Archiwum listopad 2017, strona 1


lis 10 2017 Deweloperzy budują dokładnie tyle mieszkań,...
Komentarze: 0

Na rynek wchodzi coraz więcej mieszkań i coraz więcej jest kupowanych

Na rynku nowych mieszkań podaż i popyt balansują na jednym poziomie. W ciągu ostatnich dwóch kwartałów tego roku w sześciu największych miastach w Polsce deweloperzy wprowadzili do oferty podobną ilość mieszkań, jaką sprzedali.

Choć z kwartału na kwartał na rynek wchodzi więcej mieszkań, produkcja pozwala tylko na bieżąco uzupełniać ofertę, bo chętnych do zakupu stale przybywa. Firmy deweloperskie notują rekordowe wyniki sprzedaży. Największym katalizatorem popytu są niskie stopy procentowe, które wypychają kapitał zgromadzony w bankach na rynek nieruchomości.            

Rekord podażowy i sprzedażowy

W Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Trójmieście, Poznaniu i Łodzi zarówno w drugim, jak i trzecim kwartale br. do nabywców trafiło łącznie po 17,5 tys. mieszkań. Wyniki sprzedaży  po dziewięciu miesiącach br., które są o jedną czwartą lepsze niż przed rokiem, pozwalają zakładać, że rok 2017 zamknie się jeszcze lepszym wynikiem niż rekordowy pod tym względem rok ubiegły.

Na uwagę zasługuje fakt, że od października 2016 roku do końca września 2017 roku w sześciu największych miastach sprzedane zostało najwięcej mieszkań w całej historii polskiego rynku deweloperskiego. Jeśli weźmiemy pod uwagę cztery ostatnie kwartały z rzędu rekord został pobity również pod względem ilości, jakie deweloperzy wprowadzili na główne rynki w Polsce.   

Zmiana standardu wprowadzanych projektów

Hossa w mieszkaniówce trwa już od tak dawna, że zdążyliśmy się już do niej przyzwyczaić. W odróżnieniu od poprzedniego boomu nie przyniosła jednak dużych podwyżek cen. Jak zaznacza Tomasz Sadłocha z Ochnik Development, pomimo ogromnego popytu stawki ofertowe na rynku deweloperskim rosną powoli. - Lekkie wzrosty średnich cen w ostatnich miesiącach wynikają przede wszystkim ze zmiany struktury oferty rynkowej. Do sprzedaży wchodzi mniej ekonomicznych lokali w standardzie podstawowym, które budowane były z myślą o klientach korzystających z dopłat w programie MdM. Na rynek trafia teraz więcej mieszkań w wyższym standardzie i dobrze zlokalizowanych lokali o małych metrażach skierowanych do inwestorów, w przypadku których stawki za metr są nieco wyższe – przyznaje Tomasz Sadłocha.

Przykładem takich inwestycji są także projekty Dzielna 64 i Studio Centrum, które Ochnik Development prowadzi na warszawskim Muranowie. – To rejon, który teraz rozwija się najdynamiczniej w Warszawie, nie tylko jeśli chodzi o sektor mieszkaniowy, ale także komercyjny. W okolicy ronda Daszyńskiego rośnie nowe centrum biznesowe Warszawy. Stąd przewaga inwestorów wśród naszych klientów. Większość z nich decyduje się na zakup mikro-apartamentów w Studio Centrum, które są do nabycia w cenie od 180 tys. zł netto – informuje Tomasz Sadłocha. 

Ceny w górę

Średnie ceny mieszkań deweloperskich w Warszawie wzrosły w ostatnich miesiącach do poziomu 8,5 tys. zł/mkw. Jednak zmiana profilu projektów mieszkaniowych wchodzących na rynek odbiła się najbardziej na stawkach ofertowych w Trójmieście, które w ciągu ostatniego roku skoczyły o ponad 20 proc. Przeciętne ceny mieszkań, które są tam budowane przebiły już średnią stawkę dla Warszawy i wynoszą 8,6 tys. zł/mkw.

W najbliższym czasie można się spodziewać dalszych wzrostów cen budowanych mieszkań. Przemawiają za tym rosnące koszty zakupu gruntów inwestycyjnych, których dostępność jest coraz bardziej ograniczona. Coraz droższe są również koszty budowy, w tym materiałów i robocizny.

 

Autor: Ochnik Development

 

Więcej wiadomości na http://ochnikdevelopment.pl/

dompress : :
lis 08 2017 Ile kosztują lokale usługowe w nowych osiedlach...
Komentarze: 0

 W których inwestycjach mieszkaniowych deweloperzy oferują lokale handlowo-usługowe? W jakich cenach można je kupić? Sondę prezentuje serwis nieruchomości Dompress.pl  

Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord S.A.

Lokale usługowe oferujemy w Warszawie, Ząbkach, Gdańsku i Łodzi. W osiedlu Stacja Kazimierz na warszawskiej Woli dostępnych jest jeszcze 5 lokali o powierzchni od 149 mkw. do 187 mkw. Osiedle Neptun przy ulicy Powstańców w Ząbkach oferuje 6 lokali o metrażu od 41 mkw. do 70 mkw. Inwestorom z Trójmiasta możemy zaproponować lokale przy ulicy Guderskiego w Gdańsku Jasieniu wielkości od 91 mkw. do 101 mkw. oraz przy ulicy Myśliwskiej w Gdańsku Morenie o powierzchni od 170 mkw. do 223 mkw.  W Łodzi pozostały w sprzedaży dwa lokale przy ulicy Żeligowskiego w pobliżu Piotrkowskiej o metrażu 61 mkw. i 190 mkw. Ceny wszystkich lokali są do negocjacji.

Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.

Poszukujący lokalu usługowego mogą skorzystać z oferty w kilku naszych osiedlach we Wrocławiu. Do nabycia są lokale o powierzchni od 24 mkw. do 189 mkw. w osiedlu Olimpia Port, w którym docelowo zamieszka 10 tys. wrocławian, a nadrzeczna lokalizacja inwestycji przyciąga spacerowiczów z całego miasta. Warto też zwrócić uwagę na lokale usługowe w budynku Club House w apartamentowym osiedlu Ogrody Hallera, położonym przy jednej z głównych arterii miasta. W naszej ofercie znajdują się również lokale usługowe w Browarach Wrocławskich, nowoczesnej inwestycji usytuowanej na terenie dawnego Browaru Piastowskiego. Potencjał lokalizacyjny w pobliżu centrum miasta i sąsiedztwo terenów rekreacyjnych nad Odrą stwarzają tu duże szanse rozwoju dla inwestorów.  

 

Małgorzata Ostrowska, członek Zarządu oraz dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

Posiadamy lokale handlowo-usługowe w trzech inwestycjach: na Bliskiej Woli w Warszawie, Hanza Tower w Szczecinie oraz Bernadowo Park w Gdyni. Ceny lokali różnią się w zależności od miasta, lokalizacji oraz powierzchni.  W Warszawie trzeba zapłacić od 14 883 zł za mkw. W Szczecinie, ze względu na usytuowanie projektu w centrum miasta, stawki zaczynają się od ponad 9686 zł/ mkw.

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A.

Lokale usługowe oferujemy przede wszystkim w inwestycjach zlokalizowanych w centrach miast lub w projektach wieloetapowych, jak na przykład Mała Praga, Korona Pragi, czy Osiedle na Woli w Warszawie. W ofercie staramy się mieć lokale o możliwie małym metrażu, tj. 60-100 mkw. z opcją ich łączenia, dzięki czemu pozostajemy elastyczni na zmienne potrzeby rynku. Ceny uzależnione są od miasta i lokalizacji, zaczynają się od 4850 zł netto/mkw.

Eryk Nalberczyński, dyrektor ds. sprzedaży Lokum Deweloper

Na terenie osiedli Lokum di Trevi i Lokum da Vinci znajdują się pasaże handlowo-usługowe, dostępne nie tylko dla mieszkańców. Doskonała lokalizacja w pobliżu terenów z wysokim zaludnieniem, nieopodal rozbudowanej infrastruktury komunikacyjnej i ośrodków biznesowych sprawiają, że pasaże to doskonałe miejsce na rozwój biznesu w różnych branżach. Na terenie Pasażu da Vinci dostępne są lokale do wynajęcia o metrażach od 42 mkw. do 182 mkw. Dla najemców i ich klientów przygotowany został parking. Na terenie Pasażu di Trevi pozostały dwa wolne lokale do wynajęcia o powierzchni 74 mkw. i 80 mkw.

Wkrótce także w osiedlu Lokum Victoria powstanie centrum sportowe, powierzchnie biurowe i handlowo – usługowe, z których korzystać będą mogli nie tylko mieszkańcy osiedla, ale również wszyscy wrocławianie.

 

Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska

 

Lokale użytkowe są dostępne we wszystkich naszych inwestycjach w Warszawie. Aktualnie oferujemy zakup takich lokali zarówno w inwestycji Człuchowska Bemowo, Kolska od Nowa:), jak i w drugim etapie osiedla Apartamenty Marymont. Generalnie staramy się, by w każdym z naszych projektów dostępne były lokale handlowo-usługowe, a ich funkcjonalność dopasowana do  potrzeb przyszłych mieszkańców.

 

Katarzyna Dąbrowska, Senior Marketing Manager w Nexity Polska

 

Lokale handlowo-usługowe dostępne są aktualnie w warszawskiej inwestycji SkyLife na Woli, gdzie średnia cena za mkw. powierzchni wynosi 7800 zł netto. Wśród dostępnych lokali przeważają takie o metrażu 65 mkw., usytuowane od strony ulicy Jana Kazimierza. Lokale dostępne są też w pierwszym etapie inwestycji MyBemowo na parterze budynku od strony ulicy Batalionów Chłopskich. Zgodnie z naszym planem, docelowo wspomniana powierzchnia zostanie zagospodarowane przez różne typy usług, dopasowanych do potrzeb mieszkańców. Przewidujemy również przestrzeń handlową w inwestycji NextUrsus w warszawskim Ursusie, gdzie powierzchnia będzie dostępna w cenie  od 9000 zł za mkw.

 

Marcin Liberski, dyrektor marketingu i sprzedaży w Atlas Estates

W ofercie posiadamy kilka lokali usługowych w warszawskich inwestycjach mieszkaniowych, których budowa została już ukończona. W ConceptHouse Mokotów w budynku u zbiegu ulic Obrzeżnej i Cybernetyki mamy do dyspozycji ostatni lokal usługowy o metrażu 233 mkw. w cenie 7500 zł netto za mkw. Na granicy Woli i Śródmieścia, w inwestycji Capital Art Apartments dysponujemy sześcioma wolnymi lokalami, z których najmniejszy ma powierzchnię 34 mkw., a największy 266 mkw. Ceny lokali w tym projekcie kształtują się w przedziale 8000 - 9000 zł netto za mkw. Intensywna zabudowa okolicy oraz lokalizacja w pobliżu stacji metra rondo Daszyńskiego sprawia, że prowadzenie biznesu w tym miejscu jest bardzo atrakcyjnym rozwiązaniem. Ponadto na Żoliborzu w inwestycjach Apartamenty przy Krasińskiego i Apartamenty Krasińskiego II mamy w ofercie łącznie pięć lokali usługowych, które mogą być przeznaczone na sklep spożywczy, aptekę lub biuro.

Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

W tej chwili mamy w sprzedaży kilka lokali usługowych i biurowych w Warszawie. Najciekawszy z nich to lokal, w którym mieliśmy biuro sprzedaży w inwestycji Hubertus. Lokal ma 232 mkw. i jest całkowicie przeszklony, dzięki temu można pracować przy biurku podziwiając zielone przestrzenie na terenie osiedla. Cena lokalu to 9800 zł netto/mkw. W tej samej inwestycji mamy także w sprzedaży biuro o powierzchni 91 mkw. w kwocie 6990 zł netto/mkw. Do kupienia jest jeszcze ponad 500 metrowe biuro przy ulicy Bukowińskiej koło metra Wilanowska i dwa lokale biurowe przy ulicy Panieńskiej w rejonie Portu Praskiego za 6500 zł netto/ mkw.

Mirosław Łoziński, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa

 

Lokale usługowe oferujemy w obydwu naszych warszawskich inwestycjach: Miasto Wola i Stacja Kazimierz. W Mieście Wola, realizowanym z naszym partnerem Dantex, posiadamy wolne lokale o powierzchni od 54 do 100 mkw. w przedziale cenowym od 9200 zł/mkw. do 10 500 zł/mkw. Z kolei w inwestycji Stacja Kazimierz, realizowanej wspólnie z firmą Polnord, oferujemy lokale o powierzchni od około 147 mkw. do 187 mkw. w kwocie od 10 200 zł/mkw. do 12 000 zł/mkw. Podane ceny są stawkami brutto.

 

Adrian Potoczek, dyrektor ds. sprzedaży w Wawel Service

 

Nie posiadamy aktualnie w ofercie lokali handlowo-usługowych. Takie nieruchomości są sprzedawane już na etapie projektowym, głównie ze względu na portfel inwestycyjny, który budują nasi klienci. Dzięki temu mogą nabyć atrakcyjny lokal usługowy w dobrej lokalizacji i konkurencyjnej cenie.

 

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

 

Oferujemy aktualnie dwa ostatnie lokale usługowe w inwestycji Monte Verdi, położonej w warszawskiej dzielnicy Włochy przy ulicy Popularnej w cenie od 6500 zł/mkw. netto. Lokale dostępne są w metrażach od 28 kw. do 40 mkw. Jednym z ich największych atutów jest usytuowanie na terenie osiedla, które powstało przy jednym z głównych skrzyżowań w dzielnicy Włochy. Duży ruch pieszych wokół inwestycji generuje sąsiadująca z nią stacja kolejowa, co sprawia że jest to idealne miejsce na biznes.

 

 

Opracowanie:

Kamil Niedźwiedzki, analityk serwisu Dompress.pl

Więcej informacji: info@dompress.nieruchomosci.pl

dompress : :
lis 02 2017 O co dopytują kupujący mieszkania deweloperskie...
Komentarze: 0

Z jakimi najbardziej nietypowymi pytaniami spotkają się deweloperzy ze strony klientów? Czym najczęściej interesują się nabywcy nowych mieszkań? Sondę prezentuje serwis nieruchomości Dompress.pl  

 

Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord S.A.

Zauważalny jest wzrost świadomości konsumenckiej klientów. Zadawane przez nich pytania nie są jednak nietypowe, a wiążą się z chęcią zdobycia rzetelnej wiedzy, co jest zrozumiałe przed dokonaniem tak istotnej, być może najważniejszej w życiu inwestycji, jaką jest zakup własnego M. Wiele pytań dotyczy kwestii technicznych. Często pojawiają się pytania o status działki, na której realizowana jest inwestycja, czy jest to dzierżawa gruntu, czy własność. Klienci pytają też o wysokość czynszu, terminowość wcześniej zrealizowanych przez spółkę inwestycji, czy o rachunki powiernicze. Naszą przewagą jest długi staż firmy na rynku i bardzo duża liczba zrealizowanych inwestycji, co sprawia, że większość wątpliwości klientów jesteśmy w stanie rozwiać przedstawiając konkretne przykłady w istniejących już osiedlach.

 

Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.

 

Najczęściej klienci chcą wiedzieć, jak rozwijać się będzie okolica ich przyszłego miejsca zamieszkania i jakiego standardu mogą oczekiwać na terenie inwestycji, w budynku i we samym mieszkaniu. Zaskakujący bywa stopień szczegółowości tych pytań, od ogólnych dotyczących sąsiedztwa, bezpieczeństwa na osiedlu, czy bliskości szkół i przedszkoli, po szczegółowe np. o oferty najbliższych sklepów, skład farby, jaką pomalowany będzie osiedlowy fitness, czy tytuły gier planszowych, które znajdą w klubach mieszkańca. Dziś świadomość klientów jest bardzo duża, a sprawdzone przed zakupem informacje pozwalają nabywcom na podjęcie odpowiedzialnej i świadomej decyzji.

Małgorzata Ostrowska, członek Zarządu oraz dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

Pytania klientów zazwyczaj dotyczą podstawowych aspektów, jak metraż, cena, liczba pokoi, dodatkowe udogodnienia np. ochrona oraz usytuowanie danego mieszkania. Jednak często spotykamy się również z pytaniami, które dotyczą szczegółowych danych technicznych inwestycji, jak na przykład wilgotność krokwi dachowej, wykorzystywanych impregnatów, czy współczynnika przenikania ciepła.  

Eryk Nalberczyński, dyrektor ds. sprzedaży Lokum Deweloper

Zazwyczaj otrzymujemy standardowe pytania, nie zauważyliśmy szczególnej zmiany czy poruszania nietypowych kwestii przez kupujących. Nasi klienci są zawsze świadomi dokonywanych wyborów i dobrze przygotowani. Cieszymy się, że poszukiwanie mieszkania rozpoczynają, nie tylko od wyboru dogodnej lokalizacji, funkcjonalnego metrażu, układu pomieszczeń, czy usytuowania względem stron świata. Zainteresowani są także szczegółami standardu wykonania oraz zagospodarowaniem części wspólnych inwestycji.

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A.

Większość zadawanych pytań dotyczy kosztów zakupu mieszkania, jego utrzymania i standardu inwestycji. Często są one bardzo wnikliwe, klientów interesuje technologia wykonania dachu, grubość warstwy izolacji ściany zewnętrznej, czy temperatura w jakiej malowano elewację. Trudno się temu dziwić w sytuacji, kiedy klienci często inwestycją wszystkie oszczędności. Zdarzają się również pytania nietypowe o to co można zrobić z przelatującymi na osiedlem samolotami, albo sąsiadującymi torami kolejowymi.

W ostatnich latach zwiększyła się świadomość klientów, którzy są bardziej dociekliwi i zadają więcej pytań. Dzięki łatwemu dostępowi do internetu, a w szczególności forów internetowych, które prowadzimy dla większości inwestycji są doskonale zorientowani w kwestiach związanych z projektami.   

Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska

Nierzadko spotykamy się z niestandardowymi pytaniami i niecodziennymi potrzebami naszych klientów. Zakup mieszkania to przecież niecodzienny, często najważniejszy w życiu zakup, do którego klienci podchodzą z wyjątkową wnikliwością i przejęciem. Najbardziej utkwiło nam w pamięci pytanie o zabezpieczenie możliwości wniesienia do mieszkania koncertowego fortepianu.

Adrian Potoczek, dyrektor ds. sprzedaży w Wawel Service

 

Spora część klientów, z którą spotykają się eksperci do spraw inwestycji Wawel Service jest zasypywana pytaniami dotyczącymi kredytowania. Takie osoby mogą liczyć na fachową pomoc w uzyskaniu kredytu.  Jeśli klienci poproszą o konsultacje w tej sprawie są umawiani z ekspertem kredytowym, który szczegółowo wyjaśnia wszelkie wątpliwości.

 

Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

Pytania i obawy są zawsze takie same, chodzi o bezpieczeństwo i trafność wyboru lokalu. Dzięki ponad 30 letniemu doświadczeniu możemy te obawy skutecznie rozwiać.

Klienci są teraz zdecydowanie bardziej świadomi niż 10 czy 15 lat temu, co znacznie ułatwia wyjaśnienie aspektów prawnych czy funkcjonalnych inwestycji. Wielu klientów kupuje teraz już kolejne mieszkanie na rynku pierwotnym, który w Polsce mimo wszystko jest jeszcze dość młody.

Marcin Liberski, dyrektor marketingu i sprzedaży w Atlas Estates

Przez wiele lat działalności nie zaobserwowaliśmy, aby klienci zasypywali nas nietypowymi pytaniami związanymi z inwestycjami. Zazwyczaj są one podobne, nabywcy interesują się jakością wykonania budynku, częściami wspólnymi, architekturą, bądź najbliższą okolicą. Rozumiemy, jak ważną decyzją jest dla klientów zakup mieszkania, staramy się odpowiadać na wszelkie wątpliwości i pytania, które mogą się pojawić. Zdarzają się oczywiście specjalne życzenia klientów, którzy dysponują dużym budżetem na zakup mieszkania, jak np. możliwość zainstalowania jacuzzi na tarasie czy też przygotowanie lokalu umożliwiające wykonanie akwarium morskiego o pojemności 3 tys. litrów w apartamencie. Takie specjalne zamówienia wymagają dodatkowych rozwiązań konstrukcyjnych w budynkach wielorodzinnych, ale jeśli w jakiś sposób możemy przyczynić się do tego, aby komfort życia naszych klientów był większy, robimy wszystko co w naszej mocy, aby tak było.

Katarzyna Dąbrowska, Senior Marketing Manager w Nexity Polska

Poza standardowymi pytaniami odnośnie terminu odbioru mieszkań i własności gruntów, pytanie, które często zadają nam klienci brzmi: „Dlaczego tak tanio?” Przystępna i konkurencyjna cena, jaką oferujemy we wszystkich projektach mieszkaniowych jest efektem tego, że planując inwestycje maksymalnie wykorzystujemy przestrzeń. Dzięki temu nie tworzymy nieustawnych czy pustych metraży. Proces zakupu gruntów realizujemy bardzo starannie, mając na względzie, by nie generowały zbędnych kosztów, przerzucanych finalnie na kupujących. Ważne jest dla nas, żeby realizowane inwestycje dawały przewagę korzyści nad kosztami.

Niekiedy zdarzają się pytania dotyczące miejscowego planu zagospodarowania. Jedno z ostatnich, które otrzymaliśmy było dość nietypowe, dotyczyło nowo budowanego osiedla NextUrsus. Jedna z osób kupujących zapytała, czy może zdarzyć się tak, że zamiast kościoła, miasto w sąsiedztwie osiedla w przyszłości wybuduje meczet. Uważamy, że wszystkie pytania, nawet te nietypowe są ważne dla naszych klientów, dlatego staramy się udzielać wyczerpujących informacji.

 

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

 

Obecnie rzadko zdarza się, aby klienci zadawali nietypowe pytania związane z zakupem mieszkania. Z reguły są bardzo dobrze przygotowani do rozmowy z naszymi doradcami. Wiedzą doskonale, o co pytać, co jest dla nich ważne przy wyborze mieszkania. Czasem może wydawać się, że odpowiedzi na niektóre z pytań są oczywiste, ale przecież klient nie codziennie kupuje mieszkanie, więc woli dopytać, żeby być w 100 proc. pewnym i podjąć prawidłową decyzję. W dobie wszechobecnego internetu klienci są bardzo dobrze wyedukowani w poszczególnych dziedzinach. Coraz większe znaczenie ma dla nich jakość wykonania budynku i mieszkań, więc najczęściej dopytują o standard i użyte materiały. Nawet do tego stopnia, że zdarzają się pytania bardzo szczegółowe np. o przekrój przewodów elektrycznych, parametry termiczne i akustyczne ścian, okien, itp.

 

Opracowanie:

Kamil Niedźwiedzki, analityk serwisu Dompress.pl

Więcej informacji: info@dompress.nieruchomosci.pl

dompress : :