mar 16 2018

Rynek hoteli w Polsce w 2017 roku


Komentarze: 0

W tym roku w Polsce oddanych zostanie ponad 8 tysięcy pokojów hotelowych, wynika z danych zawartych w raporcie o rynku hotelarskim firmy Walter Herz

Wraz ze wzrostem liczby osób odwiedzających nasz kraj, rośnie w Polsce popyt na usługi hotelowe. W 2017 roku polskie lotniska obsłużyły o 17 proc. pasażerów więcej niż rok wcześniej. Na wzrastające zapotrzebowanie na noclegi wskazują również statystyki GUS, z których wynika, że liczba pokojów hotelowych wynajmowanych w obiektach na terenie naszego kraju od 2012 roku systematycznie rośnie o kilka procent każdego roku.       

Notowany wzrost wskaźników operacyjnych hoteli dopinguje inwestorów do wzmożonej aktywności. Tym samym, krajowe zaplecze hotelowe, które w porównaniu z krajami Europy Zachodniej nadal jest jeszcze słabo rozwinięte, wzbogaca się stale o nowe, atrakcyjne obiekty.

W tym roku sektor hotelowy wzrośnie o 6 proc.

Baza hotelowa w Polsce, jak podają specjaliści Walter Herz, liczy obecnie ponad 2700 obiektów różnej klasy, w których dostępnych jest przeszło 135 tys. pokojów. Analitycy obliczają, że w 2018 roku w inwestycjach, które mają zostać oddane do użytkowania w kraju powstanie około 8 tys. pokojów.

Specjaliści szacują, że w tym roku branża odnotuje wzrost podaży na poziomie 6 proc. Eksperci podkreślają jednak, że mimo iż rynek konsekwentnie zwiększa swoje zasoby, w Polsce wciąż brakuje hoteli, co jest odczuwalne przede wszystkim w głównych ośrodkach biznesowych w kraju.

Największym potencjałem wzrostu wyróżnia się rynek warszawski, na którym w większym stopniu niż w innych polskich miastach popyt na noclegi generują goście biznesowi. Ponadto, po EURO 2012 Warszawa jest także coraz mocniej doceniana przez turystów.

Rekordowy poziom nowej podaży w Warszawie

Z danych zawartych w najnowszym raporcie Walter Herz wynika, że rynek warszawski dysponuje obecnie 90 hotelami, które oferują 13,5 tys. pokojów. Zestawienie podaje, że nowa podaż w Warszawie osiągnie w tym roku rekordowy poziom. W obiektach, których realizacja zakończyć się ma w 2018 roku oddanych zostanie około 2 tys. pokojów hotelowych. Analitycy Walter Herz prognozują, że w 2019 roku rynek warszawski zwiększy swoją ofertę o podobną liczbę pokojów hotelowych, jak w roku bieżącym.

W stolicy planowane jest w tym roku otwarcie kilku znaczących obiektów hotelowych, m.in. hotelu Four Points by Sheraton ze 192 pokojami, dwóch hoteli Ibis Styles, które zaoferują łącznie  400 pokojów, hotelu Krakowska Residence z ponad 350 pokojami, hotelu Vienna House ze 164 pokojami, hotelu Renaissance z 225 pokojami, a także hotelu Raffles Europejski ze 106 pokojami.

Wśród ostatnio odnotowanych transakcji hotelowych zawartych w Warszawie specjaliści wymieniają pięciogwiazdkowe hotele Westin i Radisson Blu oraz czterogwiazdkowy hotel Holiday Inn Warsaw City Center.

Kraków z czterokrotnie mniejszą, nową podażą niż Warszawa

Sporo miejsca do lokowania nowych projektów hotelowych jest jeszcze jednak, nie tylko w Warszawie, ale także w Krakowie, Wrocławiu, Trójmieście, czy Poznaniu - w lokalizacjach, którymi najbardziej interesują się globalni inwestorzy.  

Drugi co do wielkości w kraju, krakowski rynek hotelarski liczy obecnie 150 hoteli, w których do dyspozycji gości jest ponad 10 tys. pokojów. Zapotrzebowanie na noclegi w Krakowie jest coraz większe, bo z roku na rok stolicę Małopolski odwiedza większa ilość turystów. W 2017 roku do Krakowa przyjechało prawie 13 mln osób, o 6 proc. więcej niż rok wcześniej.

Według obliczeń specjalistów Walter Herz, w obiektach, które mają zostać oddanie w aglomeracji w tym roku przybyć ma około 500 nowych pokojów hotelowych. Pierwszych gości przyjąć ma m.in. hotel B&B, w którym znajdzie się 130 pokojów i położony na Kazimierzu hotel Puro z 228 pokojami.

Trójmiasto rośnie najszybciej spośród rynków regionalnych

Stabilne wyniki operacyjne krakowskich hoteli sprawiają, że aglomeracja jest atrakcyjna dla międzynarodowych inwestorów. Ostatnio przeprowadzone transakcje w tym segmencie krakowskiego rynku nieruchomości dotyczyły pięciogwiazdkowego hotelu Sheraton i trzygwiazdkowego hotelu Vienna House Easy.

W Trójmieście ma przybyć natomiast w tym roku dwa razy więcej pokojów hotelowych niż w Krakowie. W 2018 roku trójmiejski rynek zasili kolejny tysiąc pokojów. Do najciekawszych projektów, jakie zostaną oddane należą: hotel Deo z 354 pokojami, Hampton by Hilton ze 154 pokojami, IBB z 90 pokojami oraz Focus Premium w Sopocie, w którym znajdzie się 70 pokojów.

Trójmiasto, w którym 44 proc. noclegów w hotelach generują goście zagraniczni, głównie ze Skandynawii i Niemiec, oferuje obecnie 80 hoteli, które dysponują 6 tys. pokojów.  

Utytułowany Wrocław

Wrocław może się pochwalić z kolei 60 hotelami, w których znajduje się 5,1 tys. pokojów. Jak obliczają specjaliści Walter Herz, w tym roku zasoby wrocławskiego rynku hotelarskiego zwiększą się o kolejne 250 pokojów. 

 Rynek wrocławski charakteryzuje się relatywnie niskimi, średnimi cenami w porównaniu z innymi, głównymi aglomeracjami w Polsce. Jak przyznają specjaliści, prognozy dla rozwoju branży w stolicy Dolnego Śląska są pozytywne, głównie ze względu na silny popyt na noclegi ze strony turystów i rosnący sektor BPO. Popularność lokalizacji potęguje także przyznany miastu w 2016 roku tytuł Europejskiej Stolicy Kultury i uznanie Wrocławia za najlepszy europejski cel podróży w 2018 roku w konkursie European Best Destination.

Poznań goni pozostałe, główne rynki

Rozwój poznańskiego rynku, na którym funkcjonuje obecnie 61 hoteli, zapewniających 3,7 tys. pokojów, zapowiada się obiecująco. Z raportu Walter Herz wynika, że w tym roku Poznań wzbogaci swoje zasoby o około 400 pokojów hotelowych. W aglomeracji planowane jest m.in. otwarcie hotelu Hampton by Hilton ze 117 pokojami, hotelu Altus ze 109 pokojami i hotelu Focus z 94 pokojami.  

Popyt na noclegi generowany jest w Poznaniu głównie przez gości biznesowych i MICE, m.in. ze względu na zlokalizowany w mieście popularny międzynarodowy obiekt targowy. Znaczenie Międzynarodowych Targów Poznańskich jest jednak coraz słabsze, podobnie jak słaba jest rozpoznawalność lokalizacji wśród turystów zagranicznych.

 

 

Autor: Walter Herz

 

dompress : :
Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz