami firmy deweloperskie zamknęły 2024 rok? Co miało decydujący wpływ na uzyskane rezultaty? Jakie plany sprzedażowe mają firmy na ten rok? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Tomasz Kaleta, dyrektor zarządzający ds. sprzedaży i marketingu w Develii

Mamy za sobą kolejny rekordowy rok pod względem sprzedaży, w którym przekroczyliśmy ambitne cele i wzmocniliśmy naszą pozycję jako jednego z czołowych deweloperów w Polsce. W 2024 roku sprzedaliśmy 3197 lokali, co oznacza wzrost o 20 proc. r/r i przekazaliśmy 2865 mieszkań. Osiągnęliśmy ten rezultat głównie dzięki atrakcyjnej ofercie dostosowanej do potrzeb zróżnicowanych grup nabywców. Wkrótce zaprezentujemy nasze cele na 2025 rok, obejmujące sprzedaż i przekazania mieszkań, zgodne z długoterminową strategią rozwoju spółki.

Agnieszka Majkusiak, dyrektor sprzedaży Atal

Kluczowe dla popytu w 2024 roku okazało się najwyższe w Europie oprocentowanie hipotek, co odczuli zwłaszcza klienci poszukujący mieszkań w popularnym i średnim segmencie budownictwa mieszkaniowego. Rządowe dopłaty do kredytów hipotecznych nie były kluczowe, jednak brak rozstrzygnięć w tej sprawie było istotnym czynnikiem, wstrzymującym decyzje zakupowe w 2024 roku. Takie otoczenie nie sprzyjało wzrostowi kontrakcji i zmusiło wielu deweloperów, w tym nas, do rewizji planów w trakcie roku.

Sprzedaż r/r ostatecznie była niższa od zakładanej, jednakże należy zwrócić uwagę na bardzo wymagającą bazę porównawczą. Grupa Atal w 2024 roku zakontraktowała 2068 lokali mieszkalnych oraz usługowych. W 2023 roku liczba sprzedanych lokali wyniosła 2833, a w 2022 roku 2091.

W 2024 roku konsekwentnie realizowaliśmy założony plan inwestycyjny, inicjując około 20 nowych projektów lub ich etapów. W ten sposób budujemy szerokie i zróżnicowane portfolio mieszkań, które zaspokoi popyt w różnych fazach rynkowej koniunktury, gdyż patrzymy na rynek w dłuższej perspektywie. W 2025 roku zamierzamy kontynuować tę strategię. Zakładając obniżkę stóp w 2025 roku, a przez to poprawę zdolności kredytowej nabywców, spodziewamy się kontraktacji istotnie wyższej od ubiegłorocznej.

Cezary Grabowski, dyrektor Sprzedaży i Marketingu Bouygues Immobilier Polska

Rok 2024 zamknęliśmy bardzo dobrym wynikiem, nasze obroty wzrosły o prawie 19 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Realizowaliśmy 12 kontraktów budowlanych, ponad 600 mieszkań przekazaliśmy ich właścicielom, w samej Warszawie zabezpieczyliśmy prawie 50 tys. m2 powierzchni użytkowej pod 9 projektów. Powiększyliśmy również naszą ofertę o 7 nowych projektów, obejmujących 522 mieszkania.

W 2025 roku zaplanowaliśmy rozpoczęcie 10 kolejnych inwestycji, co przełoży się na ponad 1000 nowych lokali w naszej ofercie. Obok przedstawionych planów cały czas szukamy atrakcyjnych gruntów w dobrych lokalizacjach pod kolejne inwestycje. Obecnie skupiamy się na lokalnych rynkach, na których już działamy: w Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu.

Na polskim rynku mieszkaniowym jesteśmy już od 24 lat, a w naszym portfolio mamy 73 projekty. Oddaliśmy klucze do ponad 9 800 mieszkań i lokali usługowych. Realizujemy nasze projekty w ramach długofalowej strategii rozwoju. Uważnie obserwujemy, co się dzieje na rynku i dostosowujemy nasze bieżące plany do realnej sytuacji ekonomicznej oraz wynikających z niej możliwości klientów oraz zmieniających się potrzeb.

Mirosław Bednarek, Regional Business Director, Prezes Matexi Polska

Miniony rok oceniamy pozytywnie. Wprowadziliśmy do sprzedaży pięć nowych projektów: trzy w Warszawie (Splot Wola, Żelazna 54 oraz XYZ Place) i dwa w Krakowie (Apartamenty Portowa, Takt Lirników). Mimo wymagających warunków rynkowych, związanych z wysokimi kosztami kredytów i brakiem rządowego wsparcia dla nabywców, podpisaliśmy umowy deweloperskie o łącznej wartości prawie 400 mln zł, notując jedynie 10-procentowy spadek w porównaniu do poprzedniego roku. To potwierdza stabilność naszej pozycji i zaufanie klientów do marki Matexi.

W 2025 roku zakładamy dalsze umacnianie swojej pozycji rynkowej. Przewidujemy, że proces obniżenia poziomu stóp procentowych przyniesie ożywienie na rynku pierwotnym oraz zwiększy zainteresowanie pakietowymi zakupami mieszkań ze strony funduszy działających w segmencie najmu instytucjonalnego.

Na tej podstawie szacujemy, że w tym roku podpiszemy z klientami indywidualnymi prawie 500 umów przedwstępnych i deweloperskich oraz przygotujemy do sprzedaży kolejnych ponad 400 lokali w ramach realizacji projektów dla segmentu PRS. Ten rok będzie dla nas wyjątkowy również ze względu na jubileusz 15-lecia działalności na polskim rynku.

Mariusz Gajżewski, Head of Sales, Marketing and Communication BPI Real Estate Poland

Zrealizowaliśmy założenia sprzedażowe na 2024 rok. W 2025 roku planujemy zakończyć sprzedaż wszystkich mieszkań, które mamy aktualnie w ofercie w zrealizowanych lub planowanych do zakończenia w bieżącym roku projektach. Jest to łącznie ponad 250 mieszkań w inwestycjach we Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu i Warszawie. Wkrótce rozpoczniemy też sprzedaż 101 mieszkań w inwestycji PianoForte zlokalizowanej na warszawskim Mokotowie.

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

Wyniki sprzedażowe były odzwierciedleniem sytuacji na rynku. Nie zrealizowaliśmy założeń sprzedażowych. W związku z tym, plany na 2025 ustaliliśmy w oparciu o wyniki uzyskane w 2024 roku.

Michał Witkowski, dyrektor ds. sprzedaży Lokum Deweloper

W ubiegłym roku nastąpiło mocne hamowanie popytu, spowodowane rekordowo wysokim oprocentowaniem kredytów hipotecznych oraz oczekiwaniem klientów na wprowadzenie przez rząd nowego programu wspierającego kredytobiorców. Ze względu na niepewne otoczenie ekonomiczne oraz powiązanie nabycia ze sprzedażą już posiadanej nieruchomości, znacznie wydłużył się proces podejmowania decyzji zakupowej. Te czynniki miały swoje odzwierciedlenie w naszych wynikach sprzedaży. W 2024 roku zakontraktowaliśmy 159 mieszkań, co stanowi spadek o 77 proc. w porównaniu do 2023 roku.

Liczymy, że ten rok przyniesie odbicie na rynku. Ogromne znaczenie będą miały więc decyzje RPP w sprawie wysokości stóp procentowych oraz założenia i termin wprowadzenia nowego programu mieszkaniowego zapowiadanego przez MRiT. Nasze plany zakładają sprzedaż około 350 mieszkań. W ofercie posiadamy dużą pulę lokali różnorodnych pod kątem układów i metraży, więc od strony podażowej jesteśmy dobrze przygotowani. Pomimo załamania popytu, cały czas obserwujemy zainteresowanie oferowanymi przez nas mieszkaniami. Liczymy, że nasi klienci odzyskają możliwość zakupu za sprawą poprawy dostępności kredytów hipotecznych. My z kolei będziemy mogli przystąpić do prac nad wprowadzeniem do sprzedaży nowych lokali, gdy zasób tych gotowych z naszej oferty zacznie się kurczyć. Mamy nadzieję, że rząd i RPP dołożą starań, aby dostępność mieszkań w 2025 roku się zwiększyła.

Marcin Michalec, dyrektor zarządzający, Okam Capital

W 2024 roku osiągnęliśmy założone cele sprzedażowe, finalizując transakcje na poziomie około 500 lokali mieszkalnych. Największy udział w tym wyniku miały dwie kluczowe inwestycje: pierwszy etap warszawskiego projektu CITYFLOW oraz zakończona realizacja Strefy PROGRESS w Łodzi. Pomimo wymagającej sytuacji firma potwierdziła swoją, stabilną pozycję na rynku. Dzięki nowym zakupom gruntów, a także prowadzonym już inwestycjom, prognozujemy wzrost przychodów grupy w latach 2024-2026 do poziomu 1,7 mld zł. Odzwierciedleniem naszego sukcesu jest również wysokie, 18. miejsce Okam i rekordowy awans o ponad 40 pozycji w 6. Rankingu 100 Największych Firm Deweloperskich Magazynu Builder.

Patrząc w przyszłość, rok 2025 traktujemy jako okres strategicznego rozwoju, koncentrując się na intensywnych przygotowaniach i pracach projektowych związanych z nowo pozyskanymi gruntami pod zabudowę mieszkaniową. Pozwoli to na systematyczne powiększanie naszego portfolio inwestycyjnego i utrzymanie stabilnego tempa rozwoju w kolejnych latach.

Damian Tomasik, prezes zarządu Alter Investment

Rok 2024, mimo trudnych warunków rynkowych, zakończyliśmy realizacją satysfakcjonującego planu sprzedażowego, co uznajemy za duży sukces. Kluczowy wpływ na wynik miało zróżnicowanie naszej oferty, atrakcyjne lokalizacje inwestycji oraz skuteczność operacyjna. W 2025 roku stawiamy na dalszy rozwój i zwiększenie skali działalności. Nasze plany obejmują sprzedaż gotowych projektów z pozwoleniem na budowę. rozwój nowych inwestycji, takich jak projekty PRS w zabudowie jednorodzinnej oraz hotelowej, jak również zakup kolejnych gruntów pod przyszłe inwestycje o funkcji wielorodzinnej. Dzięki doświadczeniu i elastycznej strategii jesteśmy dobrze przygotowani do dalszego wzrostu, wykorzystując potencjał stabilizującego się rynku.

Dawid Wrona, Chief Operating Officer w Archicom

Zamknęliśmy 2024 rok z w pełni satysfakcjonującym wynikiem sprzedażowym. W tym okresie zawarliśmy aż 2 196 umów przedwstępnych sprzedaży lokali i umów deweloperskich, które dotyczyły inwestycji w Krakowie, Wrocławiu, Łodzi, Poznaniu, Warszawie i Katowicach. Odnotowaliśmy tym samym wzrost na poziomie około 20 proc. rok do roku.

W ubiegłym roku przekazaliśmy również klucze do 1 076 mieszkań. W samych pierwszych trzech kwartałach 2024 r. osiągnęliśmy przychody na poziomie 567,6 mln zł, co stanowi wzrost o 79 proc. rok do roku. Kluczowym czynnikiem sukcesu była aktywna rozbudowa banku ziemi, dynamiczne wprowadzanie nowych projektów oraz stabilność finansowa zbudowana poprzez dywersyfikację źródeł finansowania. Istotnym elementem naszej strategii pozostaje również elastyczne zarządzanie ofertą oraz umiejętne wykorzystanie marketingu mix, co pozwala nam szybko reagować na zmieniające się warunki rynkowe i budować odporność biznesową na przyszłość.

Planujemy utrzymać wysokie tempo wzrostu również w 2025 roku, zakładając sprzedaż ponad 3 000 mieszkań, a docelowo nawet 4 000 lokali rocznie. Realizacji tych celów sprzyja rozbudowany bank gruntów, umożliwiający budowę blisko 10 000 mieszkań w największych aglomeracjach Polski. Stabilna pozycja finansowa spółki zapewnia solidne podstawy do dalszej ekspansji i rozwoju.

sty 30 2025

Walter Herz wchodzi w segment premium


Komentarze: 0

Firma doradcza Walter Herz rozszerza zakres usług i otwiera kolejną linię biznesową - Walter Herz Luxury Residential. Na czele nowej agencji stanęła Katarzyna Goryszewska, która objęła w firmie stanowisko Head of Luxury Residential Agency.

Walter Herz podkręca tempo rozwoju biznesu i ogłasza otwarcie nowej linii biznesowej – Walter Herz Luxury Residential. Agencja będzie wspierała klientów w zakresie zakupu, sprzedaży i wynajmu nieruchomości luksusowych w Polsce. Usługi świadczone w ramach działalności nowego podmiotu obejmują kompleksowe doradztwo, opracowywanie prognoz rynkowych i analiz warunków inwestycyjnych, reprezentację klientów w negocjacjach postanowień kontraktów oraz kompleksową obsługę procesów transakcyjnych.

Katarzyna Goryszewska, która została szefową nowej linii biznesowej Walter Herz z wykształcenia jest prawnikiem. To uznana profesjonalistka z 19 letnim doświadczeniem na rynku nieruchomości mieszkaniowych. Specjalistyczne umiejętności zdobywała m.in. jako wieloletnia dyrektorka operacyjna Złotej 44. W trakcie kariery zawodowej współpracowała także z kilkoma firmami deweloperskimi, m.in. Orco Poland, BBI Development i Agro-man.

W swojej nowej roli Katarzyna Goryszewska jest odpowiedzialna za zarządzanie pracami dedykowanego zespołu oraz wdrażanie procesów kupna, sprzedaży, wynajmu i zarządzania nieruchomościami luksusowymi. Zadaniem dyrektor jest też wprowadzenie procedur związanych z obsługą klienta premium. Katarzyna będzie aktywnie wspierać rozwój biznesowy Walter Herz, dzięki swoim kompetencjom, które stanowią cenny wkład dla realizacji projektów w obszarze wymagającego rynku nieruchomości premium.

– Otwarcie linii biznesowej Walter Herz Luxury Residential to kolejny krok w realizacji strategii rozwoju firmy. Po przeszło roku od startu Walter Herz Invest, linii usług skierowanej na współpracę z inwestorami realizującymi projekty w sektorze retail, logistycznym i mieszkaniowym, uzupełniliśmy portfolio usług o doradztwo związane z segmentem nieruchomości premium. W ten sposób możemy zaoferować klientom kompleksową obsługę, obejmującą wszystkie sektory rynku nieruchomości – przyznaje Bartłomiej Zagrodnik, Managing Partner, CEO w Walter Herz. – Zespół Walter Herz zyskał kolejną profesjonalistkę, co otwiera szerokie możliwości realizacji projektów w nowym obszarze i stanowi olbrzymią wartość dla klientów, którzy oczekują wsparcia na każdym etapie procesu – dodaje Bartłomiej Zagrodnik.

– Poprzez działalność Walter Herz Luxury Residential będziemy służyć wsparciem doradczym klientom zainteresowanym nieruchomościami luksusowymi w Polsce i za granicą. Zespół doradców będzie wspierał inwestorów od rozpoczęcia do zakończenia realizacji transakcji. Będziemy koncentrować się na wysokiej klasy obsłudze, rzetelności we współpracy oraz jakości produktu, co ma fundamentalne znaczenie na tym rynku. Cieszy mnie perspektywa pracy z utalentowanym zespołem Walter Herz. Myślę, że razem będziemy realizować wyjątkowe projekty, jak również budować długoterminową wartość dla naszych klientów – mówi Katarzyna Goryszewska, Head of Luxury Residential Agency.

Doskonała znajomość rynku nieruchomości luksusowych w Polsce, bogate doświadczenie poparte sukcesami i doskonałe rozumienie specyficznych potrzeb grupy klientów premium z pewnością przyczynią się do dalszego rozwoju Walter Herz i umacniania pozycji firmy na rynku.

sty 23 2025

W stronę słońca


Komentarze: 0

Rynek inwestycyjny nieruchomości komercyjnych w Polsce. Raport podsumowujący 2024 rok. Autorzy: Paulina Brzeszkiewicz-Kuczyńska (Research & Data Manager) oraz Agnieszka Bykowska (Research Analyst)

Wyraźne ożywienie na rynku

Po ostatnich trudnych latach na rynku inwestycyjnym nieruchomości komercyjnych, z wyraźnym spowolnieniem w 2023 r., wyniki 2024 roku pozwalają uwierzyć w stabilizację i patrzeć w przyszłość z optymizmem. Całkowity wolumen transakcji w Polsce w 2024 r. przekroczył ponad dwukrotnie wartość z 2023 r., potwierdzając znaczne ożywienie aktywności na rynku. „Powrót inwestorów wynika z obniżek stóp procentowych zainicjowanych latem przez EBC i FED, które przekładają się na większą dostępność bardziej przystępnego finansowania.” – komentuje Marcin Purgal, Senior Director, Investment.

Całkowity wolumen inwestycji w Polsce w 2024 r. osiągnął 5 mld euro. Szczególnie imponujący był IV kwartał, którego wynik przebił wolumen inwestycji z całego 2023 roku. Taki wynik został zbudowany dzięki powrotowi dużych transakcji, zarówno portfelowych jak i pojedynczymi aktywami. „Warto zauważyć, że 10 największych (spośród 130 zamkniętych) transakcji odpowiadało za prawie 50% całkowitego wolumenu. Podobną płynność, z dominacją kilku największych transakcji, obserwowaliśmy w 2022 roku.” – zwraca uwagę Paulina Brzeszkiewicz-Kuczyńska, Research & Data Manager.

Sektor biurowy stanowił 1/3 całkowitego wolumenu w 2024 r. Imponująca sprzedaż Warsaw UNIT była największą transakcją pojedynczym aktywem w Europie w sektorze biurowym w ubiegłym roku. W sektorze handlowym za połowę wolumenu odpowiadały 2 duże regionalne centra handlowe - Magnolia Park we Wrocławiu i Silesia City Center w Katowicach. Z kolei w segmencie magazynowym zwiększyła się liczba transakcji portfelowych. Sektor hotelowy odnotował 11 transakcji a sektor mieszkaniowy – 13.

Główne liczby:

5 mld euro – całkowity wolumen inwestycyjny 2024 r. (239% rok do roku)
Wynik za sam IV kw. 2024 przekroczył całkowity wolumen inwestycyjny zrealizowany w 2023 r.
130 zrealizowanych transakcji
10 największych transakcji odpowiadało za prawie 50% całkowitego wolumenu w 2024 r.


SEKTOR BIUROWY

Warszawskie deale na skalę europejską oraz powrót regionów

W 2023 r. wzrosło zainteresowanie inwestorów starszymi budynkami biurowymi typu „value-add” i oportunistycznymi. Z kolei w 2024 r. odnotowaliśmy już większą ilość sprzedaży aktywów typu „core” i „core+”, zwłaszcza w Warszawie. Trend ten wskazuje na obecność przecen na rynku - ceny sprzedaży są już bardziej dostosowane do aktualnych warunków rynkowych. Niemniej jednak, popyt na starsze nieruchomości z potencjałem do dalszej konwersji pozostaje silny.

Największa transakcja pojedynczym aktywem w Polsce w 2024 r. w sektorze biurowym - przejęcie Warsaw UNIT przez Eastnine AB - była również największą taką transakcją w Europie w ubiegłym roku. Pod względem wolumenu, główną transakcją sektora była jednak sprzedaż 49% udziałów w biurowym portfelu CPI, która odpowiadała za ponad 1/4 całkowitego wolumenu. Inne ciekawe budynki biurowe, które zmieniły właściciela w 2024 r., to P180, Studio B i Lakeside. W tej ostatniej transakcji zespół Avison Young miał przyjemność współ-reprezentować sprzedającego.

Istotnym trendem było ożywienie na regionalnych rynkach biurowych. Spośród 45 transakcji sektora, 13 było zlokalizowanych w miastach regionalnych. Stanowi to znaczny wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem, kiedy to sprzedano jedynie 2 biurowce w Krakowie.

„Co ciekawe, obserwujemy również rosnące zainteresowanie nabywaniem biurowców przez ich najemców. Interesujące przykłady to np. zakup Bokserska Office Center w Warszawie przez Enter Air, Match Point B przez GPoland i Domaniewska 50A przez Ryan Air, a także kilka przejęć przez instytucje publiczne. Kolejne tego typu transakcje są planowane i znajdują się w początkowych fazach negocjacji.” – dodaje Marcin Purgal.

Polski kapitał, odpowiedzialny za prawie 40% transakcji biurowych, staje się coraz bardziej znaczący w tym sektorze, wykazując rosnący apetyt na mniejsze biurowe formaty. Rodzimy kapitał inwestuje już nie tylko w obiekty mieszkaniowe, ale nieruchomości komercyjne również stają się opcją inwestycyjną.

Główne liczby:

1,6 miliarda euro – całkowity wolumen sektora (382% rok do roku)
32 transakcje w Warszawie (na 45 w 2024 r.)
Największa transakcja pojedynczym aktywem w sektorze biurowym w Europie
Polski kapitał odpowiadał za 40% liczby transakcji w sektorze


SEKTOR HANDLOWY

Transakcje znanymi centrami handlowymi

„Sektor handlowy odpowiadał za 32% całkowitego wolumenu w 2024 roku, odnotowując znaczący wzrost o 10 p.p. w porównaniu do 2023 r. Zmieniła się również struktura nabywanych aktywów, z widocznym przesunięciem w kierunku regionalnych centrów handlowych, w tym dużych nieruchomości typu „prime”.” – zauważa Artur Czuba, Associate Director, Investment.

Sektor zakończył 2024 r. łącznym wolumenem 1,6 mld euro, co jest najwyższym wynikiem od 2019 roku. Najbardziej znaczącymi transakcjami były przejęcia przez NEPI Rockcastle Magnolia Park we Wrocławiu i Silesia City Centre w Katowicach, które stanowiły 50% całkowitego wolumenu inwestycji w sektorze w 2024 r. Ten sam inwestor nabył w 2022 r. Forum Gdańsk.

Inną ważną transakcją była sprzedaż portfela centrów handlowych przez Cromwell na rzecz czeskiego inwestora Star Capital Finance. Wśród pozostałych transakcji regionalnymi centrami handlowymi znalazły się Galeria Wisła w Płocku i Centrum Galardia w Starachowicach, gdzie w obu przypadkach Avison Young reprezentował sprzedającego na zasadach wyłączności.

Parki handlowe, pozostające w cieniu dużych centrów handlowych, nadal cieszyły się niesłabnącym zainteresowaniem inwestorów. W 2024 r., podobnie jak w 2023 r., parki handlowe stanowiły połowę całkowitej liczby transakcji, a Avison Young pośredniczył w ponad 20% z nich.

Główne liczby:

1,6 miliarda euro – całkowity wolumen sektora (372% rok do roku)
12 transakcji centrami handlowymi (na 32 w 2024 r.)
2 regionalne centra handlowe typu „prime” sprzedane


SEKTOR MAGAZYNOWY

Powrót transakcji portfelowych

Sektor magazynowy dominował na polskim rynku inwestycyjnym w 2023 r., stanowiąc prawie połowę całkowitego wolumenu inwestycji. W związku z tym wzrost odnotowany w 2024 r. nie był aż tak spektakularny jak w innych sektorach nieruchomości.

W 2024 r. sektor magazynowy odnotował wolumen 1,3 mld euro, zbudowany głównie w oparciu o transakcje portfelowe. Wśród 7 transakcji typu „multi-asset”, stanowiących ponad 50% całkowitego wolumenu sektora, 2 były częścią europejskich przejęć portfelowych. Oznacza to powrót dużych międzynarodowych portfeli na rynek inwestycyjny. Większość sprzedanych aktywów (z wyłączeniem sprzedaży akcji DL Invest) była zlokalizowana w 5 głównych hubach magazynowych.

„Oczekuje się, że zmniejszająca się rozbieżność cenowa między sprzedającymi a kupującymi jeszcze bardziej przyspieszy wzrost wyników w sektorze. Także rosnące znaczenie „nearshoringu” na polskim rynku logistycznym stwarza znaczne możliwości dalszego rozwoju rynku. Natomiast coraz bardziej uwidaczniają się różnice cenowe między nieruchomościami zgodnymi z normami ESG a starszymi aktywami.” – komentuje Bartłomiej Krzyżak, Senior Director, Investment.

Główne liczby:

1,3 miliarda euro – całkowity wolumen sektora (127% rok do roku)
7 transakcji portfelowych (na 29 w 2024 r.)
Transakcje portfelowe odpowiadały za 50% wolumenu sektora


PRS

10-lecie rynku

Rynek najmu instytucjonalnego (PRS) w Polsce obchodzi 10-lecie. Przez dekadę sektor dynamicznie się rozwijał, dostarczając prawie 20 000 ukończonych lokali, z dodatkowymi ponad 10 000 w budowie (status na koniec 2024 r.). W ubiegłym roku ukończono 28 nowych projektów PRS, które wprowadziły na rynek ponad 5 900 mieszkań, z czego 16 zlokalizowanych było w miastach regionalnych.

Większość nowych inwestycji to projekty operatorów PRS o ugruntowanej pozycji, a tylko jeden został zrealizowany przez nowego gracza na rynku - AP Słowackiego. Łącznie 3 największe podmioty obecne na rynku - Resi 4 Rent, Vantage Rent i Fundusz Mieszkań na Wynajem - odpowiada obecnie za ponad 50% istniejących zasobów PRS. Prognozy na 2025 r. zakładają dostarczenie kolejnych 6 500 lokali, z czego 70% wzbogaci rynki regionalne.

W 2024 r. rynek mieszkaniowy odnotował łącznie 12 zamkniętych transakcji w sektorze PRS, osiągając rekordowy wynik 344 mln euro. Transakcje w sektorze PRS zostały sfinalizowane głównie przez już aktywnych operatorów rynkowych, z wyjątkiem jednego nowego nabywcy, a mianowicie Lew Investment, który nabył projekt Urban Home od G City w Krakowie. Warto zauważyć, że inwestorzy ze Szwecji byli odpowiedzialni za 50% całkowitego wolumenu inwestycji w PRS.

Warszawa nadal była liderem, z 9 transakcjami sfinalizowanymi w stolicy. W 2024 r. miała również miejsce transakcja portfelowa - sprzedaż przez City Living portfela mieszkań zlokalizowanych w Warszawie, Poznaniu i Bydgoszczy - w której pośredniczył Avison Young.

Główne liczby:

344 miliony euro – całkowity wolumen sektora
12 transakcji
Dominacja Warszawy w strukturze transakcji
1 transakcja portfelowa


CO DALEJ?

Polska pozostaje atrakcyjna dla inwestorów dzięki silnemu wzrostowi gospodarczemu i solidnym fundamentom rynkowym
Spodziewamy się kontynuacji trendu obniżek stóp procentowych, wraz z rozluźnieniem polityki kredytowej banków
Oczekujemy dalszej poprawy płynności inwestycyjnej we wszystkich klasach aktywów
Ogólna atrakcyjność mniejszych formatów nieruchomości z długim WAULT
Rosnące zainteresowanie spółkami typu REIT z Europy Zachodniej, a także krajów Europy Środkowo-Wschodniej i krajów bałtyckich
Spodziewamy się transakcji kształtujących nowe poziomy stóp kapitalizacji

sty 23 2025

Ile kosztuje wykończenie mieszkania pod...


Komentarze: 0

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.
Marta Buczma, dyrektorka departamentu relacji z klientami w Develii

W zakresie wykończenia i aranżacji wnętrz współpracujemy z dwiema renomowanymi pracowniami architektonicznymi: Deer Design w Warszawie, Krakowie i Katowicach oraz KODO we Wrocławiu i Gdańsku. Nasi klienci mogą skorzystać z kompleksowych usług „pod klucz” lub zrealizować indywidualny projekt aranżacji, dopasowany do ich potrzeb. Partnerzy, z którymi współpracujemy oferują różnorodne pakiety wykończeniowe w różnych standardach i przedziałach cenowych.

Chociaż obserwujemy rosnące zainteresowanie nabywców pakietami wykończeniowymi, wciąż dominującym wyborem pozostaje standard deweloperski. Usługą „pod klucz” częściej interesują się klienci kupujący mieszkania w celach inwestycyjnych, m.in. ze względu na wygodę, chęć ustalenia konkretnego budżetu, czy możliwość otrzymania gwarancji dotrzymania terminu realizacji. Wysokie koszty usług remontowych sprawiają, że także osoby kupujące mieszkania na własne potrzeby coraz częściej decydują się na profesjonalne wykończenie lokalu.

Agnieszka Majkusiak, dyrektor ds. sprzedaży Atal

Klientom oferujemy program wykończeń Atal Design, który jest naszą istotną przewagą konkurencyjną. Udział procentowy nabywców, którzy korzystają z naszego programu wykończeń zależy od lokalizacji, prestiżu i charakteru danej inwestycji oraz profilu grupy docelowej. Generalnie ten udział rośnie, a przeciętnie jest to teraz co trzeci kupujący. Częściej na formułę „pod klucz” decydują się klienci inwestycyjni, lecz jest ona coraz popularniejsza także wśród osób kupujących mieszkanie na własne potrzeby.

Program Atal Design obejmuje są trzy pakiety zasadnicze, tj.: Basic, Optimum i Premium. Najtańszy pakiet kosztuje 1199 zł za mkw. mieszkania; najdroższy 1699 zł. W październiku 2024 roku wprowadziliśmy do oferty nowy pakiet Invest, w cenie 999 zł za mkw. Opracowaliśmy go z myślą o klientach, dla których priorytetem jest jak najszybsze wykończenie mieszkania.

Nasze bieżące analizy wskazują, że około połowy klientów wybiera najdroższą opcję Premium. Druga pod względem popularności jest wersja Basic. Pakiet Invest, jako nowość, dopiero może zyskiwać na popularności.

Dawid Wrona, Chief Operating Officer w Archicom

Dążymy do tego, aby oferować kompleksowe wsparcie, zarówno potencjalnym nabywcom przed podjęciem decyzji zakupowej, jak i mieszkańcom naszych inwestycji, również przez wiele lat po przekazaniu im kluczy. Dlatego też pomagamy w formalnościach związanych z pozyskaniem finansowania na zakup nieruchomości, ubezpieczeniem mieszkania, ale także jego aranżacji.

Usługa Archicom Pod Klucz jest skierowana głównie do osób, którym w szczególności zależy na zaoszczędzeniu czasu i uniknięciu potencjalnego stresu związanego z koordynowaniem prac ekip wykończeniowych. Jej koszt zależy od zakresu współpracy, a widełki rozpoczynają się od 990 zł za mkw. mieszkania.

Mariusz Jędrzejczak, dyrektor działu obsługi posprzedażowej i komercjalizacji usług Lokum Deweloper

Każdy nasz klient może skorzystać z programu Lokum pod klucz. W ostatnich latach tę opcję wybiera około 25 proc. nabywców mieszkań, z czego 4 proc. to kupujący lokale inwestycyjne, przeznaczone na wynajem. Średni koszt wykończenia mieszkania, na jakie dziś decydują się nasi nabywcy, to około 1500 zł/m². Klienci, którzy skorzystali z naszego programu aranżacji pod klucz, jako jego główne zalety wskazują dwuletnią gwarancję, oszczędność czasu, indywidualne podejście do każdego projektu, opiekę architekta oraz sprawdzony zespół fachowców nadzorujących i prowadzących prace wykończeniowe.

W ramach programu mogą urządzić swoją nieruchomość w jednym z trzech przygotowanych przez nas standardów lub wybrać projekt indywidualny. Oferowane pakiety różnią się przede wszystkim wachlarzem materiałów wykończeniowych i elementów wyposażenia. Bez względu na wybrany standard, każdy klient może liczyć na pełne wsparcie projektanta, wysokiej jakości materiały i wykonanie, serwis gwarancyjny oraz oszczędność w wysokości 8 proc. VAT, co przy aktualnych cenach jest naprawdę realnym obniżeniem wydatków.

Adrian Sączek, dyrektor Działu Sprzedaży Produktów Deweloperskich w Mennicy Polskiej (inwestycja Bulwary Praskie)

Kilka lat temu podjęliśmy współpracę z firmą KODO, która ma duże doświadczenie na rynku wykończeń mieszkań. W biurze sprzedaży posiadamy showroom, gdzie klient może spotkać się z architektem lub doradcą, poznać pełną ofertę i zakontraktować wykończenie jeszcze na etapie budowy. Daje to gwarancję terminowego wprowadzenia się do lokalu bez praktycznie żadnego zaangażowania klienta w proces koordynacji poszczególnych wykonawców, takich jak płytkarze, specjaliści od podłóg czy stolarze. Ceny wykończenia startują od 1299 zł/m2, a klient ma dostęp do fachowego doradztwa i pełnej gamy materiałów.

Agnieszka Gajdzik–Wilgos, Menager ds. Sprzedaży Ronson Development

Oferujemy wykończenie mieszkań pod klucz w szerokim zakresie, dostosowane do różnych potrzeb i budżetów klientów. Ceny wykończenia zaczynają się od około 1300 zł/mkw. i obejmują kompleksową obsługę, w tym projekty z wizualizacjami, wybór materiałów z pomocą architekta, nadzór nad realizacją oraz sprzątanie po zakończeniu prac. Klienci mogą wybierać spośród różnych stylów wykończenia: Klasycznego, Nowoczesnego i Natural Living, dostępnych w pięciu poziomach cenowych (Optimal, Optimal+, Standard, Standard+, Exclusive), a także dwóch dodatkowych opcji: Pakietu Economy i Indywidualnego projektu.

Popularność mieszkań wykończonych pod klucz jest duża, szczególnie ze względu na wygodę i możliwość natychmiastowego wprowadzenia się. Mieszkania z szybkim terminem odbioru są atrakcyjne dla klientów i chętnie rezerwowane, gotowe mieszkania i domy pokazowe są często sprzedawane już na etapie projektu, co świadczy o dużym zainteresowaniu klientów takim rozwiązaniem.

Shraga Weisman, CEO Aurec Home

We wszystkich naszych inwestycjach oferujemy klientom skorzystanie z opcji wykończenia „pod klucz”. Zauważamy, że odsetek nabywców, którzy decydują się na zakup mieszkania w takiej formie systematycznie wzrasta. Z pakietów wykończeniowych korzystają, zarówno osoby kupujące lokal pod wynajem, jak i na własne cele mieszkaniowe. Jest to bardzo wygodne, szczególnie dla inwestorów i zabieganych właścicieli. Nadzór nad przebiegiem i jakością prac wykończeniowych leży po stronie pracowni Home Planer, która kompleksowo wykańcza wnętrza we wszystkich naszych inwestycjach.

Piotr Rojek, Kierownik Handlowy Megapolis

Oferujemy opcję wykończenia mieszkań pod klucz i kompleksowe wykańczanie mieszkań przy współpracy z uznaną pracownią projektową Deer Design, która łączy pasję do projektowania wnętrz z doświadczeniem w zakresie usług wykończeniowych. Poza gotowymi programami (smart, modern), klienci mogą zdecydować się również na projekt indywidualny, pozwalający stworzyć najbardziej unikatowe wnętrze. Programy wykończeniowe pracowni stanowią ofertę kompleksową, która obejmuje wizualizacje, dobór wysokiej jakości materiałów wykończeniowych, a także prace budowlane nadzorowane przez koordynatora oraz dwuletnią gwarancję. Po bezpłatnej konsultacji klient podejmuje decyzję o pakiecie, który chciałby zrealizować, a cena uzależniona jest od wybranych materiałów i projektu.

Marcin Michalec, dyrektor zarządzający, Okam Capital

Reagując na potrzeby naszych klientów, podjęliśmy współpracę z pracowniami architektonicznymi, specjalizującymi się w kompleksowym wykańczaniu wnętrz. Naszych klientów w Katowicach obsługuje Rednet DOM, specjalizującą się w kompleksowym wykańczaniu wnętrz. Dzięki tej współpracy, klienci mogą skorzystać z szerokiej gamy profesjonalnych usług wykończeniowych dostosowanych do indywidualnych potrzeb i preferencji.

W Warszawie i Łodzi nasi klienci mogą skorzystać z usług pracowni KODO Projekty i Realizacje Wnętrz, która od 14 lat specjalizuje się w kompleksowym wykańczaniu mieszkań pod klucz. KODO oferuje pełny zakres usług, od projektu przez nadzór nad realizacją, po serwis gwarancyjny. Każdy projekt jest dostosowany do indywidualnych potrzeb inwestorów, a cały proces wymaga jedynie ich minimalnego zaangażowania. W efekcie nabywca otrzymuje w pełni wykończone, gotowe do zamieszkania wnętrze.

Joanna Chojecka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu na Warszawę i Wrocław w Grupie Robyg

Współpracujemy z pięcioma renomowanymi firmami, zajmującymi się aranżacją i kompleksowym wykończeniem wnętrz. Decydując się na współpracę z jedną z nich można oszczędzić czas i pieniądze przy wykończeniu zakupionego lokalu. Korzystając z usług firmy zajmującej się wykończeniem pod klucz zyskuje się również niższy 8-procentowy podatek VAT. Wykonane prace objęte są gwarancją i w przypadku niespodziewanej usterki można liczyć na szybką pomoc.

Wykończenie pod klucz jest kompleksową usługą obejmującą: aranżację wraz z wizualizacjami lub projekt 3D, pełne wykonawstwo, zakup i dostawę materiałów wykończeniowych oraz nadzór techniczny. Ponadto można rozszerzyć zakres usług np. o zabudowę meblową.

Łukasz Šedovič Sales Director w Trust Investment S.A.

Standardowo oferujemy lokale wykończone do standardu deweloperskiego. Miło mi jednak poinformować, że nawiązaliśmy współpracę z renomowaną firmą specjalizującą się w wykończeniu mieszkań pod klucz. Dzięki temu możemy zaoferować klientom kompleksowe rozwiązanie, od zakupu mieszkania po jego pełne wykończenie według indywidualnych preferencji. To doskonała opcja dla osób, które cenią sobie wygodę i czas.

Monika Kudełko, dyrektor ds. Strategii i Komunikacji Marketingowej w Activ Investment

Obecnie nie oferujemy usługi wykończenia mieszkań pod klucz. Wyjątkiem były zakończone w latach 2021 i 2022 inwestycje Nova Mikołowska w Katowicach oraz Braniborska 44 we Wrocławiu, zlokalizowane w ścisłych centrach miast, gdzie główną grupą nabywców byli inwestorzy. Obecnie koncentrujemy się na dostarczaniu mieszkań w stanie deweloperskim, co pozwala klientom na pełną swobodę w aranżacji wnętrz według własnych potrzeb i gustu.

Małgorzata Mellem, członek zarządu Budlex

Obecnie nie oferujemy bezpośrednio wykończenia mieszkań pod klucz, ale zapewniamy naszym klientom kontakt z zaufanymi firmami wykonawczymi oraz projektantami wnętrz, co ułatwia proces aranżacji. Rozważamy powrót do usługi wykończenia pod klucz, która cieszyła się dużym zainteresowaniem, jednak jej realizację tymczasowo zawiesiliśmy z uwagi na niestabilność cen materiałów wykończeniowych w ostatnim czasie. Decyzję o wznowieniu tej oferty podejmiemy w odpowiedzi na aktualne potrzeby klientów oraz stabilizację na rynku.

Damian Tomasik, prezes zarządu Alter Investment

Jako deweloper gruntowy oferujemy grunty przeznaczone pod różnorodne typy inwestycji – wielorodzinne, jednorodzinne, hotelowe oraz PRS (Private Rented Sector), które znajdują się na różnych etapach przygotowania, od koncepcji aż po uzyskane pozwolenie na budowę. W naszej działalności skupiamy się na dostarczaniu gruntów z pełnym przygotowaniem projektowym.

sty 21 2025

„Pewna droga do domu” – ruszyła ogólnopolska...


Komentarze: 0

Sieć biur nieruchomości Freedom wystartowała z pierwszą w swojej historii ogólnopolską kampanią wizerunkową pod hasłem „Pewna droga do domu”. Jej celem jest pozycjonowanie Freedom jako marki, która jest symbolem pewności, profesjonalizmu i bliskości na dynamicznie zmieniającym się rynku nieruchomości.

Za stworzenie spotów reklamowych odpowiadała agencja strategiczno-kreatywna oS3, natomiast dom mediowy ONE House zajmował się zakupem mediów, opracowaniem rekomendacji oraz całej strategii kampanii, wykorzystując autorskie rozwiązania stworzone specjalnie dla Freedom.

Celem kampanii jest nie tylko zwiększenie rozpoznawalności marki, ale także podkreślenie jej unikalnych wartości. Freedom chce być partnerem, który rozumie potrzeby swoich klientów, oferuje profesjonalne wsparcie na każdym etapie transakcji i buduje zaufanie oparte na wiedzy i bezpieczeństwie.

- Kampania, którą uruchomiliśmy, jest wyrazem naszego strategicznego podejścia do budowania silnej i zaufanej marki. Marki, która zrzesza profesjonalistów, wspierających klientów w podejmowaniu trafnych decyzji na rynku nieruchomości – mówi Łukasz Kruszewski, Dyrektor Marketingu i Technologii Freedom.

„We własnym domu” – geneza przekazu i główna idea kampanii

Koncepcja kampanii „Pewna droga do domu” opiera się na zrozumieniu emocji, jakie towarzyszą procesowi poszukiwania własnego miejsca na ziemi. Dom to coś więcej niż cztery ściany – to przestrzeń wolności, komfortu i autentyczności, która odzwierciedla potrzeby i marzenia jego mieszkańców. Twórcy kampanii postawili na przekaz pełen emocji, który odzwierciedla codzienne momenty, z jakimi mogą utożsamić się potencjalni klienci Freedom.

Główną linią przekazu jest hasło „We własnym domu”, które trafnie oddaje ideę kampanii. Słowa te podkreślają, że dom to miejsce, w którym każdy może czuć się w pełni sobą, wolnym od oczekiwań i ograniczeń. Twórcy spotów ukazali różnorodne sceny z życia codziennego, od wspólnych chwil z bliskimi, przez realizację pasji, aż po relaksujące momenty, które definiują dom jako przestrzeń bezpieczeństwa i autentyczności. Marka Freedom poprzez tę kampanię pragnie podkreślić, że jej misją jest nie tylko wspieranie klientów w transakcjach, ale przede wszystkim pomoc w odnalezieniu miejsca, które stanie się ich azylem.

Wielokanałowa strategia i precyzyjne targetowanie

Kampania obejmuje różnorodne media – od reklam telewizyjnych w popularnych stacjach grupy TVN i grupy Polsat, przez działania w digitalu na platformach takich jak YouTube, Facebook, Instagram i TikTok, aż po emisje spotu w 64 lokalnych rozgłośniach radiowych. Dzięki precyzyjnemu targetowaniu kampania dociera do dwóch głównych grup docelowych: osób szukających większej przestrzeni życiowej oraz młodych klientów, którzy potrzebują wsparcia w procesie zakupu pierwszej nieruchomości.

- Nasza szeroko zakrojona, ogólnopolska kampania ma na celu zwiększenie świadomości marki, dotarcie do szerszego grona klientów oraz budowanie wiarygodności. Te elementy są kluczowe, aby dalej rozwijać komplementarną ofertę i umacniać pozycję lidera na rynku. Jej wyniki będą analizowane w ścisłej współpracy z firmą badawczą IPSOS, aby w przyszłości jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby kupujących – podkreśla Agnieszka Rosolińska, Dyrektor Zarządzający Freedom.